Урок з української мови у 7-ому класі
на тему
«Узагальнення знань про дієприслівник»
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, сприяти зміцненню навичок визначення граматичних ознак дієприслівника, розрізнення дієприслівника та дієприкметника, вживання розділових знаків у реченнях з дієприслівниковими зворотами та одиничними дієприслівниками; формувати творче вміння використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях; розвивати вміння продуктивно працювати в групах та представляти результати спільної діяльності; виховувати любов до рідної мови, бажання вивчати її скарби.
Обладнання: електронна презентація, роздатковий матеріал, підручник, завдання групам, маркери, аркуші паперу.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Учитель зачитує 12 запитань, а учні обводять кружечком відповіді „Так” чи „Ні”. Паралельно запитання демонструються на слайдах. (слайди 3 – 14).
Зразок таблиці для відповідей за технологією „Так – Ні”.
|
Гра завершується взаємоперевіркою, яка супроводжується слайдом 15. «Ні» слід було відповісти на запитання 1,5,6,9. Учні обговорюють та пояснюють свій вибір. (Слайди 16-19).
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Оголошення очікуваних результатів уроку.
Тема уроку демонструється на слайді 20.
Учні самостійно формулюють можливі очікувані результати та підсумовують їх разом з учителем за допомогою слайду 21.
• Повторити знання про дієприслівник як особливу форму дієслова;
• відрізняти дієприслівник від дієприкметника;
• правильно розставляти розділові знаки при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівнику;
• виправляти помилки у вживанні та правописі дієприслівників;
• навчитися продуктивно працювати в групах та представляти результати спільної діяльності
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ. ВИКОНАННЯ ВПРАВ.
Бесіда.
1.Вправа. Серед запропонованих форм дієслова необхідно обрати лише дієприслівники та записати їх у стовпчик. У вправі є загадка: якщо учні вірно виконають завдання, то із перших літер виписаних дієприслівників прочитають прізвище відомого українського письменника. (Слайди 22,23)
Затихнути, гукаючи, освітлені, упізнавши, проаналізовані, проллється, цураючись, бовваніти, аналізуючи, пожовклий, лежачи, зламано, оповитий, освітлюючи.
Відповідь: Гуцало.
2.Вправа. Скласти речення за запропонованим початком. (Слайд 24)
Прочитавши твір Євгена Гуцала « …», я …. .
3. Учнівські презентації результатів роботи в межах творчого проєкту за темою «Дієприслівник як особлива форма дієслова».
На першому уроці вивчення теми учні об’єднуються в групи, отримують буклети з тематичними питаннями, обирають те, яке їм до вподоби й протягом двох тижнів працюють над творчими проєктами за загальною темою «Дієприслівник як особлива форма дієслова». Під час уроку кожна група демонструє результати своєї спільної роботи.
Тематичне питання 1. Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. (Слайд 25).
Під час презентації учнів використовують слайд 26.
Група учнів, яка працювала над першим тематичним питанням, для презентації обрала форму казки.
Тематичне питання 2. Творення та правопис дієприслівників. (Слайд 27).
Учні другої групи результати своєї роботи представили за допомогою самостійно створеної електронної презентації,. (Слайди 28- 36).
Тематичне питання 3. Розділові знаки в реченнях з дієприслівниковим зворотом та одиничним дієприслівником (Слайд 37).
Учні третьої групи результати своє роботи представили за допомогою алгоритмів, оформлених у вигляді книжки.
Тематичне питання 4. Порівняльна характеристика дієприкметника та дієприслівника. (Слайд 38).
Учні четвертої групи спільні ознаки дієприкметника та дієприслівника продемонстрували у вигляді квітки, а відмінні – у вигляді дерева
Після виступу кожної групи учасники інших груп задають запитання доповідачам.
4. Виконання завдань, підготовлених учасниками груп.
У процесі роботи над творчим проектом учні також готують завдання для інших груп відповідно до тематичного питання. Завдання першої групи пропонуються на аркушах зеленого кольору, другої – червоного, третьої – синього, четвертої – жовтого. На виконання завдань відводиться 6 хвилин.
Завдання групи 1. Розв’яжи кросворд. (Слайд 39).
2.Дієприслівник – це … форма дієслова.
3.Що «подарував» прислівник дієприслівнику?
4. У якому часі вжитий дієприслівник прочитавши?
5. Яким членом речення є дієприслівник?
6.Дієприслівник разом із залежними словами утворює дієприслівниковий …
7. Час, якого не має дієприслівник.
8.Як називається дієприслівник без залежних слів?
|
|
|
|
|
|
|
1д |
|
|
|
2 о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3н |
е |
з |
м |
і |
н |
н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
є |
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
|
|
|
б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5о |
|
4м |
и |
н |
у |
л |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
б |
|
|
с |
|
|
|
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
с |
|
|
л |
|
|
7м |
а |
й |
б |
у |
т |
н |
і |
й |
|
|
|
|
т |
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
6з |
в |
о |
р |
о |
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
в |
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8о |
д |
и |
н |
и |
ч |
н |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання групи 2. (Слайд 40).
Обери правильну відповідь, утворивши дієприслівник від запропонованих дієслів. Заповни таблицю.
|
А ненавидячи; Б ненавидючи; В нненавидівши |
|
А приховавши; Б приховуячи; В приховуючи
|
|
А зв’язуючи; Б зв’язавши; В зв’язуячи
|
|
А описуячи; Б описуючи; В описавши
|
|
А змастивши; Б змащуючи; В змащуячи
|
|
А підстрибуючи; Б підстрибнувши; В підстрибуячи |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
А |
В |
Б |
В |
А |
Б |
Завдання групи 3. (Слайд 41).
Якщо дієприслівниковий зворот чи одиничний дієприслівник слід відокремити комами, постав +.
1 |
2 |
3 |
4 |
+ |
+ |
- |
+ |
Завдання групи 4. Виконати тестові завдання. (Слайд 42-47).
1. Що дієприкметник та дієприслівник мають від дієслова?
А Рід;
Б число;
В вид;
Г відмінок
2.Дієприкметник та дієприслівник – це … форми дієслова.
А Особові;
Б особливі
3.У якому часі можуть вживатися дієприкметники та дієприслівники?
(2 відповіді)
А Минулому;
Б майбутньому;
В ніякому;
Г теперішньому
4.Позначте речення, у якому є дієприслівник
А Повітря стоїть нерухоме, як води стоячі.
Б Промчали коні, сталлю тремтячи.
В Не побачиш, як очі незрячі, не напишеш, як руки тремтячі
5.Позначте рядок, у якому всі дієприслівники та дієприкметники минулого часу
А Зростаючий, посивілий, посивівши;
Б написавши, пожовклий, зрадівши;
В розуміючи, працюючий, засохлий;
Г заховавшись, обходячи, зжовклий
6. Позначте рядок, у якому і дієприкметник, і дієприслівник доконаного виду
А сказаний, підтримавши;
Б допомагаючи, прочитаний;
В ваблячий, знітившись;
Г уміючи, забутий
Перевірку завдань проводять учні (помічники груп) за допомогою слайдів, приготованих разом з учителем.
5.Вправа. «Упіймай помилку». Необхідно знайти помилку в текстах реклам, складених восьмикласниками для семикласників. (Слайд 48).
1.Ти любиш танцювати і мрієш стати популярним? Прийшовши на кастинг телешоу «Танцюють усі», у тебе є неповторний шанс! Даруючи тобі мрію, лови удачу! Чекайте на кастинг у вашому місті.
2. Зголодніли? Пропонуємо магічні цукерки. Скуштувавши їх, змінюється смак! Ця продукція корисна та смачна. Смакуючи, твій настрій обов’язково покращиться.
6.Вправа. «Лист у майбутнє». Робота в групах.
Учні складають коротенького листа (3-5 речень), у якому мають можливість переконати майбутніх семикласників, що знання про дієприслівник необхідні. Обов’язковою умовою є використання речень з дієприслівниковим зворотом. На виконання завдання відводиться 5 хвилин.
Після зачитування усіх листів учні вручають їх учителям, які викладають українську мову в шостих класах.
7.Вправа. На місці пропусків поставте відповідні літери И чи І. Свій вибір поясніть. (Слайди 49-50).
ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайд 51)
• Виконати завдання для самоконтролю на с.185 (усно).
• З’ясувати за словником значення слів бовваніти, цуратися.