Урок для 6 класу на тему "Племена і народи залізного віку на території сучасної України. Кіммерійсько-скіфський світ у взаєминах з цивілізаціями Передньої Азії."

Про матеріал

Мета:навчити розкривати особливості суспільного розвитку племен кіммерійців та скіфів у період ранньої залізної доби

розвивати вміння аналізувати, порівнювати, картою атласу, працювати з підручником; виховувати інтерес учнів до вивчення історії.

Перегляд файлу

УРОК 20

Тема. Племена і народи залізного віку на території сучасної України. Кіммерійсько-скіфський світ у взаєминах з цивілізаціями Передньої Азії.

Мета: навчити розкривати особливості суспільного розвитку племен кіммерійців та скіфів у період ранньої залізної доби

розвивати вміння аналізувати, порівнювати, картою атласу, працювати з підручником;            виховувати інтерес учнів до вивчення історії.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, історичний атлас, робочий зошит.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

Край пануванню кам’яних знарядь праці був покладений внаслідок відкриття бронзи — сплаву міді та олова, яка не поступалася за міцністю камінню, але обробляти її було значно легше, до того ж, знаряддя, виготовлені з бронзи, використовувати було значно зручніше. Разом з тим, покладів олова та міді було недостатньо.

Відкриття заліза у І тис. до н. е. дало поштовх до масового застосування металевих знарядь, що, безсумнівно, призвело до суттєвих змін того суспільства.

Поява заліза в Україні збіглася з приходом кочовиків зі Сходу, спричинене «Великим переселенням народів» на початку І тис. до н. е.

ІІІ . Актуалізація знань учнів

Прослухати деяких учнів, переказ домашнього параграфа.

 

Бесіда з учніми за питаннями

• Якими були наслідки «неолітичної революції»?

• Який метал і чому почали обробляти першим?

• Чому в період енеоліту панівне становище все ще належало кам’яним знаряддям?

• Які особливості господарювання дозволяли трипільцям жити великими поселеннями?

• На ваш розсуд, які елементи культурної спадщини трипільців збереглися в українців до сьогодні?

ІV . Вивчення нового матеріалу

  1. Кімерійці - перші кочовики Північного Причорномор’я.

 

Робота з підручником.

Працюючи з текстом підручника, вам потрібно визначити, хто ж такі кіммерійці та який у них був спосіб життя. (Учні записують до зошитів.)

Робота з картою 
- Показати на карті територію яку займали перші землероби та скотарі. .                                                                                                                  

  1. Життя і війни скіфів

Робота по групах

Клас розбивається на 2 групи.

Прочитати відповідний матеріал підручника, заповнити таблицю на дошці.

1-а   г р у п а . Скіфи: походження, розселення, заняття.

2   г р у п а. Скіфи: суспільне життя, з ким воювали.

Опрацьовані питання учні презентують перед іншими групами. Слід звернути увагу, щоб ви змогли виділяти головне, для чого необхідно дивитися в таблицю, яку кожна група заповнює після обговорення.

Час існування на території України

ІХ–VII ст до н. е.

VII–ІІІ ст. до н. е.

Населення

Кіммерійці

Скіфи

Територія,  яку займали

Північне Причорномор’я, Крим, Тамань

 

Прикубанські степи, Північний Кавказ, Північне Причорномор’я

Основні заняття

 

Кочове скотарство (коняр- ство), орне землеробство, ремесло (обробка заліза), торгівля

Кочове скотарство, орне землеробство, ремесло, торгівля

Суспільне життя

 

Військово-політичні союзи племен, перехід до станово-класового суспільства, рабство

 

Розподіл на три групи населення: скотарів, землеробів, царів. Влада належала царям та заможній племінній верхівці

З ким воювали

 

Урарту, Ассирія, Фрігія, Лідія, Скіфи

 

Перський цар Дарій І, Македонський цар Філіпп ІІ, Мідія, Лідія, сармати

 

Працюємо з основними поняттями.

Скіфський курган та пектораль. (записати в зошит).

Працюємо з візуальним джерелом.

Роздивіться ілюстрацію на стор.86 та розкажіть про що свідчать археологічні знахідки із скіфських курганів.

V. Узагальнення та систематизація знань

Пропоную вам низку положень, з яких ви маєте вибрати ті, що стосуються кіммерійців (К), і ті, що стосуються скіфів (С) або й тих, й інших.

1. Ховали померлих царів у курганах. (С)

2. Їм належить першість у використанні коней для верхової їзди. (К)

3. Пектораль. (С)

4. Першими почали використовувати кінську збрую. (К)

5. На нашій території перебували у ІХ–IV ст. до н. е. (К)

6. Скотарі-кочовики. (К, С)

7. Прийшли зі Сходу. (К, С)

 

Відповідаємо на питання с.87. «Перевірте засвоєне на уроці».

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника
  2. Підготуватися до практичного заняття.
  3. Додатково на вибір. Задача. Учені встановили, що по-скіфськи слово «вода» звучить як «дан», «дно». Спробуйте за допомогою карти знайти назви річок, в яких використовується це слово, і за їх допомогою визначити території, на яких жив цей народ.
docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
1594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку