Урок "Дихальна система людини. Значення дихання"

Про матеріал
Урок засвоєння нового матеріалу, основна мета якого сформувати в учнів знання про значення дихання як процесу, необхідного для життєдіяльності організму людини, ускладнення в будові органів дихання хордових тварин, встановити взаємозв’язок між будовою та функціями органів
Перегляд файлу

Тема: Дихальна система людини. Значення дихання.
 

Навчальна:сформувати в учнів знання про значення дихання як процесу, необхідного для життєдіяльності організму людини, ускладнення в будові органів дихання хордових тварин, встановити взаємозв’язок між будовою та функціями органів;

Розвивальна: розвивати критичне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, обґрунтовувати взаємозв'язок будови і функції;

Виховна: виховувати уважність, допитливість, вміння працювати в групах та навички міжособистісного спілкування.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Обладнання: таблиця «Будова дихальної системи», макет легень, малюнки дихальних систем різних тварин, картки із завданнями, відео фрагменти,комп’ютер, буклети, роздатковий матеріал.

 

Форми і методи роботи: словесні, між предметні зв’язки, елементи інтерактивних технологій

 

Хід уроку

«Світ навколо мене наповнений таємницями. І я їх буду відривати все життя, тому що це – найцікавіша і найзахоплююча справа у світі»

                                                В.Біанкі

  1. Організаційний момент.

 

Емоційне налаштування на урок.

« Аутогенне тренування»

Сядьте зручно в кріслі , розслабтеся , заплющіть очі та спробуйте відволіктися від думок , які вас турбують .

Розплющіть очі, глибоко вдихніть кілька разів.

Навіюємо собі добрий настрій, гальмуємо негативні процеси.

 

Отож, Який настрій у вас? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришами. Бажаю, щоб такий настрій був у нас усіх до кінця уроку.

 

 

 

 

 

 

2. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Робота з епіграфом

«Світ навколо мене наповнений таємницями. І я їх буду відривати все життя, тому, що це – найцікавіша і найзахоплююча справа у світі» В.Біанкі

Організм людини – це безмежний світ,пізнавати який, сьогодні ми будемо подорожуючи на повітряній кулі. Ми сідаємо в цю кулю і летимо.

 

Перша наша зупинка - станція історична. За правильні відповіді та плідну працю, ви протягом уроку будете отримувати смайлики, що прирівнюються двом балам.

 

1. Станція «Історична».

  • Дихання виникло наприкінці докембрію, близько 2 млрд років тому, коли в атмосфері в результаті життєдіяльності фотосинтезуючих організмів з'явився вільний кисень.
  • До цього живі істоти використовували анаеробні, безкисневі джерела енергії.

Перед вами малюнки окремих органів, ( нирки, легені, шкіра, шлунково – кишковий тракт). 

  • Що об’єднує їх? (видільна функція)
  •  Які шкідливі речовини виводяться з організму завдяки ним?
  • Пригадаємо з курсу 7 класу, як відбувалась еволюція дихальної системи у різних тварин. Розгорніть буклет і встановіть відповідність

Відповіді учнів

- найпростіші ( спеціальних органів немає, газообмін відбувається шляхомдифузії через оболонку клітини).

комахи ( трахеї, що мають вигляд трубок із розгалуженнями).

риби (зябра, які складаються із зябрових дуг, пелюсток,тичинок. У дводишнихриб є одна-дві легені).

земноводні (легені, пов'язані з навколишнім середовищем носовими ходами і ніздрями. У воді дихання відбувається за допомогою шкіри).

птахи (легеневе дихання, пов'язане із формуванням грудної клітки, якапіднімається і опускається за допомогою міжреберних м'язів. Під час польоту –повітряними мішками, при цьому об'єм грудної клітки не змінюється.Це – подвійнедихання).

ссавці (легені утворені сукупністю повітряних пухирців-альвеол, у зміні об'єму грудної клітки беруть участь міжреберні м'язи і діафрагма).

Наша  куля, потрапляє в зону зледеніння і стрімко починає падати. Ви бачите на повітряній кулі, містяться 5 вантажів знань це:

1. Зоологія

2. Травна система

3. Дихання 

4. Опорно-рухова система

5. Обмін речовин

Треба  швидко позбавитись хоч одного вантажу.

Який «вантаж» ми можемо скинути із тих, які вже вивчили?

( Діти пропонують)

 

 

 

Отож,  ми позбулися вантажів, які ми вже знаємо і вивчили,  у нас залишився лише один вантаж, який ми залишили – це знання про дихання. Але це не значить, що той вантаж, який ми скинули, ми забудемо, ні. Тому що всі вони тісно пов'язані між собою.

Наша куля відлітає  відстанції «Історична». Ми – прослідкували еволюцію дихальної системи.

 

 

3.  Вивчення нового матеріалу

Міні-гра

А тепер давайте дружненько закриємо наші симпатичні носики.

– Ой, що трапилось?!

– Ви не можете дихати?

– А яка система органів забезпечує процес дихання?

Вчитель.

Правильно. Без їжі людина може прожити 40-70 днів, без води – 3 дні, без повітря людина вмирає через 3-4 хвилини. Лише деякі люди можуть затримувати дихання на 5 хвилин, йоги – до 15 хвилин.

Вираз  «Це нам потрібно як повітря» підкреслює особливу потребу людського організму в повітрі.

«Пасовищем життя» назвав повітря видатний давньогрецький лікар Гіппократ.

 

Повідомлення теми і  мети уроку.

 Тож, тема нашого уроку «Дихальна система людини. Значення дихання»

 

Пам’ятайте,  що кожна правильна відповідь – рівняється смайлику, один смайлик – два бали

В кінці уроку підрахуємо скільки балів кожен з вас отримає не лише за відповіді, а і за тренажерні вправи. Будемо працювати з буклетом.

Сядьте рівненько, відкрийте зошити і запишіть тему.

Запис теми у зошити

Вправа «Очікування» - Діти, скажіть, будь ласка, чого  ви очікуєте від нашого уроку?

Що потрібно для ефективної роботи( синій)

Що дізнатися (червоний)

Чим поділитися (жовтий)

У парах обговоріть, сформулюйте, напишіть на аркушах та озвучте свої очікування .1 бал

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

Отож,  ми впевнено рухаємося до станції «Наукова».

 

Станція «Наукова»

1.Розповідьвчителя, демонстраціяму ляжів органів дихання, складання схеми «Органи дихання»

1. Дихання та його значення

Що ж таке дихання?

Дихання–сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу.

Як вигадаєте, яке значення має дихання?

Кисень повітря необхідний організму людини для окиснювальних процесів, що відбуваються в клітинах і супроводжуються виділенням енергії, такої необхідної для процесів життєдіяльності. А саме:

1. Забезпечення організму киснем.

2. Виділення вуглекислого газу.

3. Окисненняорганічнихсполук з виділенняменергії, необхідної для процесів

життєдіяльності.

4. Виділення кінцевих продуктів обміну: водяної пари, аміаку, сірководню…

2.Перегляд відео

3.Робота з підручником, словником

Відкрийте ст 61, 64 запишіть у зошит визначення «дихання»і «дихальна система»

Розрізняють два типи дихання.

1.Зовнішнє диханняобмін газів між кров'ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.

2.Внутрішнє диханняокисні процеси в клітинах, внаслідок яких виділяється енергія.

В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. Після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине).

Чому? Тому, що діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання.

Аналіз і розгляд схеми.

Зовнішнє дихання

↑ ↓

Вентиляція легень (обмін повітря між зовнішнім середовище і альвеолами легень)

↑ ↓

Дифузія газів у легені (обмін газів між альвеолярним повітрям і кров'ю)

↑ ↓

Транспорт кров'ю газів. Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров'ю і тканинами)

↑ ↓

Внутрішнє (тканинне) дихання (споживання кисню клітинами і виділення вуглекислого газу)

 

5.Робота з таблицею на ст . 65 Функції дихальної системи.

(Бесіда із використанням схеми.)

Гра «Шифрувальник»

Які функції виконує дихальна система?

У ваших буклетах є зашифрований текст.

Функції дихальної системи зображені у вигляді набору цифр, кожна з яких означає літеру, яка знаходиться в українському алфавіті під даною цифрою.

 

А  1

 

Б  2

В  3

Г  4

Ґ  5

Д 6

Е  7

Є  8

Ж  9

З  10

И  11

 

І  12

Ї  13

Й  14

К 15

Л  16

М  17

Н 18

О  19

П  20

Р  21

 

С

22

Т  23

У  24

Ф  25

Х  26

Ц  27

Ч  28

Ш  29

Щ  30

Ь  31

Ю 32

Я  33

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                   10 – 6 – 12 – 14 – 22 – 18 – 32 – 8     4 – 1 – 10 – 19 – 19 – 2 – 17 – 12 -18 

Здійснює газообмін

  1.                   23 – 7 – 21 – 17 – 19 – 21 – 7 – 4 – 24 – 16 – 33 – 27 – 12 – 33

Теплорегуляція

  1.                   3 – 11 – 6 – 12 – 16 – 7 – 18 – 18 – 33

Виділення

  1.                   18 – 32 – 26         

Нюх

  1.                   4 – 19 – 16 –19 –22 –19 –24 – 23 –3 –19 –21 –7 –18 –18– 33

Голосоутворення

Виконавши завдання поставте собі смайлик.

 

 

 

 

 

 

6.Робота в парах «Повітроносні шляхи» ст. 65 табл.8

Опрацюйте матеріал підручника

А ми продовжуємо нашу подорож. Зараз кожна парта  вибере собі орган дихальної системи і розповість присутнім про нього, виконавши завдання поставте собі смайлик.

Завдання парта №1. Носова порожнина

Будова  та функції.

Завдання парта №2. Глотка. Гортань

Будова  та функції .

Завдання парта №3. Трахеї

Будова  та функції .

Завдання парта №4. Бронхи

Будова  та функції .

 

7.Фізкультхвилинка.

Ну, що, готові провести фізкультхвилинку? Я пропоную вам подихати за методикою Чугунова, і одночасно поборотися зі сколіозом. (звучить музика)

1. Встали, вихідне положення ноги на ширині плечей, руки опущені.

На рахунок 1 – вдих, плечі піднімаються;

На рахунок 2 – видих, плечі опускаються, живильна сила кисню проникає до кожної клітинки нашого організму.

2. Наступна вправа: руки підняли вверх – вдих, руки опустили – видих.

3. Боремося з плоскостопістю: на носочки – вдих, опустились на стопу – видих.

4. А тепер розправили плечі і з з такою величною, королівською осанкою сіли за парти.

 

Станція «Ерудит»

У вас було випереджувальне завдання знайти цікаві факти про дихання.

  • Місткість повітря при вдиху у правій легуні більше, ніж у лівій;
  • Щодня доросла людина вдихає 23000 разів, і стільки ж разів видихає;
  • Уявіть собі, що неможливо чхати з відкритими очима;
  • У середньому людина робить 1000 вдихів за годину, 26000 за добу, а за рік 9 мільйонів.
  • Протягом усього життя жінка вдихає 746 млн разів, а чоловік – 670.
  • Загальний обсяг легенів людини дорівнює п’яти літрам, проте дихальний об’єм складає всього 0,5 л.
  • Якщо зібрати все повітря, що бере участь у газообміні в однієї людини, то ним можна наповнити 50 надувних човнів, кожний із яких витримав би масу в 140 кг.
  • Швидкість повітря під час чихання може досягати 150 кілометрів за годину.
  • У спокійному стані, лежачи, людина робить 12–20 вдихів і видихів за хвилину кінь — 12, пацюка — 60, канарки — 108.
  • Людина без дихання може прожити до 5 — 7 хвилин, навіть менше.
  • Залежно від інтенсивності обміну речовин людина виділяє через легені 5 – 18 літрів вуглекислого газу (СО2), і 50 грам води на годину.
  • На 1мм2 слизової оболонки у порожнині носа припадає близько 150 залоз, що виділяють слиз
  • Для дихання одної людини в герметично закритому приміщенні необхідно не менше 2м куб повітря
  • Поверхня легенів становить близько 100 квадратних метрів.
  • Під час сну людина не здатна чхати,оскільки нерви, що відповідають за чхання, також «сплять»
  • Площа поверхні людських легенів приблизно дорівнює площі тенісного корту.
  • Якби війки не видаляли пил з дихальних шляхів,то за 70 років життя у легенях накопичилось би 5 кг пилу

 

Один учень

Я підготував презентацію на тему: «Голосовий апарат і мова»

 

 

 

Вчитель

– Молодець!10балів

 –А зараз я попрошу двох учнів сказати фразу «Фізкультпауза» (хлопчика і дівчинку).

Тембр голосу різний, і причина в індивідуальних особливостях людини.

А ось висота звуку залежить від довжини голосових зв'язок: у чоловіків голосові зв'язки довші й товщі, ніж у жінок. (У чоловіків — 20–24 мм, у жінок — 18–20 мм.)

Ст 66. Біологія + музика

 

Станція «Дослідницька»

Робота в групах

Ми успішно попрацювали  на науковій станції і, я гадаю, можемо зупинитися на станції «Дослідницька».Я запрошую вас об'єднатися у дві групи, виберіть собі цукерку.

1.Робота з роздатковим матеріалом та підручником

  • Читання ланцюжком  про особливості будови легень ст 66-67
  • Встановити відповідність зображень та визначень. ( перша група будова дихальної системи, друга – будова альвеол)

2.Дослід

Вам необхідно провести дослід.

За допомогою підручних матеріалів  продемонструвати  роботу альвеол

 

3.Кулька з гелієм

Чому змінюється голос?

Якщо вдихнути газ в легені, а потім заговорити, то голос змінюється, стає більш тонким, схожим на озвучування мультиплікаційних героїв.

Гелій – це інертний газ. У нього немає ні запаху, ні кольору, потрапляючи в легені, нагрівається і впливає на голосові зв’язки, викликаючи їх резонанс і змінюючи тембр голосу. У малих концентраціях гелій нетоксичний . Але це не означає, що газ слід вдихати в себе і зловживати його звеселяючим ефектом. Передозування гелію в організмі може погіршити загальний стан викликає симптоми: сонливість; порушення концентрації уваги; зниження роботи органів чуття (слух, зір, нюх, дотик); іноді розвивається ступор; руки і ноги тремтять.

Молодці, вичудово працювали, справилися з нелегкими завданнями і на великій швидкості наблизилися до станції «Підсумкова».

4. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з буклетом

  • Установіть послідовність розташування органів дихання: 1. Ле­гені. 2. Бронхи. 3. Носоглотка. 4. Носова порожнина. 5. Гортань.6. Глотка. 7. Тра­хея.

Відповідь. 4,3,6,5,7,2,1.

Правильні відповіді – 1 смайлик

Індивідуальна робота за картками.

2. Вправа «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

1. Під щитоподібним хрящем розташовується надгортанник.

2. Кашель — це різкий рефлекторний видих через рот.

3. Гортань — орган голосоутворення.

4. Передня стінка трахеї прилягає до стравоходу.

5. У людини налічується 4 голосові зв’язки.

6. Між голосовими зв’язками є голосова щілина.

7. Трахея утворена з хрящових півкілець.

8. Задня стінка трахеї утворена щільною сполучною тканиною.

9. Висота голосу залежить від довжини голосових зв’язок.

10. Найменші складові бронхів називаються бронхіолами.

Взаємоперевірка. Правильні відповіді – 1 смайлик

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

-

+

+

-

-

+

+

-

+

+

 

5.Підсумки.

1.Вправа“ Чи здійснилися ваші очікування?”

То, скажіть будь – ласка, чи здійснилися ваші очікування? Якщо тобі вдалося все – посміхнись.Візьміть стікери у вигляді промінців і прикріпіть на плакат смайлика .

2.Психорегулююча вправа

Послухайте пораду лікаря хворому з роману М. Павленка «Щастя»: «Ваша хвороба вимагає простих ліків - повітря. Побільше його - і наяву, й уві сні.

 Навчіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носовою порожниною, куштуйте, пробуйте на запах, насолоджуйтесь ним, як гурман...»

Виконуйте ці поради, використовуючи знання про дихальну систему, які ви отримали на сьогоднішньому уроці.

3.Оцінювання знань учнів за діапазоном активності.

Якщо, у вас 1-5 смайликів – середній рівень, 6-10 смайликів – достатній рівень, 10-15 смайликів – високий рівень.

VІІ. Домашнє завдання

1.Вивчити параграф 13-14 підручника ст.60-67

2.Підготувати повідомлення «Кисень – це вісь,  навколо якої обертається вся земна хімія(Й.Я. Берцеліус) ».

3. Скласти сенкан до слова дихання або  легені

4. Пройти тестування за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2198274

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
12 січня 2022
Переглядів
1017
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку