ТЕМА: ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ
Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати вміння спілкуватись державною мовою: дотримуватись норм укр літ мови та мовленневого етикету; формувати вміння вчитись впродовж життя: постійно поновлювати власний словниковий запас; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій та природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форми роботи: робота учнів з підручником та біля дошки, виконання ними вправ усно та письмово.
Методи роботи : бесіда, усне опитування, фронтальна та індивідуальна роботи з учнями,робота в парах.
Обладнання: мультимедійний супровід уроку, підручники, опорні конспекти, картки-завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго ранку! Сьогодні гарна погода, і настрій у вас, бачу, теж гарний. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Прийом незакінченого речення «Я знаю, що …» (0,5б)
1. Дієсловом називається …
2. Дієслова бувають двох видів …(доконаний і недоконаний
3. Наведіть приклад ( прийшов, іду)
4. Дієслова мають такі часові форми: … (одн,мн)
5. Дієслова поділяються на дієвідміни … Мають закінення (-уть , -ють, -ать ,-ять)
6. Щоб визначити дієвідміну дієслів треба….
7. Розрізняють три способи дієслів: … (дійсний, умовний, наказовий)
8 За допомгою чого утворюється умовний спосіб?(частки б, би)
9. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …,
10. Дієслово має 5 основних форм: …(інфінітив, особова, дієприкметник, дієприслівник, безособове)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
V. Повідомлення теми уроку.
Прийом «Передбачення».
Учитель.давайте відпочинемо від теорії і послухайте казку. Спробуйте перебадчити тему нашого уроку.
Жила-була незвичайна сім’я – Прикметник та Дієслово. Прикметник любив дивитися в дзеркало, милуватися собою і казати: «Який!» Він гордився, що мав три славні роди, міг міняти свою форму, змінюючись за числами та відмінками. Дієслово мало гордий вид, дуже багато часу і любило всім наказувати, що робити, що зробити. У цій дивній сім’ї народилася дитина, дуже схожа і на маму, і на тата. Її назвали …
Тема нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»...
Мета уроку :знати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова.
Розпізнавати дієприкметники в реченнях.
Визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.
(Записуємо число класна робота)
Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно будемо складати осінній букет. Осінь дає нам не менше можливостей для складання букетів, ніж весна або літо. Звичайно, вже немає багатьох квітів, не побачиш, наприклад, тюльпанів і нарцисів, але є красиві осінні листя самих різних забарвлень, а також хризантеми, айстри, чорнобривці, жоржини, майори .
І ми будемо збирати буке по одній квіточці – тим самим виконувати різні завдання з теми.
VІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Учитель. Перша квітка- це чорнобривці. Чорнобривці – це діти сонця, які красуються своїми жовтогарячими голівоньками з клумб і садів. Вони полюбляють гніздиться сім’ями, утворюючи компактний кущ. Тримаються своїми зеленими посіченими рученятами один за одного. Особливо цікавими є самі суцвіття. Мені воно нагадує мініатюрні кошики. Особливістю чорнобривців є дещо терпкуватий аромат. Не всім він буде до душі. Але квіти мають неабиякі лікувальні властивості. Не всі знають, що вони допомагають побороти застуду і лікують артрит. Додають чорнобривці також в їжу, як приправу до деяких страв.
1проблемне завдання
Міцнів, міцний, міцніючий.
-Вкажіть, на які питання вони відповідають
Міцнів — дієс., мин. час, недок. вид, одн., ч. р.
міцний — прик., чоловічий рід, однина, називний відмінок
міцніючий — теперішній час, недоконаний вид, чоловічий рід, однина, називний відмінок.
Діти, міцніючий — не є прикметником і не є дієсловом, але має граматичні ознаки цих частин мови. Це дієприкметник.
Що це значить? (що дієприкметник має ознаки дієслова і прикметника)
Давайте разом сформулюємо правило- що ж називається дієприкметником? Але , будь ласка, зверніть увагу , що дієприкметник – це особлива форма дієслова.
Висновок. Дієприкметник — особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? Темніючийг (той, що темніє), потемнілий (той, що потемнів). Дієприкметник має властивості дієслова і прикметника.
Робота з підручником
Давайте розгорнимо підручник на сторінці і прочитаємо правило , чи правильно ми зробили висновок.
Учитель. А наступною осінньою квіткою буде айстра. Айстри – це осінні квіти, які цвітуть у вересні. Їх назва у перекладі з давньогрецької означає зірка. Дійсно, ця квітка схожа на зірку з багатьма променями, які розходяться в усі боки.Квітки айстри бувають різного розміру та кольорів: білого, рожевого, бордового, фіолетового. Пелюстки в один або два ряди оточують яскраво-жовту серцевину. Айстра вражає багатством кольорів та форм. Квітка айстра є символом скромності та чарівності. У Китаї ця рослина вважається символом жіночої краси та елегантності. А у нашій країні ці квіти ще й символ першого вересня
Наше наступне завдання Розподільне письмо. (за варіантами) (1б)
Прослухати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу варіант – прикметники з іменниками, дугий варіант – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.
Сиве волосся, посивіле волосся; стихаючий вітер, тихий вітер; жовтий колос, пожовклий колос; стихаючий спів, тихий спів, сяючі очі, блискучі очі.
Учитель. Третя квітка в букеті - жоржина.
За формою квітка жоржини кругла та пишна. В неї дуже багато пелюсток, що звужуються на кінцях. Коли жоржина тільки починає розквітати, вона схожа на барвисту кульку або на кольорового їжачка, що підняв свої голки угору. Такий собі позитивний осінній їжачок!
А зараз гра «Хто заблукав». (усно)
Назвіть зайве слово. Вказати, хто і де заблукав.
А) посипаний, посаджений, тихий;
Б) побілений, чорний, сумний;
В) посивілий, присісти, зробити.
Учитель. Ставимо у вінок цинію, в нас в Україні називаються майорами.
Вуздики Панські на городі
Пишалися в барвистій вроді.
Одна з квіток в бур’ян сховалась.
– Знайомтесь, Цинія! – озвалась.
Із клумб лунали маршів хори:
– Ми смілі вояки Майори!
Ця ж червоніла, соромлива:
– Ні! Ні, я Цинія мрійлива!
За ніжних пелюсток красою
Зливалась в пахощах з росою,
У сяйві місячному Ясна,
Панянка Цинія прекрасна.
Вправа 174
Розгорніть підручник на сторінці 65, вправа 174. Зараз ми виразно прочитаємо вірш «Яблуко» Дмитра Павличка і знайдемо в тексті дієприкметники, вказати ознаки прикметника і дієслова.
Яблуко. Павличко Дмитро
На галузці яблуко висіло;
Каменем я кинув — перебив
Гілочку, аж серце заболіло:
І навіщо я таке зробив?
Не подумав. Лютий недотепа.
За добро я розплатився злом.
І стоїть коло дороги щепа,
Наче птах з підстреленим крилом.(дієслівні ознаки:доконаний вид, мин ч., озн прикметн: О.в, одн , с.р)
Яблунько моя зеленокрила,
Може, ти й заплакала тихцем.
Ти для мене яблуко вродила,
Я ж у тебе кинув камінцем!
Засихає перебита галузь(дієс озн: доконаний , мин ч, прикмет озн:ж.р.одн, Н.в)
І в душі горить, немов батіг
Совісті, а яблуко зосталось,—
Мій важкий, хоч недостиглий гріх.(дієс озн:недок в, мин ч. прикм озн:ч.р, одн, Н.в)
Учитель. наступною квіткою буде анемона
Більшість думає, що це лише весняні квіти, але бувають також і осінні варіанти. Це - великі багаторічні кущі, які відрізняються масивним корінням. Квітнути вони починають наприкінці літа або початку осені і продовжують майже до морозів. Осінні квіти анемони - гібридна, японська, корончата. Всі вони відрізняються своїм зовнішнім виглядом.
Виконати вправу 177. Списати речення. Підкреслити дієприкметники як члени речення. зробити синтаксичний розбір останнього речення.(біля дошки)
Учитель. ще однією осінньою квіткою є рудбекія.Ці осінні квіти належать до роду трав'янистих однорічників, але гарно насіваються, тому додатково висівати їх на клумби не потрібно. Своїм яскраво жовтим кольором радують око дуже довгий час - майже до самих морозів. Також бувають види з коричневими плямами на пелюстках.
Дослідження. Робота в парах 2(б)
Списати речення та підкреслити і визначити, яким членом речення виступає дієприкметник.
У бідного свита вітром підбита.
Дарований хліб швидко черствіє
Учитель. Ніжні троянди Ці квіти також можна назвати осінніми, адже деякі види можуть також квітнути до самих морозів. Зазвичай троянди гарно виглядають поодинці, вони не люблять компанії інших квітів.
Вибірковий диктант ( Записати дієприкметники)
Жовтень був мінливим. То сонце пригрівало опустілі поля, то вітер гнав швидкі хмари понад землею. Вологе опале листя ранками ставало крихким, тому що почалися заморозки. Але чи під сонячним небом, чи під низькими хмарами земля спокійно відпочивала.
Піднятий зяб був чорний і бархатистий, а озимина лежала зеленим шовком. І зелень її була по-весняному свіжа і пружна.
А в лісах і на лугах помирали трави. Спочатку вони розгорялися в осінній пожежі й мінилися багряно-золотим суцвіттям, а потім то сохли під сонцем, то мокли під дощем, тому-то потемніли і припали до землі.
У лісі стало і просторніше, і світліше. Поміж кронами дерев вільніше просвічувалась синява неба. Кокетливо виглядали кетяги калини з-поміж різнокольорового листя. Вони не тільки прикрашали осінній ліс, а й не давали розгортатися смутку в душі людини.
Гра «Продовжи ланцюжок». За допомогою дієприкметників назвіть який в нас вийшов осінній букет (заквітчаний, зігрітий, розмальований, зачарований, …..
VІІІ. Підведення підсумків уроку.
На завершення нашого уроку пропоную вам виконати тестові завдання по вивченій темі і перевірити , як ви засвоїли вивчений матеріал.
1.Дієприкметник – це: А) самостійна незмінна частина мови; Б) самостійна змінна частина мови; В) особлива форма дієслова; Г) безособова форма дієслова.
2. Дієприкметник змінюється за: А) родами, числами, відмінками; Б) часами і дієвідмінами; В) родами та числами; Г) відмінками та числами.
3. Дієприкметник відповідає на питання: А) що роблячи? що зробивши? Б) що робити? що зробити? В) що роблячий? що зроблений? Г) який? яка? яке? які?
4. Дієприкметник є в кожному реченні, ОКРІМ: А) Дивлюся на небо та й думку гадаю. Б)Трави, покроплені росою, стояли тихі, принишклі. В)Засмалені сонцем, мокрі од поту обличчя вилискували радістю. Г)Сивко, забілений весняним снігом, видавався ще сивішим. 5. У реченні Принишкли зарошені трави дієприкметник виконує синтаксичну роль: А) додатка; Б) означення; В) обставини; Г) присудка. 6. У якому рядку всі слова – дієприкметники: А) прочитаний, сказаний, вишитий; Б) вивчений, сумний, прочитаний; В) атакуючий, сухий, відлітаючий; Г) чорніти, передплатне, потемніле.
|
Варіант – 2 1.Дієприкметник – це: А) особлива форма дієслова; Б) самостійна змінна частина мови; В) самостійна незмінна частина мови; Г) безособова форма дієслова.
2. Дієприкметник змінюється за: А) відмінками та числами; Б) часами і дієвідмінами; В) родами та числами; Г) родами, числами, відмінками.
3. Дієприкметник відповідає на питання: А) що роблячи? що зробивши? Б) який? яка? яке? які? В) що роблячий? що зроблений? Г) що робити? що зробити?
4. Дієприкметник є в кожному реченні, ОКРІМ: А) Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море. Б) Казати правду треба вчасно і невчасно. В)Струмує теплий дим по коліях розмитих. Г)Око знов ваблять блукаючі вогні. 5. У реченні Небо захмарене дієприкметник виконує синтаксичну роль: А) додатка; Б) означення; В) обставини; Г) присудка.
6. У якому рядку всі слова – дієприкметники: А) спечений, сказаний, вишитий; Б) вивчений, цікава, прочитаний; В) атакуючий, сухий, відлітаючий; Г) сохнути, передплатне, потемніле.
|
Ключ:
І варіант
1 – в; 2 – а; 3 – г; 4 – а; 5 – б; 6 – а.
ІІ – варіант
1- а; 2 – г; 3- б; 4 – б; 5 – г, 6- а.
Помінялися зошитами (взаємоаналіз)
- Діти, про що ми дізнались на уроці і чому навчились?
ІХ. Рефлексія. Самооцінювання.
Х. Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф 18, виконати вправу 178 (ІІ)
2. Виписати з творів художньої літератури 6 речень із дієприкметниками. Зробити синтаксичний розбір 1 речення*.
Самооцінювання на картках
Прізвище, ім’я учня __________________________________
Оцінювання |
1б |
2б |
3б |
4б |
5б |
Усні відповіді |
|
|
|
|
|
Розподільний диктант |
|
|
|
|
|
Виконання письмових вправ |
|
|
|
|
|
Робота в парах |
|
|
|
|
|
Вибірковий диктант |
|
|
|
|
|
Тести |
|
|
|
|
|
Активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом:_______ балів |
|
|
|
|
|