Метою роботи є розробка завдань для формування ключових та предметних компетентностей, впровадження компетентнісного підходу до навчання молодших школярів.
Компетентнісно зорієнтовані завдання у початкових класах
Сучасне суспільство вимагає виховання самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно взаємодіяти у виконанні соціальних, виробничих і економічних завдань. Виконання цих завдань потребує розвитку особистісних якостей і творчих здібностей людини, умінь самостійно здобувати нові знання та розв'язувати проблеми, орієнтуватися в житті суспільства. Саме ці пріоритети лежать в основі реформування сучасної загальноосвітньої школи, головне завдання якої — підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильні рішення у конкретних навчальних, життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях. Тому актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості. У Концепції Нової української школи зазначено: «Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність».
Основним завданням кожного вчителя є не лише дати дітям предметні знання, але й сформувати вміння ефективно застосовувати їх на практиці як інструмент розв’язання різноманітних життєвих завдань. Саме набуття життєво важливих компетентностей може дати людині можливості орієнтуватись у сучасному суспільстві, сприяє формуванню в особистості здатності швидко реагувати на запити часу. Компетентнісно зорієнтований підхід - це один із нових концептуальних орієнтирів, напрямів розвитку змісту освіти. Його головна ідея: шлях до особистого успіху - досвід самостійного вирішення проблем.
Компетентнісно зорієнтовані завдання створюють умови занурення дитини в життєву ситуацію, надають можливість самій знаходити шляхи розв׳язання проблеми, спонукають до конкретних дій. Вони ґрунтуються на актуальному матеріалі, містять опис цікавої ситуації, наближені до реального життя, враховують потреби і життєвий досвід, можуть виходити за межі програмового матеріалу.
Ми живемо в довкіллі, є його складовою частиною. Найближчими для пізнання і розуміння дітей є світ природи. Тому цікаві факти, відомості про рослинний і тваринний світ, закономірності розвитку живих організмів дають широкі можливості для створення різнопланових компетентнісних завдань.
Завдання 1. Складання розповіді за планом.
Уявіть, що до вас у гості завітав одноліток з африканського континенту. Він дізнався, що Україна має свої символи. Його зацікавила рослина, якої ніколи в житті не бачив – калина. Розкажи новому товаришеві про цей кущ. Під час розповіді користуйся планом.
Таке завдання сприяє формуванню вміння висловлювати свої думки (мовленнєва компетентність), дає змогу дізнатися про символи держави (громадянська компетентність).
Завдання 2
Для формування громадянської компетентності часто використовуються задачі з краєзнавчим змістом. Вчитель спочатку розповідає про явища або події, а потім формулює завдання на основі змісту розповіді.
Неподалік від нашої школи росте велетень-дуб, окраса нашого села. Його вік близько 220 років, обхват – 5м, а висота на 10 м більша від обхвату. Яка висота дуба? (математична компетентність)
Завдання 3
Для формування математичної компетентності можна змоделювати також діаграму, використавши факти про висоту чи вік дерев.
Задача. Відомо, що модрина – найвище дерево України. Її висота досягає 55 м. Акація на 30 м нижча від модрини, осика та вільха – на 5 м вищі від акації, ясен та клен – на 5 м вищі від осики. Дізнайся висоту дерев, відобрази це в діаграмі.
Завдання 4
Всі знають, що фрукти містять багато вітамінів. Отже, вибираючи десерт в магазині, віддавай перевагу вітамінним продуктам. Використовуючи малюнок, можна скласти різні задачі .
25 грн 15 грн 20 грн 35 грн
(Ціна за 1 кілограм)
Такі завдання дають змогу формувати здоров׳язберігаючу та фінансову компетентності.
Завдання 5
Усвідомлення основ екологічної поведінки, дотримання правил охорони природи дають змогу зрозуміти задачі такого змісту.
У ялиновому лісі росло 300 ялинок. На новорічне свято працівники лісового господарства зрубали 50 ялинок. Навесні вони посадили ще 100 ялинок. Скільки ялинок стало у лісі?
Було – 300 ял.
Зрубали – 50 ял.
Посадили – 100 ял.
Стало - ? ял.
Завдання 6
Майже кожна рослина має плоди. З’єднай за допомогою стрілочок рослину з її плодом.
Завдання7 Важливо, коли дитина виконує завдання, використовувати предметні дії. Всі знають, що корисний для здоров'я фруктовий сік. Але скільки потрібно взяти фруктів, щоб отримувати певну кількість соку? Для цього візьмемо лимон, видавимо з нього сік, переллємо у мірну посудину.
З одного лимона виходить 50 грамів соку. Скільки лимонів потрібно, щоб отримати 100, 200, 300 грамів соку7
Завдання 8
Провідною діяльністю молодших школярів є гра. Її також можна використовувати для формування ключових компетентностей.
Гра «Квітучі рослини»
На сьогодні відомо 350 тисяч видів рослин, 240 тичяч видів – квіткові.
Квіти завжди милують око людини своєю красою, ваблять неповторним ароматом. А чим вони подобаються комахам. Отже, зараз один із на буде бджілкою, решта дітей – квіточки. Завдання: бджілка підлітає до квіточки і шепоче, чим вона важлива.
Завдання 9
Швидкість лева – 80 км/год, слона – 55 км/год, вовка – 64 км/год, зайця – 70 км/год, собаки – 69 км/год, шпака – 80 км/год, лебедя – 90 км/год, ластівки – 70 км/год.
Тварини |
Швидкість км/год |
Відстань км |
Час год |
Лев |
80 |
400 |
? |
Слон |
55 |
165 |
? |
Вовк |
64 |
? |
4 |
Заєць |
70 |
210 |
? |
Собака |
69 |
? |
2 |
Шпак |
80 |
? |
5 |
Лебідь |
90 |
450 |
? |
Ластівка |
70 |
? |
? |
Завдання, що розв'язуються на основі таблиці, дають змогу встановити співвідношення між числовим даними. Поданий вид допомагає формувати математичну та природознавчу компетентність.
Завдання 10
Тестові завдання дають змогу дітям з-поміж кількох варіантів вибрати правильну відповідь, проаналізувавши при цьому всі запропоновані. Такі завдання можуть бути запропоновані з метою формування будь-якої компетентності в залежності від навчального матеріалу.
Уяви таку ситуацію: На вулиці холодно. Ти ідеш зі школи, а на дорозі тремтить кимось покинуте кошеня. Як ти вдієш?
А) погладиш його, обкутаєш своїм шарфом;
Б) забереш із собою, запитаєш дозволу батьків і будеш доглядати;
В) забереш і тихенько заховаєш під ліжком, щоб не знали дорослі;
Г) занесеш до свого товариша;
Д) обминеш і підеш далі.
Склади правили догляду за домашніми тваринами.
Представлені завдання містять матеріал із різних змістових ліній програми. В них описуються знайомі дітям життєві ситуації. Такі завдання спонукають аналізувати матеріал, шукають необхідні дані для їх розв'язання, вчать обґрунтовувати свої дії, застосовувати знання і вміння у новій ситуації.