Урок-дискусія за оповіданням Майка Гелпріна "Свіча горіла"

Про матеріал
Урок позакласного читання з зарубіжної літератури за оповіданням Майка Гелпріна "Свіча горіла"
Перегляд файлу

C:\Users\User\Desktop\images.jpg 

ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ВІНЬКОВЕЦЬКОЇ РАЙОННОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ПЕТРАШІВСЬКА ГІМНАЗІЯ ВІНЬКОВЕЦЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

Мазур Вікторія Валеріївна

вчитель  української мови та літератури,

 зарубіжної літератури

 

 

 

Урок — дискусія

 

 

 

 

Віньковецький район

2020

Тема уроку: Громадськість стурбована проявом…

Мета уроку: навчальна: ознайомити учнів з постаттю Майкла Гелпріна та його творами, тим самим розширивши їх кругозір, спонукати до активного читання художньої літератури; розвивальна: розвивати інтерес учнів до читання, допитливість, навички самостійної роботи з книгою та пошукової роботи в мережі інтернет, уміння спілкуватися і взаємодіяти в колективі, висловлювати власні думки та враження, обґрунтовувати їх; виховна: виховувати любов до літератури, стійкість та наполегливість у подоланні  труднощів, життєвий оптимізм, ціннісне ставлення один до одного, до вчителя.

 Тип уроку: урок-дискусія

 Обладнання: текст оповідання М.Гелпріна “Свіча горіла”, фотоілюстрації до творчості письменника, картки із завданнями, проектор, ноутбук.


 

Книги – кораблі думки, які плавають хвилями часу

і несуть свій дорогоцінний вантаж

від покоління до покоління. 

Ф. Бекон 

 

Справа не в кількості прочитаних сторінок,

а в кількості викликаних ними думок

Паулу Фрейре

 

Ваш мозок може все. Абсолютно все.

Головне, переконати себе в цьому.

 Роберт Кіосакі

 

Усі найбільш значимі технологічні винаходи створені людиною –

літак, автомобіль, комп’ютер – це трохи говорить про її інтелект,

 але більше про її лінь  

Марк Кеннеді, письменник.

 

Технології – це всього лише інструмент  

Білл Гейтс, засновник корпорації Microsoft.

 

 

Хід уроку

 

ІІ Організаційний момент

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя.
  • Розгляньмо епіграфи, підібрані до нашого уроку. Які думки, почуття вони у вас викликають?

     Зверніть свою увагу на ці фото колажі. Які думки у вас виникають? (додаток 1)

  1. Моніторинг читацьких уподобань школярів
  • А ви часто берете до рук книги? Які саме?

іти коротко демонструють свої читацькі щоденники.)

  1. Перегляньмо коротенький ролик. Прокоментуйте його.

Пушкін написав Єсєніна!?    https://www.youtube.com/watch?v=F64LvydIQr4

 

ІІІ Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя. Нинішнє покоління молоді живе і навчається в надзвичайно цікаву історичну епоху науково-технічного прогресу – епоху органічного злиття науки і виробництва, яке перш за все спирається на новітні техніку і технології. Наука перетворюється в безпосередню продуктивну і соціальну силу суспільства. Справджується геніальний прогноз К. Маркса про те, що наука отримає «покликання бути засобом виробництва багатства»  Нова техніка і технологія, досягнення медицини, засоби масової інформації докорінно змінюють умови життя людей. Однак все частіше постає питання про бажані, небажані та непередбачені наслідки науково-технічного прогресу.  Епоха глобального технічного прогресу, безумовно, принесла нам багато позитиву, полегшила, але іноді і докорінно змінила все наше існування. Так в гонитві за благами ми поступово втрачаємо духовність. Водночас ми повинні помічати, що техніка давно кинула виклик книзі, читанню. В цій боротьбі книги поступово втрачають свої позиції. Правильно говорив Паулу Фрейре “Справа не в кількості прочитаних сторінок, а в кількості викликаних ними думок.  Ми забуваємо, що думки, наш розум створив дива науково-технічного прогресу. Все це тісно взаємоповязане і не повинно, не може існувати поодинці.

На сьогодні фактом лишається наш мозок, який через органи чуття сприймає, вивчає та аналізує навколишній світ. Картинка формує образ. Зір керує мозком. Але мозок – хитрий орган, він повинен контролювати та перевіряти отриману візуально інформацію, щоб очі не привели організм до загибелі. Лише смак зможе підтвердити, що в яскраву етикетку замотана справді смачна цукерка, а не продукт життєдіяльності. Лише тактильне відчуття пальчиків допоможе відчути пекельний жар на перший погляд прохолодної поверхні праски. А відчайдушний лемент сповістить батьків, що дитина познайомилася із законом земного тяжіння.

У це складно повірити, але середньостатистичний семирічний європеєць вже провів біля екранів більше року свого життя (по 24 години на добу), а 18-річний – більше чотирьох років! Але ми такі молоді! Все життя ще попереду! Ми дізналися стільки корисного і потрібного завдяки нашим маленьким цифровим друзям! Що ж ми дізналися? Еееее… хвилиночку, зараз гляну на екран і все розкажу.

Ось тут і з’являються ознаки нової хвороби. Хвороби з віртуального світу. У 2007 році фахівці помітили, що щороку все більше дітей, представників так званого цифрового покоління, страждають розладом уваги, втратою пам'яті, низьким рівнем самоконтролю, когнітивними порушеннями, пригніченістю і депресією. Дослідження показують, що в мозку спостерігаються зміни, схожі на ті, які з'являються після черепно-мозкової травми або на ранній стадії деменції – недоумства, що зазвичай розвивається в старечому віці.

 Фахівці, поки що неофіційно, нове лихо назвали "вірус цифрового слабоумства". І це не жарт, це діагноз.

 Моє покоління жило у світі книжок, теперішнє живе у світі ґаджетів. «У дворі гралися діти. Кожен у своєму смартфоні», – цей жарт, на який натрапила у всесвітній павутині, дуже влучно характеризує сучасний стан речей. Його, звісно, потрібно прийняти, але це не означає, що не варто намагатися щось змінити. Відомий модельєр Карл Лагерфельд казав: «Книжки – це наркотики в твердих палітурках. Я щасливий книжковий наркоман». Як перетворити сучасних дітей з «інформаційних зомбі» на «книжкових наркоманів»?

  1. Повідомлення науковців. (2 учні отримали індивідуальне випереджувальне завдання) (додаток 2)

10 причин, чому наш мозок хоче читати

  1. Слово вчителя. Чи погоджуєтеся ви з науковцями?

 

IV Оголошення теми та мети уроку. Сприйняття та засвоєння матеріалу

  1. Повідомлення учня-біографа про Майка Гелпріна (додаток 3)
  2. Обговорення назви твору
  • Як ви вважаєте, чому саме так автор назвав своє оповідання?
  • Що символізує свічка взагалі і як назва твору?
  • Пропоную прослухати музичну композицію на вірш Б. Пастернака. Саме на його вірші посилається в оповіданні М. Гелпрін.

https://www.youtube.com/watch?v=2usEr5lNAoI

  1. Складання сенкана до слова свічка

  1. Робота над змістом оповідання
  • Про що йдеться в оповіданні?
  • Яка проблема порушується у творі?
  • У чому її актуальність?
  • Яких персонажів ми зустрічаємо на сторінках оповідання?
  • Хто є головним героєм?
  1. Робота в групах.

1 група характеризує Андрія Петровича

2 група характеризує Максима

  1. Робота з текстом твору
  • Який прийом використовує автор для зображення героїв? Чому саме цей?
  • В якому столітті відбуваються події? Як складається доля літератури в той час? Свої слова підтвердіть цитатами з тексту.
  • Чому фраза Ви даєте уроки літератури?” так здивувала, розхвилювала Андрія Петровича?
  • Чому для викладача такими важливими, навіть життєво необхідними були заняття?
  1. Інтерактивна вправа “Навігатор”
  • Я пропоную вам звернутися до тексту оповідання і прочитати той уривок, в якому, на вашу думку, вміщена основна думка твору.
  • Як ви думаєте, що хоче повідомити нам автор за допомогою свого оповідання?
  • Якими словами закінчується оповідання? (Щасливий фінал — діти на порозі квартири Андрія Петровича виглядає досить оптимістично)
  1. Робота з картками на відновлення послідовності

(Кожен учень отримує картку, де записані певні події з оповідання. Потрібно проставити біля кожної фрази порядковий номер відповідно до хронологічної послідовності подій у тексті )

    Відкрити конфорки

   Заходьте, діти

   Громадськість стурбована проявом…

   Я за оголошенням

   Ви занадто вузький фахівець

   Оголошення в мережу вивішував лише за звичкою

   Заощадження шводко скінчилися

   Мене звуть Максим

   Номер відключений від обслуговування

   …Максим, років під 30, вибачте, прізвища не знаю…

   Максим не прийде знову

  Схвачував на льоту

  Домашній робот-гувернер, серія ДРГ-439К

  Все коту під хвіст

  Дзвінок задзвенів, коли Андрій Петрович втратив уже будь-яку надію

 

V Інструктаж до виконання домашнього завдання

  •  Послухайте цікаві факти про книгу. (додаток 4)
  • Складіть твір-мініатюру на одну з тем:
  1. Чи стане книга пережитком минулого?”
  2.  Книга зникає тому, що не вживається з технічним прогресом.

VI Рефлексія

  • Пригадаймо як звучить тема нашого уроку. (Громадськість стурбована проявом…) Чим стурбована?  Прочитайте частину твору “… Викритий господарями…комітет постановив…
  •  Які думки у вас виникають?
  •  Отже, люди, громадськість, які здобули неймовірні досягнення в сфері науково-технічного прогресу, створили безліч техніки, яка покликана допомагати в усьому, думати як людина,  обурена фактом виявлення особистої думки в робота. А чи не цього ви прагнули стільки часу?  Дефект керуючої програми — саме так названо це явище в оповіданні. Бажаю вам, щоб ваші думки, ідеї ніколи не стали дефектом керуючої програми. На завершення послухайту вислови відомих людей.

«Вірте в себе, і настане день, коли інші не матимуть іншого вибору, окрім як вірити разом з вами». – Синтія Керсі

 «Не витрачайте енергію, намагаючись когось повчати або змінити думку. Робіть свою справу, і не хвилюйтеся, якщо комусь це не подобається». – Тіна Фей

 

Дякую за увагу!

docx
Додано
24 травня 2020
Переглядів
1593
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку