8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Тема. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого.

Про матеріал
Тема. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Метою уроку є знаннєвий компонент: - розширити знання учнів про основні життєві функції організму; - розкрити процеси пластичного та енергетичного обмінів на основі знань про процеси дихання, кровообігу, травлення, всмоктування; - формувати знання про обмін речовин та енергії як сукупність життєвих функцій людського організму; - закріпити поняття термінів “асиміляція, дисиміляція, анаболізм, катаболізм, метаболізм”; Діяльнісний компонент: - розвивати пізнавальний інтерес учнів, використовуючи явища в навколишньому житті; - розвивати уміння переносити знання в різні навчальні ситуації та життєву практику; - розвивати уміння робити висновки та узагальнення; Ціннісний компонент: - виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей; - формувати причинно-наслідкові зв ́язки на основі значення обміну речовин та енергії для нормальної життєдіяльності організму.
Перегляд файлу

Тема. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого.
Мета:

Знаннєвий компонент:
- розширити знання учнів про основні життєві функції організму;
- розкрити процеси пластичного та енергетичного обмінів на основі знань про процеси дихання, кровообігу, травлення, всмоктування;
- формувати знання про обмін речовин та енергії як сукупність життєвих функцій людського організму;
- закріпити поняття термінів “асиміляція, дисиміляція, анаболізм, катаболізм, метаболізм”;

Діяльнісний компонент:
- розвивати пізнавальний інтерес учнів, використовуючи явища в навколишньому житті;
- розвивати уміння переносити знання в різні навчальні ситуації та життєву практику;
- розвивати уміння робити висновки та узагальнення;

Ціннісний компонент:
- виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей;
- формувати причинно-наслідкові зв ́язки на основі значення обміну речовин та енергії для нормальної життєдіяльності організму.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: вступний.
Методи, форми, прийоми навчання:
1. Інформаційно- рецептивні :
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Міжпредметні зв ́язки: фізика, хімія, медицина.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, упаковки з харчовими продуктами.
                                                                   ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Показати дві живі рослини в горщиках: одна красива, а інша суха, жовта, яка декілька днів стояла в темному місці або два букети: один свіжий, а інший вже зів´ялий. Поставити запитання: 
а) чому ці рослини такі?; б) що їм необхідно для життєдіяльності?
А що необхідно тваринам і людині? Те ж саме, чи щось інше? (Учні повинні відповісти, що те ж саме, бо вони всі живі, але за характером живлення рослини – автотрофи, а тварини і люди – гетеротрофи.)
А якщо взяти живу рослину і штучну – неживу, живого птаха і муляж. Які ж відмінності живого від неживого? (Записати на дошці ознаки живого: ріст, рух, живлення, дихання, розмноження...)
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.Повідомлення теми та мети уроку
Прийом «Лабіринт» відшукайте ключові слова що стосуються уроку

Ми часто зичимо один одному здоров´я. Але самі не завжди дбаємо про нього. Запорукою  здоров´я, і краси є вміння будувати розумний спосіб життя.
Чи  подобається вам думка: “щоб бути здоровим і красивим – необхідно цьому вчитися”. Таким чином метою нашого уроку сьогодні буде зрозуміти, що обмін речовин і енергії – це основа всього життя людини.
ІІІ. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу.

Під час  вивчення матеріалу учні складають опорний конспект уроку
Як досягти того, щоб зберегти життя і бути здоровими, активними, привабливими, енергійними...? Звичайно, необхідно отримувати із навколишнього середовища необхідні речовини. Вони надходять у наш організм з їжею, тому їх називають поживними.

 Для доброго здоров´я людині потрібно близько 40 різних поживних речовин. Вони належать до 5 основних груп: 
1) м´ясо, риба, птиця, яйця;
2) зернові, хліб, крупи;
3) горох та інші бобові, постачальники рослинних білків;
4) молоко, сир, йогурт та інші молочні;
5) фрукти та овочі.
Всі живі організми повинні отримувати із довкіллям ці поживні речовини безперервно. А де ми їх беремо? Учні повинні сказати, що основні речовини організм одержує з харчовими продуктами, тобто вони є в продуктах, які ми вживаємо. Але жоден продукт не може забезпечити людину всіма основними поживними речовинами, тому нам необхідно вживати різноманітні продукти. Чим різноманітніший вибір продуктів, тим краще для здоров”я. Але організм не лише бере з довкілля потрібні поживні речовини, що є джерелом енергії, та кисень, а віддає непотрібні або навіть, шкідливі продукти переробки цих речовин. (Учні наводять приклади, які речовини вони одержують з довкілля, а які виділяють).
Згадайте, які складні перетворення відбуваються з харчовими продуктами, починаючи з ротової порожнини і закінчуючи товстим кишечником. Під час травлення поживні речовини вивільняються з продуктів, які ми споживаємо і виконують свої функції для життєдіяльності. Тобто, речовини, які надходять з їжею, переварюються, розпадаються до простих молекул, які всмокчуються в кров, і вже звідти починається їхнє засвоєння організмом. Для цих процесів необхідні ще вода, кисень, ферменти. Таким чином, ми добре бачимо взаємозв´язок всієї живої (рослин, тварин, людини) і неживої природи (води, атмосфери). Тобто, для того, щоб всмоктатися і засвоїтися в клітинах, складні органічні речовини мають розпастися на прості низькомолекулярні, які пройдуть через отвори в стінках капілярів. Ці поживні речовини є “цеглинками” для побудови тіла.
А які поживні речовини ви знаєте? Звичайно, це білки, жири, вуглеводи..

Всі вони мають своє функціональне призначення: є джерелом енергії, будівельним матеріалом для клітин організму, входять до складу гормонів, тобто є регуляторами життєдіяльності... На кожній упаковці, які ми купляємо в магазині, можемо прочитати: білків ...., вуглеводів ..., ... (Огляд упаковок продуктів).
То навіщо ми їмо? (щоб жити, щоб рости, щоб підтримувати своє здоров”я, щоб добре себе почувати, щоб мати енергію для роботи і розваг...).
Сукупність змін, що відбуваються з речовинами з моменту їхнього надходження до організму і до утворення кінцевих продуктів розпаду і виведення їх з організму називають обміном речовин ( метаболізм)
Обмін речовин складається із двох взаємопротилежних процесів:
- асиміляція або анаболізм – синтез, утворення складних органічних сполук з простих молекул, що надійшли в клітини;
- дисиміляція або катаболізм – розщеплення, розкладання органічних речовин на простіші сполуки.
- асиміляція + дисиміляція (анаболізм+катаболізм) = метаболізм.
Обмін речовин можна розділити на кілька етапів:
Перший етап –Надходження речовини й енергії в організм + Транспорт речовин до клітин(кров, лімфа, тканинна рідина)

Другий етап – Внутрішньоклітинний обмін: асиміляці, дисиміляція+ Транспорт речовин до клітин(кров, лімфа, тканинна рідина)
Третій етап – Видалення речовин й тепла з організму
Отже, організм витрачає енергію у двох напрямках: 
а) на забезпечення процесів життєдіяльності в умовах спокою; 
б) на виконання різних видів фізичної роботи.

Проблемне питання:  Із теплого приміщення людина зайшла в холодне і занесла, наприклад, жабу. Як зміниться у них обмін речовин?
(Учні повинні здогадатися, що у людини обмін речовин, особливо енергетичний, підвищиться, тому, що людина – теплокровна. У неї підвищиться розпад і окислення органічних речовин і збільшиться утворення тепла. У жаби обмін речовин понизиться, так як зниження температури середовища призведе до зниження температури тіла, в результаті цього активність ферментів, які здійснюють обмін речовин також знизиться.)

ІV. Розширення і поглиблення інформації

Виконання Дослідницького практикуму 1 «Спостереження за співвідношеннями ваги і росту тіла»

Дискусія з проблеми: «Ми їмо для того, щоб жити, чи живемо для того, щоб їсти?»  Аргументуйте свою позицію.

 

Інтерактивна вправа «Сніжна грудка».Алгоритм прийому: слово — речення — запитання — відповідь.

Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово (термін), яке стосується теми уроку і говорить: «Речення!» Другий учень складає речення з цим словом і каже: «Запитання!» Третій придумує запитання до цього речення і каже: «Відповідь!» Четвертий учень відповідає на нього.

Сніжна грудка «Асиміляція»

Слово

Асиміляція

Речення

Асиміляція — це процес утворення властивих організму білків, жирів, вуглеводів

Запитання

Що при цьому відбувається з енергією?

Відповідь

Енергія використовується на процеси фотосинтезу

 

Сніжна грудка «Дисиміляція»

Слово

Дисиміляція

Речення

Дисиміляція — це процес розщеплення

складних органічних речовин на простіші

Запитання

Що при цьому відбувається з енергією?

Відповідь

Енергія при дисиміляції виділяється

3.  Інтерактивна вправа «Наведи лад».

      Згрупуй у таблицю терміни:синтез, розпад, катаболізм, анаболізм, енергія виділяється, енергія поглинається, утвореня складних органічних сполук, перетворення складних органічних сполук

Асиміляція

Дисиміляція

 

 

  

VІ. Підведення підсумків уроку.
Сьогодні ми вивчили …

  • Знання, отримані на уроці, мені потрібні для …
  • Мені сподобалося …
  • Я хочу, щоб наступні уроки були … 


VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1. Вивчити параграф. 

2.  Творче завдання: провести дослідження на тему: «Вітамін та його роль

           в організмі людини» і презентувати його на наступному уроці.

План дослідження

           1)  Назва вітаміна, його добова потреба.

           2)  Основні джерела надходження.

           3)  Функції.

           4)  Ознаки нестачі та відсутності вітаміна в організмі людини


                                                                                   \

 

                                           Обмін речовин

 

 

 

 

 

 

 

                                         Функції обміну речовин

 

 

 

 

 

 

 

                      

 

 

Обмін речовин можна розділити на кілька етапів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Обмін речовин

 

 

 

 

 

 

 

                                         Функції обміну речовин

 

 

 

 

 

 

 

                      

 

 

Обмін речовин можна розділити на кілька етапів

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шатнюк Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
5 листопада 2019
Переглядів
874
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку