ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ВІНЬКОВЕЦЬКОЇ РАЙОННОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ПЕТРАШІВСЬКА ГІМНАЗІЯ ВІНЬКОВЕЦЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Мазур Вікторія Валеріївна
вчитель української мови та літератури,
зарубіжної літератури
Урок — дискусія
Віньковецький район
2020
Тема уроку: “Громадськість стурбована проявом…”
Мета уроку: навчальна: ознайомити учнів з постаттю Майкла Гелпріна та його творами, тим самим розширивши їх кругозір, спонукати до активного читання художньої літератури; розвивальна: розвивати інтерес учнів до читання, допитливість, навички самостійної роботи з книгою та пошукової роботи в мережі інтернет, уміння спілкуватися і взаємодіяти в колективі, висловлювати власні думки та враження, обґрунтовувати їх; виховна: виховувати любов до літератури, стійкість та наполегливість у подоланні труднощів, життєвий оптимізм, ціннісне ставлення один до одного, до вчителя.
Тип уроку: урок-дискусія
Обладнання: текст оповідання М.Гелпріна “Свіча горіла”, фотоілюстрації до творчості письменника, картки із завданнями, проектор, ноутбук.
Книги – кораблі думки, які плавають хвилями часу
і несуть свій дорогоцінний вантаж
від покоління до покоління.
Ф. Бекон
Справа не в кількості прочитаних сторінок,
а в кількості викликаних ними думок
Паулу Фрейре
Ваш мозок може все. Абсолютно все.
Головне, переконати себе в цьому.
Роберт Кіосакі
Усі найбільш значимі технологічні винаходи створені людиною –
літак, автомобіль, комп’ютер – це трохи говорить про її інтелект,
але більше про її лінь
Марк Кеннеді, письменник.
Технології – це всього лише інструмент
Білл Гейтс, засновник корпорації Microsoft.
Хід уроку
ІІ Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Зверніть свою увагу на ці фото колажі. Які думки у вас виникають? (додаток 1)
(Діти коротко демонструють свої читацькі щоденники.)
Пушкін написав Єсєніна!? https://www.youtube.com/watch?v=F64LvydIQr4
ІІІ Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя. Нинішнє покоління молоді живе і навчається в надзвичайно цікаву історичну епоху науково-технічного прогресу – епоху органічного злиття науки і виробництва, яке перш за все спирається на новітні техніку і технології. Наука перетворюється в безпосередню продуктивну і соціальну силу суспільства. Справджується геніальний прогноз К. Маркса про те, що наука отримає «покликання бути засобом виробництва багатства» Нова техніка і технологія, досягнення медицини, засоби масової інформації докорінно змінюють умови життя людей. Однак все частіше постає питання про бажані, небажані та непередбачені наслідки науково-технічного прогресу. Епоха глобального технічного прогресу, безумовно, принесла нам багато позитиву, полегшила, але іноді і докорінно змінила все наше існування. Так в гонитві за благами ми поступово втрачаємо духовність. Водночас ми повинні помічати, що техніка давно кинула виклик книзі, читанню. В цій боротьбі книги поступово втрачають свої позиції. Правильно говорив Паулу Фрейре “Справа не в кількості прочитаних сторінок, а в кількості викликаних ними думок”. Ми забуваємо, що думки, наш розум створив дива науково-технічного прогресу. Все це тісно взаємопов’язане і не повинно, не може існувати поодинці.
На сьогодні фактом лишається наш мозок, який через органи чуття сприймає, вивчає та аналізує навколишній світ. Картинка формує образ. Зір керує мозком. Але мозок – хитрий орган, він повинен контролювати та перевіряти отриману візуально інформацію, щоб очі не привели організм до загибелі. Лише смак зможе підтвердити, що в яскраву етикетку замотана справді смачна цукерка, а не продукт життєдіяльності. Лише тактильне відчуття пальчиків допоможе відчути пекельний жар на перший погляд прохолодної поверхні праски. А відчайдушний лемент сповістить батьків, що дитина познайомилася із законом земного тяжіння.
У це складно повірити, але середньостатистичний семирічний європеєць вже провів біля екранів більше року свого життя (по 24 години на добу), а 18-річний – більше чотирьох років! Але ми такі молоді! Все життя ще попереду! Ми дізналися стільки корисного і потрібного завдяки нашим маленьким цифровим друзям! Що ж ми дізналися? Еееее… хвилиночку, зараз гляну на екран і все розкажу.
Ось тут і з’являються ознаки нової хвороби. Хвороби з віртуального світу. У 2007 році фахівці помітили, що щороку все більше дітей, представників так званого цифрового покоління, страждають розладом уваги, втратою пам'яті, низьким рівнем самоконтролю, когнітивними порушеннями, пригніченістю і депресією. Дослідження показують, що в мозку спостерігаються зміни, схожі на ті, які з'являються після черепно-мозкової травми або на ранній стадії деменції – недоумства, що зазвичай розвивається в старечому віці.
Фахівці, поки що неофіційно, нове лихо назвали "вірус цифрового слабоумства". І це не жарт, це діагноз.
Моє покоління жило у світі книжок, теперішнє живе у світі ґаджетів. «У дворі гралися діти. Кожен у своєму смартфоні», – цей жарт, на який натрапила у всесвітній павутині, дуже влучно характеризує сучасний стан речей. Його, звісно, потрібно прийняти, але це не означає, що не варто намагатися щось змінити. Відомий модельєр Карл Лагерфельд казав: «Книжки – це наркотики в твердих палітурках. Я щасливий книжковий наркоман». Як перетворити сучасних дітей з «інформаційних зомбі» на «книжкових наркоманів»?
10 причин, чому наш мозок хоче читати
IV Оголошення теми та мети уроку. Сприйняття та засвоєння матеріалу
https://www.youtube.com/watch?v=2usEr5lNAoI
1 група характеризує Андрія Петровича
2 група характеризує Максима
(Кожен учень отримує картку, де записані певні події з оповідання. Потрібно проставити біля кожної фрази порядковий номер відповідно до хронологічної послідовності подій у тексті )
Відкрити конфорки
Заходьте, діти
Громадськість стурбована проявом…
Я за оголошенням
Ви занадто вузький фахівець
Оголошення в мережу вивішував лише за звичкою
Заощадження шводко скінчилися
Мене звуть Максим
Номер відключений від обслуговування
…Максим, років під 30, вибачте, прізвища не знаю…
Максим не прийде знову
Схвачував на льоту
Домашній робот-гувернер, серія ДРГ-439К
Все коту під хвіст
Дзвінок задзвенів, коли Андрій Петрович втратив уже будь-яку надію
V Інструктаж до виконання домашнього завдання
VI Рефлексія
«Вірте в себе, і настане день, коли інші не матимуть іншого вибору, окрім як вірити разом з вами». – Синтія Керсі
«Не витрачайте енергію, намагаючись когось повчати або змінити думку. Робіть свою справу, і не хвилюйтеся, якщо комусь це не подобається». – Тіна Фей