Ліплення на тему "Дивовижні баранці, коники і птахи" 3 клас
Мета. Провести бесіду про декоративно-прикладне мистецтво; поглибити поняття про розмаїття форм і пропорційні особливості будови тварин і птахів; удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння передавати форму та пластику тварин і птахів на основі перегляду творів декоративно-прикладного мистецтва; розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм реальних у декоративні; сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Завдання до уроку. Виготовити об'ємний виріб; ознайомитись з новими поняттями і термінами, навчитись застосовувати їх на практиці
Ліплення на тему "Дивовижні баранці, коники і птахи"
3 клас
Мета. Провести бесіду про декоративно-прикладне мистецтво; поглибити поняття про розмаїття форм і пропорційні особливості будови тварин і птахів; удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння передавати форму та пластику тварин і птахів на основі перегляду творів декоративно-прикладного мистецтва; розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм реальних у декоративні; сприяти формуванню поваги до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Завдання до уроку. Виготовити об’ємний виріб; ознайомитись з новими поняттями і термінами, навчитись застосовувати їх на практиці.
Обладнання. Таблиці, ілюстрації із зображенням керамічних виробів, глиняні іграшки, глечики, макітри, куманці, кухонні дощечки; пластилін, стеки, дощечка для ліплення, серветка, фарби, пензлі, склянка з водою, зошит-словник.
Техніка виконання. Об’ємне ліплення.
Епіграф до уроку. «Будь майстром, поетом, художником у справі, яку ти любиш!» В.Сухомлинський.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Візьми собі за правило:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію ти прояви!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вікторина « Види мистецтва».
Використовується візуальний ряд для визначення видів мистецтва.
Розгадування кросворду «Види і жанри мистецтва»
ж |
и |
в |
о |
п |
и |
с |
|
|||
а |
р |
х |
і |
т |
е |
к |
т |
у |
р |
а |
н |
а |
т |
ю |
м |
о |
р |
т |
|
||
р |
е |
л |
ь |
є |
ф |
|
По-горизонталі
1. Вид образотворчого мистецтва, у якому зображення створюється за допомогою кольору.
2. Мистецтво проектування і будування споруд.
3. Жанр образотворчого мистецтва, зображення неживих предметів.
4. Опукле скульптурне зображення на площині.
По-вертикалі
ІII. Робота над темою уроку
Людина за своєю природою — художник. З давніх-давен нею керувало бажання збагатити красою усе, що її оточували і до чого торкалися її руки. З цією метою на прості тканини наносили вишиті візерунки, керамічні вироби прикрашали видавленими, прошкрябаними і намальованими орнаментами. Візерунок надавав предмету особливої краси, багатства й ошатності. Прикрашену річ оцінювали вже не тільки за користь, але й за майстерність виконання. Стародавні гончарі, ковалі, ткачі, кравці і взагалі ремісники, майстри декоративно-прикладного мистецтва, створювали справжні шедеври, які ми можемо побачити сьогодні у музеях, картинних галереях і на виставках.
2. Словникова робота
Художньо виконані предмети побуту — одяг, посуд, меблі, килими, вишивки, ювелірні вироби, мереживо, керамічні іграшки тощо — називаються предметами декоративно-прикладного (ужиткового) мистецтва.
У них поєднуються краса і зручність, практичність і доцільність.
Мистецтво прикрашування предметів називається "декоративним" (від французького слова "декор" — "прикраса").
3. Продовження розповіді
Це — найпоширеніший вид мистецтва, бо його зразки зустрінеш у кожному помешканні.
Пам'ятки декоративно-прикладного мистецтва дійшли до нас з глибини віків. Майстри створювали предмети побуту з найрізноманітніших матеріалів: дерева, глини, пряжі, шкіри, металу, каменю тощо.
Одним із найдавніших видів народного декоративно-прикладного мистецтва є гончарне виробництво. З глини виготовляли керамічний посуд (глечики, куманці, чашки, миски, макітри). Вироби з різних видів глини, випалені при високих температурах у спеціальних печах, називаються керамікою. Гончарні вироби виготовляли за допомогою гончарного круга, а щоб вони були міцніші, їх покривали поливою (тонким шаром свинцевого порошку, який плавився під час обпалювання). Великим досягненням у кераміці стало відкриття фарфору — техніки виготовлення виробів з білої глини і спеціальних домішок.
На Україні основними центрами керамічного мистецтва були Опішня, Миргород, Зіньків Полтавської області; Дибинці, Васильків Київської; Попівка, Нова Водолага Харківської; Кути Івано-Франківської.
Форми керамічних виробів та їх оздоблення в різних регіонах були позначені місцевими характерними рисами. В одній місцевості переважали геометричні орнаменти, в іншій — на посуді розквітали пишні рослинні візерунки: квіти соняшника, рожі, грона винограду. Розписувалися також глиняні іграшки — свищики у формі півників, баранчиків, вершників, козликів, коників тощо.
5. Продовження розповіді
Дитяча іграшка — зображення півника чи баранчика, створене нестримною фантазією народного майстра, — неповторна перлина, що визначає обличчя народу.
У давні часи люди робили жіночі фігурки з глини, прикрашали їх візерунками, обліплювали зерном і кидали у вогонь. Навколо вогнища виконували ритуальні дійства, пов'язані з культом Матері-Землі.
Після виконання цього магічного обряду, що мав принести багатий урожай, фігурки віддавали для забави дітям. Так з'явилися перші іграшки.
Дослідники вважають, що традиція виготовлення твариноподібних
іграшок дуже давня, і пов'язують її зі скотарством та виробництвом молока і сиру. Під час розкопок археологами було знайдено чимало скульптурних зображень бика, барана, свині, птаха, коника тощо.
Українські народні іграшки надзвичайно різноманітні. Є вони дерев'яні, глиняні, сирні, солом'яні та з інших природних матеріалів, щоправда, відрізняються кольором, формою, візерунком, оздобленням і технікою виготовлення.
6. Розгадування кросворду
|
1 |
т |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
в |
|
|
|
|
|
3 |
|
а |
|
|
|
|
|
4 |
р |
|
|
|
||
5 |
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|||
7 |
|
и |
|
|
|
|
1)Він такий смугастий,
Він такий ікластий,
Найстрашніший у тайзі —
Перед ним тремтять усі!
Як роззявить пащу — иррр!
Називають звіра... (Тигр).
Хижо клацає зубами.
Весь, як є, жорстока лють,
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк
Грізний звір цей, звісно... (Вовк).
В нього зубки, як залізні.
Капустинку він гризе,
Зветься звір на букву 3. (Заєць)
Полювати пішла... (Рись).
І вища за найбільшу шафу.
Така розумна і красива
У зоопарку є... (Жирафа).
6) Я сірий, високий,
Замість носа в мене — хобот. (Слон).
7) Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником.
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід. (Лисиця).
7. Правила техніки безпеки та культури праці
1. Не розмахувати стеками, щоб не поранитись.
2. Ліпити тільки на підкладній дощечці.
3. Не залишати шматочки пластиліну на парті, не кидати їх на підлогу.
4. Після роботи руки треба витерти серветкою і добре вимити.
Перед виконанням практичної роботи слід нагадати дітям прийоми роботи з пластиліном. (Використовуються демонстраційні таблиці «Прийоми роботи з пластиліном»).
8. Послідовність ліплення баранчика :
а) поділіть пластилін на дві непропорційні частини ;
б) з першої зробіть тулуб; для цього розкачайте пластилін прямими
рухами рук і утворіть товстий валик; кінці валика зігніть дугою, стекою
зробіть розріз; пальцями рук сформуйте передні та задні ноги;
в) від загальної форми відтягніть пластилін для шиї та голови, потім
зробіть мордочку, а на ній — маленький носик ;
г) із протилежного кінця форми зробіть хвіст ;
д) з другої частини пластиліну зліпіть ріжки і з'єднайте їх з головою; стекою виділіть очі, ніс; зарівняйте нерівності та надайте фігурі характерних ознак;
є) готову фігуру розфарбуйте.
У такий спосіб можна виліпити і коника.
IV. Практична діяльність учнів
Під час самостійної роботи учнів вчитель надає індивідуальну теоретичну і практичну допомогу.
( Звучить аудіозапис).
Динамічна пауза
Всі стомилися ми трішки.
Хай спочинуть руки-ніжки.
Ми стомились вже сидіти —
Хочем трошки походити.
Подивитися у віконце,
Потягнутися до сонця,
Наче м'ячик, пострибати —
Й знову будем працювати!
Продовження практичної роботи учнів.
V. Прибирання робочих місць
VІ. Підсумок уроку
Перегляд та оцінювання виробів.
Виставка дитячих робіт.
Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.