Урок "Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу"

Про матеріал
В конспекті уроку використано місцевий матеріал та інновіціні методи роботи.
Перегляд файлу

Котюжинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Вишнівецької селищної ради

 

 

                                                                     

 

 

«Зміни клімату. Люди і клімат. Охорона атмосфери:

причини і наслідки забруднення атмосферного повітря.»

(Конспект уроку з географії,  6 клас)

 

 

 

 

                                          З досвіду роботи

                                                                Ольги Костянтинівни Трачук

                                             вчителя географії і

                                          природознавства

                                      Котюжинської

                                            загальноосвітньої

                                                школи І –ІІ ступенів

                                                          

 

 

Мета:

Знаннєвий компонент:

навчити пояснювати причини і наслідки зміни погоди і клімату;поглибити систему знань учнів про клімат, кліматотворчі чинники та        його зміни під впливом людини; розвивати вміння учнів аналізувати фактори зміни клімату;

діяльнісний компонент: учні порівнюють вміст вихлопних газів у повітрі,  як протягом певного проміжку часу змінюється

ціннісний компонент: учні роблять висновки про значення забруднення атмосфери для життя і діяльності людини.

 

Тип уроку: урок когнітивного типу постановки проблем і їх рішень.

 

Обладнання та матеріали: підручник, атлас, , карта кліматичних поясів світу, малюнок – плакат; відеомагнітофон, плазмовий телевізор.

 

Основні терміни та поняття: атмосфера, клімат, забруднення, смог, кислотний дощ, парниковий ефект, озонові «діри», глобальне потепління.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф: Повітря, земля і вода –

                                  Це природа

                                                                         Природа – це я.

                                                                              І ти – це Природа.

                                                                       У Божому світі

                                                                           Під сонцем одним

                                                                                            Повинні ми жити у згоді

                                                  Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Психологічний настрій учнів на продуктивну, творчу працю.

  1. Актуалізація опорних знань умінь учнів

Інтелектуальна розминка

  1. Що таке клімат?
  2. Перелічіть кліматотвірні чинники.
  3. Як океанічні течії впливають на клімат прибережної території?
  4. Де і як саме виникають мусони?
  5. Що відбувається з повітряними масами, які досягли гір?

«Міні-практикум (робота в парах) »

До карти викликається двоє учнів. Один дає завдання показати кліматичний пояс, інший показує. Потім – навпаки.

  1. Мотивація навчальної та пізнавальної  діяльності.

Ігровий момент

Уявіть, що вам до школи можна йти трьома вулицями. На першій вулиці розташований завод, небо над ним чорне від диму. Другою вулицею рухається багато транспорту, і на ній немає жодного деревця. Третя вулиця – алея з густо насадженими деревцями. Якою вулицею і чому краще рухатися до школи?

                         (Відповіді учнів)

Отже, всі ми хочемо жити в чистому довкіллі. Кожний зелений листочок, кожна травинка виділяє в повітрі кисень, ним ми дихаємо, без нього немає життя.

Атмосфера – це не тільки основа життя на планеті, а й своєрідний «екран»,  що захищає Землю від смертельних променів Сонця і космічного простору. В атмосфері формується погода і клімат. А чи може змінюватися клімат? Якщо так, то яку роль у цих змінах відіграє діяльність людини? Ці питання ми сьогодні розглянемо на уроці.

1-й слайд тема уроку: Зміни клімату. Люди і клімат. Охорона атмосфери:

                                        Причини і наслідки забруднення атмосферного повітря,

                                        Способи очищення атмосфери.

  1.   Вивчення нового матеріалу

Рідний край – наш дім, вишеньки біля хати , вулиця, де ми бігаємо, річка, де ми купаємось, ліс, в якому ми відпочиваємо. Та є привід поговорити про екологію. У нашому домі зараз багато проблем, пов’язаних із забрудненням атмосфери. Спочатку, коли Людина ставала на ноги була безпомічною безпорадною, атмосфера наповнювала її прекрасним, чистим, повітрям, захищала людину від згубного ультрафіолетового проміння та крижаного холоду космосу, але це тривало недовго. Людина створила заводи, фабрики і теплоелектростанції. Цього вистачило, щоб за останні 120 років вміст вуглекислого газу в повітрі збільшився  на 17%. Сучасні склад і стан атмосфери формувалися впродовж мільйонів років.

Наразі атмосфера потребує допомоги .

Розглянемо причини і наслідки забрудненого атмосферного повітря.

2-й слайд

             Забруднення атмосфери буває природним і штучним    

                                    Забруднення атмосфери

   Природне                                                     Штучне

  •  виверження вулкану                             - промислові підприємства        
  •  пилові бурі                                             - автотранспорт       
  •  лісові пожежі                                         - радіоактивне забруднення атмосфери

3-й слайд

Останнім часом повітря містить невелику кількість шкідливих домішок. Вони потрапляють в атмосферу з труб промислових підприємств. Якщо такі гази скупчуються в повітрі і змінюються із краплинами туману, то утворюється «смог» . Цей отруйний туман стелиться землею на рівні органів дихання людини, що є особливо небезпечним. Часто смог виникає у великих містах. Наприклад, у столиці Японії - Токіо, де повітря надзвичайно забруднене, поліцейські та регулювальники вуличного руху користуються протигазами або спеціальними кисневими установками.

4-й слайд

Значної шкоди атмосфері завдає «автотранспорт». Щороку тільки від стирання автомобільних коліс викидається 50 млн. тонн гумового пилу, а викиди важких токсичних металів від автомобілів у світі становлять понад 300 тисяч тонн. Ми з вами приступили до здійснення проекту «Майбутнє нашого села – це наше майбутнє» і вирішили з’ясувати, як протягом певного відрізку часу змінюється вміст вихлопних газів у повітрі?

                                               (Виступ учнів)

  Було встановлено, що в селі Котюжино є такі основні джерела забруднення повітря: тваринницька ферма, транспорт, шкільна котельня.                                                                           

  Повітря «важке» поблизу автомобільних доріг  та біля стихійних сміттєзвалищ.                                                                                                     

  Задимливість різко зростає, коли населення спалює опале листя та сміття.

  Ми вирішили з’ясувати, як протягом певного проміжку часу змінюється вміст вихлопних газів у повітрі. Розрахунки робили на основі теоретичних даних:              Один автомобіль за 24 години викидає 1 кг газів, відповідно за 1 год – 0,04 кг.    Підрахувавши кількість автомобілів за певен проміжок часу, обчислюємо кількість газів, викинутих ними в атмосферу:

  0,04*10 авто = 0,4(кг.) – за першу годину;  

  0,04*10 авто = 0,44(кг.) – за другу годину;  

  0,04*10 авто = 0,48(кг.) – за третю годину;  

№ з/п

Години досліджень

Кількість автомобілів

 

Загальна кількість вихлопних газів   (кг)

1

11 – 12

10

0,04

2

12 – 13

11

0,44

3

13 – 14

12

0,48

Багато автомобілів паркувалося біля житлових будинків і створювали додаткове шумове забруднення.

5-й слайд                                                                                                                                   Розповідь учителя                                                                                                                   Дуже небезпечним є забруднення повітря такими хімічними речовинами, як сполуки сірки і азоту. Сполучаючись з водяною парою, вони повертаються на землю у вигляді «кислотних дощів».                                                                           Такі дощі випадають іноді за тисячі кілометрів від місця свого утворення. Вони шкодять здоров’ю людей., забруднюють грунти, від них всихають ліси.

6-й слайд                                                                                                                                    Деякі вчені вважають, що зростаюче забруднення атмосфери хімічними речовинами руйнує тонкий «озоновий шар».                                                                  У ньому утворюються своєрідні «діри». По оцінкам фахівців до середини ХІХ ст. можливе зниження вмісту стратосферного озону на 15%. Це небезпечно для всього живого на землі.

7-й слайд                                                                                                                                    Здійснюючи вплив на атмосферу, людина здатна спричинити і зміни клімату. Так, для своїх потреб люди спалюють мільйони тонн різних видів палива             (вугілля, природного газу ). При цьому в атмосферу виділяється вуглекислий газ.     Його кількість поступово збільшується. І він починає діяти як парник: до землі пропускає сонячне проміння, яке нагріває поверхню, а тепло від земної поверхні – «не випускає», перешкоджаючи його розсіюванню у космосі. Це і призводить до підвищення температури повітря на Землі. Таке явище вчені назвали «парниковим ефектом». Є припущення, що через парниковий ефект середньорічна температура повітря тропосфери підвищиться на 10 C по всій Землі. Таке відхилення називають глобальним потеплінням. Але навіть, таке незначне, на перший погляд потепління може мати значні наслідки. Найперше посилиться танення льодовиків. Це призведе до підвишення рівня Світового океану. Тоді приморські низовини, де живуть люди, будуть затоплені. Наприклад, нині почали танути сніги на вершині гори Кіліманджаро, що в Африці. Причиною цього вчені вважають глобальне потепління клімату і вирубування лісів на її схилах. Вони підрахували, що сніг може повністю  розтанути вже через 15 років. За іншими прогнозами, що зроблені за космічними знімками, до 2100 року може розтанути крига довкола Північного полюса.                                                                                                                           Завдання «Дотримуючись законів природи»                                                               Перед вами на дошці малюнок. Проаналізуйте його і дайте відповідь на запитання: чому в результаті господарської діяльності людини змінюються природні комплекси Землі? (на виконання завдання 5 хвилин).                                                  Розповідь учителя                                                                                                             Для визначення ступеня рівня забруднення атмосферного повітря в селі Котюжини учні брали проби снігу з різних місць. Ось що вони побачили.                                           

                                         (Виступи учнів )  

Ми вирішили з’ясувати стан забруднення снігового покриву. Для досягнення цієї мети узимку були взяті проби снігу у  шістьох точках, розташованих у різних місцях району дослідження. Шляхом відтаювання снігу отримали воду, яку використали для визначення рівня забруднення. Воду випаровували, в результаті чого утворювався осад, який висушували, і зваживши, клали у пробірку, вказуючи місця, де були взято проби.                                                                                                      У результаті дослідження отримали дані про рівень забруднення різних районів. Так найбільш забрудненою виявилася територія, уздовж Центральної вулиці, та біля шкільної котельні. Найменш забрудненою – вулиці Лісовики та Набережна .    

  1. Вулиця Набережна – 40 г.
  2. Вулиця Кінечна – 40 г.
  3. Вулиця Лісовики – 39 г.
  4. Вулиця Центральна – 42 г.
  5. Шкільна котельня – 45 г.
  6. Вулиця Сільська – 39 г.

Розповідь вчителя

    Найбільш  шкідливий компонент забруднень – сірчаний газ, який накопичується в атмосфері в результаті переробки і горіння органічних речовин. Особливо він токсичний для рослин. Чим більший вміст цього елемента, тим сильніше це проявляється.  На листі виникають опіки, потім листові пластини зморщуються, відмирають і опадають.                                                                                                                              В нашому селі є рослини – екологи, які повідомляють нам  про підвищений вміст сірчаного газу в атмосфері. Учні сьогодні підготували багато цікавого про ці рослини.

 (Виступи учнів . Демонстрація слайдів).

 

 Хвойні породи дерев – страждають від надміру сірчаного газу. Хвоя сосни у зонах сильного забруднення ним набуває темно – червоного забарвлення, що поширюється на всю довжину голок, які потім відмирають і опадають.                  Гладіолуси – при надмірній кількості фтору (сильнодіючий фітотоксикант) верхня частина листків відмирає. Цибулина реагує на фтор жовтінням верхівок пір’я.                                                                                                                                     Мак, троянда – при надлишку міді забарвлення пелюсток змінюють на голубий, або навіть чорний.                                                                                                          Помідори – при пошкодженні рослин нікелем на листі з’являються різні за величиною плями, інколи буріють місцями стебла, сповільнюється ріст. Традесканція – надзвичайно чутлива  до збільшення в повітрі окису вуглецю та окисів азоту. Вона змінює забарвлення стебел на рожеве.                                        Викидні гази автомобілів містять близько 170 шкідливих компонентів. Більшість з них речовини, що викликають переродження нормальних клітин у пухлини.

   Слово вчителя                                                                                                              На ваших партах лежать жовті і зелені аркуші паперу. Жовтий – це колір проблеми. Кожен із вас напише найбільш важливу для атмосфери проблему. А на зелених - розв’язання цієї проблеми. Вам необхідно створити «дерево рішень». Якщо на ньому будуть самі проблеми, воно так і залишиться без листя, як баобаб в сухий сезон. А якщо ви запропонуєте рішення, то воно зазеленіє й у нас виникне можливість упоратись з лихом.(На виконання завдання 2 хвилини).                           Слово вчителя  

 Як охороняти атмосферу? Чисте повітря – це життєва необхідність людини. Для збереження чистоти повітря потрібно обмежувати викиди шкідливих газів, диму, інших домішок. Д ля цього на промислових підприємствах встановлюють газові пиловловлювачі. У містах, де скупчується багато транспорту, розширюють площі зелених насаджень. Дерева – це лише потужні виробники кисню, вони значно зменшують запиленість повітря (1 га лісу протягом 1 години вбирає 2 кг вуглекислого газу. У лісах пилу у 8-10 разів менше, ніж у безлісій місцевості). Розв’язання проблеми охорони атмосфери потребує об’єднання зусиль усіх країн світу.

Y. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу

Завершення речень                                                                                                        Повітряна оболонка Землі – це …….(атмосфера).                                                              Функція озонового шару ……..(поглинати ультрафіолетові промені сонця). Найбільш шкідливий компонент забруднення атмосфери …….(сірчаний газ). «Мікрофон»

Що сталося б, якби не було атмосфери?

YI. Підсумок уроку.

Смог, кислотні дощі, озонові «дірі», парниковий ефект і глобальне потепління – це лише окремі приклади «реагування» атмосфери на дії людей. Нині їх масштаби зросли так, що сама атмосфера вже потребує захисту.

Вчитель роздає листівки із заходами щодо збереження атмосфери кожному учневі).

YII. Аналіз та оцінювання знань учнів.

YIII. Домашнє завдання

1.Опрацювати відповідний параграф підручника.

2.Підготувати колективний проект лист – звернення учнів 6 класу Котюжинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів до Міністра охорони навколишнього середовища із проблемами, які існують по забрудненню атмосфери в нас на Україні та в селі.

3.Розробити свої власні заходи по збереженню довкілля (для учнів високого рівня).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
2766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку