Урок для 5 класу на тему "Речові історичні джерела. Музеї."

Про матеріал

Мета:навчити учнів розповідати про те, як історики дізнаються про минулі часи на основі археологічних розкопок, речових джерел, монет і грошей; пояснювати, що таке історичні джерела й які вони бувають; наводити приклади історичних пам'яток, речових джерел, з яких можна довідатися про давні часи.

розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість;

виховувати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.

Перегляд файлу

УРОК 6

Тема. Речові історичні джерела. Музеї.

Мета: навчити учнів розповідати про те, як історики дізнаються про минулі часи на основі археологічних розкопок, речових джерел, монет і грошей; пояснювати, що таке історичні джерела й які вони бувають; наводити приклади історичних пам’яток, речових джерел, з яких можна довідатися про давні часи.

розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість;

виховувати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник «Вступ до історії України», історична карта, картки з текстовими джерелами.

Поняття:  історичні джерела, археологія

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

Робота з хронологією:

На дошці намальовано дерево, на якому замість листя прикріплено папірці, на яких зазначено дати.

Зняти папірець з «дерева дат», визначити століття, до якого належить запропонована дата, і прикріпити на лінії часу.

Робота біля дошки.

Ті учні яким не вистачило папірців з «дерева дат», мають навести відповідно приклади речових, письмових та усних джерел.

 

 ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

Щоб історію писати, треба так багато знати:

І літопис прочитати, що монах давно писав,

Документи повивчати, ті, що князь колись складав,

І послухати легенди, давні вірші і казки,

Сиві думи, що складались всім народом залюбки,

Роздивитись давній посуд, і прикраси, і взуття,

Дивний одяг, що носили наші предки за життя.

Все зробив історик вправно, все читав і розглядав

І завзято та докладно нам історію писав.

Що ж йому допомогло?

Історичне … (джерело).

Бесіда:

  1. Звідки ми дізнаємося про події минулого?
  2. Що ми вважаємо історичним джерелом?

Повідомлення теми та мети уроку.

ІV . Вивчення нового матеріалу

Послухайте історію про давні часи.

Меч коваля Людоти

«у музеї виставили для огляду меч. Його знайшли під час розкопок глибоко в землі. Меч пролежав там понад тисячу літ. Всі вважали, що його викував якийсь заморський майстер. Адже досі вважалося, що таку зброю на Русі ніхто робити не вмів.

Нарешті меча ретельно очистили від іржі і на ньому проступили два слова. З одного боку було викарбовано напис «коваль». З іншого – «Людота». Отже, меча виківав давньоруський зброяр на ім’я Людота».

І через 1000 років цей меч винайшли археологи.

Словникова робота

Археологія – наука, що вивчає минуле за історичними джерелами.

 

Бесіда:

Як ви вважаєте, чи можуть історики відтворити картини минулого, коли свідків подій уже немає?

Що їм для цього потрібно?

 

Одним із найбільш відомих археологів України був Вікентій Хвойка.

Повідомлення учнів:

(заслуховуємо повідомлення)

Запитання:

  1. Де народився В. Хвойка?
  2. Чим уславився?
  3. Скільки років тому існувала трипільська культура?
  4. Чим займалися трипільці?

 

Робота з підручником

  1. Відкрийте стор. 26 вашого підручника, читаючи текст, заповніть у зошиті таблицю «види історичних джерел».
  2. Розгляньте зображення. Поміркуйте, що саме вони можуть розповісти про життя людей в минулому.

Дослідження історичних джерел – цікаве, проте дуже клопітке заняття. Аби пам’ятка минулого стала історичним джерелом, необхідно вміти досліджувати її.

  1. На стор. 27 вашого підручника є пам’ятка «як дослідити історичне джерело» давайте з вами з нею познайомимося.

V. Узагальнення та систематизація знань

Бесіда

Що таке історичні джерела?

Які види ви знаєте?

Що відноситься до речових історичних джерел?

Що таке археологія та хто такі археологи?

Гра «Ланцюг»

Кожен учень по черзі згадує одне поняття, термін, речення, що стосуються теми уроку.

VІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити параграф 4 підручника.
  2. Випереджальні завдання:

Чотири учні готуються до рольової гри «Археологія».                                                                          Троє учнів готуються до рольової гри «Допоміжні історичні дисципліни».

docx
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
2637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку