Урок "Дисперсія світла"

Про матеріал
Розробка містить матеріал про дисперсію світла, допоможе розрізнити світло від кольору, зрозуміти поняття доповнювальних кольорів світла, вплив кольору на стан людини. До розробки додається презентація
Перегляд файлу

Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори

Мета уроку: сформувати уявлення про дисперсію світла, про спектральний склад білого світла, про кольори та їх сприймання.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: презентація, світлофільтри, проектор, призма, кольорові світлофільтри, електрофорна машина.

І. Мотивація

Сьогодні ми з вами поговоримо про світло і колір. (слайд 2) Нещодавно закінчилася зима, ми спостерігали такі чорно-білі картинки, ніби перебуваючи в такому «кольоровому голоді».

Мозковий штурм «Що таке колір?»

А може і нема ніяких кольорів, може це просто наш мозок малює нам різнокольорові предмети? (слайд 3)

Спробуємо знайти відповідь на це запитання розглянувши колір як властивість світла.

ІІ .Оголошення теми уроку . (слайд4)

ІІІ. Засвоєння нових знань.

  1. Кольори і фарби
  •   А що таке світло? (слайд 5). Ми зазвичай під світлом розуміємо щось біле.  Світла не видно, але воно діє на очі. (слайд 6)
  •   Перше з чим зіткнулися люди, це проблема змішування фарб.

(слайд 7). Що буде, якщо змішати синій з жовтим?(зелений), синій з червоним? (синій), а як отримати світло-зелений?

  •      Який пристрій ви знаєте де змішуються фарби? (слайд 8)
  •      Які фарби застосовують у принтері?
  •      Які фарби є основними?  (слайд 9)
  •      Щоб отримати чорну фарбу треба змішати багато фарб, тому в принтері додають ще четвертий катредж.
  1. Будова світла
  •      (слайд 10) Сучасні погляди на природу кольорів базуються на відкриттях великого англійського вченого Ісаака Ньютона. Він знав, що коли пропустити через призму широкий пучок білого світла, то цей пучок не тільки відхилиться: краї пучка набудуть забарвлення. Міркуючи над цим, юний Ньютон здогадався: треба пропускати не широкий, а вузький пучок світла!(слайд 11) Такий пучок він отримав, пропускаючи сонячне світло через невеликий отвір у віконниці. Пропустивши потім цей пучок через призму, він отримав на екрані (білій стіні) смугу з райдужним забарвленням – спектр сонячного світла.
  •      Давайте разом спробуємо відтворити дослід Ньютона за допомогою призми в футлярі та лазерної указки. Які кольори ви бачите?
  • Щоб пояснити цей дослід пригадаємо явище заломлення світла і його закон (слайд 12)
  • (слайд 13) Означення дисперсії та спектру
  • В  спектрі, як ви бачили, безліч кольорів, але умовно виділяють сім ділянок спектра: червоне світло, жовтогаряче, жовте, зелене, голубе, синє, фіолетове. Висновок Ньютона був однозначним:  Біле світло не є простим, воно є сумішшю всіх кольорів спектра.
  • Чого ще є сім? Відгадайте загадки. (слайд 14)

Понад річкою місток

 Виріс із семи стрічок.

 Та по ньому не піду,

 Бо ще в воду упаду.

Дощ пройшов, через ставок

 Перекинувся місток.

 Кольорів у ньому сім,

 Він подобається всім!

  1. Релаксація (Формування образу). (Звучит аромат трав (в аромолампе для повышения трудоспособности и стимулирования работы головного мозга смесь эфирных масел: лаванда – 1; кипарис – 3; бергамот – 2 капли).

Займіть зручне положення. Закрийте очі. Уявіть своє улюблене місце відпочинку, спокою. Раслабте шию, плечі, руки, ноги. Тепле сонечко своїм синім  світлом проходить через все ваше тіло, наповнює вас відчуттям миру і спокою, зеленым светлом окутує кожний ваш орган, и оздоровлює хребет, збільшує працездатність, червоним светлом ласково торкається серця, покращує кровообіг, пам ять, зір, наповнює кожну клітинку вашего організму здоров ям, щастям, радістю, успіхом - приносить вам здоров є. Подякуйте сонечку та відпустіть його.

Уявіть, як ви після теплого доща виходите на галявину та милуєтесь прекрасним пейзажем, відчуваєте аромати навколо вас. Придивіться: крапелька скочується з листку, в ній відображається веселка. Вона збільшується та сяє вже в небі. Попросіть її стати символом оптики, поділитися з вами інформацією.  Розгляньте в які кольори вона розфарбована. Уважно придивіться, на ній написано: дисперсія – це залежність швидкості  поширення світла в речовині. Розгляньте кольори якими грає веселка. Зверху вона зафарбована в червоний колір, далі він світлішає і переходить у жовтий, жовтий поступово переходить у зелений, потім в синій і, нарешті, фіолетовий.

Подякуйте веселці за то, що вона поділилася з вами інформацієй. Пройдіться по галявині, подякуйте їй.

Відчуйте ноги, руки, потягнітьсь. Розправте плечі, відкрийте очі, погляньте навкруги, посміхніться один одному і зробіть глибокий вдих.

5. Що таке веселка та чому вона виникає? (слайд 15)

  1.                Спектр веселки. Які кольори  на весельці ви побачили? (слайд 16)

. Закріплення матеріалу

  1.                Вправа «Збери веселку». Щоб краще запам ятати кольори веселки існують певні речення в яких кожне слово починається з тої х букви, шо і назва кольору.  (учні збирають слова з різнокольорових букв, з них речення і клеють на веселку: «Каждый охотник желает знать где сидит фазан», «Как однажды Жак звонарь городской сломал фонарь »)
  2.                (Дослід з електрофорною машиною) (Слайд 17) З білого кольору можна виділити пучки різних кольорів. А спільна дія кольорових пучків викликає у нас враження білого кольору.
  3.               Основні кольори (слайд 18)
  4.          Кольори непрозорих тіл (слайди 19,20)
  5.          Кольори прозорих тіл (слайд 21, 22)
  6.            Теорію світла Гете. Не всі вчені підтримали теорію Ньютона про світло як суміш кольорів. Наприклад німецький поет та філософ ГЕТЕ створив свою теорію світла, що виклав в праці «Вчення про кольори»

Він відстоює ідею неподільності світла, оскільки світло для нього сутність духовна та божа, а кольор – це різні ступені «затемнення світла.» Він пише: «кольор це елементарне явище природи, що розкриває почуття зору». Спробуємо зрозуміти, що стало причиною такої думки. Ось деякі строки з цієї праці:

«… У неї було сліпучо біле обличчя та чорне волосся, вона носила червоний корсаж. В сумряках я пристрасно дивився на неї, поки вона стояла в деякому віддалені. Коли, через мить, вона відійшла, я побачив на протилежній білій стіні чорне обличчя, оточене ярким сяянням, та чітко окреслену фігуру в  платті красивого кольору морської хвилі» (слайди 24-29)

  1.          Доповняльні кольори(слайд 30)
  2.            Круг Гете. Гете створив свій круг (слайд 31).  Круг Гете допоможе підібрати кольорову гамму: не слід компанувати кольори що стоять поряд, а діаметрально протилежні кольори і є якраз тими, які взаємно визивають один одного в свідомості спостерігача. Наприклад, взимку колір наших облич блідий, жовтуватий, навіть зеленкуватий, тому плаття краще підійде розове;  щоб з явився рум янець – краще синій одяг, дуже небезпечно користуватися зараз фіолетовою помадою – обличчя буде виглядати зеленкуватим.

Гете рахував, що колір «незалежно від будови і форми матеріалу, впливає на психічний стан».  В наш час дизайнери, лікарі, психологи разом обговорюють фарбування цехів, машин, меблів

  1.  Гра – «Кольорові асоціації»

Народна мудрість вчить, що дітей, хворих на кірь, загортали в червону тканину.  Сучасна медицина використовує новий метод лікування за допомогою кольорів, що називають кольоропунктурой. Наприклад, Фіолетовий кольор завжди ассоціюється з духовністю. Він діє на підсвідомість та допомагає людині пізнать себе, підсилює ефект лікування. Якщо одягти фіолетові окуляри та піти в якесь багатолюдне місце, то ніхто до вас не наблизиться. Якщо ви бажаєте зменшити свій апетит, то надіньте фиолетові окуляри, коли сідаєте за стіл. Їжа в фіолетовому кольору буде виглядати неапетитно.

Зараз ми теж пограємо в асоціації. Я буду вам показувати картинки природи в різних фарбах, а ви розповідати про свої відчуття (слайди 32-39)

 (вестибюль – золотисто - помаранчовий, кабінет – темно-червоний, музичний зал – синій, бібліотека - зелений)

  1.  Реакції тварин на кольори (слайди 39, 40)

V. Підсумки уроку (слайд 41)

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку