Урок "Дихання та газообмін у тварин", 7 клас

Про матеріал

Розробка уроку за новою програмою з біології для учнів 7-го класу. На уроці використовуються методи (вправи і прийоми) такі, як "Сьогодні мій настрій", "знайди помилку в схемі", розгляд проблемних питань, створення текстів на основі запропонованих слів.

Перегляд файлу

Руснак Т.М. Біологія тварин. Розробки уроків

 

Урок 34

Тема: Дихання та газообмін у тварин

Мета уроку:

  • сформувати поняття про дихання і газообмін у тварин, етапи дихання, особливості будови органів дихання у зв’язку із середовищем існування організмів;
  • розвивати логічне мислення, уміння працювати в парі, самостійність у виконанні завдань під час роботи з підручником;
  • виховувати бережливе ставлення до тваринного світу.

Обладнання і матеріали:

  • мультимедійна презентація до теми уроку;
  • відефрагмент «Дихання тварин»;
  • роздавальний дидактичний матеріал.

Підручник: Біологія. 7 клас / Остапченко Л.І. та ін.. – К. Генеза, 2015.

 

Конструктор уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Початок уроку

Вправа «Сьогодні мій настрій» (слайд 2)

Учитель показує або роздає смайлики і просить учнів вибрати той, який відповідає їх настрою на початок  уроку.

веселий.jpg

задумливий.jpg

печальний.jpg

злий.jpg

засмучений.jpg

Веселий

Задумливий

Печальний

Злий

Засмучений

 

ІІІ. Основна частина уроку

3.1 Мотивація та актуалізація

 

Вправа «Знайди помилку у схемі» (слайд 3)

Тип тварини

Травна система

Тип Плоскі черви

Рот → глотка → сліпий кишечник → анальний отвір

Тип Круглі черви

Рот → глотка → стравохід → воло → шлунок → кишка → анальний отвір

Тип Кільчасті черви

Рот → глотка → стравохід → шлунок → кишка → анальний отвір

Тип Молюски

Рот → язик, вкритий зубчиками → глотка → стравохід → воло → шлунок → кишка → анальний отвір.

Або: Рот → глотка → стравохід → шлунок → кишка → анальний отвір

Тип Членистоногі

Ввідний сифон → мантійна порожнина → рот → стравохід → шлунок → кишка → вивідний сифон

Тип Хордові

Клас Кісткові риби

Рот → глотка → стравохід → шлунок → кишечник    → анальний отвір

Клас Амфібії

Рот → глотка → стравохід → воло → шлунок (залозистий і м’язовий відділи) → кишечник    → клоака

Клас Плазуни

Рот → глотка → стравохід → шлунок → кишка (тонка і товста) → пряма кишка → анальний отвір

Клас Птахи

Рот → ротоглоткова порожнина → стравохід → шлунок → кишечник    → клоака

Клас Ссавці

Рот → глотка → стравохід → шлунок → кишечник    → клоака

 

Колективне обговорення питань домашнього завдання:

  • Від чого залежить форма дзьоба у птахів?
  • Чому у рослиноїдних ссавців багатокамерний шлунок або довга сліпа кишка?
  • Як залежить будова зубів від характеру їжі у ссавців?
  • Чому у птахів найкоротший кишечник?
  • Які особливості і значення язика у різних тварин типу Хордові?

 

Постановка проблемного питання: «Тваринам потрібні поживні речовини, щоб забезпечити клітини необхідним будівельним матеріалом. Для чого тваринам кисень?». Після обговорення оголошується тема і мета уроку.

 

3.2 Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя про дихання та його етапи, газообмін та його особливості, шкіряне, зяброве, трахейне та легеневе дихання у тварин на основі використання слайдів презентації, малюнків 183-184 підручника. Після пояснення здійснюється перегляд відеофрагмента.

 

Самостійна робота учнів з підручником.

Прочитати текст на с.128-129 підручника і порівняти між собою:

А) зябра і легені;

Б) легені тварин різних класів хордових тварин.

В) Заповнити таблицю:

 

Клас Хордових тварин

Середовище існування

Орган дихання

Особливості будови

 

 

 

 

Після роботи здійснюється обговорення і порівнюються результати заповнення таблиці.

 


3.3 Закріплення знань

 

Вправа «Складання тексту на основі малюнку» - робота в парах

Використовуючи малюнок «Еволюція дихальної системи» (слайд 18), учні повинні написати короткий текст відповідно до завдання:

  1. Скласти текст про особливості дихання у одноклітинних
  2. Скласти текст про особливості дихання у червів і кишковопорожнинних.
  3. Скласти текст про особливості дихання у ракоподібних, двостулкових молюсків і риб.
  4. Скласти текст про особливості дихання у павуків, комах і легеневих молюсків.
  5. Скласти текст про особливості дихання у птахів.
  6. Скласти текст про особливості дихання у ссавців.

Після виступів учнів формулюється узагальнюючий висновок про особливості дихальної системи тварин у зв’язку із середовищем існування.

 

Робота в групах

Заповнити ЛСМ для хордових тварин за променем «Дихальна  система»

 

IV. Завершення уроку (рефлексія)

Вправа «Три питання»

Учні повинні дати відповідь на питання:

  • Чи справдились мої очікування від уроку?
  • Про що мені хочеться дізнатися більше?
  • Яку проблему хотілось би порушити?

 

Домашнє завдання: Опрацювати §30, скласти логікон до теми.

 

Використані джерела:

  1. Фотографії та інформація з різноманітних Інтернет-джерел.

 

docx
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
5406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку