Урок – мандрівка
Тема. Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні означення, синтаксична роль Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.
Мета. дати поняття про дієприслівник як особливу форму дієслова, учити визначати його лексичне значення та розпізнавати дієприслівник у реченні, визначати його граматичні ознаки і синтаксичну роль; дати поняття про дієприслівниковий зворот, сформувати уміння правильно відокремлювати його й одиничні дієприслівники, розвивати увагу, спостережливість, уміння аналізувати речення, мовне чуття, логічне мислення; виховувати повагу до усної народної творчості .
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Робота біля дошки (під диктовку вчителя)
Записати речення, поставити питання до запропонованих слів. З якими членами речення пов’язані ці слова за змістом? На яку дію – головну чи додаткову - вони вказують?
На дубі сидячи, зозуля закувала. Дівчинка скликає голубів, вийшовши на ганок. Низько над нами, враз пролетівши, скрикнув птах. А синиці з горобцями, посідавши на карниз, реготали до нестями.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів
- «Читай – міркуй – роби висновок» Прослухайте і прочитайте. Аргументовано доведіть правильність чи неправильність міркувань ваших ровесників. Спробуйте заповнити таблицю, яку вони склали. З’ясуйте, яких знань вам не вистачає.
Учитель оголосив, що на останньому уроці буде мовознавчий марафон. Кожна група семикласників отримала певні завдання до теми «Дієслово і його форми». Більшість завдань команда Катрусі уже опрацювала, залишилось останнє: підготувати відповідь – доведення на запитання: «Дієприслівник – це нова частина мови чи дитя дієслова і прислівника?»
Петрусь сказав:
- А що тут думати? Треба визначити спільні ознаки у дієслова і дієприслівника, у прислівника і дієприслівника.
- Правильно,- підтримав його Денис.- Давайте визначимо, чи має дієприслівник вид, спосіб, час, особу. І яка його роль у реченні, що він означає?
- Тоді беремо конкретні приклади,- сказала Катруся.- Ось, наприклад, речення, що запропонувала нам учителька для розбору:
-
-
Спільні ознаки
З дієсловом
|
З прислівником
а) Вигріваючись на сонці, привільно і владно розтягнувся дніпро широкою долиною (В. Козаченко); б) Там б’ють і клекочуть пороги, здіймаючи піну до дна. (М. Старицький).
|
ІІІ. Сприймання та засвоєння нового матеріалу
ІV. Закріплення вивченого, вироблення в учнів умінь і навичок.
Прочитати речення. Доведіть, що виділені слова є дієприслівниками. Які ознаки дієслова і прислівника властиві дієприслівникам. Визначте їх у виділених словах. Вкажіть в реченнях дієприслівникові звороти, поясніть вживання розділових знаків.
Край річки, ставши на плотину, рибалка вудочку закинув . (Л. Боровиковський) Виконуючи у супроводі бандури думи та пісні, оспівуючи героїв визвольної боротьби, кидаючи заклики до повстання, запалюючи на перемогу, кобзарі підіймали народ проти іноземного панування, кріпосницького гніту.(О. Апанович)
У реченні розділових знаків немає.
За якої ситуації їх можна використовувати. Уведіть фразеологізми у речення.
До дієприслівникового звороту доберіть з двох поданих те речення, з яким він узгоджується. Запишіть. Свій вибір вмотивуйте. Підкресліть дієприслівникові звороти, поставивши в дужках питання до них.
1.Пишучи грамотно і красиво… а) він любувався своєю роботою; б) робота була закінчена на годину раніше.
2.Надійка, проспівавши… а) у неї було ще багато справ;
б ) приступила до виконання своїх обов’язків. 3. Читаючи цікаву книжку… а) йому нічого не було чути; б) він уже нічого не чув. 4. Під’їхавши до будинку… а) йому блиснуло світло у вікні; б) він побачив світло у вікні. V. Підсумок уроку. Рефлексія.