Підготувала вчитель початкових класів Розливенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Баліоз Наталя Геннадіївна
Я досліджую світ, 1 клас (за програмою О.Савченко)
Тема уроку Тварини восени
Освітні галузі, які задіяні
Очікувані результати:
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, акварельні фарби, шаблони тварин, кольорові олівці та фломастери.
Предмети, що інтегруються: природознавство, мистецтво, математика.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Ранкова зустріч на тему: «Осінь»
І. Вітання
Вправа «Емоційне налаштування» (5 хв)
Мета: створити позитивний емоційний настрій; згуртувати дітей.
Обладнання: осіннє листя, листя-шаблони для малювання, кольорові олівці та фломастери.
Хід проведення
- У мене зараз гарний настрій, ось такий
- А у вас?Намалюйте свій настрій. Діти малюють свій настрій на листях-шаблонах
Станьте в коло, усміхніться один одному, візьміться за руки. Уявіть, що ми всі осінні листочки. Подув вітер. Давайте по колу передамо рух вітру, крапельки дощу, усмішку сонця.
ІІ. Обговорення інформації
ІІІ. Ознайомлення з новинами
Щоб дізнатися про що сьогодні буде наш урок, потрібно розгадати загадки.
Є у літечка сестричка –
У косі червона стрічка.
Коси, наче злото чисте,
І калинове намисто.
А спідничка в неї - з листя.
Різноколірна, барвиста.(Осінь).
Не ходжу, а скачу я:
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь. (Заєць)
Я руда, низького зросту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця)
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається.
Вночі йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?... (Їжачок)
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою — в лігві спати.
Як зачує він весну —
Прокидається від сну. (Ведмідь)
Тема нашого уроку «Тварини восени»
ІV. Гра «Склади пазли»
За вікном летить сніжок,
Піднялася віхола.
Але бачу я пташок
Що сидять під стріхою!
Чи-чив-чив, чив-чив-чив-чив!
Хто співати їх навчив?
Сірі пташенята ці
Звуться, діти, … (Горобці)
Він ікластий і сердитий,
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукає
Й малюків смугастих має. (Кабан)
Проведення уроку
Метод «6 цеглин»
Мета: вчити дітей уявляти і творчо мислити, вигадувати та описувати, експериментувати, генерувати оригінальні ідеї.
Завдання:
Запитання до дітей:
Логічна вправа «Тварини восени».
Запропонуйте учням описати свою улюблену тварину, не називаючи її, щоб інші могли її розпізнати.
Робота з оповіданням
Повідомте учнів, що прочитаєте дітям оповідання, схоже на осінню замальовку. Щоб уявити її, попросіть дітей, щоб під час читання вони заплющили очі. Зверніть учням увагу, що в тексті можуть міститися незрозумілі дітям слова. Під час читання поясніть значення тих слів, які викликали нерозуміння, напр., волові очка. Після прочитання тексту запитайте, які ще слова виявилися для учнів незрозумілими. Разом дослідіть їхнє значення. Обговоріть, як тварини готуються до зими.
Кожний осінній день одягає дерева в інші шати… Учора ще зелені, сьогодні одягли золоту парчу клени, зачервоніло намисто калини, звисли з галузок важкі оранжеві кетяги горобини, задивились у синяву небес рожево-білі зіркаті «волові очка». Під лісом простягає долоні бузок, наче просить його зірвати. Синіє дозрілий терен, цвітуть запізнілі квіти кульбаби і рожевого іван-чаю. У старому лісі з’явились опеньки, запахло грибами і терпким вином. За кожним легеньким подихом вітру падають перші листочки грабів, беріз, осик. Дуби з погордою дивляться на них, думають: чому так скоро? Минає день-другий - і клени поволі складають парчевий одяг: вкриває землю листя каштанів, від тонких стовбурів ліщини відриваються мохнаті кружальця, хоч вони й зовсім зелені. Молитвенну тишу лісу то тут, то там порушує суха галузка або їжак, який збирає листя, щоб вкрити свою хатку на зиму. Десь пискне синичка, їй ніжно відповість маленький, короткохвостий корольок. У піднебессі ширяє яструб. Його журливе квиління тільки підкреслює тишу осені. У лісі сумно, але я люблю цей смуток, бо він близький душі моїй. Осінь все більше і більше завойовує землю. Скоро вже будуть стояти голі дерева, скоро зовсім не буде чути співів птахів. Йде вона, жовтоока осінь, та й веде за собою зиму в білому хутрі. І хочеться сказати: «До побачення, осінь! Здрастуй, зимо!»
Поставте запитання:
Перегляд відеоролика «Як звірі готуються до зими».
Аналіз простого медіатексту
Діти переглядають відеоролик «Як звірі готуються до зими»
https://www.youtube.com/watch?v=Trx86kplw9E
або https://www.youtube.com/watch?v=WYrcQj_eboY
Запитання для обговорення:
- Як тварини готуються до зими? Що нового ти дізнався(дізналася) про поведінку тварин восени?
- Назвіть тварин, кількість яких можна позначити цифрою 1?
- Назвіть тварин, кількість яких можна позначити цифрою 2?
Робота за малюнками
— Розгляньте малюнки. Назвіть дорослих тварин та їх дитинчат.
(Ведмідь, ведмедиця, ведмежа; білка, білченя; кабан, свиня, порося; заєць, зайчиха, зайченя; корова, теля; курка, курча; свиня, порося.)
— Що спільного у ведмедя, білки, зайця? (Це дикі тварини, адже вони самі добувають собі їжу, знаходять або будують собі житло, піклуються про своє потомство.)
— Чим відрізняються від диких тварин корова, курка, свиня? (Ці тварини живуть поряд із людиною, вона піклується про їх живлення, житло, здоров’я.)
— Як назвати одним словом цих тварин? (Це свійські тварини.)
— Яких ще свійських тварин ви знаєте?
На дошці — малюнки із зображенням тварин: миша, собака, кішка, півень, качка.
— Яка тварина тут «зайва»? Поясніть чому. (Миша — не свійська тварина, оскільки вона не приносить користі людині.)
Метод «6 цеглин» «Неіснуюча тварина»
Мета: вчити дітей працювати в парах, командах, домовлятися, шукати спільне рішення, відстоювати свої ідеї, доповнювати один одного під час практичної діяльності і під час презентації.
Завдання:
Запитання до дітей:
Вправа «Як тварини готуються до зими?»
Роздайте дітям малюнки із зображенням тварин і попросіть розкласти їх на 4 групи: 1 група – тварини, які сплять цілу зиму; 2 група – тварини, які зимують у теплих краях; 3 група – тварини, які запасаються харчами; 4 група – тварини, які не змінюють своєї поведінки.
Порахуйте тварин
Обговоріть у групах
Робота з картинкою
Розгляньте та розкажіть, як тварини готуються до зими
Обговорення малюнку
Фізкультхвилинка у вигляді рухливої гри «Зайці в лісі»
Для гри обирають «зайців» і «лисицю», решта дітей – «дерева». На протилежних краях майданчика проводять лінії – це поля. На одному з них перед початком гри збираються «зайці».
Діти, які виконують роль дерев, стають на такій відстані один від одного, щоб можна було взятися за руки. «Лисиця» живе в норі край лісу (нору позначають кольором).
«Зайці» забігають до лісу, їм треба перейти з одного поля на інше, але на них полює «лисиця». Вона намагається впіймати «зайців», а тих, кого впіймала, веде до свого «будиночка». Бігти лісом їй заважають дерева: діти беруться за руки, сідають навпочіпки, нахиляються й розмахують руками. «Зайці» між деревами проходять вільно. Гра закінчується тоді, коли всі «зайці» перейдуть на протилежний бік. Розпочинаючи нову гру, діти знову обирають «зайців» та «лисицю».
Спіймані «зайці» до кінця гри сидять у «лисиці» в норі.
Сюжетно-рольова гра «Зустріч тварин напередодні зими»
Підведення підсумків. Створення виставки
Такий спосіб малювання називається плямографія.
Або
Запропонувати дітям на вибір шаблони тварин. Діти обводять шаблони і домальовують тварин.
1