Мета:навчити розкривати особливості суспільного розвитку племен кіммерійців та скіфів у період ранньої залізної доби
розвивати вміння аналізувати, порівнювати, картою атласу, працювати з підручником; виховувати інтерес учнів до вивчення історії.
УРОК 20
Тема. Племена і народи залізного віку на території сучасної України. Кіммерійсько-скіфський світ у взаєминах з цивілізаціями Передньої Азії.
Мета: навчити розкривати особливості суспільного розвитку племен кіммерійців та скіфів у період ранньої залізної доби
розвивати вміння аналізувати, порівнювати, картою атласу, працювати з підручником; виховувати інтерес учнів до вивчення історії.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, історичний атлас, робочий зошит.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ . Мотивація навчальної діяльності
Край пануванню кам’яних знарядь праці був покладений внаслідок відкриття бронзи — сплаву міді та олова, яка не поступалася за міцністю камінню, але обробляти її було значно легше, до того ж, знаряддя, виготовлені з бронзи, використовувати було значно зручніше. Разом з тим, покладів олова та міді було недостатньо.
Відкриття заліза у І тис. до н. е. дало поштовх до масового застосування металевих знарядь, що, безсумнівно, призвело до суттєвих змін того суспільства.
Поява заліза в Україні збіглася з приходом кочовиків зі Сходу, спричинене «Великим переселенням народів» на початку І тис. до н. е.
ІІІ . Актуалізація знань учнів
Прослухати деяких учнів, переказ домашнього параграфа.
Бесіда з учніми за питаннями
• Якими були наслідки «неолітичної революції»?
• Який метал і чому почали обробляти першим?
• Чому в період енеоліту панівне становище все ще належало кам’яним знаряддям?
• Які особливості господарювання дозволяли трипільцям жити великими поселеннями?
• На ваш розсуд, які елементи культурної спадщини трипільців збереглися в українців до сьогодні?
ІV . Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником.
Працюючи з текстом підручника, вам потрібно визначити, хто ж такі кіммерійці та який у них був спосіб життя. (Учні записують до зошитів.)
Робота з картою
- Показати на карті територію яку займали перші землероби та скотарі. .
Робота по групах
Клас розбивається на 2 групи.
Прочитати відповідний матеріал підручника, заповнити таблицю на дошці.
1-а г р у п а . Скіфи: походження, розселення, заняття.
2-я г р у п а. Скіфи: суспільне життя, з ким воювали.
Опрацьовані питання учні презентують перед іншими групами. Слід звернути увагу, щоб ви змогли виділяти головне, для чого необхідно дивитися в таблицю, яку кожна група заповнює після обговорення.
Час існування на території України |
ІХ–VII ст до н. е. |
VII–ІІІ ст. до н. е. |
Населення |
Кіммерійці |
Скіфи |
Територія, яку займали |
Північне Причорномор’я, Крим, Тамань
|
Прикубанські степи, Північний Кавказ, Північне Причорномор’я |
Основні заняття
|
Кочове скотарство (коняр- ство), орне землеробство, ремесло (обробка заліза), торгівля |
Кочове скотарство, орне землеробство, ремесло, торгівля |
Суспільне життя
|
Військово-політичні союзи племен, перехід до станово-класового суспільства, рабство
|
Розподіл на три групи населення: скотарів, землеробів, царів. Влада належала царям та заможній племінній верхівці |
З ким воювали
|
Урарту, Ассирія, Фрігія, Лідія, Скіфи
|
Перський цар Дарій І, Македонський цар Філіпп ІІ, Мідія, Лідія, сармати |
Працюємо з основними поняттями.
Скіфський курган та пектораль. (записати в зошит).
Працюємо з візуальним джерелом.
Роздивіться ілюстрацію на стор.86 та розкажіть про що свідчать археологічні знахідки із скіфських курганів.
V. Узагальнення та систематизація знань
Пропоную вам низку положень, з яких ви маєте вибрати ті, що стосуються кіммерійців (К), і ті, що стосуються скіфів (С) або й тих, й інших.
1. Ховали померлих царів у курганах. (С)
2. Їм належить першість у використанні коней для верхової їзди. (К)
3. Пектораль. (С)
4. Першими почали використовувати кінську збрую. (К)
5. На нашій території перебували у ІХ–IV ст. до н. е. (К)
6. Скотарі-кочовики. (К, С)
7. Прийшли зі Сходу. (К, С)
Відповідаємо на питання с.87. «Перевірте засвоєне на уроці».
VІ. Домашнє завдання