Урок "ДИСПЕРСІЯ СВІТЛА. СПЕКТРАЛЬНИЙ СКЛАД СВІТЛА. КОЛЬОРИ"

Про матеріал

Сформувати уявлення про дисперсію світла, про спектральний склад білого світла, про кольори та їх сприймання, продовжити формувати пізнавальний інтерес до фізики як науки, аргументовано пояснювати закономірності явищ природи, застосовувати теоретичні положення для пізнання дійсності.

Перегляд файлу

ДИСПЕРСІЯ СВІТЛА. СПЕКТРАЛЬНИЙ СКЛАД СВІТЛА. КОЛЬОРИ.

Автор: Куліш Наталя Юріївна

Посада: вчитель фізики 2 кат., ЗОШ №3

м. Краматорськ, Донецька обл.

 

Мета уроку: Сформувати уявлення про дисперсію світла, про спектральний склад білого світла, про кольори та їх сприймання, продовжити формувати пізнавальний інтерес до фізики як науки, аргументовано пояснювати закономірності явищ природи, застосовувати теоретичні положення для пізнання дійсності.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Унаочнення і обладнання: склянка з водою, фарби, пензлик.

Хід уроку

Відповідальним роздати на перерві зошит «Учитель-учень»

1. Організаційний момент. - 2 хв.

2. Повторення і контроль знань. - 24 хв

Спочатку з'ясувати, чи є питання, які незрозумілі основної частини учнів. Якщо питання є, то відразу на них потрібно відповісти. Потім приступайте до другого пункта плану уроку.

Перевірку можна виконати за такою схемою:

2-1 - 10 хв: Опитування зі взаємоперевіркою. Клас розбивається на два варіанти. Питання беруться з Робочого зошита (питання до конспекта № 11).

Питання підбирає сам вчитель (3 або 4 питання для кожного варіанту).

Оцінити відповіді. Оцінку виставити на обкладинку зошита "Учитель-учень".

Якщо залишилися по даному виду діяльності ще питання, то краще їх поставити фронтально. Обговорити і перейти до іншої форми роботи.

2-2. - 5 хв: Перевірка вправ з Домашнього завдання - фронтально.

2-3. - 5 хв Самостійна робота. Учні на обкладинці зошита "Учитель-учень" записують "дату", вид опитування - "с / р" - самостійна робота. Учитель пропонує письмово виконати (за варіантами) впр. № 112 і окремі приклади з впр №113. Крім цього можна використовувати додатково і інші завдання.

Після того, коли учні здадуть зошити на перевірку бажано обговорити завдання і сказати правильні відповіді.

3. Вивчення нового матеріалу. - 14 хв.

ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ ДО КОНСПЕКТУ (ОК-12)

1. Чому так різноманітне забарвлення тіл, незважаючи на те, що вони освітлені одним й тим самим світлом? Сонячне світло біле, але предмети, освітлені сонцем, мають різні забарвлення. Чому?

Як і чому виникає веселка на небосхилі? Звідки і чому виникають її різні кольори?

2. Спостерігаючи за зірками в телескоп, Ньютон помітив, що вони по краях завжди однаково забарвлюються. Він припустив, що забарвлення, якимось чином, вносить лінза. Розподіл кольорів при цьому був подібен веселці. Ньютон розумів, що лінза подібна двом призмам, з'єднаних підставою, і вирішив досліджувати світло, що проходить через призму.

3. У 1666р Ньютон провів такий дослід: він виділив діафрагмою вузький пучок сонячного світла і направив його на призму. Пучок розклався і на екрані з'явилася вузька кольорова смужка, в якій Ньютон виділив 7 кольорів: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий. Цю смужку він назвав спектром.

Намагаючись пояснити природу розкладання білого світла на спектр, Нью-тон виділяв зі спектру промінь одного кольору (наприклад, червоний) і посилав його на другу призму. Цей промінь не розкладався, а тільки заломлювався.

У наступному досліді він посилав промені, отримані при розкладанні, на другу призму, встановлену навпаки, при цьому промені знову збиралися в білий пучок світла. Все це підтвердило складний склад білого світла.

Ньютон спостерігав дисперсію світла - розкладання білого світла в спектр. Виділення семи кольорів - дань традиції (7 звуків в октаві, семирічної системі відліку і т.д.). Дійсно, різних відтінків кольорів гораздо більше.

4. В середовищі, промені різного кольору, поширюються з різною швидкістю. Швидкість червоних променів більша, ніж фіолетових. При переході світла з одного середовища в інше промені різного кольору заломлюються по різному. Фиолетові сильніше, червоні слабкіше. Це і призводить до розкладання світла на спектр.

5. На підставі дослідів Ньютона і досліджень інших вчених можна зробити висновки:

1. Білий промінь світла має складну структуру.

2. Промені різного кольору по-різному взаємодіють з речовиною.

3. У вакуумі швидкість світла (всіх його променів) однакова. У вакуумі світло поширюється з кінцевою швидкістю рівною 300 000 км / с.

4. В оптичному середовищі швидкість променів світла різна. Червоні, наприклад, проходять крізь скло швидше, ніж фіолетові.

6. Ньютон пояснив і природу кольору прозорих і непрозорих тіл. Так, зелений папір сильніше відображає зелені промені, а решта переважно поглинаються. Зелене скло краще пропускає зелені промені. Решта частина спектру теж проходить через прозорі об'єкти, але гораздо гірше.

4. Закріплення нового матеріалу - 4 хв

Учні усно відповідають на питання один одному:

1 варіант: Що таке спектр? Як він утворюється?

2 варіант: Що таке дисперсія? Причина виникнення дисперсії світла?

5. Рефлексія. Підбиття підсумків. Домашнє завдання. - 1 хв

Конспект № 12 (ОК-12), відповісти на питання до конспекту

Завд. 114-118

doc
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
27 червня 2018
Переглядів
1406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку