Тема: Дієслово
Мета уроку: повторити, узагальнити та систематизувати вивчене про прикметник,розвивати вміння лінгвістично мислити, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; виховувати спостережливість пізнавати мовні глибини.
Хід уроку
Метод «Мікрофон»
Передаючи мікрофон з рук у руки, висловіть свої побажання сусідові по парті.
Діти, а як ви думаєте, чим ми будемо займатись на уроці?
Основними завданнями уроку є закріплення знань про дієслово, яке ми проведемо під час цікавої подорожі. Хочу, щоб ви зібралися із думками і якнайкраще виконали завдання.
А тому я з радістю повідомляю, що вирушаємо у подорож. Цікавих вам зупинок і творчих успіхів.
На кожній зупинці ви отримаєте завдання, виконавши його, матимете змогу продовжити подорож.
На уроці у нас будуть працювати юні педагоги, юні поети, юні народознавці та юні фольклористи.
Допомагають юні педагоги.
Я бачу, що ви добре впоралися із завданнями, тому і вирушаємо в подорож до
1 зупинки «Кмітлива»
Гра «Бліц – опитування».
Що ви знаєте про написання – не - з дієсловами?
Робота в парах. Завдання-гра.
(визначити спосіб творення дієслів. Усно. Хто найбільше запам'ятав дієслів.)
Шлях на карті свій позначимо,
Помандруєм, покочуєм.
Скільки ми всього почуєм,
Щоб ракету понесло
В зоряне міжгроззя,
Де безмежне зір число
Слово розцвілося.
Які способи творення дієслів?
1. Скільки часів має дієслово?
2. Безособові дієслова – це ….
3. Назвіть відомі вам способи дієслів.
Робота в групах
(записати у дві колонки дієслова, у 1 – дійсного способу, у 2 – наказового способу. Пояснити написання слова не від'їжджай.)
Не від'їжджай
Не від'їжджай, прошу тебе, матусю,
Побудь ще трохи, хоч півдня.
Щокою я до тебе притулюся,
Як і тоді, коли була малям.
Перед тобою я завжди маленька,
Нехай летять за спиною роки.
Не від'їжджай, прошу тебе, рідненька.
Так тепло біля доброї руки.
( замінити словосполучення дієсловом з –не )
Завдання-гра. «Допоможи мандрівникам».
Жителі планети Філології з діда-прадіда мандрівники, що в подорожах вивчають свою планету. Цього разу вони вирушили повітряною кулею, та налетів ураган і розкидав їх у різні країни.
Допоможіть кожному мандрівнику зорієнтуватися, до якої країни він потратив. Із якої країни сам?
Виявивши «мандрівника», ви підкреслюєте його, називаєте, яка це частина мови, а також вказуєте країну, де він опинився.
Учитель. А тепер допоможіть подорожуючим зібратися разом – вони відкриють вам таємницю. (Виписують мандрівників по порядку і читають вислів: «Дружба переможе різні перешкоди »).
( Вписати у клітинки антоніми до дієслів, у виділеному рядку прочитаєте назву їх часу)
з |
л |
а |
м |
а |
л |
и |
п |
о |
ч |
и |
н |
а |
в |
з |
м |
е |
н |
ш |
и |
в |
з |
а |
б |
у |
л |
а |
|
х |
в |
а |
л |
и |
л |
и |
к |
у |
п |
и |
л |
а |
|
з |
н |
а |
й |
ш |
л |
и |
Гра-завдання «Синтаксичний і морфологічний звіт»
(зробити синтаксичний розбір речення, морфологічний розбір дієслова)
Радо мене зустрічала мамина вишня в саду.
Юні педагоги
Допоможуть у підготовці запитань
Тести до теми «Дієслово»
Юні народознавці
Підготували повідомлення про походження слова «мама»
Слово мама – праслов’янське, воно утворилося з дитячого лепетання:ма-ма.
Символ життя, святості, любові, вічності – все це мама. Матір-земля, матір-життя – найвеличніший образ слов’янських міфів. Через тисячоліття дійшли до нас імена слов'янських богинь Слави, Берегині, Лади, Оранти, Богоматері – наймудріших порадниць і заступниць.
Юні поети
Запропонують власні поезії, присвячені рідній матусі.
Юні фольклористи
Записали народні прислів'я про матір
Написати твір-роздум на одну з тем:
IY. Домашнє завдання : повторити вивчене про дієслово, підготуватися до контрольної роботи.
Рефлексія «Мікрофон»
Чи справдились ваші побажання?
Що я навчився на уроці?
На уроці я відчула …
: