Урок для позакласної роботи з хімії для учнів початкових класів. Щоб цікавий світ пізнати, треба хімію вивчати

Про матеріал
Урок для позакласної роботи з хімії для учнів початкових класів. Урок покликаний допомогти учням, які ще не вивчали хімію. усвідомити соціально- практичну й особистісну значущість цього навчального матеріалу, зацікавити їх. Пояснити явища фізичні та хімічні, навчити розпізнавати поняття „речовина”.” тіло”; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини.
Перегляд файлу

Щоб цікавий світ пізнати, треба хімію вивчати.”

Для учнів молодших класів

 

Мета: - допомогти учням, які ще не вивчали хімію. усвідомити соціально- практичну й особистісну значущість цього навчального матеріалу, зацікавити їх.

Пояснити явища фізичні та хімічні, навчити розпізнавати поняття „речовина”.” тіло”; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини;

сприяти формуванню практичних навичок під час виконання експерименту;

виховувати в учнів наукові погляди на розвиток природи, почуття причетності до охорони навколишнього середовища;

 сприяти  розвитку в дітей уміння  спілкуватися, здійснювати корекцію сприйняття світу.

Обладнання: таблиці, схеми, газети, хімічні речовини.

                               

 

Хід

 

Учитель: Людина завжди прагнула пізнати навколишній світ, розмірковувала над суттю природних явищ, спостерігала,  шукала їм застосування у своєму житті. Хімія- світ метаморфоз, який чарує і захоплює.

Сьогодні ми поговоримо про значення хімії в житті людини.

 

Учень: Упродовж свого розвитку, здавна і донині, хімія служить людині та її практичній діяльності. Хімія відіграє важливу роль у житті суспільства.

 

Учень:  Люди з давніх-давен здійснювали численні перетворення речовин. Навчившись добувати вогонь.  Ніхто не знає ані місяця, ані часу, коли вона навчилася запалювати дерево й підтримувати горіння. Невідомо скільки минуло часу відтоді, як людина почала використовувати вогонь для приготування їжі, у гончарному виробництві, для обробки і виплавки металів.

 

Учень: Проте відомо, що ще в Стародавньому Єгипті виникли ремесла, які ґрунтувалися на використанні хімічних процесів. Понад 6тис. років тому для виготовлення зброї, інструментів і с/г знарядь люди використовували залізо, а понад 5тис.років тому єгиптяни вміли добувати мідь і обробляти її.

 

Учень: Античний світ уже знав золото, срібло. ртуть, сплав міді з оловом- бронзу. Людина навчилася виготовляти скло, кераміку. використовувати сірку. обробляти шкіру, виготовляти косметичні засоби, запалювати снаряди.

 

Учень: У Середні віки великого поширення набула алхімія, завданням якої був пошук „ філософського каменя”- речовини, що нібито має здатність перетворювати неблагородні метали на золото, повертати людині молодість і здоров”я, оберігав її від хвороб. Алхіміки проводили багато дослідів. Алхімікам належать численні, часто випадкові, відкриття. Сучасна хімія має надзвичайно велике значення для людини та її практичної діяльності.

 

Учень: Навколишній світ розмаїтий і загадковий. У сучасному суспільстві хімія- потужне джерело продуктивних сил. Їй належить одне з перших місць у сучасному науково- технічному прогресі. З повітря, води, вугілля й нафти, горючих газів і деревини, різноманітних руд хіміки створюють такі речовини й матеріали, яких не існує в природі.

 

 Учитель: Отже, що вивчає хімія? Хімія- наука про речовини та їх взаємоперетворення. Світ матеріальний, все, що нас оточує, жива і нежива природа, утворені з речовин. У повсякденному житті ми зустрічаємось з безліччю речовин. Це- сіль, цукор, вода, сода, оцет. У природі та світі, що нас оточує постійно відбуваються зміни- явища. Явища бувають фізичні, хімічні, біологічні, суспільні. Ті явища, що відбуваються з речовинами належать до хімічних. Хімічні явища називаються хімічними реакціями. Аби спостерігати хімічну реакцію, слід знати її ознаки, тобто ті види змін, які можна спостерігати. Отже, зараз ми помандруємо у світ цікавої хімії. Дев”ятикласники продемонструють вам досліди.

 

Учень: Спекотно тут. Я хочу пити.

            У кого б води попросити.?

 

Учень: Я б не проти, щоб уводу

             Пропустили це-о два,

             Вийшла б всім уже відома

             Найсмачніша газ- вода.

 

Учень:   Ой, а я люблю солодку

               Воду пити залюбки!

               Дали б ви мені сиропу

                До смачної газ води.

Учень:    Що вода! Вона усюди:

                У морях і у ставках.

                 Краще всього, кажуть люди, нам попити молока!

(ВИХОДИТЬ Чародій з колбою, що містить прозору рідину)

 

Чародій.

Чудеса мені під силу,

Бо я хімію люблю.

Підставляйте склянки швидше

 Примхи всіх задовольню.

Чародій підходить до учнів

Ось вода, ось газировка, Ще й з сиропом- смакота!

Візьміть, діти, для здоров”я

І скляночку молока.

Щоб усе це пояснити,

Хімію вам раджу вчити.

 І наука непроста

Вам відкриє чудеса!

Учитель: Ось вам перші сторінки цікавої хімії. Чотири таємниці ви щойно спостерігали.  Щоб розгадати та пояснити їх, давайте разом, з уроку в урок, вивчатимемо цю науку А для найбільш цікавих і тих, хто бажає знати, скажу: у першій склянці- чиста вода, у другій склянці-розчин соди ,у третій-слабкий розчин метилоранжу, четверта ж розчин- барій хлориду.

 

 

Цікаві досліди:

Учень: Рожевіє, та не від сорому- синіє, та не від заздрощів.

( Лакмусовий папірець)

„ Хімічні хамелеони”

До розчину натрій гідроксиду додати кілька краплин фенолфталеїну до появи малинового забарвлення, а потім розчин сульфатної кислоти до зникнення забарвлення.

2-й учень: Налити у склянку прозорого розчину перманганату калію і невеликими порціями, щоб реакційна суміш не нагрілася, доливати досить концентрований розчин гідроксиду натрію. Розчин стає більш фіолетовим, потім синім і зеленим.

Дослід « Хімічна клумба»:

 Силікатний клей змішуємо з водою у відношенні 1:1. Розчин наливаємо у чашку Петрі, а потім піпеткою вносимо розчини солей: хлориду магнію, сульфату феруму (ІІ) , хлориду феруму (ІІІ), сульфату купруму (ІІ). Солі мають ріне забарвлення і в чашці Петрі утворюється різнокольорова клумба.

 

Дослід: « Чарівний вулкан».

  У хімічну посудину вливаємо стакан олії, 2 стакани води змішуємо з синьою акварельною фарбою до одержання насиченого синього кольору. Воду поступово доливаємо через лійку до олії, спостерігаємо вулкан.

Учитель: А зараз трішечки відпочинемо і повідгадуємо загадки.

 

Учень: На  мене багаті молоко та сир, я будую кістки й зуби, я потрібен вам щодня, навіть у зубній пасті також я. ( Кальцій).

2-й учень: А Я- основа живої природи. Я і вугілля, і  алмаз, і графіт. Я в олівці і в печі.(Карбон).

3-й учень: Вода не матиме мікробів, якщо я буду в посуду.( Срібло).

4-й учень: Я входжу до складу піску, глини, гірського кришталю та скла, а назва моя схожа на назву острова у Середземному морі. ( Силіцій).

5-й учень: Зате я метал- трудівник. (Залізо - Ферум).

6-й учень: У тілі людини на мою частку припадає 2/3 маси, а медуза на 99% складається із мене. (Вода).

7-й учень: Оксид я кислотний та не бійся мене, бо моя кислота слабка і нестійка, а замерзаючи, я утворюю „ сухий лід”. ( Вуглекислий газ).

8-й учень: Мене вважали милістю Божою, символом миру в східних країнах. Я дорожча за золото, бо без золота можна обійтися, а без мене-ні.(Сіль).

Учитель: Вивчаючи хімію, ви маєте зрозуміти, що знання, які здобудете зараз, незалежно від обраної в майбутньому професії, будуть корисними і допоможуть зорієнтуватися у складному сучасному світі. Треба усвідомлювати, які блага наука несе людству і які лиха може спричинити безвідповідальне використання наукових результатів.

Смертоносна зброя, отруєні водойми, повітря, загибель людей унаслідок техногенних аварій- це зворотний бік цивілізації. Не слід ані переоцінювати могутність науки, ані боятися її. Де є знання, там немає місця безвідповідальному захопленню чи містичному страху. Наукові знання, безумовно, важливі і потрібні людству.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
3 березня 2023
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку