Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Лесі Українки, її поезіями про дитинство, розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати поетичну уяву, навички виразного читання поетичних творів; виховувати почуття любові до родини, цілеспрямованість, наполегливість, почуття глибокої поваги до поетеси, любов до природи.
Розділ Поезія – це сила чарівна, що музикою серце надихає.
Тема: Творчість Лесі Українки. Леся Українка «Як дитиною бувало...», «Вишеньки»
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Лесі Українки, її поезіями про дитинство, розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати поетичну уяву, навички виразного читання поетичних творів; виховувати почуття любові до родини, цілеспрямованість, наполегливість, почуття глибокої поваги до поетеси, любов до природи.
Обладнання: портрет Лесі Українки, виставка книг, презентація, ватман для лепбуку.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку. (Слайд 2)
У цей обідній, добрий час
Я рада бачить усіх вас,
Заходьте, будь ласка до нас на гостину,
Діти, сьогодні у нас на уроці присутні гості, поверніться, будь ласка, до них і привітайтеся.
Учні. Ласкаво просимо! Доброго дня.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Підготовча робота до читання.
Коли людина читає, вона отримує задоволення. Бо нова прочитана книга – це вітамін для нашого мозку. Тож сьогоднішній урок читання буде у вигляді «фруктово-вітамінного задоволення». Коли успішно виконаємо всі завдання, отримаємо сюрприз.
Чистомовка. Вправа «Тихо-голосно». (Слайд 3)
- А зараз повторюємо чистомовку з різною силою голосу: по черзі – тихо-голосно.
Ри-ри-ри – виноградний сік звари
Ре-ре-ре – ми відеречко берем
Ру-ру-ру – взимку заєць гриз кору
Ра-ра-ра – є у лисоньки нора
Скоромовка. Вишні висіли вгорі. Вишні впали дітворі (Слайд 4)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми та мети уроку.
Діти, сьогодні у нас нова, цікава зустріч із поезією.
2. Мозковий штурм.
- Подумайте, хто такий поет?
- Чому стають поетами?
- А чи кожен може стати поетом, писати вірші?
-А що для цього потрібно?
- Сьогодні ми будем вчитися мудрості у великої української поетеси Лесі
Українки.
3. Розповідь про Лесю Українку. (Слайд 6)
(Презентація)
Виготовлення лепбуку (5-7 хв)
4. Розгляд виставки книг.
5. Опрацювання вірша «Як дитиною, бувало…» (Слайд 7,8)
( Жанр: вірш.Тема: розповідь поетеси про боротьбу зі власною хворобою, що спіткала її у дитинстві. Ідея: уславлення сили волі, заклик долати труднощі.Основна думка: сильна духом людина здатна долати труднощі.)
Слайд 9 - Як ви зрозуміли значення висловів «упаду собі на лихо» (тому що вона була хвора і їй не можна було падати, бо дуже все боліло) , в серце біль доходив» ( було дуже боляче) ?
- Висловіть міркування. Чому дівчинка « хоч в серце біль доходив» не плакала? (тому що була дуже мужня та терпляча)
- Які риси характеру допомагали їй переборювати біль? Доведи це рядками з вірша. (я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась)
Леся Українка є прикладом мужності, стійкості характеру, сили волі. З її життя і творчості ми можемо почерпнути дуже багато цінного для себе.
Фізхвилинка ( слайд 11)
6. Опрацювання вірша «Вишеньки». ( Слайд 12-15)
1. Про що ви прослухали вірш?
2. Між ким відбувається розмова?
3. Що привернуло увагу дітей на деревці?
4. Якого віку діти?
5. Скільки дітей приймають участь у вірші?
6. Чому діти не можуть дістати вишень?
7. Що вони роблять для того, щоб їх дістати?
8. З яким питанням звертаються діти до вишеньки?
9. Що відповідали їм вишні?
10. Знайдіть рядки, у яких описані вишні?
а) Цікаві відомості про вишні.
Тимур разом із батьками виконав пошукове завдання і розкаже нам цікаві відомості про цей фрукт. (Учень розповідає відомості)
- Вишня корисна при захворюваннях серця та судин.
Вона покращує зір та підвищує імунітет.
- У вишневих кісточках є отрута, тому небезпечно їх ковтати.
- Вишня є символом одного із штатів у Сполучених Штатах Америки.
- А черешня – це окремий вид вишні, який по-іншому називається «вишня пташина».
б ) Асоціативний кущ.
Давайте підберемо влучні слова до даного слова «вишеньки». (Плід, дерево, вітаміни, корисні, кислі, компот, варення, сік, здоров’я, соковиті, смачні, червоні) На вишеньках які лежать у вас на столах напишемо асоціації які виникають у вас коли ми чуємо слово «Вишні»
в) Словникова робота.
Щоб краще зрозуміти твір, попрацюємо над деякими словами.
Поблискують – сяють.Скачуть – стрибають.Простягають – тягнуть вгору.
Доспіли – достигли, дозріли.
Маленький – великий.Плачуть – сміються.Низенько – високо.
Ваблять очі – вражають своєю красою.
Мало не плачуть – ледь не плачуть, так хочеться, що готові заплакати.
Вибіркове читання
- Наступне завдання вимагає від нас уважності. Тож, дочитай далі:
Черешеньки ваблять … .
Раді б …
Чого ж бо …
(пошукове завдання ) Знайдіть пари слів які римуюються
Рими: зелененькім – маленьким; скачуть – плачуть; спілі – гіллі.
А ми поки всі разом знайдемо слово з апострофом (хлоп’яточко), слово з буквою «ї» (червонії).
- Прочитайте опис у вірші (Поблискують черешеньки в листі зелененьким).
Виховна бесіда.
- Скоро проклюнуться з-під талого снігу перші весняні квіти. Чи будете ви їх зривати?
- Вірно, адже доторкнутися краси можна тільки серцем.
ІV. Підсумок уроку.
- Чи отримали ви задоволення від уроку?
- Із чиєю творчістю ми познайомились?
- Що ви сьогодні взяли з уроку для розуму?
- А що взяли для серця?
- Які риси характеру хотіли би в собі виховати?
Тож і ми будемо вчитися терпінню, віри, любові і надії у нашої неповторної Лесі Українки.
VІ. Домашнє завдання
Виразно читати вірші Лесі Українки
Стор 113-114
Хвилинка-вітамінка
Я на початку уроку казала, що якщо всі гарно будуть працювати то на вас чекатиме сюрприз.
Ми сьогодні багато цікавого та нового дізнались про життя та творчість Лесі Українки, познайомились з її віршами, дізналися що вишні зміцнюють імунітет, тож давайте зміцним наш імунітет стравами які приготовали для нас з вишень.
Краматорська загальноосвітня школа І-ІІІ ст № 11
Відкритий урок літературного читання
«Творчість Лесі Українки.
«Як дитиною бувало...», «Вишеньки»
Підготувала та провела
Вчитель початкових класів
Петрова Т. П.
Краматорськ, 2021
1