Тема: Дія множення, знак множення. Заміна виразів на додавання виразами на множення і виразів на множення виразами на додавання
Мета: дати учням поняття про дію множення як суму однакових доданків; вчити замінювати приклади на додавання прикладами на множення. Формувати вміння самонавчання. Розвивати логічне мислення, увагу. Виховувати пошану до традицій українського народу, прагнути вивчати народні символи України.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Обладнання: Підручник математики за 2-й клас, український віночок, малюнки, магнітофон.
І. Організаційний момент
Любі діти! У наш клас
Завітали гості щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Привітайтесь!
-
Кому дозволимо сісти першими? (дівчаткам)
-
Правильно, спочатку краса, а потім сила.
ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності
-
Подивіться, який красивий віночок є у нас в класі. Подобається?
-
Віночок – це не тільки краса, це – оберіг. За українськими народними традиціями він володіє надприродною силою, що оберігає від зла, біль знімає та волосся береже. До віночка вплітали дванадцять квітів: барвінок, безсмертник, ромашку, ружу, мальву, любисток, волошки, мак, деревій, калину, незабудку, хміль. Кожна квітка має свою захисну силу.
-
Подивіться уважно, а чого не вистачає у нашого віночка? (стрічок).
-
Так, не вистачає тринадцяти різнокольорових стрічок. Сьогодні ми будемо вплітати у віночок стрічки математичних завдань. І якщо ви будете старанні, то цей віночок стане символом вашого успіху на уроці і в кінці ви отримаєте сюрприз від віночка. Готові працювати? Починаймо.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
-
Каліграфічна хвилинка
Встановіть закономірність і запишіть числа
5; 10; 15; 20; 25…
-
Усний рахунок. Бліц – турнір
1.Скільки крил у трьох горобців? (6)
2. Скільки ніг у п’яти страусів? (10)
3. Скільки вух у чотирьох зайчиків? (8)
- З завданням впоралися. Прикрашаємо наш віночок коричневою стрічкою – символом землі – матінки-годувальниці.
ІV. Оголошення теми уроку
-
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про нову дію в математиці, про дію множення.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовчі вправи.
А)
-
Які квіти бачите? (мальви)
-
Скільки квітів на одному стеблі? (4)
-
Скільки таких стебел? (3)
-
Скільки всього квітів? (12)
-
Як це записати? (4+4+4=12)
Б)
-
Які квіти бачите? (чорнобривці)
-
Скільки квітів на одному стеблі? (3)
-
Скільки таких стебел? (5)
-
Скільки всього квітів? (15)
-
Як це записати? (3+3+3+3+3=15)
В)
-
Які квіти бачите? (маки)
-
Скільки квітів на одному стеблі? (5)
-
Скільки таких стебел? (4)
-
Скільки всього квітів? (20)
-
Як це записати? (5+5+5+5=20)
-
Створення проблемної ситуації
-
Що бачите? (кетяг калини)
-
Скільки ягідок на ньому? (7)
-
На кущі 100 кетягів. Як порахувати скільки всього ягід на кущі?
-
Легко це зробити? (7+7+7+7….100 раз)
-
Це зручно записати?
-
Отже треба навчитися записувати коротше. Ваші пропозиції…
-
Пояснення вчителя
-
Давайте повернемося до записаних виразів. Що помітили? (доданки однокові)
-
Отже додавання однакових доданків можна записувати так:
4+4+4=12 3+3+3+3+3=15 5+5+5+5=20
4*3=12 3*5=15 5*4=20
-
Знак крапка (*) - це знак множення. Читають так « чотири помножити на три» (повторюють за вчителем всі вирази).
-
У цій рівності чотири – це доданок, що повторюється, а три – скільки разів він повторюється.
-
Другий вираз. Який доданок повторюється? (3).
-
Скільки разів повторюється? (5). Отже, 3*5=15
-
Третій вираз…
-
Розберемося з калиною. Який доданок буде повторюватися? (7)
-
Скільки разів?(100)
-
Як записати? (7*100=700)
-
Отже, множення – це додавання однакових додатків. Зав’язуємо дві жовті стрічки – символ сонечка, який дає світло і тепло.
-
Первинне закріплене
-
Робота з підручником сторінка 66.
А) №404. Колективне опрацювання матеріалу
-
Скільки всього вишень? (10)
-
Який вираз склали (2+2+2+2+2=10)
-
Які доданки в цій сумі? (однакові)
-
Скільки їх? (5)
-
Як можна записати по-іншому? (2*5=10)
-
Що показує число 2? (доданок, який повторюється)
-
Що таке 5? (стільки разів повторюється)
-
Прочитай правильно новий вираз (два помножити на п’ять дорівнює десять)
Б) Читання правила. Прив’язуємо темно і світло зелені стрічки – символ природи, спокою, юності.
В) Завдання 405. Коментоване розв’язування прикладів.
2+2+2+2+2=2*5
-
Які доданки в сумі? (2)
-
Скільки їх? (5)
-
Як приклад на додавання можна замінити? (2*5)
(Два вирази – біля дошки, два – коментовано, два – самостійно)
-
Завдання виконано. Додаємо у віночок синю і голубу стрічки – символи неба і води, сили і здоров’я.
Г) Завдання 406. Коментоване розв’язання прикладів.
9*5=9+9+9+9+9
-
Поясніть що означає число 9 в цьому записі? (яке число буде доданком)
-
Що означає число 5? (скільки разів буде повторюватися доданок 9)
-
Як замінити приклад множення прикладом на додавання? (9+9+9+9+9)
(Два вирази – біля дошки, два – коментовано, два – самостійно)
-
Завдання виконано. Час додати оранжеву стрічку – символ хліба.
VІ. Узагальнення й систематизація знань
-
Задача 407. Коментоване розв’язування завдання.
-
Розгляньте малюнки. Які геометричні фігури складено з паличок? (трикутники)
-
Скільки сторін у трикутника? (3)
-
Скільки паличок треба взяти щоб скласти один трикутник? (3)
-
Скільки трикутників склали? (5)
-
Скільки паличок потрібно щоб скласти п’ять трикутників? (15)
-
Запишіть спочатку додаванням, а потім множенням.
3+3+3+3+3=15 (п.)
3*5=15 (п.)
Відповідь: Потрібно 15 паличок.
-
Завдання виконано. Прив’язуємо фіолетову стрічку – символ розуму.
-
Задача 409. Коментоване розв’язання.
3+3+3+3=12 (кв.)
3*4=12 (кв.)
Відповідь: 12 квіток.
-
Прив’язуємо малинові стрічки, щоб щирими зростали дівчата.
-
Логічне завдання.
-
У бабусі було три курки кожна за тиждень знесла по чотири яйця. Скільки всього яєць знесли кури?
3+3+3=9 (яєць)
3*3=9 (яєць)
-
У сусідки бабусі теж є три курки. Перша знесла 3 яйця, друга – 2, третя – 4. Скільки всього яєць знесли кури в сусідки?
3+2+4=9 (яєць)
-
Чи можна замінити цей вираз множенням? (ні, бо доданки всі різні)
-
Заслуговуєте білі стрічки.
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
-
Чи сподобався вам урок?
-
Що нового дізналися на уроці?
-
Чого навчилися?
-
Ви старанно працювали на уроці. Ми прив’язали всі тринадцять стрічок до віночка. Тепер він має вигляд справжнього українського віночка – оберега, що захищає дівчину від зла і лиха. Настав час сюрприза, який підготував вам віночок (з’являються слово «молодці»).
VІІІ. Домашнє завдання.
-
Дома виконати завдання 410,411.