Приклади ситуативних завдань

Про матеріал
Створення ситуативних завдань є наслідком практичної реалізації теорії мовленнєвої діяльності з метою формування в учнів таких потрібних мовленнєвих умінь,як уміння формувати задум майбутнього твору,використовувати зібраний матеріал для висловлювання,уміння користуватися різними стилями й типами мовлення відповідно до задуму,добирати мовні засоби з урахуванням усіх компонентів мовленнєвої ситуації,уміння редагувати створене висловлювання.
Перегляд файлу

Нестор О.О

Вчитель Мостиської ЗОШ №2 I-III СТ.

Активізація пізнавальної діяльності учнів за допомогою ситуативних завдань

Одним із способів підвищення ефективності занять з мови та літератури є використання ситуативних завдань,що сприяють розвиткові самостійності й активності учнів у здобуванні знань.Створення ситуативних завдань є наслідком практичної реалізації теорії мовленнєвої діяльності з метою формування в учнів таких потрібних мовленнєвих умінь,як уміння  формувати задум майбутнього твору,використовувати зібраний матеріал для висловлювання,уміння користуватися різними стилями й типами мовлення відповідно до задуму,добирати мовні засоби з урахуванням усіх компонентів мовленнєвої ситуації,уміння редагувати створене висловлювання.

   Приклади ситуативних завдань,які використовую на уроках української мови та літератури.

На практиці в системі активного навчання намагаюсь використовувати моделі пізнавальних дидактичних ігор:імітаційні,рольові,сюжетні,ігри-змагання,лінгвістичні.Використання ігор у навчанні з випередженням має велику результативність.При вивченні твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли,як ясла повні?»(10клас).проводжу урок –розслідування,надаю значної уваги вивченню реальної обстановки ,можливості імітації її.Саме гра –імітація дозволить виконати роль адвоката та прокурора під час суду над Чіпкою.Діти доводять правильність своєї позиції,використовуючи різні аргументи на підтвердження думки про справедливість чи несправедливість обвинувачення.

На уроках української літератури використовую інтерактивні технології:»Діалог»,Синтез думок»,»Коло ідей»,»Сенкан»,»Гронування»,»Дебати».

Наприклад,у 10 класі при вивченні новели «Intermezzo» М.Коцюбинського пропоную скласти інформаційне гроно «Художня мова твору».Ставлю запитання:зазначте в ньому всі види засобів,що вам зустрічалися у творі під час читання.

Художня мова «Intermezzo»-порівняння-метафори-персоніфікація-слова з переносним значенням-слухові та зорові образи-образні вислови.

Діти роблять висновок,що автор звернувся до художніх засобів,щоб яскравіше висловити думку та змалювати образи персонажів.

Працюючи над певною темою для активізації пізнавальної діяльності учнів, використовую також інтерактивні технології навчання на уроках української мови:»Мікрофон»,»Мозковий штурм»,робота в парах,метод «Прес»,»Незакінчене речення».

Наприклад,інтерактивна технологія «Мікрофон» використовується найчастіше на етапі мотивації навчальної діяльності,коли намагаюся зосередити увагу школярів на осмисленому сприйнятті матеріалу.Учні мають висловити власну думку про те,чого вони очікують від уроку (що дізналися,чого навчилися,що пригадали),виходячи з теми.У такий же спосіб проводиться й підсумковий етап уроку:

-На уроці дізнався про…

-На уроці цікавим було…

-Отримані на уроці знання я застосую…

-Найскладнішим на уроці виявилося…

При вивченні теми «Дієприслівник», «Дієприслівниковий зворот» у 7 класі проводжу гру» Редактор».Відредагувати речення і записати.Пояснити причину допущених порушень.Що потрібно знати,щоб правильно вживати дієприслівникові звороти?

1.Виконуючи завдання,нас змусили користуватися додатковою літературою.

2.Не вивчивши правил вживання дієприслівників у мовленні,йому доведеться попотіти над написанням твору.

3.Ішовши до школи, розпочався дощ.

4.Читаючи книгу,вона мені сподобалася.

В 11 класі при повторенні теми «Просте і складне речення» пропоную ситуативну вправу:творче конструювання.

Прочитайте прислів’я.Перебудуйте складні речення на прості,щоб виділена частина була замінена на дієприслівниковий зворот.Запишіть утворені речення.

1.Забуває дати-не забуває взяти.

2.Коли ідеш на гостину.бери хліб у торбину.

3.Якщо надувсь як сич,гостей не клич.

4.Дає малу нитку-дере на цілу свитку.

Використання такого методу забезпечує розвиток логічного мислення,активізацію пізнавальної діяльності учнів,розвиток їх здібностей.

Для роботи над усним чи письмовим переказом у 5 класі намагаюсь добирати тексти,які містять глибокий зміст і мають велике виховне значення,наштовхують учнів на роздуми.

Наприклад,текст «Людина з планети Старість».До цього тексту пропоную наступні завдання:

а)обміркуйте прочитане і скажіть,як можна обігріти теплом старих людей?

б)яким чином зарадити їх безпорадності?

в)складіть і запишіть своєрідні правила підтримки і порозуміння зі старенькими.

Діти охоче висловлюють свої думки,щиро співчувають стареньким людям,розповідають про своїх бабусь і дідусів,яких оточують турботою, ласкою.

Засобом розвитку пізнавальних здібностей учнів є вміле застосування

таких методів і прийомів,які забезпечують високу активність учнів у навчальному пізнанні.

1

 

docx
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку