Розробка уроку здійснювалася з детального вивчення програми з біології. Пропоную використати самостійну роботу у 8-му класі з вивченя теми "Травна система"
Біологія Урок
Тема: Травна система
Мета: ознайомитися з особливостями будови травної системи людини та її функціями, порівнявши з травною системою ссавців; з’ясувати які є види травлення; ознайомити дітей з основними методами дослідження функцій органів травлення (зондування, ендоскопія, УЗД, скандувальна томографія, радіоелектронні методи, рентгенографія); формувати вміння самостійно працювати; виховувати патріотизм, звертаючи увагу на вклад українських вчених у розвиток біологічної науки.
Основні поняття й терміни: травлення, порожнинне травлення, пристінкове травлення, травний канал, травні залози.
Обладнання: муляжі, таблиця «Будова травної системи людини», портрет І.П. Павлова, фото основних методів дослідження травної системи.
Тип уроку:
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка присутніх на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Бесіда:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
Для існування організму та нормального перебігу процесів життєдіяльності необхідні витрати як органічних речовин так і енергії для постійного їх відновлення. Однак для того, щоб речовини їжі, що надходять в організм, могли замінити витрачені органічні речовини та енергію, вони мають зазнати певних фізичних і хімічних перетворень в органах травної системи. Лише вода та мінеральні солі надходять з органів травлення до внутрішнього середовища в незмінному вигляді. Речовини, які утворюються в результаті реакцій розкладу через стінки травного каналу потрапляють у кров і лімфу завдяки процесам всмоктування. Саме процеси розщеплення і всмоктування є головними процесами травлення. Далі поживні речовини, необхідні нашому організму, з кров’ю та лімфою транспортуються до всіх тканин та органів.
Травлення – це сукупність процесів механічної обробки їжі та хімічного розщеплення її компонентів на сполуки, які організм здатний засвоювати та включати в обмін речовин.
Будова травної системи людини
Травна система людини має таку будову як і ссавці. Анатомічно і функціонально вона поділена травний канал і допоміжні органи травної системи. Загальна довжина травного каналу становить 8-10 метрів. Він простягається від ротового отвору до анального. Травний канал послідовно поділений на ротову порожнину, глотку, стравохід, шлунок, тонкий і товстий відділи кишечнику, який закінчується прямою кишкою з анальним отвором. Допоміжними органами травної системи є зуби, язик, а також травні залощи: слині, печінка з жовчним міхуром і підшлункова залоза.
На малюку зображена будова травної системи людини:
Функції травної системи (робота за підручником стор. 41)
Заповнення таблиці (разом з учнями)
Назва функції |
Що виконує |
Рухова |
|
Секреторна |
|
Функція розщеплення |
|
Функція всмоктування |
|
Функція виділення |
|
Стінка травного каналу складається з 4-х оболонок: слизової, підслизової, м’язової та серозної.
Оболонки травного каналу:
Внутрішня слизова оболонка травного каналу виділяє слиз, який захищає його від механічного пошкодження твердими частками їжі та полегшує їх просовування. Клітини цієї оболонки виділяють травні ферменти, гормони. Підслизова оболонка побудована ії сполучної тканини. У ній містяться кровоносні і лімфатичні судини та нерви. Вони регулюють секреторну функцію слизової оболонки. М’язова оболонка побудована з двох шарів м’язів. Нерви, які розташовані між м’язами регулюють рухи травного каналу. Сезона оболонка утворена сполучною тканиною і вкриває травний канал ззовні. У ній розташовані судини та нервові волокна.
Черевну порожнину вистеляє щільна двошарова сполучнотканинна оболонка – очеревина. Вона захищає органи травлення, утримує їх у певному положення.
Процеси травлення
Порожнинне Пристінкове
Дослідження функцій органів травлення
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу
Завдання – впишіть букви у пусті квадратики, що стоять біля вірних відповідей і ви отримаєте слово або твердження:
А – Тільки процес розщеплення є головним у процесі травлення.
Т – Процеси розщеплення і всмоктування є головними процесами травлення.
Р – Загальна довжина травного каналу становить 8-10 м.
О – Травлення – це процес хімічного розщеплення їжі.
А – Допоміжними органами травної системи є зуби, язик і травні залози.
З – Травна система людини починається глоткою.
В – Рухова функція забезпечує захоплення їжі, подрібнення, змішування з травними соками.
Л – Порожнинне травлення відбувається в порожнині шлунково-кишкового тракту.
У - Порожнинне травлення відбувається на поверхні внутрішньої оболонки травного каналу всередині клітини.
Е – Ферменти – це біологічні каталізатори.
М – Стінка травного каналу складається з двох оболонок.
Н – Ультразвукова діагностика фіксує зображення внутрішніх органів.
Г – Травні ферменти не розщеплюють компоненти їжі.
Н - Зонд – це гнучка трубка.
Я – Радіоелектронні методи досліджують кишкове середовище.
Т |
Р |
А |
В |
Л |
Е |
Н |
Н |
Я |
Завдання – користуючись підручником, запишіть визначення термінів і понять: порожнинне травлення, пристінкове травлення, травний канал і травні залози.
V. Підведення підсумків уроку
Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок.
Учні доповнюють речення: «Мені запам’яталось…»
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 8 (стор.40-43); дати відповіді на запитання після параграфа.