Урок " Ділові папери. Лист. Адреса".

Про матеріал

У Ліни Костенко читаємо:

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати,

Коли є час, коли немає часу

І коли навіть ні про що писати.

На жаль, сьогодні дедалі рідше отримуємо листи в конвертиках. А це ж надзвичайно приємно. Саме тому на даному уроці спробуємо переконати учнів у тому, що не потрібно відмовлятися від давнього способу обміну інформацією, а також навчимося правильно адресувати листи.

Перегляд файлу

Розвиток зв'язного мовлення.

Ділові папери. Лист. Адреса

Мета: ознайомити учнів із історією  виникнення листів та основними правилами листування, структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті; з’ясувати значення слів «адрес», «адреса», «адресат», «адресант», формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, вибирати потрібні слова та словосполучення, відповідно до усталених  традицій, уживаючи звертання, вставні слова, етикетні формули; підписувати конверт відповідно до вимог;

  • розвивати культуру писемного мовлення,  навички свідомої дисципліни;
  • збагачувати й уточнювати словниковий запас дітей;
  • виховувати     шанобливе ставлення та інтерес до наслідків власної праці.

 

Очікувані результати: учні вмітимуть правильно писати листи, дотримуючись правил культури спілкування; навчаться грамотно підписувати конверт, запам’ятають нові слова-терміни, закріплять навички з тем «Звертання. Вставні слова».

Попереднє завдання: учні працювали дома у 4 групах, збираючи необхідний для уроку матеріал:

  «Мовознайки» працювали з тлумачним словником, з’ясовуючи значення слів «адрес», «адреса», «адресат», «адресант», « постскриптум» ;

 «Лірики» знаходили віршовані та прозові художні листи, зразки фронтових листів;

«Художники» створювали оригінальні конверти, марки;

 « Дослідники» збирали цікаву інформацію з історії виникнення листів, про перших листонош тощо.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал ( зразки листів),  плакати з    прислів’ями, пам’ятки "Як оформити конверт?", „Правила ввічливого листування”,  бланк – конверт; комп’ютер, мультимедійна дошка, презентація.

 

Тип уроку: формування знань, умінь та навичок.

Форма уроку: урок дослідження з елементами інсценізації.

Міжпредметні зв’язки: українська та світова літератури, образотворче мистецтво.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. Слайд1

Привітання. Який у вас настрій? Як бачите, у нас сьогодні  незвичайний урок. На ньому присутні вчителі  інших шкіл нашого району. Ви маєте можливість показати свої знання та уміння, зробивши цим мені та нашим гостям приємний подарунок. Скажіть, а чи любите ви отримувати подарунки?

 ( Звучить сигнал електронного повідомлення).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Діти, на нашу сторінку в електронному щоденнику ua. Надійшов голосовий лист. Давайте його прослухаємо.  Слайд 2

( Слухаємо лист від  Мови).

                   Добрий день, дорогі пятикласники!

   Ззвертається до вас  любляча мати Українська Мова. Щиро радію, що ви так чемно і наполегливо вивчаєте мої закони, гордо несете ім’я  – українець.  Я надзвичайно щаслива, бо в мене багато друзів.

Сьогодні звертаюся до вас з проханням: допоможітьі повернути моїх найулюбленіших синів - Стилів Мовлення. Я дуже сумую за ними. І з нетерпінням чекаю зустрічі. Пятеро зателефонували, що вже в дорозі, а шостий щось забарився. У нього завжди термінові справи, ділові зустрічі. Своєю неувагою він мене дуже засмучує. Дітки, допоможіть прискорити приїзд мого сина.

9 листопада 2011 р.                             З повагою до вас матінка Мова.

  • Діти, зверніть увагу, коли був написаний лист? Що це за день?

          ( День писемності та рідної мови).

Давайте разом допоможемо матусі Мові, щоб її діти встигли прибути на інше свято рідної мови, що відзначається 21 лютого.

  • Як ви гадаєте, котрий же з синів Стилів Мовлення забарився з приїздом до матінки Мови?

( Заповнення таблиці « Стилі мовлення» на екрані). Слайд 3

  • Що є характерним для офіційно-ділового стилю? Слайд 4

 Ознаки ОДС:

- застосування особливої лексики;

- усталені мовні звороти;

- поділ на чіткі частини;

-  логічність викладу думки;

-  відсутність емоційної лексики;

 - документальність.

  • Де використовується цей стиль?

 ( У ділових паперах: заявах, дорученнях, протоколах, відомостях, розписках, автобіографіях тощо).

Заходить Офіційно-Діловий Стиль (учень 4 класу):

Доброго дня, дорогі дітки! Прямуючи до своєї матусі, я вирішив завітати до вас, бо чув од своїх доповідачів про ваш незвичайний урок і про лист, якого надіслала вам моя матінка. Я хочу, щоб ви були грамотними людьми. Виконуйте всі завдання та вчіться. Найактивнішим учня залишаю  ордени Мовознайко.   Бажаю успіху!

 

 Учитель. Діти, ми пригадали стилі мовлення, особливу увагу звернули на офіційно-діловий стиль. Ви, мабуть. Здогадалися, що це не випадково. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися писати один із ділових паперів. А ось який, ви зараз відгадаєте, розв’язавши кросворд. Слайди 5, 6

 Питання « Кросворд1»

  1. Стиль, що використовується в ділових стосунках, під час написання заяв, протоколів, наказів, Конституції України. (  Діловий).
  2. Розділ мовознавства, що вивчає словосполучення та речення.

( Синтаксис).

  1. Речення, що має одну граматичну основу, називається….( просте).
  2. Розділ мовознавчої науки, що вивчає правила розстановки розділових знаків. ( Пунктуація).

Питання « Кросворд 2»

  1. Другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета в відповідає на питання Який? Чий? Котрий? (Означення).
  2. Другорядний член речення, що називає предмет, на який спрямована дія, і відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток).
  3. Слово чи група слів, що виражають інтонаційно завершену думку. (Речення).
  4. Другорядний член речення, що відповідає на питання ДЕ?, ЯК?, КУДИ?( Обставина)
  5. Слова чи сполучення слів, за допомогою яких мовець висловлює своє ставлення до повідомлюваного (впевненість, сумніви)? ( Вставні слова).

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 Діти записують у зошитах тему уроку.          Слайд 7

Учитель зачитує мету уроку.

Сьогодні ми з вами будемо вчитися писати лист, оформлювати конверт, поговоримо про етикет листування.

         Якими правилами треба користуватися, про що треба пам’ятати під час написання листа?

         Нам необхідно скласти пам’ятку «Як оформляти листи». Працювати ми будемо з вами разом. Я хочу, щоб ви скористалися власним досвідом.

 Для цього ми оберемо секретаря нашого уроку, який буде слідкувати за роботою та занотовуватиме правила листування, які ми з вами називатимемо протягом уроку.

( Обрання секретаря).

IV. Робота над темою.

  1. Вільна бесіда.

Ви вже писали комусь листи?

         Одержували відповіді?

         Це приносило вам радість?

         Дуже добре. Отже, перше правило листування ви вже вивели. Яке це правило? (Діти говорять, що не можна залишати листи без відповіді).

 

  1. Проблемне завдання.                          Слайд 8

ЯК ПРАВИЛЬНО ПИСАТИ ЛИСТ?

Порівняйте два письмових послання. Чим вони відрізняються? Охарактеризуйте кожне з них.

 

Привіт! Як справи? Коли повернешся?

Не сумуй! Дома все OK! (SMS)

(((

()00(99Текст 2

Дорога моя мамочко!

Чи подобається тобі на відпочинку? Як твоє здоров'я?

Вдома все гаразд, всі здорові. Тато працює, Іванко слухається і не пустує, вчора намалював для тебе пташку.

Бабуся та дідусь шлють тобі вітання, у них теж усе добре.

Любимо тебе, дорога наша, і сподіваємось на зустріч.кст 1

  1.                                                                                                                      Твоя доня Марічка.

         (Діти говорять про приємне враження від другого листа, багато ніжних слів, писала грамотна людина, теплий лист, а перший лист дужу короткий, беземоційний).

  • Зверніть увагу на стіни класної кімнати. Ви бачите плакати з прислів’ями та приказками, зразками усної народної творчості. Зачитаємо їх.

 

Прислів’я (записано на аркушах):

Що написане пером, не вивезеш і волом.

Шабля ранить голову, а слово – душу.

Від теплого слова і лід розмерзає.

Не пиши, що знаєш, а знай, що пишеш.

Писать – не язиком чесать.

Не пером пишуть, а умом.

  • УНТ ще називають фольклором. А хто знає, як перекладається це слово з англійської мови?

(Народна мудрість)      Слайд 9

         Уміння доречно використовувати прислів’я або приказки в певній ситуації свідчить про дотепність, кмітливість людини.

         Які прислів’я можна використати, щоб дати характеристику листів, які ви прослухали, його автора?

         (Діти відповідають)

 

  • Як ви вважаєте, чи потрібно вміти писати листи, адже можна комусь зателефонувати, надіслати телеграму чи відправити лист електронною поштою? Для чого потрібні листи?  ( Метод «Мікрофон»).

 

V. Формування знань, умінь, навичок.

 

  1.    Мозковий штурм.

За дві хвилини створіть асоціативний кущ , що має відношення

 до слова  „ лист ”. Учні  першого варіанту записують  іменники,  другого -  дієслова, третього – прикметники.. На які питання відповідають слова цих частин мови? (Перевірка написано за слайдом 10).

 

  Учень з групи  « Лірики» зачитує поезію В.Симоненка „ Лист ” ( „Знов листа мені прислала мати...”) під ліричну мелодію.    Слайд 11

 

                        ЛИСТ

 Знов  листа  мені  прислала  мати,

 Невеличкий  лист  -  на  кілька  слів.

 Пише  рідна,  що  навколо  хати

 Наш  садок  вишневий  забілів.

 

 Наче  вчора  бігав  я  до  школи

 І  садив  ті  вишеньки  малі,

 А  тепер  гудуть  над  ними  бджоли

 І  поважні  пустуни-джмелі.

 

 Слів  таких  і  треба  небагато,

 Та  вони,  як  весняні  пісні,

 Принесли  в  гуртожиток  в  кімнату

 Теплі-теплі  спогади  мені.

 

2.  „ Мікрофон ”: 

  • Чому і коли  виникає потреба писати листи?
  • Хто і кому може писати лист?
  • Чи сподобалася вам поезія?
  • Що таке лист? Нашим помічником на уроці буде

                               підручник. Стор. 112 - 113.    Слайд 12

  • Чи доводилося вам писати листа? Кому? А отримувати?
  • Які ви знаєте види листів? ( офіційні, приватні, публіцистичні, любовні, художні тщо).

(службові листи належать до основних засобів встановлення офіційних, службових контактів між підприємствами, організаціями, установами, фірмами та закладами.)

  • З якою метою пишуть листи?
  • Чи можна назвати листи  творчістю кожної людини?
  • У  якому стилі можна писати лист?

Отриманий від Мови зразок розмовного, а лист В.Симоненка – художнього стилю, є ще службові листи – офіційно-ділового стилю.

 

 3. Пояснення вчителя.

Отже, сьогодні ми приділимо увагу листам, бо листування – один із видів письмового спілкування.

Лист – це творчість кожної людини, проте існують основні правила ведення листування:ввічливий тон спілкування, увага до адресата, уміння писати про себе коротко, про інших – більше й детальніше, уміння писати про цікаві факти й події, обовязково відповідати на одержані листи. В листах, як взагалі у мовленні, проявляється характер людини, її розум, знання, рівень культури і вихованості.

А чим відрізняється лист від, скажімо, листівки або телеграми?

         (Розміром, конкретністю, метою написання: лист – розповісти, телеграма – сповістити, листівка – привітати).

Давайте звіримо свої думки з підручником.

 

4. Робота з підручником.

Матеріал підручника ст. 112 зачитують учні.

Листування – один із видів письмового спілкування. Лист – це писаний текст, метою якого є повідомлення про щось адресата.

Ділове листування відбувається між установами або працівником та установою. Тексти таких листів складаються за певними зразками в офіційно-діловому стилі.

Особисті листи – це листи до рідної та близької людини,  до друга чи знайомого,  до улюбленого співака чи актора. Такі листи не відзначаються строгістю форми. Мовлення приватного листа невимушене.  У текстах особистих листів поєднуються ознаки різних стилів, зокрема розмовного та художнього.

Проте і в особистому спілкуванні існують певні традиції. Розпочинається лист звертанням. Через звертання, як правило, передається ставлення до адресата: повага, любов, ніжність. Чемна людина завжди поцікавиться життям адресата -  його здоров’ям, успіхами. Далі йде виклад того, про що хочуть сповістити. Вихована людина ніколи не нав’язує своїх думок, тому вживає вставні слова та сполучення слів: на мою думку, здається, як на мене, мабуть, певно та ін. Завершується приватний лист побажаннями та прощанням. Підпис є обов’язковим. Ознакою культури є зазначення дати написання листа.

У тексті листа необхідно вживати слова ввічливості. Це слова привітання і прощання,  слова вибачення (скажімо, за турботи, завдані висловленням певного прохання).

 

5. Коротка бесіда за змістом прочитаного та перевірка знань матеріалу попередніх уроків:

  • Як починають листи?  (звертанням);
  • Якою частиною мови виражається звертання? (іменником у кличному відмінку);
  • Які стилі мовлення поєднуються у особистих листах? (розмовний та художній);
  • Як закінчуються листи? (Побажаннями, датою та підписом);
  • Що таке слова ввічливості? (Це  привітання і прощання,  слова вибачення, подяки). Наведіть приклади. ( Дякую, спасибі, вибачте, даруйте, до зустрічі, вітаю).

6. Робота з підручником.

 Виконання вправ.

203. Прочитайте звертання, які найчастіше вживаються в особистому листуванні. Які почуття до адресата увиразнює кожне з них?

 

Люба сестро! Дорогий брате! Бабусенько! Дідусю! Дорогий друже! Мої дорогі! Мої найдорожчі! Родино моя!

204. Прочитайте загальновживані побажання. Чому в особистому листуванні вони є обов'язковими?

Щасти Вам! На все добре! Зичу здоров'я! Бажаю Вам добре провести свята! Бажаю Вам успіхів! У добру годину! З Богом!

7. Робота з таблицею « Структура листа».      Слайд 13

Здебільшого листи складаються з таких частин:

ПОЧАТОК: звертання до того, кому адресовано лист.

ОСНОВНА ЧАСТИНА: зміст листа.

КІНЦІВКА: форми ввічливості: з повагою, на все добре, до скорої зустрічі; повторні поздоровлення; підпис, дата.

7. Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

  1. Короткі відомості з історії виникнення письма.

Учитель.

 У наш час легко і просто передавати думки на відстань. Ми можемо докладно описати події, своє життя, передати міркування на сотні і тисячі кілометрів, вивчати документи; ознайомлюватись із поглядами людей, які жили сотні й тисячі років тому. А чи завжди було письмо? Коли і як воно виникло?

  Потреба у листуванні виникла дуже давно. Людям потрібно було передавати якусь інформацію на відстані та в часі. Для цього використовувалися різні предмети. Наприклад, індіанці, оголошуючи війну, надсилали супротивникові томагавк (сокиру).  Сигналом миру служила люлька: її на знак примирення по черзі палили представники ворогуючих племен.

Для того, щоб урок був цікавим, до нього готувалася не тільки я, а й окремі учні групи «Дослідники» отримали завдання: знайти відомості про виникнення письма. Тож   надаємо слово нашим юним дослідникам.

 

Пізнавально - пошукова робота учнів

 

З історії виникнення листів          Слайд 14

 

А ще для передачі повідомлень використовувалося своєрідне намисто – вампум, нанизані на стрічку морські черепашки. Поширеним було вузликове письмо – кіпу: зміст послань у ньому передавався через кількість прив’язаних до мотузки чи палиці шнурів і вузлів на них.

Але „мова” сигналів і предметів не давала змоги передавати думки, спілкуватися повноцінно. Для цього була потрібна писемність. І першим кроком до неї стало малюнкове письмо – піктографія.

 

Людина навчилась малювати дуже давно. Поселившись у печері, люди висікали або видряпували фігури тварин, людей та різних предметів. Згодом у цьому письмі дедалі частіше використовувались умовні зображення. Малюнками передаються навіть абстрактні поняття: наприклад, рогата змія означала   життя,  з’єднані руки – дружбу, дві змії – небезпеку…

 

Малюнкове письмо віджило, але залишки його можемо побачити й сьогодні. Це всім відомі знаки дорожнього руху.

Піктографія удосконалювалась, у ній широко використовувались умовні знаки. На зміну малюнкам  прийшли ієрогліфи. У них кожний знак   передає слово або його частину. У наш час ними пишуть у Японії й Китаї. Народи цих країн люблять своє письмо-малюнки і не збираються з ним розлучатися.             

Ієрогліфічне замінило буквене письмо. Винайдення літер – невеличких простих фігурок, що відтворюють звуковий склад слів, - велике досягнення людства.

Вважають, що букви першими створили фінікійці, а удосконалили їх греки. Творцями слов’янської азбуки - кирилиці стали Кирило і Мефодій. Сучасний український алфавіт склався на її основі. Слайд 15

 

 Учитель. Кожен із нас любить гарно одягатися. А чи є одяг  у листів? Це – конверт.  Саме в ньому ми й  отримуємо лист. Про це ми довідаємося з

повідомлення наступного нашого дослідника.

 

Пізнавально - пошукова робота

 

слайд 10  Повідомлення учня

                                                  Конверт     Слайд 16

Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова «cover» - закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/4018/343061/lection_858/images/320_2.jpg

 

 

 

 

 

Десь років за тридцять після винаходу конверта  Великобританія подарувала світові ще один корисний винахід – поштову марку. Так, тривалий час пересилання листів завдавало чимало клопотів і працівникам пошти, і населенню. Оплата поштових послуг була надзвичайно високою. Листи частіше за все оплачував не відправник, а одержувач. Особливі листи захищали печаткою із сургучем. 10 січня 1840 року  в обіг надійшла перша у світі державна поштова марка.

 

Презентація творчої роботи членів групи « Художники»

Діти показують створені конверти, марки, пояснюють їх зміст.

 

Учитель. Дякую, дуже цікаве повідомлення.

Уявляєте, перші листи, за ствердженням археологів з’явилися вже в кінці ІV на початку ІІІ тисячоліття до нашої ери в Єгипті. Першими листоношами були голубі. Люди використовували здатність голубів знаходити свою домівку за багато кілометрів.

         Голуба віддавали тому, від кого чекали повідомлення. Маленький лист вкладався в легку залізну трубочку і кріпився до лап голуба. Такий засіб спілкування був дуже зручний під час війн у давні часи. У роки Великої Вітчизняної війни існувала польова пошта. На конвертах, зроблених солдатами, нічого, крім адреси, не було. (Учитель показує конверт часів Великої Вітчизняної війни, зразки листів, знайдені «Ліриками», зачитує учень.)

         Листоноші, ризкуючи життям, доставляли листи воїнам, орієнтуючись лише за номером військової частини. Уявляєте, якою радістю був лист з дому для солдата.                                      Слайд 17

  • Яку ще цікаву інформацію ви знайшли, діти?

 

Пізнавально - пошукова робота

 

 

http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/4018/343061/lection_858/images/pochtalion_pechkin_1.png

 

 

  •                   Сумка листоноші      Слайд 18

15 жовтня 1897 року у Європі Аарон Самуель Блох, листоноша, вирішив полегшити собі працю і попросив дружину зшити спеціальну сумку через плече, щоб вона йому менше заважала при ходьбі. Жінка була дещо лінива: взяла полотняний мішок і з двох кінців пришила до нього звичайний шкіряний ремінь. Вийшло не бозна-що, але Аарону дуже сподобалося. Тепер гострі краї конвертів не тикали боляче його у стегна під час швидкого переміщення, та й тяжкість перейшла з рук на плечі. Можна було йти і насвистувати пісеньку, не згинаючись у три дуги. Ще більше «нововведення» припало до смаку колегам Блоха. Вони швидко оцінили всі переваги нової сумки.

Учитель. Кожна людина має свою домівку, де почуває себе затишно,захищеною.

Лист теж має своє тимчасове житло  під назвою поштова скринька. А як і коли вона виникла, ми зараз дізнаємося.

 

Пізнавально - пошукова робота

  •                   Розповідь про виникнення поштової скриньки   Слайди 19, 20

Мабуть, вам буде цікаво дізнатися про те, як виникла поштова скринька і який вигляд вона  мала? Колись давно команда португальського мореплавця Бартоломео Колумба потрапила в шторм біля берегів Південної Америки. Один із офіцерів написав про всі їхні злигодні листа, помістив його в свій черевик, який повісив на дерево недалеко від берега. Через рік тут висадився інший мореплавець, знайшов листа, прочитав і поставив капличку на місці загибелі своїх співвітчизників. Пізніше там виросло селище. Іще довго черевик моряка слугував поштовою скринькою. Те знамените дерево росте й досі. А біля нього—пам’ятник поштовій скриньці  у формі черевика. До цих пір у деяких країнах Європи та Америки залишився такий звичай: дітям у Різдвяну ніч у їхні черевики кладуть подарунки чи то Санта Клаус (у англійців), чи Дід Мороз (у росіян), чи  П’єр Ноель (у французів) тощо. У нас також є свій український чудотворець, якого ми можемо попросити виконати наші бажання та потаємні мрії. Це—Святий Миколай.

 

 

          -  Учні, в  якому творі української літератури згадується це ім’я?

(у казці І.Франка «Фарбований Лис») .

 

Учитель. Звичайно, що лист не сам приходить до адресата. Його приносить людина. А хто такий листоноша? Людей, які сумлінно виконують свою роботу завжди поважали у суспільстві.

 

Пізнавально - пошукова робота

 

Вічна пам'ять легендарному листоноші

 

Єдиний у світі пам'ятник листоноші було зведено у закарпатському селі Тур'ї Ремети Перечинського району в середині XIX століття.

Щодня листоноша, якого тоді шанобливо називали «послом», долав 60 кілометрів, доставляючи землякам з Ужгорода газети, листи, грошові перекази тощо. Шлях пролягав через гори, струмки і річки. Посол не раз зустрічав небезпечних лісових звірів, але завжди вчасно приносив пошту. Якось його все ж таки  спіткала біда. За однією з легенд, листоноша провалився під кригу і потонув, а за іншою - він усе ж таки вибрався з крижаної води і прибув до села, але потім помер від запалення легень.

Та селяни не забули легендарного листоношу. Пам'ятник листоноші встановлено 1838 року на стіні православної церкви святого Михаїла (1616 року, реконструйовано 1990 року) у вигляді барельєфу. На дошці написано «Въ Память Приязности, Тверезности, Чесности и Послужности Посла Феодора Фекета. Померъ р. Б.1838». Меморіальна дошка на стіні сільського храму збереглася до наших днів.

А ось у райцентрі міста Перечин, що знаходиться за кілька кілометрів від села 2004 року було встановлено справжній пам'ятник Федорові Фекеті.

 

Учитель.  Дякую, дуже цікаве повідомлення.

Сьогодні, у століття комп’ютерів, люди мають змогу спілкуватися за допомогою техніки. Але листування залишається найприємнішим, найулюбленішим у світі засобом спілкування на відстані. Адже лист, написаний мамою, бабусею, другом, сестрою, онуками, їхньою рукою, їхнім почерком має вищу цінність для людини, яка його одержить, ніж набраний на комп’ютері текст. Ви згодні зі мною?

( Учитель показує зразки листів з родинними гербами, з трояндою чи агавою(Леся Українка, М. Коцюбинський).        Слайд 21

Діти, зверніть увагу на охайність цих листів, акуратний почерк, білосніжність аркушів. Все це свідчить про характер людини, її освіченість.

 

  1. Мовленнєва ситуація.

 

Зустрілися дві дівчинки, які мешкають  у різних мікрорайонах. (діалог дівчат розігрують учні):

Я. - Привіт, Ксеню!

 К. - Привіт, Ярославко!  Як ми давно з тобою не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?

 Я. - Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Слова адрес та адреса різні за значенням .  Адрес – це письмове ювілейне вітання особі чи установі.

 Адреса – місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?

 К. - Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я добре знаю. Адресат – той, хто надсилає кому-небудь листа.

 Я. - І знову  неправильно! (звертається до учнів класу) Друзі! Допоможіть нам! Я впевнена, що  ви  знаєте, хто такий  адресат.

 

Пізнавально - пошукова робота( група «Мовознайки»).  Слайди 22, 23

 

Адресат – той, хто отримує лист, телеграму.

Лист не знайшов адресата.

Адресант – той, хто адресує, надсилає лист.

Адресант повинен чітко підписуватися.

Адрес – письмове ювілейне вітання особі чи установі.

Ювілярові вручили вітальний адрес.

Адреса – місце проживання особи або розташування установи, напис на конверті, телеграмі.  Правильно пишіть адресу.

Постскриптум – після написаного, що позначається буквами P.S.

 

 

Адреса складається із таких частин: хто надсилає лист; звідки він; кому призначений; куди направляється.  Слайд 24

Поштовий індекс - набір символів, що додається до поштової адреси для полегшення сортування та доставки пошти. Вперше поштові індекси з'явились в Західній Німеччині на початку 1940-х років.

         Учитель звертає увагу дітей на оформлення конверта, порядок запису, на те, які слова скорочуються, пригадують правила скорочення. ( робота з підручником).

Твоя точка опори               Слайд 25

1. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч.

2. Послідовність відомостей така:

а) прізвище, ім’я, по батькові адресанта/адресата;

б) вулиця, номер будинку, квартири;

в) населений пункт;

г) район, область;

д) індекс;

е) країна (за потреби).

 

Бесіда з учнями.

  • Чи обов’язково писати адресу відправника? Чому?
  • Як називають цифри-код? (Діти дивляться, що таке індекс). Учитель звертає увагу, що індекс п’ятизначний.
  • Чи листування – це безкоштовна послуга?

Поштова марка — цінний папір, що є свідоцтвом оплати поштового відправлення. ЇЇ наклеюють на конверт для наступного погашення поштовим штемпелем.

  • Чи знаєте ви слово філателіст? Серед вас є філателісти? (альбом марок).

 

 

VІ. Закріплення здобутих знань, умінь, навичок.      Слайди 26, 27

1. Робота з конвертами.

  1. Підпиши конверта. (Додаток 1, слайд 12)

Перед вами зразок конверта з адресами адресанта і адресата.

  1. Завдання.

На заздалегідь підготовлених конвертах написати власну адресу й адресу того, кому ви відправлятимете свого листа.

  1. Мовленнєва вправа «Коректор».       

( До класу під музику з мультфільму забігає Петрик Пяточкін, крутиться, сідає і роздумує:

  • І чому це мій лист до Святого Миколая неправильний? Я все зробив, як слід. Погляньте: конверт підписав, лист написав за правилами. А листоноша чомусь приносить його назад. Ще й учителька повторює:
  • Не пустуй! Схаменись! Повтори правила  і перепиши лист!
  • Друзі, допоможіть мені, будь ласка! Я вже десять раз переписав, а результату нема.

Петрик показує дітям величезний конверт, на якому неправильно записана адреса.

Відповіді учнів: потрібно місцями поміняти адресу відправника і адресата.

Зміст листа на столі в кожного учня, діти виправляють помилки.

                  Святий угоднику миколаю,              Слайд 28

     Подаруй будь ласка татові нову   машину, бо він часто стару

      ремонтує.  мамі – трикімнатну  квартиру, ба мама бідкається,

       що наша замала, а мені –  новий компютер.

Петрик      

Святий Миколаю!

 

         Я знаю, що не завжди була   чемною і слухняною дитиною. Будь ласка, вибач мені, бо я хочу доволі багато. Хочу, аби ти молив Бога, щоб він дав здоров’я таткові, мамусі, мені й братикові, а приносити нічого не потрібно, хіба що маленьку цукерку.

                  Оленка

 

 

 

 

 

 

  • Діти порівняйте листи Петрика та Оленки, чий лист кращий? Чому?

 

Тоді давайте зробимо висновки, що треба пам’ятати, сідаючи писати лист.

Представлення результатів виконання індивідуального завдання.

Секретар зачитує зібрану інформацію:

     - треба писати у доброму настрої;

- папір охайний, якісне чорнило, добрий почерк;

- звертатися на Ви;

- підпис, дата;

- не залишати листів без відповіді;

- перечитати;

- P.S., а не креслити або робити вставки.

 

         Що таке P.S.? (Діти дивляться у підказку) 

 

4. Робота з пам’яткою.           

    

           „ Правила листування ” (зачитують учні)

1. Вчасно відповідайте на листи, не залишайте їх без відповіді.

2. Пишіть на якісному папері.

3. Дбайте про почерк, охайність в оформленні.

4. Уживайте звертання. Коли звертаєтеся до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.

5. Не порушуйте  композиції листа (початок, основна частина, кінцівка).

6. Дотримуйтеся мовленнєвого оформлення,  пишіть грамотно. Пам’ятайте: зміст листа говорить   про вашу освіченість та  виховання.

7. У кінці листа ставте розбірливий підпис, дату.

 

5. Індивідуальна робота з Петриком.

Учитель. Чи зрозумів ти, Петрику, свої помилки?

( Петрик повторює висновки дітей про правила листування).

6.  Мить творчості.

Завдання на сніжинках у чоботі Діді Мороза, один учень з ряду обирає завдання для групи

  Учитель пропонує дітям почати писати листи, але спочатку з’ясовує, хто кому буде адресувати і дає такі рекомендації.

         Хто пише мамі, бабусі – не жалійте ніжних слів, бо ви для них – найдорожчий скарб.

         Якщо другу – пригадайте, чим вам друг цікавиться.

         Якщо президенту або директору школи - пам’ятайте про звертання на Ви.

         Під час написання діти користуються підказками у зошиті, на парті, учитель допомагає дітям індивідуально.

         За 5 хвилин до кінця уроку діти зачитують початки своїх листів.

 

VІІ. Підсумок та оцінювання. Мотивація оцінок.

1. Учні, за бажанням, зачитують початки свої листів. Учитель робить поправки, якщо потрібно.

 

  1. Листи у мистецтві.                 Слайди 29, 30
    • Пригадайте художні твори, у яких цитуються (наводяться) написані персонажами листи (казка Р.Кіплінга «Як було написано перший лист», за якою знято мультфільм, роман Жуля Верна «Діти капітана Гранта», мультфільм «Троє із Простоквашино», «Лист для слоненяти»  та ін.).

http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/4018/343061/lection_858/images/11119_g3.png

 

  • На яких відомих картинах зображене складання або читання листа? («Запорожці пишуть листа турецькому султанові» І.Рєпіна, «Лист з фронту» М.Лактіонова , «Дівчина, що читає лист»  Яна Делфтського 17 століття тощо).
  • Розгляньте відому картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Придивіться до виразів облич козаків. Хто є адресатом, а хто адресантом цього листа? Чому народна пам'ять зберігає цей лист?

http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/4018/343061/lection_858/images/repin22006.jpg

http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/4018/343061/lection_858/images/imgb.jpg

 

 

 

 

 

  1. Методика «Незакінчене речення».           Слайд 31

  Закінчити речення:

Сьогодні на уроці…

- я дізнався про...

- я навчився...

- мені найбільше сподобалося...

- мені запам’яталося...

Чи корисними будуть знання, одержані сьогодні, в подальшому житті?

         Пам’ятайте: Чого Іван не довчив, того й Іван не знатиме (народна творчість).

    Хочу завершити урок словами ЛіниКостенко:

                                                        Пишіть листи і      надсилайте вчасно,           

               Коли їх ждуть далекі адресати,

               Коли є час, коли немає часу

              І коли навіть ні про що писати.

 

VІІІ.  Домашнє завдання.                  Слайд 32

    1. Завершити роботу над листом, скориставшись теоретичними відомостями  підручника на ст.111 – 113 та пам'яткою „ Правила листування ” .

2.  З’ясуйте, на що вказують перші дві й інші три цифри поштового індексу.

3. Ви маєте мрію?  Кажуть, що мрії швидше збуваються, якщо їх промовляти вслух. Напишіть про свої мрії  Святому Миколаєві.  Оформіть конверт. Дайте прочитати рідним або друзям, щоб і вони потім змогли з вами поділитись своїми мріями.

Адресу Миколая пошукайте в Інтернеті. Він чекає на ваші листи, я в цьому переконана і навіть маю доказ(показую листа від Миколая).

Лист від Миколая

 

 

         Любі мої хлопчики і дівчатка!

 

      Як вам живеться у п’ятому класі?  Чи не сваритесь ви між собою?   Мабуть, звикли вже до нових  учителів.

Надходить моє свято.  Хочеться вірити, що у цьому році ви були слухняні, чемні та привітні, не засмучували ваших  рідних

прикрощами, а  як  і траплялися вони, то зовсім рідко. Сподіваюся побачити на шибочках  і  прочитати й ваші листи. Пишіть мені до 19 грудня.

   На все добре! Бувайте здоровенькі та щасливенькі!

 

      Додаток

З появою Інтернету написання поштових листів відійшло на другий план. Адже оперативна передача інформації є значно зручнішою, а інколи просто життєвою необхідністю. Проте не слід забувати, що написаний власноруч лист - це свого роду опис особи, її почерк, її характер, відображення її життєвого стилю і уподобань.

Стиль та форма написання кожного листа мусить бути ввічлива, засвідчувати нашу особисту культуру і пошану до адресата. Коли ми пишемо листи рукою, то слід брати акуратний чистий папір, це може бути спеціальний поштовий папір. Навіть, якщо це є листок із зошита, він повинен бути акуратно вирізаним і рівненьким. Вгорі справа слід писати дату написання листа. Далі йде звертання до адресата і власне зміст самого листа. Писати треба згідно правопису, чітко і грамотно. нечіткий чи неграмотний лист засвідчує про неуцтво особи, що його пише.

Лист є відображенням інтелекту тієї чи іншої людини. Починаючи листа, слід відступити 2-3 см від дати, залишаючи зліва абзац. У звертанні засвідчується ставлення до людини - повага, любов,. Прикладами початку листа можуть бути наступні:  Шановна Редакціє! Дорогий Друже Андрію! Мої дорогі батьки! Рідненька матусю! Моя люба сестричко ! Мій незабутній Друже!

 

    Після цього слід торкнутися причини, що спонукала до написання листа. Якщо це лист-відповідь, то обов'язково слід подякувати за листа, а лише після цього давати відповідь.

Слід  пам'ятати, що в листах треба писати з великої літери всі займенники, що стосуються особи адресата, отже, слова Ти, Ви, Тебе, Тобі, Вам, Вас, Твій, Ваш, з Вами тощо, а також іменники, що є назвами найближчої родини адресата: "Ваша Мама", "Як здоров'я Твоєї Дружини?"... Якщо ви затрималися з відповіддю, то слід обов'язково вибачитися, можливо пояснивши причину затримки, та лише після цього приступити до основного змісту листа.

 

 Якщо це лист до добре знайомих, товаришів, то найперше запитуємо про справи адресата, цікавимося його здоров'ям, здоров'ям найближчих, його працею й успіхами, а тоді вже повідомляємо і про себе з належною скромністю. Слід подумати також, що саме було би цікаво і потрібно знати адресатові з того, що ви можете розповісти.

 

Лист - це відображення ставлення до людини, тому листи до старших - батьків, учителів, наставників повинні бути проникнуті глибокою повагою, любов'ю та вдячністю. В жодному разі не можна тут допускати фамільярності. Адже слово має надзвичайну силу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самрук Наталія Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 липня 2018
Переглядів
7853
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку