ТЕМА : Ділення виду 306 : 3. Задача, обернена до задачі на знаходження суми двох добутків.
МЕТА УРОКУ:
Навчальна мета:
ознайомити учнів із прийомом ділення виду 360:3; удосконалювати їх вміння розв'язувати задачі, обернені до задач на знаходження суми двох добутків; закріплювати вміння учнів розв'язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного.
Розвивальна мета:
Розвивати математичну мову, логічне мислення, обчислювальні навички, творчі здібності, вміння; розвивати самостійність в роботі, дослідницький підхід до пізнання, вміння доведено відповідати.
Виховна мета:
формувати позитивні навчальні мотиви: інтерес до математики; розвивати уміння учнів взаємодіяти у групі, почуття взаємодопомоги; розвивати інтерес дітей до професій, виховувати повагу до людей праці; виховувати активну життєву позицію, прагнення до успіху через наполегливу працю.
ОБЛАДНАННЯ: плакат з девізом уроку, наочний план уроку; указка, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ
І. Організаційний момент
Голосистий лунає дзвінок,
Кличе нас на цікавий урок.
Добрий день, дівчата,
Добрий день, хлоп'ята!
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов'язково
День щасливим буде!
- Сідайте, діти.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Формулювання мети і завдань уроку
- Діти, а що потрібно людині для щастя?
Для досягнення мрії своєї, кожній людині потрібні… знання, в народі кажуть недарма: цариця наук - Математика! План уроку пропоную такий…Вперед, до вершини мерщій! Щоб ділення виду 360 на 3 кожний із вас пояснити би зміг!
ІІІ. Контроль і корекція знань.
Робота в групах:
а) цікаві завдання;
б) індивідуальні завдання на вибір.
І перше завдання на розвиток обчислювальних навичок, які потрібні для вивчення нових знань.
Пропоную відому вам гру "Шифрувальники". Розв'язувати приклади будуть 1-а, 2-а і 3-а група. Пам'ятайте, що ми не відгадаємо слова, якщо будуть помилки.
Свої таблички з відповідями капітани віддадуть майстрам-шифрувальникам у 1-у групу.
4-а група! Вам пропоную індивідуальні картки різного рівня складності. Обирайте самі:
Завдання 1 рівня складності - на 9 балів,
2 рівня - на 11 балів,
3 рівень (це цікава логічна задача, де треба поміркувати та знайти розв'язання) - на 12 балів.
- Сміливіше беріть картку, ви все зможете розв'язати, тільки працювати вам треба швидко, за 3 хвилинки!
(діти виконують завдання)
(Шифрувальники записують слова).
- Діти, молодці, ви швидко впоралися із завданням. А що ми закріпили?
- Як називаються числа при множенні?
- Якою дією перевіряється множення?
- Як називаються числа при діленні?
- Як перевірити чи правильно виконали ділення?
- А чи правильно ви обчислили приклади, ми дізнаємося від наших шифрувальників.
- Які слова були зашифровані?
- Дружно, швидко, якісно! (учень)
(Були помилки? У якої групи?)
- Молодці, ви добре працювали в групах, правильно розв'язали приклади. (але деяким дітям ще треба тренуватися).
- Бачу, що із завданнями впоралися учні 4-ої групи, Назаре, збери картки, будь ласка.
- Тож наш девіз сьогодні:
МИ ПРАЦЮЄМО ДРУЖНО, ШВИДКО, ЯКІСНО!
- І першу сходинку до вершини ми подолали!
Запишіть у зошитах: "Число. Класна робота".
Пам'ятайте, як треба сидіти та охайно і каліграфічно писати.
4. Вивчення нового матеріалу
4.1. Підготовчі вправи
- Покладіть ручки, поверніться будь ласка до мене.
Увага - "Розминка",
Відповідає швидко без зупинки
Той, на кого покажу,
А ви, друзі, не чекайте,
Пальчиком сигнал давайте!
- Сьогодні 20-ий день місяця. Скільки у числі 20 десятків?
- Скільки всього десятків у числі 620, 200?
- Назвіть число, в якому 21 десяток.
- А якщо у числі 200 дес., хто знає яке це число?
- Ось ви на секунду стали четверокласниками! Ми відчинили віконечко у майбутнє…
- Продовжуємо.
- 21 дес. поділити на 3.
- 36 : 3? (табличка)
- Молодці, ви дуже уважні.
4.2. Пояснення нового прийому ділення.
- А зараз спробуйте розв'язати цей приклад:
360 : 3 (табличка).
Попрацюйте в парах, спробуйте знайти спосіб обчислення. Час - 1 хвилинка.
(діти обговорюють)
- Чим відрізняється цей приклад від попереднього?
- Хто хоче пояснити прийом ділення?
(один учень пояснює, всі слухають)
При потребі виправляю: Щоб 360 поділити на 3, ми число 360 представляємо у розряд десятків, це 36 десятків.
36 дес. ділимо на 3 = 12 дес.
12 дес. - це 120.
Отже, 360:3=120.
- Розгорніть підручник на сторінці 138-ій, порівняйте своє розв'язання з розв'язанням у підручнику. Поясни, Настю, ще раз спосіб обчислення.
- Хто зрозумів ділення виду 360 на 3?
- Які ви розумні! Самі розібралися у новому матеріалі!
5. Первинне закріплення нового матеріалу.
- Піднімаємось далі на вершину знань та потренуємося обчислювати приклади на ділення такого виду.
- Запишіть по середині рядка - "Приклади 957".
4 група і учні, хто зрозумів спосіб обчислення, розв'язуйте самостійно, а додаткове завдання записано на картці у вас на столі.
- До дошки іди, _____________, записуй: 960 : 3.
Пояснюй розв'язання.
960 : 3 = (96 дес. : 3 = 32 дес.) = 320
Наступний приклад розв'язує біля дошки, ______________:
В зошитах, діти, пишіть у другий стовпчик.
280 : 2 = (28 дес. : 2 = 14 дес.) = 140
Далі, діти, самостійно розв'яжіть приклади, продовжуйте писати у 2 стовпчики.
840 : 2 = 420 60 х 4 : 8 = 240 : 8 = 30
- Капітани, перевірте правильність обчислень.
- Назвіть, діти, відповіді 3-ого, 4-ого прикладів (420, 30). Сигналізуйте про правильність відповідей!
Міні підсумок.
- Отже, для того, щоб розв'язати приклади такого виду необхідно кругле число представити через десятки і виконати дію ділення.
- Які ви уважні та старанні! Я дуже задоволена вами.
Тож прийшов час і трохи відпочити!
Фізкультхвилинка
Фізкультхвилинка в нас незвична,
Вона сьогодні буде геометрична.
Вправи виконуй стільки разів,
Скільки фігура має кутів.
Сідайте. З новими силами йдемо до вершини знань.
6. Розвиток математичних знань: робота над задачами
6.1. Задача 958.
У житті нас постійно оточує математика. Зараз будемо вдосконалювати уміння розв'язувати задачі.
Прочитайте задачу під № 958.
Учні 4 групи, працюйте самостійно. Та після розв'язання задачі складіть вираз і хтось один з вашої групи запише цей вираз на дошці.
Увага! Діти, що відомо в задачі?
5 пор. - по 20 кг
3 бар. - ? кг
- Яке питання задачі?
- Чи можемо відразу дати відповідь на питання задачі?
- Що треба знати?
(скільки важать 3 барани)
- А це можемо відразу знайти? (ні)
- - Що спочатку знайдемо і якою дією?
(скільки важать 5 поросят, дією множенням)
- Хто вже знає як розв'язувати цю задачу далі? До дошки іди попрацюй, __________________.
- Після того як знайдемо вагу 5-ти поросят, що будемо знаходити?
- Від чого будемо віднімати?
- Потім ви зможете знайти масу 1 барану? Якою дією?
- Розв'язання запишіть по діях без пояснень самостійно, а якщо потрібно допоможіть товаришу в своїй групі.
Перевірка розв'язання.
Для слабких учнів план розв'язання задачі:
1) 20 ? = (кг) - вага 5 поросят
2) 280 - = (кг) - вага 3 баранів
3) :3= (кг) - вага 1 барана
- Подивіться на дошку, як розв'язав ______ задачу, чи згодні ви з розв'язанням?
1) 20х5 = 100 (кг)
2) 280 - 100 = 180 (кг)
3) 180 : 3 = 60 (кг)
- Молодець, _______, а 280 кг - це скільки центнерів?
- Ти задачу розв'язав правильно, у зошиті в прикладах помилок немає, написано охайно, сідай оцінка - 11 балів.
- Подивіться, діти, як виразом можна записати розв'язання.
(280 - 20х5) : 3 = 60
- Це було дуже складне завдання, але молодці учні 4 групи, справилися! Оцінка ______ - 12 балів.
- Відповідь до задачі прочитай, Катерино.
Молодці, ви розв'язали задачу правильно.
Цікава професія фермера?! І вона потребує знання математики!
Фермери вирощують не тільки тварин, а й птахів.
180 птахівниць вирощують птахів - курчат-бройлерів на 9 платформах (цехах). Скільки птахівниць працює в кожному цеху?
- 20.
- Поясни, як ти знайшов? (180 : 9 = 20)
6.2. Задача 959
- Пропоную вам розв'язати задачу про токаря, який вчить працювати нового молодого працівника - учня.
Задача під № 959.
4 група, працює самостійно, додаткове завдання № 2.
Прочитайте задачу самостійно.
Робота в групах:
- Капітани, візьміть картку на столі та колективно заповніть дані у таблицю.
Обробив за 1 год. Час роботи . Усього деталей
Учень 8 д. 5 год. однаково
Майстер ? д. 2 год.
- Назвіть дані, які ви занесли в таблицю.
- Яке питання задачі?
Розв'яжіть задачу за планом:
1) Скільки деталей обробив учень за 5 годин?
2) Скільки деталей обробляє майстер за 1 годину?
Записати розв'язання задачі по діях чи виразом на вибір. Час - 3 хвилини, біля дошки розв'язує задачу ___________.
(учні працюють)
- У кого таке розв'язання, як у __________ ?
1) 8х5 = 40 (дет.)
2) 40 : 2 = 20 (дет.)
Відповідь: 20 деталей обробляє майстер за 1 годину.
Перевірка розв'язання.
- Молодці, це правильно.
- Хто записав розв'язання виразом?
(8х5:2= 20 (дет.)
- Як ви думаєте, що треба зробити учню токаря, щоб так само гарно працювати?
- Майстром своєї справи можна стати, якщо… закінчіть мою думку.
(висловлювання дітей)
7. Підсумок уроку
Скажіть, а в якій професії ви хотіли б стати майстрами?
(висловлювання дітей)
- А яка професія найкраща? (Найкраща та, яку ти обрав, яку любиш, яка несе користь людям. Кожна професія почесна і потрібна людям!)
- А як ви вважаєте, чи є така професія, де непотрібна математика?
- Тож наполегливе навчання допоможе вам досягти своєї мрії. Сьогодні ми зробили один важливий крок.
Підведемо підсумок уроку.
Закінчіть речення:
Ми навчилися (виконувати ділення виду 360 на 3).
тренували уміння ….
дізналися ….
зрозуміли ….
Мені сподобалось ….
- Дякую!
- Ми працювали дружно, швидко, якісно (повторюють з плакату), тому й виконали всі завдання.
- Що вам сподобалось на уроці?
Дякую вам, діти за співпрацю! І нехай цей "смайлік" нагадує вам про наш урок!
Бажаю вам від навчання, пізнання нового завжди отримувати задоволення.
Капітани, зберіть, будь ласка зошити для перевірки.
8. Домашнє завдання.
Домашнє завдання - розв'язати задачі № 962, 963, С.139
Додаток 1
Цікаве завдання
1 ГРУПА 2 ГРУПА
30 : 3 = Р 21 : 3 = Д 50 : 2 = Н 60 + 16 = Ж 660 : 10 = О 150 : 3 = У
|
120 : 3 = Я 60 : 2 = К 8 ? 2 = Н 2 ? 100 = О 80 : 4 = І 720 : 10 = С
|
3 група 920 : 10 = И 6 : 3 = Ш 56 : 7 = В 21 : 3 = Д 60 : 2 = К 660 : 10 = О
|
|
Індивідуальні картки
КАРТКА № 1
1 рівень складності (9 балів)
1. Обчисли приклади:
2 ? 27 - 11 = 84 : 3 + 14 =
2. У 6 однакових кошиках 54 кг яблук. Скільки таких кошиків потрібно для 36 кг яблук?
КАРТКА № 2
1 рівень складності (9 балів)
1. Обчисли приклади:
4 ? 25 - 14 = 96:3+16 =
2. У 8 однакових ящиках 56 кг вишин. Скільки таких ящиків потрібно для 42 кг вишин?
КАРТКА № 3
1 рівень складності (9 балів)
1. Обчисли приклади:
2 ? 17 - 12 = 69:3 + 11 =
2. У 8 однакових кошиках 64 кг смородини. Скільки таких кошиків потрібно для 32 кг смородини?
Картка № 4
1 рівень складності (9 балів)
1. Обчисли приклади:
3 ? 27 - 11 = 84 : 3 + 13 =
2. У 6 однакових ящиках 48 кг полуниць. Скільки таких ящиків потрібно для 40 кг полуниць?
КАРТКА № 1
2 рівень складності (11 балів)
1. Обчисли приклади:
4 ? 210 - 200 = 68 : 4 - 24 : 2 =
2. 4 однакові табуретки і стіл ціною 160 грн коштують разом 400 грн. Яка ціна табуретки?
КАРТКА № 2
2 рівень складності (11 балів)
1. Обчисли приклади:
3 ? 120 - 200 = 51 : 3 - 22 : 2 =
2. 3 однакові стільці і стіл ціною 150 грн. коштують разом 360 грн. Яка ціна стільця?
КАРТКА № 3
2 рівень складності (11 балів)
1. Обчисли приклади:
5 ? 110 - 300 = 64 : 4 - 39 : 3 =
2. 5 однакових стільців і стіл ціною 170 грн. коштують разом 570 грн. Яка ціна стільця?
КАРТКА № 4
2 рівень складності (11 балів)
1. Обчисли приклади:
4 ? 320 - 300 = 54 : 3 - 21:3 =
2. 4 однакові табуретки і стіл ціною 150 грн. коштують разом 390 грн. Яка ціна табуретки?
3 рівень складності
(12 балів)
Розв'яжи задачу:
У морозильній камері зберігалось 240 пакетів чорниць і суниць. Скільки було пакетів чорниць, якщо їх зберігалось втричі більше, ніж суниць?
Додаток 2
Згодний!
Відповідь правильна!
Ні! Не згодний!
Помилка!