Шевченко – великий поет України

Про матеріал
Відкритий урок. Урок про Шевченка 2 клас Тема: Шевченко – великий поет України Мета: Розширити знання учнів про генія українського народу – Т. Г. Шевченка, про його прагнення допомагати пригнобленим; викликати гордість за талановитих дітей з простолюду, за їхнє бажання вчитися, служити своєму народу. Збагачувати словниковий запас; розвивати зорову пам’ять, зв’язне мовлення. Виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в пам’яті історію свого народу.
Перегляд файлу

Урок про Шевченка 1 клас

Тема: Шевченко – великий поет України

Мета: Розширити знання учнів про генія українського народу – Т. Г. Шевченка, про його прагнення допомагати пригнобленим; викликати гордість за талановитих дітей з простолюду, за їхнє бажання вчитися, служити своєму народу.

Збагачувати словниковий запас; розвивати зорову пам’ять, зв’язне мовлення.

Виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в пам’яті історію свого народу.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, “Кобзар”, поеми та повісті Тараса Григоровича, ілюстрації до його творів, спогади про Шевченка.

Хід уроку

  •                        I. Організація класу.
  •                        II. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу

C:\Users\Надька\Desktop\viber image 2019-03-07 , 21.02.57.jpg

З давніх давен людям відоме “дерево життя“. Це гілочка на якій ростуть три листочки.

1-й листочок – символ минулого часу.

2-й листочок – символ сучасного.

3-й листочок – символ майбутнього часу.

Все навколишнє – це наслідок минулих подій, а в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.

Отже, щоб бути освідченою людиною треба вивчати минуле свого народу.

  •                        III. Оголошення теми уроку.

1. Сьогоднішній урок буде присвячений життю і творчості славетному генію України Т. Г. Шевченку.

Обличчя Шевченка знає кожен з нас ще змалечку й відчуває в ньому щось батьківське. Тому й Шевченка називають батьком свого народу.

Подивіться на портрет великого поета. Ось він у молоді роки . Це автопортрет його малював сам Тарас Шевченко. Вдивіться в його сумні очі, змучене обличчя, які виражають нелегку долю, яка випала поету.

Ми називаєм його Кобзарем. Так поет назвав книгу свого життя – “ Кобзар ”. Ця книга є в кожній сім”ї, вона стала настільною книгою нашого народу.

Словничок.

Кобзарями називаємо народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі.( Малюнки музичних інструментів).

Вірш “Всі його ми батьком звемо…”.

ШЕВЧЕНКО
Всі його ми батьком звемо,
Так від роду і до роду:
Кожний вірш свій і поему
Він присвячував народу.
Він любив усе прекрасне,
Все ненавидів потворне, —
І його ім'я незгасне,
Світлий образ — неповторний.
Чисту матір і дитину
Він прославив серцем чистим
Всю осяяв Україну
Поглядом він променистим.
Ясен досвіт ще не сходив, —
А йому перед очима
Дружба радісна народів,
Як зоря, палала зрима.
Ось чому в сім'ї великій,
У цвіту садів прекрасних
Буде жити він вовіки,
Як безсмертний наш сучасник.

Павло Тичина

9 березня особлива дата в нашій країні. В цей день Україна вшановує свого великого сина Т. Г. Шевченка.

Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 був у кріпацтві, 10 років мучився в солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.

2. Розповіді дітей.

  •                        9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині народився Тарас Григорович Шевченко. Батьки його були кріпаками.

Словничок.

Кріпаки – селяни, що були власністю пана.

  •                        Григорій Іванович ( батько ) умів читати, стельмахував ( робив із дерева вози, колеса ).
  •                        Мати, Катерина Якимівна – лагідної вдачі жінка, працьовита, дбайлива.
  •                        Письменним був і дід по батькові Іван, розповіді якого дуже любив слухати малий онук Тарас.
  •                        Невдовзі родина переїхала в сусіднє село Кирилівку, де й пройшли дитячі роки Тараса.

3. Розповідь учителя.

Тарас був третьою дитиною в сім”ї Шевченків.

(Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип)

Радощів у Тараса було мало. Батько й мати з дня на день ходили на панщину, жили бідно, в нужді і злиднях.

Словничок.

Панщина – примусова праця селян на поміщиків.

Тарасик ріс, як билина в полі. Першим його учителем і наставником було саме життя, сповнене плачу і зойків катованих на панському дворі і в полі. Няньчила Тараса старша сестра Катерина, сама ще тоді дитина.

Малий Тарас зростав кмітливим і допитливим, цікавий до всього. Коли йому виповнилося 8 років батько віддав його в “науку” до дяка. Дяк навчав по церковних книгах і за найменшу провину карав учнів різками.

Хлопець був охочий до навчання, швидко все запам”ятовував. Тарас мав феноменальну пам”ять.

Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе – смерть матері. Тарасик мав 9 років.

На 12 році Тараса спіткало нове горе, раптово, простудившись у дорозі, помер батько. І хлопчина залишився круглим сиротою, беззахисним і не доглянутим.

Дуже рано в Тараса появилися здібності до малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував усе, що бачив.

Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, 13 річним пасе ягнята.

Коли ж, врешті знайшов учителя, з”ясувалось, що він кріпацька душа і повинен служити панові.

Тарас став козачком пана Енгельгардта.

Доля привела Тараса до Петербурга, де він прожив 17 років.У Петербурзі пан побачивши талант свого кріпака і бажаючи мати власного художника дозволив Тарасові вчитися малювати у майстра живописних справ Ширяєва.

Тут, Шевченко, талановитий кріпак, познайомився з відомими діячами живипису і літератури, які доклали багато зусиль, щоб викупити Шевченка з кріпацької неволі.

Енгельгардт назвав ціну 2500 карбованців.

К. Брюлов і В. Жуковський знайшли спосіб зібрати цю суму.

К. Брюлов написав портрет В. Жуковського, який було розіграно в лотерею в імператорській родині.

22 квітня 1838 р. пан видав відпускну на волю своєму кріпакові Тарасу Григоровичу Шевченку.

І з травня 1838 року Тарас став учнем К. Брюлова – почав навчатися в Петербурзькій Академіі Мистецтв.

У 1840 році виходить у світ “Кобзар”.

Після закінчення Академії Мистецтв Шевченко приїздить до Києва, працює художником, стає членом Кирило Мефодіївського братства, яке боролося проти панів і царя.

Коли було заарештовано членів братства, у них знайшли бунтівливі Тарасові вірші. Дуже жорстоко покарали за це поета і художника Тараса Шевченка – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров”я. Йому забороняли писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у “захалявні книжечки”.

Через 10 років поета звільнили, хворим він повернувся у Петербург.

Уже будучи тяжко хворим видав український буквар, планував видати ряд підручників.

Помер Т. Г. Шевченко 10 березня 1861 р. у Петербурзі. Пізніше був перепохований, як і заповідав у Каневі на високій горі, яка відтоді називається Тарасовою.

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться

Землі нашій поклоніться.

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться,

В різні боки похиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

  •                        IV. Робота з “ деревом життя і творчості ” Т. Г. Шевченка.

9 березня – День народження Т. Г. Шевченка;

9 років – смерть матері;

11 років – помер батько;

13 років - пасе ягнят;

17 років – став козачком пана Енгельгардта;

24 роки – вихід Шевченка з кріпацтва, навчання в Академії Мистецтв;

26 років – вихід у світ “Кобзаря”;

31 рік – закінчив Академію Мистецтв, повернувся на Україну;

33 – роки арешт до Оренбурга;

43 – роки визволення Т. Г. Шевченка;

47 – років смерть Т. Г. Шевченка.

  1. Відповіді на запитання.

C:\Users\Надька\Desktop\viber image 2019-03-07 , 21.02.56.jpg

- Коли померла Тарасова мати?

- Чому помер батько?

- Що перед смертю сказав батько про Тараса?

- Чи справдились слова батька?

 

Хвилинка поезіїї.

Ангелна 1. В старій хатині,

В кріпака колись,

В тихий день весняний

Хлопчик народивсь.

Аніта 2. У тяжкій неволі

Ріс малий Тарас.

Він не вчився в школі,

Він ягнята пас.

Віка 3. Вмерли мама й тато,

Сирота в дяка,

Тут була в хлоп”яти

Грамота гірка.

Богдана 4. В пана бусурмана,

В Петербурзі дім,

Кріпаком у пана

Був Тарас у нім.

Аня 5. Хоче малювати,

прагне він до знань,

та за це багато

зазнає знущань.

Кирил6. Нишком він малює

Статуї в саду,

А вночі віршує

Про чужу біду.

Діана7. Та в людському морі

Стрілися брати,

Що зуміли в горі

Щиро помогти.

Ренат 8. Викупили друзі

Вільним став Тарас!

Чом же серце в тузі,

Біль чому не згас?

Даша 9. Гнули люди спину

На панів лихих,

Кріпака-людину

Пан продати міг.

Нані 10. Мучились в неволі

Бідні злидарі,-

Він про їхню долю

Пише в “ Кобзарі ”.

Богдан 11. Сміливий і щирий

Був Тараса спів.

Він гострить сокиру

Кличе на панів.

Іра 12. Цар його в солдати

В дикий край заслав,

Малювать й писати

Кат забороняв.

Даніель 13. Та малює й пише

Він таємно там,

Гнівні його вірші

Страх несли панам!

Станіслава 14. Як дітей любив він!

Мріяв, щоб малі

Скрізь росли щасливі

На усій землі.

  •                        V. Підсумок уроку.

1.Кросворд “ Тарас ”

- Як називалась мама Т. Г. Шевченка. Катерина

- Ким був батько Тараса? Чумак

- Де народився поет? Моринці

- Що найбільше любив робити Тарас Григорович ? Малювати

- Т. Г. Шевченко мріяв, щоб якими росли діти на землі? Освіченими 

Хвилинка-цікавинка.

У 80 роках відкрили нову планету,яку назвали “ Кобзар ”.

На Марсі є кратер ім. Т. Г. Шевченка.

Вчені знайшли мінерал, який назвали Тарасовіт.

В горах Кавказу є пік Шевченка.

Іменем Т. Г. Шевченка названо міста і села, вулиці і площі, а пам”ятники побудовані не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці. Його твори видані на 33 мовах світу.

Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову,рідних батьків.

Діти, де б ви не були, ким би ви не стали, пам”ятайте, що всі ви-онуки Тараса Григоровича Шевченка, будьте достойні його імені.

 

doc
Додав(-ла)
Загара Надія
Додано
14 березня
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку