Поурочний план та презентація на урок для 9 класу на тему "Міжнародні організації."
Мета: продовжити поглиблювати знання учнів про зовнішні економічні зв'язки України; дати учням уявлення про міжнародні організації та їх значення для України; розвивати спостереження та логічне мислення; вміння працювати з різними джерелами знань; розширити пізнавальний інтерес до географії; вміння та навички висловлювати свої думки; виховувати інтерес до знань, застосувати їх на практиці.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна дошка, атлас з географії 9 клас, настінна карта (політична карта світу), ілюстрації і фотоматеріали, роздатковий матеріал.
Урок №
Тема: Міжнародні організації.
Мета: продовжити поглиблювати знання учнів про зовнішні економічні зв’язки України; дати учням уявлення про міжнародні організації та їх значення для України; розвивати спостереження та логічне мислення; вміння працювати з різними джерелами знань; розширити пізнавальний інтерес до географії; вміння та навички висловлювати свої думки; виховувати інтерес до знань, застосувати їх на практиці.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна дошка, атлас з географії 9 клас, настінна карта (політична карта світу), ілюстрації і фотоматеріали, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Географічний поділ праці – спеціалізація території на виробництві певної продукції та обмін нею.
Міжнародний поділ праці – спеціалізація держав на виробництві певних товарів і послуг та обмін ними.
Світове господарство – це система взаємозв’язаних національних господарств, підґрунтям якої є міжнародний поділ праці та економічні і політичні відносини.
Економічна інтеграція – це входження в систему взаємопов’язаних національних господарств і створення міжнародних господарських комплексів завдяки узгодженій міждержавній економічній політиці.
Товарообіг – рух товарів із сфери виробництва до сфери споживання.
Імпорт – це є ввезення товарів або капіталу у країну з-за кордону.
Експорт – означає вивезення товарів або капіталів за кордон.
Сальдо – співвідношення суми експорту та імпорту.
Учні об’єднуються у два варіанти. У кожному варіанті різним формам міжнародної співпраці відповідають певні цифри.
І-В ІІ-В
Зовнішня торгівля 1 2
Вивезення капіталу 3 4
науково-технічна співпраця 5 6
міжнародний туризм 7 8
Міжнародні організації 9 10
Відповіді: варіант І – 3, 1, 7, 5, 1, 9
варіант ІІ – 4, 2, 8, 6, 2, 10
Запитання:
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Людина не може існувати одноосібно. Вона завжди стикається з іншими людьми, щоб щось обговорити, вирішити якісь питання.
Для того, щоб було до кого звернутися по допомогу в скрутній ситуації. інші люди об’єднуються, щоб комусь протистояти. У таких випадках напівсерйозно запитують: проти кого дружимо? Це непросто запитання, відповіді на нього допоможуть краще зрозуміти, як і чому дружать не тільки люди, але й країни. Звичайно відносини між ними більш складні, різноманітніші, але таке порівняння цілком доречне. І тому, і тут в основі об’єднання дружби лежать інтереси, вигоди, які одержують усі учасники співтовариства країн.
Таким чином, сьогодні на уроці ми дізнаємося про діяльність міжнародних організацій і їх значення для України.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Міжнародні організації. ((Розповідь учителя).
Однією з форм зовнішньоекономічної діяльності України є її участь у різноманітних міжнародних організаціях.
Міжнародні організації – об’єднання держав або національних громад, у тому числі неурядового характеру, для досягнення загальних цілей у політиці, економіці, соціальній сфері, науці, культурі.
Кожна організація має:
установчу міжнародну угоду,
постійні органи,
штаб-квартиру
Класифікація міжнародних організацій за призначенням
Міжнародні організації
Загальнополітичні Спеціальні
політичні - ЮНЕСКО - Міжнародна
природи
Спортивні Економічні Гуманітарні
олімпійський комітет - СОТ Червоного Хреста
і Червоного
Півмісяця
2. Випереджальні завдання учнів.
Виступи учнів, що готували випереджальні завдання про організації.
Учні слухають повідомлення, записують у зошитах необхідну інформацію.
Учень 1.
ООН – Організація Об’єднаних Націй.
Офіційною датою народження Організації є 24 жовтня 1945 року, а її засновниками вважається 51 країна, у тому числі й Україна. Кількість країн членів ООН досягла 193 країни.
Штаб-квартира знаходиться у Нью-Йорку.
ООН переслідує такі головні цілі:
Головними органами ООН є:
Генеральна Рада Міжнародний Економічна Секретаріат
Асамблея Безпеки суд і Соціальна Рада
ЕКОСОР
На засіданнях Генеральної Асамблеї розглядають координальні питання світової політики, кожна країна незалежно від кількості її населення й економічного потенціалу має один голос.
Участь у роботі сесій Генеральної Асамблеї відкриває для суверенних країн світу широкі можливості для обміну думками, розробки важливих рішень, переговорів і консультацій з життєво важливих для них проблем світової політики.
Рада Безпеки – відповідальна за дотримання миру та безпеки, складається з 15 країн – членів:
5 постійні (США, Росія, Великобританія, Франція, Китай)
10 послідовно обирають на певний термін.
Рада має виключні повноваження для запобігання війни та створення мирного співробітництва. У роботі Ради головна роль належить її постійним членам тільки за їхньої одностайної згоди рішення Ради Безпеки вважають прийнятим. Економічну і Соціальну Раду (ЕКОСОР) обирають на Генеральній Асамблеї, вона здійснює координацію економічної та соціальної діяльності ООН.
У ній обговорюють міжнародні глобальні та міжгалузеві проблеми світового господарства, організовують дослідження з питань економіки, екології, культури, освіти та прав людини.
Міжнародний суд ООН розв’язує суперечки між державами та надає консультації з правових питань.
Секретаріат – забезпечує нормальні умови роботи організації.
ООН – виконує загальнополітичні і спеціалізовані функції, оскільки містять спеціальні установи, їх нараховується 30.
Спеціальні установи ООН
ЮНЕСКО ФАО МБРР МВФ СОТ
ВООЗ МАГАТЕ
Свою діяльність в економічній сфері роботи ООН Україна насамперед реалізує завдяки участі в такому органі, як Конференція ООН з торгівлі й розвитку.
Ця діяльність сприяє розвитку економіки країни, торгівлі, фінансів, технологій, інвестицій.
Учні висловлюють свою думку, щодо участі ООН у вирішенні питання про припинення збройних дій Росії на території України.
Учень 2.
Рада Європи – найдавніша в Європі міжнародна політична організація створена у 1949 році.
З 1995 року Україна також є членом Ради Європи, що нині об’єднує 46 держав.
Органи Ради Європи перебувають у французькому місті Страсбурзі, на кордоні Франції і Німеччини, як символ примирення двох країн.
Основною метою РЄ є розбудова єдиної Європи, що ґрунтується на принципах свободи, демократії, захисту прав людини і верховенства закону. Діяльність її спрямована насамперед на забезпечення і захист прав людини, чи то цивільних, політичних, економічних, соціальних або культурних прав.
Одним із найзначніших досягнень Ради Європи є розробка та прийняття Європейської конференції про захист прав людини і основних свобод. Конвенція встановлює невід’ємні права і свободи для кожного і зобов’язує держави гарантувати ці права кожній людині.
Учень 3.
Співдружність Незалежних Держав (СНД) – міждержавне об’єднання.
Ця організація утворена у 1991 році.
Офіційне місце перебування органів СНД – Мінськ. Це господарський, політичний та економічний союз Білорусії, України, Росії та 8 колишніх республік Радянського Союзу: Азербайджан, Вірменія, Казахстан, Киргизстан, Молдова, Таджикистан, Узбекистан, Грузія (з 2009 року не є членом).
Учень 4.
Світова організація торгівлі СОТ – це 152 країни, на які припадає 95% світового торгівельного обороту.
Штаб-квартири знаходить в м. Женева. у травні 2008 року наша країна набула офіційного членства в цій організації.
Членство України в СОТ безперечно, сприятиме розвитку зовнішньої торгівлі, розширенню доступу українських товарів на зовнішні ринки.
Нині на країни СОТ припадає близько 70% українського експорту.
Учень 5.
Організація з безпеки та співробітництва в Європі – ОБСЄ.
Мета такої співпраці – прискорити європейську та євроатлантичну інтеграцію нашої держави.
Україна з 1992 року стала повноправним учасником ОБСЄ, що об’єднує 56 держав. Один з напрямків діяльності цієї організації – співробітництво у сфері економіки. Ця організація сприяє органам державної влади в поліпшенні умов для підприємницької діяльності, а регіонам України – у залученні прямих іноземних інвестицій.
Штаб-квартира знаходиться у Відні.
Учень 6.
ГУАМ – Організація за демократію та економічний розвиток. Штаб-квартира знаходиться в Києві. Вона об’єднує Азербайджан, Грузію, Молдову, Україну. Зв’язки з цією організацією допомагають Україні вирішувати нагальні проблеми, зокрема у сфері енергобезпеки, транспорту.
Учень 7.
ОЧЕС – Організація Чорноморського Економічного Співробітництва.
Ця міжнародна організація діє з 1999 року об’єднує 11 країн Причорномор’я, у тому числі й Україну.
Мета якої є сприяння господарському розвитку, зокрема поліпшення для підприємницької діяльності в басейні Чорного моря.
Країни – члени ОЧЕС співпрацюють у сфері торгівлі й економічного розвитку, фінансів і банківської діяльності, енергетики і транспорту, сільського господарства й охорони довкілля, туризму.
Штаб-квартира знаходиться в Стамбулі.
Україна прагне вступити до ЄС та НАТО.
Учень 8.
Європейський Союз – ЄС був створений у 1993 році і нині налічує 28 країн.
Штаб-квартира знаходиться в Брюсселі. Країни ЄС зобов’язались проводити спільний курс у сфері зовнішньої політики і безпеки, основних напрямків внутрішньої економічної політики, координувати політику в питаннях охорони довкілля, боротьби зі злочинністю.
Головною метою Європейського Союзу є створення «Європи без кордонів», де було б усунуто всі перешкоди на шляху вільного пересування людей, капіталу, товарів і послуг.
Учні висловлюють свою думку,про значення вступу України до складу ЄС.
Учень 9.
Організація Північноатлантичного договору. НАТО, або Північноатлантичний Альянс – міжнародна, військово-політична організація, створена в 1949 році. Нині в своєму складі вона налічує 28 держав. Штаб-квартира НАТО перебуває в Брюсселі.
Прибічники вступу до НАТО України вважають, що такий вступ насамперед зміцнить зовнішні гарантії національної безпеки України, зокрема її політичної незалежності, територіальної цілісності й непорушності кордонів.
Поліпшиться інвестиційна привабливість країни в очах міжнародних інвесторів.
Членство України в НАТО загалом стимулюватиме проведення соціально-економічних реформ в усіх сферах суспільного життя.
Вчитель.
Такі організації, як ЮНЕСКО, МВФ також надають допомогу нашій державі.
Учень 10.
ЮНЕСКО – спеціалізована установа ООН із питань освіти науки і культури.
Штаб-квартира перебуває в Парижі.
Метою цієї міжнародної організації є сприяння миру і зміцнення міжнародної безпеки шляхом розвитку співробітництва між державами в гуманітарній сфері.
ЮНЕСКО об’єднує 195 країн. Одним із напрямків її діяльності є охорона культурної і природної світової спадщини та її використання для потреб міжнародного туризму.
Список світової культурної спадщини, складено під егідою ЮНЕСКО, налічує 962 об’єкти.
Із численних пам’яток України до нього включено Києво-Печерську лавру і Софійський собор у Києві, історичний центр Львова.
Закарпатський біосферний заповідник – це Угольсько-Широколужанський масив з найбільшими у Європі масивом букових пролісів.
МВФ – Міжнародний Валютний Фонд.
Штаб-квартира знаходиться у Вашингтоні.
Надає нашій країні грошову допомогу.
VІ. Узагальнення й закріплення знань.
Команди готують одна одній запитання по міжнародним організаціям.
А – Грузія, Україна, Азербайджан, Молдова.
Б – Греція, Узбекистан, Афганістан, Мальта.
В – Гондурас,Уганда, Ангола, Мавританія.
Г – Грузія ,Узбекистан, Азербайджан, Молдова.
А – НАТО
Б – ЄС
В – ООН
Г – СОТ
А – ООН
Б – ГУАМ
В – СОТ
Г – СНД
А – НАТО, ООН, РЄ, СОТ, ОБСЄ, ОЧЕС
Б – ЄС, ООН, РЄ, СОТ, ОЬСЄ, ОЧЕС
В – ООН, РЄ, СОТ, ОБСЄ, ОЧЕС
Г – ЮНЕСКО, ООН, РЄ, СОТ, ОБСЄ, ОЧЕС
А – РЄ, СОТ
Б – ООН, СОТ
В – ЄС, НАТО
Г – ОБСЄ, ОЧЕС
Висновок уроку
Учитель запитує кількох учнів, про що вони дізналися на уроці, дає завдання ще раз перелічити міжнародні організації до складу яких входить Україна.
VІІ. Підсумок уроку.
Учитель підбиває підсумки уроку, відмічає найактивніших учнів, заохочує їх оцінками.
VІІІ. Домашнє завдання: § 39 опрацювати.
Література:
1