Урок для 7-го класу "«Три дні жаху, свободи і кохання...( Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому"

Про матеріал

Урок було проведено у рамках тижня зарубіжної літератури у 7-му класі. Після уроку учні можуть пояснити символічність назви твору, визначають риси жанру балади в ньому, характеризують образи персонажів, знають текс твору.

Перегляд файлу

 

КУ «Пологівська загальноосвітня школа I-II ст.

 

 

 

Урок

на тему:

 

 

«Три дні жаху, свободи і кохання в повісті Василя Бикова

«Альпійська балада»

( Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому)»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        Підготувала вчитель зарубіжної літератури

                                                                                                  Сало Катерина Ігорівна

 

 

 

 

2018

 

Урок № 25

__________________________

Тема: Три дні жаху, свободи і кохання в повісті Василя Бикова «Альпійська балада» (Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому)

Мета:

навчальна: узагальнити знання учнів про твір В. В. Бикова; розкрити символічність назви твору, визначити риси жанру балади в ньому;

розвивальна: розвивати образне, асоціативне та критичне мислення; продовжувати розвивати навички аналізу прозового твору, характеризувати образи персонажів;

виховна: виховувати моральні цінності, гуманістичні почуття.

Обладнання: підручник (Зарубіжна література : підруч. Для 7–го класу загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук, Олена Слободянюк. – Київ : Генеза, 2015. – 272 с.)  портрет письменника, ілюстрації до тексту, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Очікувані результати: учні можуть пояснити символічність назви твору, визначають риси жанру балади в ньому, характеризують образи персонажів, знають текс твору.  

  Вмирають люди, і роки

Минають один за одним,

Але не вмирає кохання,

Що в серці живе моїм.

Генріх Гейне

Ланцюжок навчальних ситуацій

  1.               Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
    1.       Слово вчителя
    2.       Асоціативний кущ
    3.       Робота з епіграфом
  2.               Актуалізація опорних знань
    1.       Бліц-опитування
    2.       Створення схеми «Образи героїв повісті Василя Бикова                                                                                                         "Альпійська балада"» (Робота на картках)
  3.               Застосування знань умінь і навичок
    1.       Слово вчителя
    2.       «Обери позицію»
    3.       Евристична бесіда
    4.       Словникова робота
    5.       Евристична бесіда (продовження)
    6.       Робота з текстом. Заповнення таблиці «Символічні деталі в повісті»
    7.       Повернення до проблемної ситуації уроку

4. 4. Підсумок уроку

4.1.    Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

4.2.    Палітра емоцій

4.3.     Інтерактивна вправа «Мікрофон»

4.4.     Заключне слово вчителя

5. Домашнє завдання та інструктаж до нього

6. Оголошення оцінок

Хід уроку

  1.               Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1.1.Слово вчителя

Мир і війна, біле і чорне, радість і сум… писати про життя – це означає віднаходити тисячі відтінків, кольорів, почуттів, безліч вражень навіть у щоденному. Писати про війну – це відстоювати право людини на щастя, радість кожного дня.

Неординарно розкриває тему війни і кохання білоруський письменник Василь Биков.

 

  1.       Асоціативний кущ

Вчитель 

        Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна»?

(Біда смерть біль розлука

втрата війна трагедія

скорбота розруха кров)

 

Світ не повинен забувати жахи війни, розлуку, страждання та смерть мільйонів. Ми повинні пам’ятати про героїзм і мужність захисників рідної землі. Боротися за мир – обов’язок усіх людей. До цього закликає нас твір Василя Бикова. Разом із тим митець говорить, що людина завжди має залишатися людиною – за будь-яких обставин. Про це сьогодні ми й будемо говорити на уроці.

 – Також нам потрібно з'ясувати символіку назви твору Василя Бикова, визначити риси жанру балади в творі та дати відповідь на проблемне запитання.

 

(Учні записують тему уроку в зошити «Три дні жаху, свободи і кохання в повісті Василя Бикова «Альпійська балада» ( Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому)

 

  1.       Робота з епіграфом

( Учні вдома добирали вислови про сенс людського життя. Учням пропонується самостійно дібрати епіграф до уроку)

 

  1.               Актуалізація опорних знань

2.1. Бліц-опитування

1. Де відбуваються події повісті? (В Австрії)

2. Хто за національністю Іван Терешка? (Білорус)

3. Якої національності Джулія? (Італійка)

4. Якими були її політичні переконання? (Комуністичними)

5. Де опинилися Іван і Джулія після в течі з табору? ( В околицях Альпійських гір)

6. У чому полягав план утечі полонених? (Підірвати в цеху бомбу, яка не розірвалася під час авіанальоту.)

7. Де Іван узяв зброю? (Розправився з гітлерівцем, який над ним знущався.)

8. Що зробив Іван, коли Джулія від утоми не змогла йти? (Поніс на руках)

9. Де молоді люди відчули себе щасливими? (На альпійських луках, укритих маками)

10. Про що мріяла Джулія? (Про мирне життя, про дітей, щасливу родину)

11. Із ким вступив Іван у двобій? (Із вівчарками)

12. Як Іван урятував Джулію? (Кинув у провалля на сніг)

 

  1.       Створення схеми «Образи героїв повісті Василя Бикова "Альпійська балада"» (Робота на картках)

Іван

Джулія

Мужній і хоробрий воїн

Життєрадісна й щира, сповнена дитячої безпосередності

Не втрачає почуття людської гідності навіть у полоні

Ненавидить ворогів, смілива, дещо наївна у своїх переконаннях

Єдина мета - боротися з ворогом

Людина надзвичайної сили духу

Ніжний і вірний у коханні

Любляча й ніжна

Закохані, що протистоять жахливому світу війни

 

  1.               Застосування знань, умінь та навичок

         3.1.  Слово вчителя.

Літературний критик Ілля Лазарєв визнає цікавою історію втечі і переслідування німцями втікачів, але йому рішуче не по душі любовний сюжет повісті: «Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподівано зародженого наперекір життєвим обставинам, всім смертям на зло – кохання?»

  Чи згодні ви з думкою критика?

 

  1.       «Обери позицію». Проблемне питання

(Учням пропонується прийом «Обери позицію»: «Так – Ні – Не знаю, не визначив власної позиції». Учні висловлюють власні думки)

          – Як вважаєте ви, яка тема є головною в творі – тема війни чи тема кохання?

– Яка ідея твору? (Осуд війни, жорстокості, несправедливості; утвердження сили кохання; уславлення сили духу людини)

  •  Що таке гуманізм?  (лат. humanitas – «людяність»)

  В чому виражається гуманізм твору?

(Тема репресій і беззаконня; полон не як провина, а як трагедія; Іван собаку не вбиває; божевільному полоненому він залишає хліб; людська підлота – не від системи, а від власної душі).

 

3.3. Евристична бесіда

Пригадайте, чи виникло у вас питання щодо назви твору при першому знайомстві з текстом повісті? Що саме в назві викликало здивування?

– Ми знаємо, що за жанром твір Василя Бикова повість. Чому ж тоді у назві він наголошує на іншому жанрі, зазначаючи, що це «балада»?

– Пригадайте, які основні риси притаманні жанру балади? Чи в прямому сенсі вжите це слово у назві повісті?

Якими рисами наділений герой балади? Які риси баладних героїв притаманні персонажам твору?

 

3.4. Словникова робота

Балада жанр ліричної поезії епічного характеру; віршована оповідь на легендарну або історичну тему; для балади характерні трагізм, таємничість, урив­часта оповідь, драматичний діалог; головна тема балад зіткнення з долею, фатумом.

 

 

  1.        Евристична бесіда (продовження)

– Яких баладних героїв нагадують вам Іван та Джулія?

(Автор наділяє своїх героїв хоробрістю та мужністю Робіна Гуда, здатністю до самопожертви героїв «Балади про вересовий напій» Р.Л. Стівенсона, любов'ю до рідної землі жителів чарівного озера «Світязь». Жахіттям війни вони протиставляють силу свого кохання.)

– Як ви вважаєте, чому в назві твору автор дає вказівку на місцевість? Як це допомагає збагнути основну думку тексту?

(Альпи стають для героїв і місцем їхнього випробування на мужність, силу духу та витривалість (символічне «сходження до вершини»), і місцем, де їхні почуття розкрилися, де їхні душі відчули найвище щастя та насолоду, де кохання заговорило на повний голос.)

– Скільки сюжетних ліній в повісті? Які? З ким /чим вони пов’язані?

(Дві сюжетних лінії. Перша – минуле Івана Терешка, його участь у боях, поранення, госпіталізація, втечі з концтабору, оточення й полон; друга – колізії втечі з табору і кохання Івана й Джулії).

Переплетіння цих ліній сприяє увиразненню протиприродності війни й утвердженню загальнолюдських цінностей

 

Фізкультхвилинка

Вчитель:

Давні греки цінували красу людського тіла, добре фізично розвиненого. Тож давайте і ми попрацюємо над розминкою, дамо тілу трохи порухатись. Відтворіть рухами мій веселий віршик.

Чим прославився Геракл?

Тим, що силу, м’язи мав,

Швидко бігав, вмів стрибати,

Влучно з лука він стріляв.

Станем сильні як Геракл,

Будем з нього приклад брати.

Ну а зараз потягнемось… й знову

Сядем працювати.

 

  1.       Робота з текстом. Заповнення таблиці «Символічні деталі в повісті»

Знайдіть символічні деталі в повісті, поясніть їх значення

Мак – символ краси та молодості, символ крові, пролитої в боях, символ пам’яті.

Небо – символ бога, провидіння, сили, що керує світом. Символізує також справедливість, вічність, краще, що є в душі людини.

Імена – Джулія-Джульєтта, Іван – Божа милість, узагальнене ім’я росіянина.

Образ провалля – символ смерті, що перекреслює усі надії і сподівання.

Четверта втеча Івана. Число 4 символізує розп’яття й воскресіння: Іван прийняв страдницьку смерть. Іван віддав своє життя за мир і щастя, любов і спокій.

 

  1.       Повернення до проблемної ситуації уроку

      В «Альпійській баладі» оспівується таке кохання, яке перемагає все: холод і голод, муки і страждання, війну та смерть; кохання велике і прекрасне, яке в умовах смерті народжує життя.

         В фіналі повісті Іван рятує Джулію ціною власного життя. Чи міг він вчинити інакше?

(Ілля Лазарєв помиляється, коли говорить про недоречність та раптовість кохання молодих людей. Перш, ніж покохати один одного, Іван та Джулія пройдуть довгий і небезпечний шлях. Вони повільно зближувались, долаючи взаємну неприязнь, недовіру, непорозуміння, перемагаючи холод, голод, змучені і зранені фашистською неволею).

 

  1.               Підсумок уроку

4.1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Визначити головні думки повісті «Альпійська балада»

Очікувані відповіді:

  • Осуд війни, жорстокості, несправедливості
  • Утвердження сили кохання
  • Уславлення сили духу людини

 

4.2. Палітра емоцій

(Із поданого переліку вражень, почуттів необхідно обрати три слова, що відповідають настрою учнів в цю хвилину: замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, радість, легенький смуток, журба, розчарування, світла печаль, умиротворення)

 

4.3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

«Книга Василя Бикова «Альпійська балада» примусила мене замислитися над тим, що….»

4.4. Заключне слово вчителя

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо.

Птахи і звірі. Гори і ріки.

Нехай все буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить!

Бо світ навколо любові просить!

Живіть у взаємній любові, прагніть до кращого і будьте щасливі!

 

  1.               Домашнє завдання та інструктаж до нього

Підготуватися до контрольної роботи з теми «Історичне минуле в літературі»

(Повторити життя і творчість В. Скотта «Айвенго»; Друга світова війна у європейській поезії; Василь Биков «Альпійська балада»)

 

  1.               Оголошення оцінок

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 1

 

Іван

Джулія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Обери позицію»:

«Так»                               « Ні»                                  Не знаю, не визначив власної позиції»

 

«Символічні деталі в повісті»

Знайдіть символічні деталі в повісті, поясніть їх значення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Палітра емоцій»

Замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, радість, легенький смуток, журба, розчарування, світла печаль, умиротворення.

 

Продовжте речення:

«Книга Василя Бикова «Альпійська балада» примусила мене замислитися над тим, що….»

 

Картинки по запросу небо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

цветок мак

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДЖУЛІЯ

 

ІВАН

 

 

 

 

 

Мак символ краси та молодості, символ крові, пролитої в боях, символ памяті.

 

Небо символ бога, провидіння, сили, що керує світом. Символізує також справедливість, вічність, краще, що є в душі людини.

 

ІменаДжулія-Джульєтта, ІванБожа милість.

 

Образ провалля символ смерті, що перекреслює усі надії і сподівання.

 

Четверта втеча Івана. Число 4 символізує розпяття й воскресіння: Іван прийняв страдницьку смерть. Іван віддав своє життя за мир і щастя, любов і спокій.

 

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВАСИЛЬ БИКОВ

1924-2003

 

 

В І Й Н А

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Віра Юріївна
    Дуже класний урок. Обов'язково його використаю. Дякую, коліжаночко!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
9781
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку