Мета:навчити учнів порівнювати історичні явища, висловлювати особисту точку зору, систематизувати отриману інформацію; сприяти виробленню в учнів зацікавленості життям українців в минулому. Порівнювати та схарактеризовувати життя в українських селах та містах, ознайомитись з побутом і заняттями селян і міщан;
Розвивати навички роботи з текстовими джерелами інформації;.
Виховувати національно-патріотичне ставлення до минулого.
УРОК 17
ПРО ЩО І ПРО КОГО РОЗПОВІДАЄ ІСТОРІЯ
Мета: навчити учнів порівнювати історичні явища, висловлювати особисту точку зору, систематизувати отриману інформацію; сприяти виробленню в учнів зацікавленості життям українців в минулому. Порівнювати та схарактеризовувати життя в українських селах та містах, ознайомитись з побутом і заняттями селян і міщан;
Розвивати навички роботи з текстовими джерелами інформації;.
Виховувати національно-патріотичне ставлення до минулого.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник «Вступ до історії України», карта.
Поняття та терміни: село, місто.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація знань учнів
Завдання
Прокоментуйте українські народні прислів’я. Які особливості життя українського села чи міста в них відображено?
1. Без грошей до міста, без солі до дому.
2. У місті, як у тісті, а без грошей нема що їсти.
3. До міста по гроші, а на село по розум.
4. По місті ходячи, рота не роззявляй.
5. Кожне сільце має своє слівце.
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Як ви розумієте заклик «У кожне місто завітати, у кожнім побувать селі»?
ІV . Вивчення нового матеріалу
1. Яка відмінність між містом і селом
Учні опрацьовують матеріал підручника та заповнюють таблицю «Життя у місті та селі»
Місто |
Село |
Міста виникли з появою ремесла і потребою у торгівлі. Давні міста світу мали певні властивості: щільність забудови, наявність головної площі та вулиць, замощених бруківкою. Оця давня традиція — мостити вулиці каменем — залишилася в основі українського слова «місто». Тому жителів міст називали міщанами, або городянами. Ними ставали ремісники, купці та люди, що виконували певні послуги, наприклад, візники, вантажники, цирульники (перукарі), домашні слуги, і зрозуміло, правителі та інші знатні люди. |
Село — це невелике поселення, більшість мешканців якого займається землеробством і домашнім тваринництвом. Сільська хата була окремою будівлею і стояла посередині садиби, яка зазвичай обгороджувалася плетеним тином чи дерев’яним парканом. Біля хати розміщувалися господарчі будівлі: комори, стодоли, клуні, в яких селяни тримали знаряддя праці, запаси зерна чи інші продукти, домашніх тварин тощо. До селянської садиби належали город та садок. Навколо села розташовувалися поля, праця на яких годувала не лише самих селян, а й мешканців міст. |
Знайдіть на картинах художників С.101 відмінності між містом і селом. Порівняйте свої враження з інформацією з тексту. Яким чином ці відмінності впливають на життя городян і селян?
2. Як жили і чим займалися мешканці українських сіл
а)Учні опрацьовують текст підручника та виконують завдання:
Опишіть, як жили і чим займались українські селяни у XVII-XVIII століттях.
б) Що таке ярмарок? Чим ярмарки приваблювали селян згідно з
описом українського історика Дмитра Яворницького? (С. 102)
в) Роздивіться зображення селянського помешкання на картині С.103 відомого українського художника Миколи Пимоненка та порівняйте його з описом, поданим нижче. Що спільного у зображенні та тексті?
г) Що можуть нам розповісти про побут селян подані нижче зображення С.104?
3. Яким був спосіб життя людей в українських
а) Читаючи текст, з’ясуйте, що спільного і відмінного у згадуваних містах. Знайдіть міста, про які йдеться, на карті України.
б) Про які явища у житті городян у XVII—XVIII століттях свідчать
назви, подані у переліку? Знайдіть на карті згадані міста.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. На основі тексту підручника заповніть пропуски у реченнях: «Селом називали ... Поселення ставало містом, коли навколо нього будували ...»
2. Які зміни відбулися у землеробстві у XVIII столітті?
3. Які міста були засновані у XVIII столітті?
4. Що нового з’явилося в українських містах у XVIII столітті?
5. Як ви розумієте вислів: «Населення міст було «строкатим» , багатомовним і різнокультурним»?
6. На основі уривку з сучасного краєзнавчого дослідження «Історія Миколаєва» про заснування цього міста поясніть, чому населення міст було дуже різноманітним.
Першими жителями міста стали [...] матроси і майстрові, які будували кораблі і Адміралтейство. їх тисячами пішки приганяли в місто з центральної Росії. Кого тільки тут не було! Наприклад, з Галича і Костроми прибули теслі, числом більше тисячі... Переводили до Миколаєва [...] селян з центральної України і Білорусії. До них додавалися всілякі «безпачпортні» волоцюги, селяни-втікачі і солдати [...] взагалі всі, хто бажав оселитися в місті, отримували таке право.
VІ. Домашнє завдання