29 травня о 18:00Вебінар: Фізика для сучасного школяра: традиції, інновації, STEM

Урок "Диво Різдва (за повістю Ч. Діккенса "Різдвяна пісня в прозі")

Про матеріал
Матеріали уроку допоможуть учням зрозуміти причини деградації Скруджа та з’ясувати функцію фантастичних елементів у повісті; дають можливість розвивати навички аналізу тексту, логічне й абстрактне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення, виразне читання; формувати гуманістичні ідеали – найкращі людські якості: совість, справедливість, милосердя.
Перегляд файлу

Зарубіжна література. 6 клас.

Ч. Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»

ТЕМА: ДИВО РІЗДВА

МЕТА:

  • з’ясувати функцію фантастичних елементів у повісті;
  • допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа;
  • зробити висновки про щасливий фінал як особливість «різдвяної» повісті;
  •  розвивати навички аналізу тексту, логічне й абстрактне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення, виразне читання;
  • формувати гуманістичні ідеали – найкращі людські якості: совість, справедливість, милосердя.

ОБЛАДНАННЯ: мультимедіа за темою уроку, текст художнього твору «Різдвяна пісня у прозі», різдвяні картинки, вислови Ч. Діккенса. Епіграф до уроку: «Різдво – то ж єдиний час, який я тільки знаю в довгому календарі року, коли всі люди…, мовби за мовчазною згодою, вільно відкривають  свої серця, що досі були немовби замкнені на замок, і переймаються співчуттям до знедолених… Вірю, що воно мені й приносило, і приносить, і приноситиме добро…» (Ч. Діккенс).

ТИП УРОКУ: нестандартний (урок-зустріч свята Різдва Христова)

 

Х І  Д  У Р О К У

 

Слово вчителя. З усіх свят, що існують на землі, людям найбільше подобаються Різдво, Новий рік. Ми всі виносимо з дитинства віру в дивовижну казку про Діда Мороза, який приносить подарунки. У ці дні кожна людина чекає на диво. Різдво – це велике свято, свято добра й радості. Воно заходить у кожний дім, засвічуючи різдвяні ялинки.

Звернемося до епіграфу сьогоднішнього уроку (слайд 1).

(Запис учнями теми уроку та епіграфу до зошитів).

 

І. Мотивація навчальної діяльності

  • Коли православні святкують Різдво?
  • На яке число припадає Святвечір і скільки страв повинно стояти на столі?

(Характерними українськими стравами є кутя, вареники, голубці, оселедець і ін. Вечеряють, коли на небі з’явиться перша зірка. Вечеря починається молитвою при запаленій свічці, а під вікном лунають колядки, які величають народження Ісуса Христа).

  •  Які символи Різдва вам відомі?
  • А як ви, за звичай, зустрічаєте Святвечір?

Учитель зачитує вірш Б. Лепкого «І знов Різдво…»

І знов Різдво...

Ах, скільки раз

Воно неначе казка, міф

З давно-давно минулих літ

Являлося посеред нас!

З надвір’я сніп входив до хати,

Ставав в кутку і колосками

Щось шелестів,

Хотів сказати,

Що знов Христос родивсь між нами,

Родилась правда, мир, любов....

  • Розкажіть, як ви колядуєте.

(На слайдах 3-8 зачитуються колядки, одна на вибір записується учнями у зошит).

ІІ. Узагальнення й систематизація знань

  1.          Слово вчителя. Чарльз Діккенс у своїй «Різдвяній пісні…»  реалізує сюжет про духовне спасіння, переродження людини, що втратила подобу Божу. Це цілком відповідає святу Різдва, яке завжди пов’язувалося з дивом, спасінням, даром.

Письменник щиро вірить у можливість перетворення «мертвої» душі на живу, впевнений, що «кожна християнська душа, роблячи добро навіть у найскромнішій царині, вважатиме своє земне життя занадто швидкоплинним для безмежних можливостей добра».

  •         Який умовний ланцюг помилок скував для себе Скрудж до різдвяної подорожі?

(Учні по черзі записують помилки Скруджа на дошці і зрівнюють свої відповіді із записом на слайді 10)

  • Хто допоміг Скруджеві побачити свої помилки?
  1. Ознайомлення з літературознавчим терміном

Фантастика – не існуюче в дійсності, створене фантазією, уявою.

  1. Робота з текстом
  •        Знайдіть у тексті повісті описи трьох Духів. Зачитайте їх. Як ви гадаєте, чому Духи виглядають саме так?

(Дух Минулого Різдва схожий на дитину і має в собі джерело незгасимого, яскравого світла – можливо, це те найкраще, що є в людях у дитинстві і що вони з часом старанно прагнуть приховати.

Дух Нинішнього Різдва – життєрадісний, сильний, веселий. З усіх трьох Духів він – найенергійніший і найприємніший. Можливо, тому, що це Різдво – його, і Скрудж може змінитися на краще саме нині.

Дух Майбутнього Різдва – найпохмуріша постать, невизначена, мовчазлива. Вона має такий вигляд через те, що нічого приємного показати Скруджу не зможе. Смерть, зрада, радість людей через його загибель – все це вражає і разом з тим зцілює душу героя.)

  •        Чи можна назвати образи Духів фантастичними?
  •        Навіщо автор використовує ці образи у творі?

(Вони покликані змусити душу Скруджа здригнутися, перетворити людиноненависника на людинолюбця, гуманіста (слайд 11).

  •        Які ще елементи фантастики використовує Діккенс у повісті?

(Подорож у просторі й часу; образи привидів.)

  1. Висновки. Функція фантастичних елементів у творі

У «різдвяних» творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: «…до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стони, тяжкі зітхання каяття і гіркого жалю. Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися у повітрі туди і сюди, й усі, як і дух Марлі, були у ланцюгах».

Надприродний світ, що стривожив Скруджа в Святвечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога у серці.

Лише фантастична подорож у часі і просторі могла так сильно вплинути на героя, чия душа зачерствіла.

  1. Робота з висловом Г. Честертона, автора найкращої книги про Діккенса, написаної на його батьківщині. (Слайд 12)

  •         Поясніть, чому Діккенс використовує щасливий фінал у своєму творі.

(Це особливість «різдвяного» твору, так виявляється віра письменника у силу добра, у здатність людини переродитися.)

  •         З якими творами зближує щасливий фінал «Різдвяну пісню у прозі»?

(З народними і літературними казками, тому що щасливий фінал – неодмінна прикмета казки.)

  •         Згадайте героя диснеївського мультфільму про дядечка Скруджа та його племінників.  Як ви вважаєте, чи не є Ебенезер Скрудж прототипом Скруджа з мультиплікаційного фільму? Відповідь обґрунтуйте.
  •         Що б ви попросили в Духа Майбутнього Різдва?

(Подарунок не завжди буває матеріальним. Подарувати можна посмішку, погляд, добре слово і цим зробити людину щасливою.)

  •         Давайте зачитаємо вислови Ч. Діккенса, доповнимо їх, і ці афоризми запам’ятаємо на все життя. (Слайди 13, 14)

 

 

ІІІ. Підбиття підсумків уроку

Заключне слово вчителя.

Так, переродження Скруджа нагадує швидше казкове перетворення, ніж реальну подію. В житті, на жаль, такого не буває… а письменнику так хотілося, щоб усі пошерхлі серця, усі заскорузлі душі вмить, за велінням різдвяних чарів, перетворилися на добрих і чуйних! Він вірив у Любов і Людяність! Але, як справжній реаліст, Діккенс чесно зображав «духовний холод» і «кам’яні серця» ділків і фінансистів, які так і не стали добрими «дядечками Скруджами».

Але ми з вами, дякуючи доброму генієві письменника, тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті істинні радості буття! Тож давайте в ці святкові дні будемо уважнішими до оточення і близьких, не забуваймо про посмішку, тому що в різдвяні дні вона має дуже високу ціну.

Закінчити наш урок я вважаю доречним читанням вірша О. Яшина «Спешите делать добрые дела».

Мне с отчимом невесело жилось, 

Все ж он меня растил –      

И оттого

Порой жалею, что не довелось

Хоть чем-нибудь порадовать его.

Когда он слег и тихо умирал, -

Рассказывает мать, -

День ото дня

Все чаще вспоминал меня и ждал:

«Вот Шурку бы… Уж он бы спас меня!»

Бездомной бабушке в селе родном

Я говорил: мол, так ее люблю,

Что подрасту и сам срублю ей дом,

Дров наготовлю,    

Хлеба воз куплю.    

Мечтал о многом,   

Много обещал…    

В блокаде ленинградской старика  

От смерти б спас,

Да на день опоздал,

И дня того не возвратят века.

Теперь прошел я тысячи дорог –

Купить воз хлеба, дом срубить бы мог…

Нет отчима,

И бабка умерла…

Спешите делать добрые дела!

 

doc
Додано
20 травня
Переглядів
20
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку