Урок математики в 3 класі за підручником М.В.Богдановича
Тема уроку: Ділення виду 360 : 3. Задача, обернена до задачі на знаходження суми двох добутків.
Мета уроку:
Навчальна мета:
ознайомити учнів із прийомом ділення виду 360:3; удосконалювати їх вміння розв’язувати задачі, обернені до задач на знаходження суми двох добутків; закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного.
Розвивальна мета:
Розвивати математичну мову, логічне мислення, обчислювальні навички, творчі здібності, вміння; розвивати самостійність в роботі, дослідницький підхід до пізнання, вміння доведено відповідати.
Виховна мета:
формувати позитивні навчальні мотиви: інтерес до математики; розвивати уміння учнів взаємодіяти у групі, почуття взаємодопомоги; виховувати пізнавальні інтереси, зацікавленість до вивчення історії рідного краю; виховувати активну життєву позицію, прагнення до успіху через наполегливу працю.
Обладнання: плакат з девізом уроку, ПК, указка, роздатковий матеріал; карта України.
Тип уроку: комбінований.
зміст уроку
І. Організаційний момент
Голосистий лунає дзвінок,
Кличе нас на цікавий урок.
Добрий день, дівчата,
Добрий день, хлоп’ята!
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День щасливим буде!
- Сідайте, діти.
2. Психонастрій.
Щоб нам разом працювати, треба разом повторяти,
Я уважний і серйозний, хоч іще малого зросту.
Зараз з силами зберуся, я нічого не боюся.
Впевнений, кмітливий я, хочу отримати знання.
І І Повідомлення теми і мети уроку
Велика і прекрасна наша Батьківщина. Це - безмежні колосисті поля, вишневі та яблуневі сади, повноводні ріки та синьоокі озера, різнобарвні луки та затишні гаї, мальовничі села та великі міста. І сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож і відвідаємо сім історико-культурних пам’яток нашої держави, які за підсумками Всеукраїнської акції Сім чудес України заслужили на почесне звання Чудо України.
Кожне нове чудо буде відкриватися нам за кожне виконане завдання.
1.Хто з вас знає що таке чудо?
Чудо –це щось надзвичайно прекрасне. І в нашій країні є багато таких чудес але виділяють лише сім.
І І І Актуалізація знань та сенсорних умінь учнів.
Робота в групах:
а) цікаві завдання;
б) індивідуальні завдання на вибір.
І перше завдання на розвиток обчислювальних навичок, які потрібні для вивчення нових знань.
Пропоную відому вам гру «Шифрувальники». Розв'язувати приклади будуть 1-а, 2-а і 3-а група. Пам'ятайте, що ми не відгадаємо слова, якщо будуть помилки.
Свої таблички з відповідями капітани віддадуть майстрам-шифрувальникам у 4-у групу.
4-а група! Вам пропоную індивідуальні картки різного рівня складності. Обирайте самі:
Завдання 1 рівня складності – на 9 балів,
2 рівня – на 11 балів,
3 рівень (це цікава логічна задача, де треба поміркувати та знайти розв’язання) – на 12 балів.
- Сміливіше беріть картку, ви все зможете розв’язати, тільки працювати вам треба швидко, за 3 хвилинки!
(діти виконують завдання)
(Шифрувальники записують слова).
- Діти, молодці, ви швидко впоралися із завданням. А що ми закріпили?
- Як називаються числа при множенні?
- Якою дією перевіряється множення?
- Як називаються числа при діленні?
- Як перевірити чи правильно виконали ділення?
- Знання цих правил допоможе нам сьогодні на уроці при розв'язувані прикладів виду 360 : 3. Та під час розв'язування задачі, оберненої до задачі на знаходження суми двох добутків.
3. Перевірка правильності обчислення прикладів
- А чи правильно ви обчислили приклади, ми дізнаємося від наших шифрувальників.
- Які слова були зашифровані?
- Вміло, дружно, швидко, якісно! (учень)
(Були помилки? У якої групи?)
- Молодці, ви добре працювали в групах, правильно розв’язали приклади.
- Тож наш девіз сьогодні:
Ми працюємо вміло, дружно, швидко, якісно!
І ми потрапляємо на територію першого чуда України –
Номер |
Зображення |
Назва |
Місце розташування |
1. |
Кам'янець-Подільський – місто, що зберегло дух середніх віків. Тут Ви побачите одну з найбільших оборонних споруд України, фортецю, що займає провідне місце у світовій історії оборонного зодчества.
Площа заповідника становить 121 гектар.
Архітектура Старого міста - заповідника зберегла зразки культур різних народів (українців, поляків, вірмен, турків і росіян)
Однією з унікальних інженерних споруд заповідника є Замковий міст, що з'єднує місто та Замковий комплекс.
- Що ж, і як зазвичай, ми спочатку перевіримо д/з. Таким чином, спробуємо закріпити вивчений матеріал на попередніх уроках. Перед вами гра» Знайди помилку»
4. Перевірка домашнього завдання.
А) гра « Знайди помилку»
Слайд
Б) Перевірка правильності розв’язування задачі № 953.
- Що знайшли у 1 дії? ( Скільки кг залізної руди потрібно, щоб добути 1 кг заліза)
1) 21:7=3 ( кг) залізної руди на 1 кг заліза
- Скільки кілограм заліза можна одержати з 54 кг такої руди?
2) 54:3 = 18 ( кг) заліза
На які зручні доданки розкладали 54? ( 30 і 24)
Математики ви справні, а тепер доведіть що ви і гарні природознавці. Я пропоную пограти в
гру « Незакінчене речення»
В) Гра « Незакінчене речення»
Залізна руда – це… корисна копалина.
На які групи поділяють усі корисні копалини? ( рудні, нерудні, горючі)
До якої групи належить залізна руда? ( рудні)
Карту ми вивчаймо знання здобуваймо. Дякую вам ви гарно впорались , а ми продовжуємо подорож.
І нам відкривається друге чудо –
2. |
Києво-Печерська лавра - православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої княжої резиденції Брестово поблизу Києва.
У музеях і фондах, розташованих на території Києво-Печерської лаври, можна побачити рукописи стародрукованих книг, колекцію тканин і вишивок. Особливий інтерес викликає колекція з дорогоцінних металів, стародавні гравюри і твори сучасних художників.
Існує легенда, за якою місце, де тепер тече Дніпро, було морем. Коли Святий Андрій прийшов в Київ і поставив на горі, де тепер стоїть Андріївська церква, хрест, тоді все море пішло вниз. Але частина його залишилась і сховалась під Андріївською горою. Коли пізніше на цьому місці збудували церкву, то під престолом відкрилась криниця. В Андріївській церкві немає дзвонів, так як, за легендою, при першому ж ударі вода прокинулась би і залила б не лише Київ, а й все Лівобережжя.
ІV. Розвиток математичних знань, умінь, навичок.
1. Усний рахунок
Запишіть у зошитах: "Число. Класна робота".
Пам’ятайте, як треба сидіти та охайно і каліграфічно писати.
- Яка фігура зайва? Чому?
- Прописати цілий рядок числа 10.
- Але перед цим скажіть з яких цифр складається число 10?
Висновок: З цим завданням впорались вдало. Тож варто продовжити нашу подорож Україною.
І відкриваємо для себе третє чудо.
А ось і третє чудо України –
3. |
Уманський парк "Софіївка" є шедевром і зразком світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – початку XIX сторіч.
Ідея створення парку в романтичному стилі з використанням римської і грецької міфології належала самій Софії. Дивовижні пейзажі, екзотичні рослини, античні скульптури, водойми, каскади, фонтани, камінні гроти - все це можна побачити, відвідавши парк. Цей шедевр вражає відвідувачів своєю красою вже протягом 200 років. Туристичний сезон в Умані триває весь рік. Потік відвідувачів не зменшується ні влітку, ні взимку.
Старовинними алеями парку бродили Олександр Пушкін і Тарас Шевченко, Іван Котляревський і Сергій Волконський, Павло Пестель і Михайло Бестужев-Рюмін, Володимир Сосюра и Максим Рильський. Сотні наших славних земляків далекого і близького минулого відвідували цей парк.
Багато легенд складено і про саму Умань, одне із старовинних міст України. Місто героїчної та багатостраждальної долі. Ним володіла польська шляхта, його палили й розгромлювали вщент татари і турки, але воно знову й знову піднімалося з попелу. В Умані до сих пір знаходять залишки підземельних ходів, які служили місцевим мешканцям сховищами і своєрідними укріпленнями.
А тепер завдання
2, 300, 40, 30, 799, 801, 6 см, 8 кг
Висновок: Написавши математичний диктант ми розвивали обчислювальні навички, адже важливо, швидко міркувати та рахувати.
ВПРАВА ДЛЯ ОЧЕЙ.
Висновок: З цим завданням впорались вдало. Тож варто продовжити нашу подорож Україною.
Четверте чудо України - це
4. |
- Софійський собор - всесвітньо відома пам'ятка архітектури і монументального живопису ХI століття. Дивне відчуття охоплює кожного, хто переступає поріг славетної Софії Київської. При соборі велося літописання і були створені перші відомі на Русі бібліотека та школа. На честь заснування Ярославом 1037 р. софійської бібліотеки перед входом до собору в 1969 р. було встановлено пам'ятний знак
- Великих збитків було завдано музею під час Великої Вітчизняної війни. Хоч сам Софійський собор не зазнав руйнування, однак були пограбовані архіви музею, вивезені цінні фрески XII століття з Михайлівського Золотоверхого монастиря, що зберігалися у храмі. Лише після війни їх повернули музею в пошкодженому вигляді.
Чис швидко плине тому варто перейти до вивчення нового матеріалу.
V. Вивчення нового матеріалу
Налаштування: Мозок приготували, вушка налаштували на сприймання нового матеріалу.
Пояснення нового прийому ділення.
Зараз ми перевіримо, як ви засвоїли попередній матеріал. Хто може пояснити, як розв’язується приклад виду 36 : 3( за бажанням учнів )
- А зараз спробуйте розв’язати цей приклад:
360 : 3
Що відмінного у нього с попереднім прикладом?
Скільки десятків в числі 36, а скільки їх у числі 360?
Попрацюйте в парах, спробуйте знайти спосіб обчислення. Час – 1 хвилинка.
(діти обговорюють)
(один учень пояснює, всі слухають)
Пропедевтика: 560, 820, 450, 160, 750. Скільки десятків у цих числах?
При потребі виправляю: Щоб 360 поділити на 3, ми число 360 представляємо у розряд десятків, це 36 десятків.
36 дес. ділимо на 3 = 12 дес.
12 дес. – це 120.
Отже, 360:3=120.
Розгорніть підручник на сторінці 138-ій, порівняйте своє розв’язання з розв’язанням у підручнику. Поясни, Катю, ще раз спосіб обчислення.
Хто зрозумів ділення виду 360 на 3?
- Які ви розумні! Самі розібралися у новому матеріалі!
VІ. Первинне закріплення нового матеріалу.
- Піднімаємось далі на вершину знань та потренуємося обчислювати приклади на ділення такого виду.
- Запишіть по середині рядка - "Приклади 957".
- На дошці спочатку вчитель пояснює правильність розписування приклада : 960 : 3.
Пояснює розв’язання.
960 : 3 = (96 дес. : 3 = 32 дес.) = 320
Наступний приклад розв’язує біля дошки, ______________:
В зошитах, діти, пишіть у другий стовпчик.
280 : 2 = (28 дес. : 2 = 14 дес.) = 140
Далі, діти, самостійно розв’яжіть приклади, продовжуйте писати у 2 стовпчики.
840 : 2 = 420 60 х 4 : 8 = 240 : 8 = 30
Мініпідсумок.
- Отже, для того, щоб розв’язати приклади такого виду необхідно кругле число представити через десятки і виконати дію ділення.
- Які ви уважні та старанні! Я дуже задоволена вами.
Тож прийшов час і трохи відпочити!
Фізкультхвилинка
Фізкультхвилинка в нас незвична,
Вона сьогодні буде геометрична.
Вправи виконуй стільки разів,
Скільки фігура має кутів.
Сідайте. З новими силами йдемо до вершини знань.
А ми подорожуємо далі і потрапляємо в Севостополь де знаходиться 5 чудо України -
5. |
Це місто-держава мало довге життя - майже дві тисячі років - і його історія є частиною історії Древньої Греції, Древнього Риму та Візантії...
Місто Херсонес було засноване древньогрецькими колоністами більше ніж 2500 тисячі років тому на південному заході Криму. Нині його руїни - одна з найвизначніших пам'яток Севастополя.
Комплекс пам'яток, що входить до складу заповідника "Херсонес Таврійський", має не тільки національне значення, а і міжнародне. До його складу входять:
— 5 археологічних комплексів - городище Херсонеса Таврійського, некрополь Херсонеса в Карантинній, фортеця Чембало, фортеця Каламіта, античні земельні наділи та садиби;
— 11 пам'яток архітектури на території городища та фортеці Каламіта.
VІІ.. Розвиток математичних знань: робота над задачами
1. Задача 958.
У житті нас постійно оточує математика. Зараз будемо вдосконалювати уміння розв’язувати задачі.
Прочитайте задачу під № 958.
Учні сильні, працюйте самостійно. Та після розв’язання задачі складіть вираз і хтось один запише цей вираз на мольберті.
Увага! Діти, що відомо в задачі?
5 пор. – по 20 кг
3 бар. - ? кг
- Яке питання задачі?
- Чи можемо відразу дати відповідь на питання задачі?
- Що треба знати?
(скільки важать 3 барани)
- А це можемо відразу знайти? (ні)
- - Що спочатку знайдемо і якою дією?
(скільки важать 5 поросят, дією множенням)
- Після того як знайдемо вагу 5-ти поросят, що будемо знаходити?
- Від чого будемо віднімати?
- Потім ви зможете знайти масу 1 барану? Якою дією?
- Розв’язання запишіть по діях з поясненям самостійно.
Перевірка розв’язання.
Для слабких учнів план розв’язання задачі:
1) 20 ∙ = (кг) – вага 5 поросят
2) 280 – = (кг) – вага 3 баранів
3) :3= (кг) – вага 1 барана
- Подивіться на дошку, як розв’язав ______ задачу, чи згодні ви з розв’язанням?
- Молодець
Подивіться, діти, як виразом можна записати розв’язання.
(280 – 20х5) : 3 = 60
- Відповідь до задачі прочитай, Марія.
Молодці, ви розв’язали задачу правильно.
А зараз пора дізнатися про наступне чудо, тому наступна зупинка це шосте чудо –
6. |
- Фортеця, яка пережила століття і бачила під своїми мурами полчища воїнів... Розташований на важливих транспортних магістралях, Хотин завжди привертав увагу завойовників. Під час визвольної війни українського народу проти польської шляхти у Хотин двічі вступали війська Богдана Хмельницького.
Хотин, що приваблює туристів з усього світу, одне з найдавніших міст України.
- Назва міста, ймовірно, походить від дієслова "хотіти": це місце було завжди бажане для древніх поселенців, вони завжди хотіли жити у цьому красивому і багатому краї. Сьогодні Хотин - одне з найбільших міст Чернівецької області, важливий промисловий, туристичний і культурний центр Буковини.
- Беручи до уваги багаті історичні традиції міста, в 2000 році постановою Кабінету Міністрів України був створений Історико-архітектурний заповідник "Хотинська фортеця". А у вересні 2002 року древнє місто відзначило свій 1000-літній ювілей.
2 Робота над задачою 959
|
Кількість деталей за 1 годину |
Кількість годин |
Загальна кількість деталей |
Учень |
8 |
5 |
? |
Майстер |
? |
2 |
Стільки ж |
- Назвіть дані, які ви занесли в таблицю.
- Яке питання задачі?
Розв’яжіть задачу за планом:
Записати розв’язання задачі по діях чи виразом на вибір. Час – 3 хвилини, біля мольберту розв’язує задачу ___________.
(учні працюють)
- У кого таке розв’язання, як у __________ ?
Відповідь: 20 деталей обробляє майстер за 1 годину.
Перевірка розв’язання.
3.Самостійна робота. Розв'язання рівняння 960
Остання наша зупинка це місто Запоріжжя
7. |
Хо́ртиця – найбільший острів на Дніпрі, розташований у районі міста Запоріжжя нижче Дніпрогесу, унікальний природний й історичний комплекс. Хортиця є одним з семи чудес України
На північній стороні острова був останній дніпровський порог.
Існує дуже багато версій походження назви острова, втім більшість дослідників виводять назву від тюрксько-половецького „орт”, „орта”, що означає „середній” (посеред Дніпра). Серед низки версій, назву виводять від «хорт» - від давньослов'янського бога Хорса.
1965 року острів Хортиця став державним історико-культурним заповідником, в якому передбачено створити музейний комплекс, присвячений історії запорозького козацтва. Археологічні і історичні знахідки здебільшого зберігаються в Запорізькому історичному музеї у північній кінцівці острова.
VІІІ. Домашнє завдання.
Інструкція до виконання домашнього завдання.
Задача № 962 подібна до задачі № 959
Задача № 963
ІХ. Підсумок уроку.
Інтерактивна технологія « Продовж речення»
Тепер я знаю…
Тепер я вмію
Тепер я впевнений…
Тепер я буду частіше…
Сім чудес України
Номер |
Зображення |
Назва |
Місце розташування |
1. |
|||
2. |
|||
3. |
|||
4. |
|||
5. |
|||
6. |
|||
7. |
Додаток 1
Цікаве завдання
1 група 2 група
30 : 3 = |
|
Р |
6 : 3 = |
|
Ш |
21 : 3 = |
|
Д |
50 : 2 = |
|
Н |
80 : 4 = |
|
І |
720 : 10 = |
|
С |
56 : 7 = |
|
В |
60 + 16 = |
|
Ж |
120 : 3 = |
|
Я |
660 : 10 = |
|
О |
3 група
920 : 10 = |
|
И |
150 : 3 = |
|
У |
60 : 2 = |
|
К |
2 ● 100 = |
|
М |
8 ● 2 = |
|
Л |
7 |
10 |
50 |
76 |
25 |
66 |
|
|
|
|
|
|
2 |
8 |
92 |
7 |
30 |
66 |
|
|
|
|
|
|
8 |
200 |
20 |
16 |
66 |
|
|
|
|
|
40 |
30 |
20 |
72 |
25 |
66 |
|
|
|
|
|
|
Індивідуальні картки
Картка № 1
1 рівень складності (9 балів)
1. Обчисли приклади:
2 ● 27 – 11 = 84 : 3 + 14 =
2. У 6 однакових кошиках 54 кг яблук. Скільки таких кошиків потрібно для 36 кг яблук?
Картка № 2
1 рівень складності (9 балів)
1. Обчисли приклади:
4 ● 25 - 14 = 96:3+16 =
2. У 8 однакових ящиках 56 кг вишин. Скільки таких ящиків потрібно для 42 кг вишин?
Картка № 3
1 рівень складності (9 балів)
1. Обчисли приклади:
2 ● 17 – 12 = 69:3 + 11 =
2. У 8 однакових кошиках 64 кг смородини. Скільки таких кошиків потрібно для 32 кг смородини?
Картка № 4
1 рівень складності (9 балів)
1. Обчисли приклади:
3 ● 27 – 11 = 84 : 3 + 13 =
2. У 6 однакових ящиках 48 кг полуниць. Скільки таких ящиків потрібно для 40 кг полуниць?
Картка № 1
2 рівень складності (11 балів)
1. Обчисли приклади:
4 ● 210 - 200 = 68 : 4 – 24 : 2 =
2. 4 однакові табуретки і стіл ціною 160 грн коштують разом 400 грн. Яка ціна табуретки?
Картка № 2
2 рівень складності (11 балів)
1. Обчисли приклади:
3 ● 120 - 200 = 51 : 3 – 22 : 2 =
2. 3 однакові стільці і стіл ціною 150 грн. коштують разом 360 грн. Яка ціна стільця?
Картка № 3
2 рівень складності (11 балів)
1. Обчисли приклади:
5 ● 110 - 300 = 64 : 4 – 39 : 3 =
2. 5 однакових стільців і стіл ціною 170 грн. коштують разом 570 грн. Яка ціна стільця?
Картка № 4
2 рівень складності (11 балів)
1. Обчисли приклади:
4 ● 320 - 300 = 54 : 3 - 21:3 =
2. 4 однакові табуретки і стіл ціною 150 грн. коштують разом 390 грн. Яка ціна табуретки?
3 рівень складності
(12 балів)
Розв’яжи задачу:
У морозильній камері зберігалось 240 пакетів чорниць і суниць. Скільки було пакетів чорниць, якщо їх зберігалось втричі більше, ніж суниць?