Тема: Дискримінація
Мета: Розкрити поняття терміну „дискримінація”, ознайомити з її видами, причинами та засобами боротьби з нею, ознайомити з проявом турботи держави та світового товариства про життя людей;
Розвивати мислення, увагу, пам’ять;
Виховувати повагу, доброзичливе ставлення до кожної людини, вміння
бачити в ній найкращі риси.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: усний журнал
Обладнання: інтерактивна дошка, картки, Конституція України, правові документи
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя:
- На минулому уроці ми говорили, що конфлікти є невід’ємною частиною нашого життя, і вчилися розв’язувати їх. Зокрема, конфлікти, які виникають через відмінності між людьми, необхідно розв’язувати на основі поваги і безумовного визнання права кожної людини на власні погляди і переконання.
Але якщо хтось переконаний у власній досконалості й неповноцінності інших, чи означає це, що такі погляди слід визнавати і поважати? Звичайно, ні. Адже у таких випадках виникає підґрунтя не лише для конфліктів, але й для такого небезпечного явища, як дискримінація.
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
- Тема нашого уроку дискримінація. Цю тему ми розглядали в 5 класі і знайомилися з цим поняттям. Сьогоднішній урок проходитиме у формі усного журналу і складатиметься з різних сторінок, які містять інформацію з даної теми. Під час уроку ви зрозумієте, у чому полягає небезпека дискримінації, навчитеся запобігати виникненню дискримінації у вашому середовищі.
- Для початку наведемо кілька історичних прикладів дискримінації.
ІV Вивчення нового матеріалу
1 Історична сторінка
За допомогою інтерактивної дошки та вчителя історії учні дізнаються про історичні приклади дискримінації.
Виступи двох учнів з повідомленням про дискримінацію.
- Зараз ви переглянете фрагмент кінофільму в якому описується ще один приклад дискримінації.
(Перегляд фрагменту кінофільму про торгівлю людьми.)
Слово вчителя:
- Ви ознайомилися з історією дискримінації, який ви можете зробити висновок, що ж таке дискримінація.
Дискримінація – це обмеження або позбавлення людини її прав та свобод.
- Існують такі види дискримінації:
-расова,
- національна,
- статева,
- вікова,
- соціальна,
- матеріальна,
- політична,
- релігійна,
- фізична.
- З усього сказаного виникає питання: „Які ж причини виникнення дискримінації?”
1 Соціальний стереотип – це стійке спрощення уявлення про певну групу людей.
Наприклад: жінки – погані водії, чоловіки не вміють куховарити, дівчата не мають здібностей до математики.
2 Упередженість – це готовність діяти на основі стереотипів стосовно будь-якої людини без урахування її індивідуальних можливостей.
Наприклад: Оксана – дівчина, отже вона не може стати вправним водієм.
- Тепер нам потрібно з’ясувати, чи можемо ми самі боротися з дискримінацією і хто чи що маже нам допомогти у цій боротьбі? (Робота з блок-схемою)
1 Критично ставитися до стереотипів
2 При появі дискримінації намагайся припинити її
3 Повідомити про дискримінацію батькам чи вчителям
4 До людей потрібно ставитися доброзичливо і без упередження
5 Офіційно звернутися до адміністрації школи та міліції.
2 Правознавча сторінка
- Кожна людина має право жити і вчитися у безпечних умовах, і є люди, які зобов’язані охороняти ваші права
Про це нам зараз розповість вчитель правознавства.
3 Сторінка психолога
Психолог розповідає про результати дослідження, які були проведені у класі по даній темі. (анкетування)
4 Практична сторінка
1 Колективна робота:
- З трьох поданих ситуацій визначити у якій йдеться про дискримінацію.
2 Робота в групах ( учні отримують картки з ситуаціями і працюють у групах, потім один з учнів коментує відповідь, решта учнів - доповнюють)
3 Робота в парах (на парті картка з завданням)
V Узагальнення та систематизація знань
- Скажіть, будь-ласка, а ви у своєму житті зустрічалися з таким явищем як дискримінація?
- Як ви діяли у таких випадках?
- Що ви хотіли б зробити, щоб дискримінація не розвивалася?
VI Підсумок уроку, оцінювання
VII Домашнє завдання
Опрацювати конспект; знайти відомості про дискримінацію українського народу.