Тема: Дія магнітного поля на провідник зі струмом. Електромагніти.
Мета: Показати дію магнітного поля на провідник зі струмом, ознайомити учнів із принципом дії електричного двигуна; навчити визначати напрямок дії сили Ампера, розвивати уяву учнів. .
Необхідне обладнання: Дугоподібний магніт, джерело струму, алюмінієвий провідник, реостат, комп'ютер, мультимедійний проектор.
Хід уроку
I. Перевірка знань та умінь учнів.
1. Фронтальне опитування.
2. Розв'язування задач.
1. Вказати полюси магніту, зображеного на малюнку 1.
2. Знайти напрям струму в провіднику, зображеному на малюнку 2.
3. Чи можна визначити полюси джерела струму, зображеного на малюнку 3?
4. Вказати напрям струму в котушці, зображеній на малюнку 4.
5. Чому котушки, зображені на малюнку 5 починають взаємодіяти, якщо по них пропустити струм?
6.Вкажіть полюси гальванічного елемента, зображеного на малюнку 6.
(Малюнки 1–6 проектуються на екран (слайди 1-6) [1] ).
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
На попередніх уроках ми з'ясували, що навколо провідника по якому тече струм існує магнітне поле. Це поле діє на магнітну стрілку, відхиляючи її у напрямку дії поля. А чи може бути навпаки: магнітне поле діяти на провідник по якому тече струм?
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємось про це. (Оголошується тема і мета уроку (слайди 7-8)).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Дослід 1.
Між полюсами постійного магніту розміщено провідник зі струмом. Замкнемо ключ. (Провідник виштовхується з проміжку між полюсами магніту (мал.7))
Дослід 2.
Змінюємо напрям струму. (Провідник втягується у проміжок між полюсами магніту (мал.8)).
Досліди 3 і 4.
Змінимо напрям магнітних ліній поля. (Провідник втягується у проміжок між полюсами магніту (мал.8) і виштовхується з проміжку між полюсами магніту (мал.10), (слайди 9-10)).
Висновок: На провідник зі струмом у магнітному полі діє сила, напрям якої залежить від напряму струму в провіднику та напряму магнітних ліній поля. (Висновок діти записують в зошитах)
Сила, з якою магнітне поле діє на провідник зі струмом, називається силою Ампера. (На екран проектується портрет і коротка біографічна довідка про вченого (слайд 11).
Учень виступає з більш детальною інформацією.
Ампер Андре-Марі (22.січня 1775 – 10.червня 1836)
Французький фізик, математик і хімік, член багатьох академій наук. Одержав домашню освіту. В 1805-24 працював у Політехнічній школі в Парижі.
Основні фізичні роботи Ампера присвячені електродинаміці. В 1820 сформулював правило для визначення напрямку дії магнітного струму на магнітну стрілку (правило Ампера), здійснив велику кількість експериментів по дослідженню взаємодії між електричним струмом і магнітом, сконструював для цього безліч приладів, виявив вплив магнітного поля Землі на рухомі провідники зі струмом. Відкрив взаємодію електричних струмів і встановив закон цієї взаємодії (закон Ампера), розробив теорію магнетизму. Ампер уперше вказав на тісний взаємозв'язок між електричними й магнітними процесами й послідовно впроваджував струмову ідею походження магнетизму. Відкрив магнітний ефект котушки зі струмом - соленоїда, зробив висновок, що соленоїд, по якому проходить струм, є еквівалентом постійного магніту, висунув ідею посилення магнітного поля шляхом переміщення усередину соленоїда сердечника з м'якого заліза. В 1820 запропонував використати електромагнітні явища для передачі сигналів. Винайшов комутатор, електромагнітний телеграф. Сформулював поняття «кінематика». Дослідження стосуються також філософії й ботаніки.
Слово вчителя
Напрям сили Ампера можна визначити за правилом лівої руки.
Правило лівої руки
Якщо ліву руку розташувати так, щоб лінії магнітного поля входили в долоню, а чотири витягнуті пальці вказували напрямок струму в провіднику, то відігнутий на 90º великий палець укаже напрямок сили Ампера. (Правило діти записують в зошитах (слайд 12)).
Силою Ампера пояснюється магнітна взаємодія паралельних провідників зі струмом, яка лежить в основі визначення одиниці сили струму. (слайд 13).
Сила Ампера знайшла широке застосування на практиці. Для прикладу розглянемо явище обертання рамки зі струмом у магнітному полі (слайд 14). Далі розглядається принцип дії електродвигуна на основі відеофрагменту "Direct Current Electric Motor" (слайд 15).
ІV. Закріплення вивченого на уроці.
Фронтальне опитування.
V. Підбиття підсумків уроку.
VI. Домашнє завдання.
Вивчити §§ 4; 6. Розв'язати впр. № 4 (п.1, п. 2).
Додаток
1
[1] Вигляд слайдів подано в додатку.