Година психолога: «Булінг та аб’юзерство».
Для учнів та учениць 6-11 класів.
Мета заходу:
- ознайомити здобувачів освіти із поняттями «булінгу» та «аб’юз»;
- розказати про види булінгу й наслідки;
- запобігати виникнення булінгу в освітньому середовищі та уникнення аб’юзних стосунків;
- розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації;
- формувати навички відповідальної та безпечної поведінки;
- виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства.
Загальна тривалість: 45 хв.
Обладнання та необхідні матеріали:
1. Ноутбук;
2. Презентація «Поговоримо про аб’юзерство»;
3. Додатки «Булінг. Види та прояви булінгу», «Ситуації «Булінг в дитячому середовищі», «Наслідки булінгу», «До кого звернутися в ситуації булінгу?», «Діяльність Національної дитячої “гарячої лінії”», «Рекомендації, як протистояти булінгу»;
4. Відеоролики;
План заняття:
1. Привітання учнів та учениць.
2. Вправа «Знайомство».
3. Вправа «Правила роботи».
4. Вправа «Мої очікування».
5. Перегляд відео на You Tube каналі «Що таке булінг? Яким він буває та як спробувати його позбутися?».
6. Практичне опрацювання ситуацій «Булінг в дитячому середовищі».
7. Перегляд презентації «Поговоримо про аб’юзерство»
8. Обговорення «Куди/до кого можна звернутись, якщо опинились, чи стали свідками булінгу, або насилля?».
9. Обговорення «Правила дитячого колективу для уникнення булінгу».
10. Вправа «Скринька безпеки».
11. Підбиття підсумків.
12. Прощання «Оплески»
Хід заняття:
Мета: привітати учнів та учениць, ознайомити з метою заняття.
Час: 2 хв.
Психолог.
Доброго дня!
Ви , в цей складний час живете в різних країнах та перебуваєте в різноманвтних стосунках з оточенням. Сьогодні ми поговоримо про прояви насильства, які систематично застосовуються до однієї дитини в учнівському середовищі, на вулиці в колі однолітків та в глобальній системі інтернет.
За даними глобального дослідження ЮНІСЕФ, приблизно 37% молоді у віці від 12 до 17 років стикалися з булінгом в інтернеті. В Україні про це повідомили 29% опитаних підлітків, із них 16% були змушені пропускати через це шкільні заняття. Із проявами булінгу в Україні стикаються 8 із 10 дітей. Дані оприлюднили в Українському інституті дослідження екстремізму.
Як зазначають фахівці, найбільш потенційно небезпечними каналами для прояву кібербулінгу для дорослих і дітей є соцмережі
– TikTok, Instagram, Facebook, Telegram і Twitter. Булінг (від англ. Bully — хуліган, залякувати)
– форма психічного насильства у вигляді бойкоту, насмішок, дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи тощо. Також ми поговоримо і про аб’юзорство.
Аб’юзер: хто це?
Розглянемо почуття жертви булінгу та аб'юзерства, поведінку агресора/агросорки (булера), аб’юзера та свідків, спостерігачів цієї ситуації. "Аб'юз" – у перекладі означає "насильство", "образу" і "жорстоке поводження", тобто це форма психологічного насильства. Відповідно, аб'юзер не зачіпає фізично свою жертву, він тисне шляхом маніпуляцій, різних хитрощів і психологічного тиску. Він змушує партнера зробите те, що йому потрібно.
І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій людині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей жертви булінгу чи аб’юзерства. І важливо розуміти, що в критичній ситуації жертви насильства може опинитися будь-хто.
Мета: підвищити рівень згуртованості, створити сприятливу атмосферу.
Час: 8 хв.
Соціальний педагог.
Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен/кожна по черзі називає своє ім’я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з імені.
Мета: організувати групу та створити можливості ефективної роботи.
Час: 5 хв.
Необхідні матеріали: слайд «Правила роботи».
Психолог.
Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.
1. Говорити від свого імені
2. Бути доброзичливими і активними
3. «Піднята рука»
4. Один говорить – всі слухають
5. «Тут і тепер»
6. Обговорювати дію, а не особу
7. «Вільна нога»
8. Конфіденційність тощо
Мета: формувати власну мету діяльності, мотивацію та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.
Час: 5 хв.
Необхідні матеріали: використовуємо онлайндошку(готується заздалегідь) «Дерево очікувань».
Психолог.
Пропонуєю вам діти зім’яти, пошкодити чистий аркуш паперу, а потім спробувати повернути його до початкового стану, тобто, щоб пошкоджений лист знову став рівним та гладким.
Вправа «Ціна образи»
Мета: усвідомлення впливу негативної поведінки на особистість.
Запитання для обговорення:
- Чи може папір знову стати ідеальним?
- Що відбувається з особистістю, коли вони систематично отримує образи, штовхання, приниження та інше?
- Чи можна все згладити лише вибаченням?
Наша наступна вправа так і називається «Мої очікування».
Пропоную вам на «яблучках», які бачите на екрані, написати, а потім озвучити, що ви очікуєте від нашого заняття і прикріпити їх до нашого дерева.
5. Ознайомлення з поняттям булінгу, їх видами та наслідками.
Перегляд відеороліка(2).
Мета: дати визначення поняттю «булінг» та розповісти про його види.
Час: 7 хв.
Необхідні матеріали: відео ролик «Що таке булінг? Яким він буває та як спробувати його позбутися?»
Соціальний педагог.
Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я... А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують?
Що таке кібербулінг, які є його ознаки:
- розповсюдження хибних чуток;
- розповсюдження компрометуючої інформації;
- образливі коментарі;
- висміювання;
- шантаж;
- загрозливі або непристойні повідомлення.
Часто кібербулери використовують анонімні акаунти або псевдоніми, щоб приховати свою особистість. І саме така можливість створює ефект відсутності покарання.
Запитання для обговорення:
- Чи спостерігали ви таку ситуацію, коли в колективі в інтернет ресурсі «обирається» особа, яка відрізняється від інших зовнішнім виглядом, поведінкою і цю людину постійно зневажають та застосовують до нього/неї прізвиська, штовхають, чіпляються, псують особисті речі висміюють, пишуть образливі коментарі та інше?
- Які відчуття у вас викликає така ситуація?
- Як ви вважаєте себе почуває така людина?
(Соціальний педагог та психолог приймають відповіді учнів та учениць і підводять до висновку, що обговорена ситуація називається булінгом.
Вони разом з учнями та ученицями переглядають та опрацьовують відео ролик «Що таке булінг? Яким він буває та як спробувати його позбутися?»).
Психолог.
Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і заниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.
6. Практичне опрацювання ситуацій «Булінг в дитячому середовищі».
Мета: виробити навички безпечної поведінки у конкретній ситуації, пошук шляхів захисту у ситуації булінгу.
Час: 10-20 хв.
Необхідні матеріали: додатки «Ситуації «Булінг в дитячому середовищі»20, «Булінг. Види та прояви булінгу», «Наслідки булінгу».
Психолог.
Пропоную вам ситуацію з життя дітей, зі звернень на Національну дитячу «гарячу лінію».
Завдання.
Опрацюйте запропоновану ситуацію та визначте:
1. Вид булінгу. За якими проявами ви це визначили?
2. Хто є учасниками/сторонами булінгу?
3. Які можуть бути наслідки булінгу для дитини?
4. Як можна розпізнати, що ця ситуація є булінгом?
5. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у ситуаціях булінгу?
6. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то в чому саме?
Потім прошу вас висловити свою думку.
(До уваги ведучого/ведучої! Ситуації розміщено в додатку «Ситуації “Булінг в дитячому середовищі”». Якщо кількість учасників заняття більше 20 осіб, пропонуємо створити декілька груп та запропонувати декілька ситуацій. Тоді по групам будуть працювати над однією історією, але презентує один представник групи, а інші – доповнюють. Залежно від віку дітей, ведучий/ведуча можуть скоротити запитання для опрацювання в групах та надавати відповіді та коментарі самі.)
Соціальний педагог.
Отже, як бачимо, явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам’ятати, що сьогодні ти – спостерігач або спостерігачка, а завтра – можеш бути жертвою чи булером.
7. Перегляд презентації «Поговоремо про аб’юзерство».
(Ця частина онлайн уроку пропонується для учнів старшої школи, які вже намогаються створювати особистісні стосунки)
Мета: опрацювати питання «Аб’юзерство?»
Час:10 хв.
Обладнання: ноутбук, відеоролики «Поговоремо про аб’юзерство».
Психолог.
Як зрозуміти, що стосунки аб’юзивні?
Якщо партнер/-ка порушує особисті межі іншого, проявляє жорстокість, принижує і маніпулює – це воно. Прояви фізичної сили – також однозначно аб’юз.
Розпізнати психологічне насилля буває непросто, особливо якщо партнер/-ка займається газлайтингом – у відповідь на звинувачення в образах запевняє, що це здалося або такого взагалі не було. Тиран заперечує свої дії та звинувачує жертву в скоєному («він/вона сам/-а мене спровокував/- ла»). Жертви газлайтингу дійсно починають сумніватися у власній пам’яті і інколи навіть відчувають провину. Емоційне насильство підступне і повільно з’їдає впевненість і самооцінку. Наслідки є довгостроковими, і на відновлення після нього може піти навіть більше часу, ніж після фізичного насилля. Давайте переглянемо презентацію «Поговоремо про аб’юзерство»
Отже, хто такий аб'юзер і як його розпізнати:
- у нього/неї нереальні очікування до ваших стосунків;
- надто недовірливий/-а;
- часто ревнує;
- ображає вас;
- завжди прагне мати рацію і контролювати вас;
- хоче ізолювати вас від друзів і сім'ї;
- гіперчутливий/-а і агресивно реагує на ваші слова і вчинки;
Запитання для обговорення:
- Які відчуття у вас викликає переглянута презентація?
- Чи стикалися ви з такими проявами в своєму житті?
- Яким чином можливо створити ситуацію успіху для подолання ситуації? Якщо ваш партнер/-ка аб’юзер/-ка, як боротися?
Перше, що порадить вам будь-який психолог, хороший друг, стаття у мережі – піти. Не варто терпіти заради прожитих років, дітей, спільного житла. Немає жодної причини терпіти психологічне і фізичне насилля.
Аб’юзер може користуватися тим, що ви від нього якимось чином залежите й погрожувати вам. Адже залишившись без жертви, він не зможе реалізовувати своє бажання самостверджуватись.
Якщо ви не можете в один момент розірвати стосунки з тираном і вам потрібен на це час, навчіться бачити його маніпуляції та не реагувати на них. Це допоможе вам зберегти своє психологічне здоров’я, поки ви не зможете піти.
8. Обговорення «Куди/до кого можна звернутись, якщо опинились, чи стали свідками булінгу або насилля?»
Мета: розказати учням та ученицям, куди/до кого можна звернутись, якщо опинились, чи стали свідками булінгу та аб’юзерства.
Час: 10 хв.
Необхідні матеріали: посилання на сайти з телефонами відповідних структур та служб, Національної дитячої «гарячої лінії», додатки «До кого звернутися в ситуації булінгу?», «Діяльність Національної дитячої “гарячої лінії”».
Психолог.
Якщо ви опинились або стали свідками ситуації булінгу чи насильства, можете звернутися:
- у своєму закладі освіти, до соціального педагога, практичного психолога, классного керівника, медіатора або медіаторки, вчителя, медичного працівника, шкільного офіцера поліції;
- в поліції:до дільничого офіцера поліції, працівників ювенальної превенції; - до працівників служби у справах дітей;
- неурядових громадських організацій;
- зверніться за порадою до батьків, до людини, з якою у вас довірливі стосунки (друзі, родичі, вчителі).
Якщо ви зіткнулися з ситуацією цькування чи насилля, то для отримання інформаційних, психологічних, правових консультацій ви можете безкоштовно звернутися на Національну дитячу «гарячу лінію» за номерами 0 800 500 225 або 116 111 (безкоштовно) в межах України.
(До уваги ведучого/ведучої! Бажано викласти в класні чати, сторінки закладу освіти у соцмережах, матеріали з актуальною інформацією до кого/куди можна звернутися в ситуації булінгу та роздати кожному/кожній учню/учениці. Під час коментарів запитання «Куди/до кого можна звернутися за допомогою в ситуації булінгу»: Акцентуйте увагу дітей на діяльності Національної дитячої «гарячої лініії». Якщо є така можливість, роздайте матеріали з номерами телефонів Національної дитячої «гарячої лінії».)
Інформаційна платформа протидії кібербулінгу: чим корисна для підлітків і дорослих. Дорослі та діти, які стикнулися з кібербулінгом або прагнуть створити навколо себе безпечне онлайн-середовище можуть скористатися інтерактивною онлайн-платформою. Вона об’єднує практичні поради психологів, юридичні рекомендації, реальні історії людей, які стикнулися з різними проявами булінгу в інтернеті, а також рекомендації корисних ресурсів, фільмів і подкастів про інформаційну безпеку.
9. Обговорення «Правила колективу для уникнення булінгу чи насилля у стосунках»
Мета: виробити правила уникнення цькування в дитячому колективі та аб’юзерских стосунків у старших підлітків.
Час: 10 хв.
Необхідні матеріали: онлайн дошка, «Поради як протидіяти булінгу» та «Поради як протидіяти аб’юзерства».
Соціальний педагог.
Об’єднаємося у групи та розробіть по 5 правил уникнення булінгу в класному/ дитячому колективі та по 3 правила уникнення тиску чи насилля в особистих стосунках та напишіть їх на екрані.
Потім представник або представниця однієї з груп ознайомить решту учасників уроку із правилами, які розробила група.
(Соціальний педагог та психолог, також можуть доповнити презентації учнів та учениць. До уваги ведучого/ведучої! Важливо з пропозицій дітей, скласти єдині правила дитячого колективу для уникнення булінгу, прийняти їх колективно та розмістити у класному куточку. )
10. Вправа «Скринька безпеки»
Мета: формувати в учнів та учениць навички відповідальної та безпечної поведінки, спонукати підлітків до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.
Час: 10 хв.
Необхідні матеріали: онлайн дошка для роботи (стікери, скринька.Діти пишуть на вільних стікерах дошки та переміщують їх до віртуального кошику).
Психолог.
Завдання вправи полягає у тому, щоб кожен з вас подумав і написав на дошці відповідь на обране вами питання :
1. Як захистити себе від булінгу.
2. Як уникнути аб’юзера.
3. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.
4. До кого ти маєш звернувся за допомогою?
Оголосивши свої рекомендації, записані на екрані, перемістіть до нашого віртуальної скриньки, додайте їх у спільну «скриньку безпеки».
11. Підбиття підсумків.
Мета: узагальнити, підбити підсумки та обмінятись враженнями.
Час: 5 хв.
Психолог.
Наше заняття закінчилося. А зараз прошу сказати:
- «Що вам найбільше запам’яталося?»,
- «Що зможете в разі потреби застосувати в житті?»,
- «Чи збулися ваші очікування?».
12. Прощання «Оплески».
Мета: сприяти позитивному завершенню заняття.
Соціальний педагог.
Дякуємо вам за роботу та прошу подякувати одне одному оплесками за активну участь під час заняття. Прошу вас переглянути інформаційні матеріали в класних спільнотах та на сайті нашої школи.