„Щоб цікавий світ пізнати, треба хімію вивчати.”
Для учнів молодших класів
Мета: - допомогти учням, які ще не вивчали хімію. усвідомити соціально- практичну й особистісну значущість цього навчального матеріалу, зацікавити їх.
Пояснити явища фізичні та хімічні, навчити розпізнавати поняття „речовина”.” тіло”; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини;
сприяти формуванню практичних навичок під час виконання експерименту;
виховувати в учнів наукові погляди на розвиток природи, почуття причетності до охорони навколишнього середовища;
сприяти розвитку в дітей уміння спілкуватися, здійснювати корекцію сприйняття світу.
Обладнання: таблиці, схеми, газети, хімічні речовини.
Хід
Учитель: Людина завжди прагнула пізнати навколишній світ, розмірковувала над суттю природних явищ, спостерігала, шукала їм застосування у своєму житті. Хімія- світ метаморфоз, який чарує і захоплює.
Сьогодні ми поговоримо про значення хімії в житті людини.
Учень: Упродовж свого розвитку, здавна і донині, хімія служить людині та її практичній діяльності. Хімія відіграє важливу роль у житті суспільства.
Учень: Люди з давніх-давен здійснювали численні перетворення речовин. Навчившись добувати вогонь. Ніхто не знає ані місяця, ані часу, коли вона навчилася запалювати дерево й підтримувати горіння. Невідомо скільки минуло часу відтоді, як людина почала використовувати вогонь для приготування їжі, у гончарному виробництві, для обробки і виплавки металів.
Учень: Проте відомо, що ще в Стародавньому Єгипті виникли ремесла, які ґрунтувалися на використанні хімічних процесів. Понад 6тис. років тому для виготовлення зброї, інструментів і с/г знарядь люди використовували залізо, а понад 5тис.років тому єгиптяни вміли добувати мідь і обробляти її.
Учень: Античний світ уже знав золото, срібло. ртуть, сплав міді з оловом- бронзу. Людина навчилася виготовляти скло, кераміку. використовувати сірку. обробляти шкіру, виготовляти косметичні засоби, запалювати снаряди.
Учень: У Середні віки великого поширення набула алхімія, завданням якої був пошук „ філософського каменя”- речовини, що нібито має здатність перетворювати неблагородні метали на золото, повертати людині молодість і здоров”я, оберігав її від хвороб. Алхіміки проводили багато дослідів. Алхімікам належать численні, часто випадкові, відкриття. Сучасна хімія має надзвичайно велике значення для людини та її практичної діяльності.
Учень: Навколишній світ розмаїтий і загадковий. У сучасному суспільстві хімія- потужне джерело продуктивних сил. Їй належить одне з перших місць у сучасному науково- технічному прогресі. З повітря, води, вугілля й нафти, горючих газів і деревини, різноманітних руд хіміки створюють такі речовини й матеріали, яких не існує в природі.
Учитель: Отже, що вивчає хімія? Хімія- наука про речовини та їх взаємоперетворення. Світ матеріальний, все, що нас оточує, жива і нежива природа, утворені з речовин. У повсякденному житті ми зустрічаємось з безліччю речовин. Це- сіль, цукор, вода, сода, оцет. У природі та світі, що нас оточує постійно відбуваються зміни- явища. Явища бувають фізичні, хімічні, біологічні, суспільні. Ті явища, що відбуваються з речовинами належать до хімічних. Хімічні явища називаються хімічними реакціями. Аби спостерігати хімічну реакцію, слід знати її ознаки, тобто ті види змін, які можна спостерігати. Отже, зараз ми помандруємо у світ цікавої хімії. Дев”ятикласники продемонструють вам досліди.
Учень: Спекотно тут. Я хочу пити.
У кого б води попросити.?
Учень: Я б не проти, щоб уводу
Пропустили це-о два,
Вийшла б всім уже відома
Найсмачніша газ- вода.
Учень: Ой, а я люблю солодку
Воду пити залюбки!
Дали б ви мені сиропу
До смачної газ води.
Учень: Що вода! Вона усюди:
У морях і у ставках.
Краще всього, кажуть люди, нам попити молока!
(ВИХОДИТЬ Чародій з колбою, що містить прозору рідину)
Чародій.
Чудеса мені під силу,
Бо я хімію люблю.
Підставляйте склянки швидше
Примхи всіх задовольню.
Чародій підходить до учнів
Ось вода, ось газировка, Ще й з сиропом- смакота!
Візьміть, діти, для здоров”я
І скляночку молока.
Щоб усе це пояснити,
Хімію вам раджу вчити.
І наука непроста
Вам відкриє чудеса!
Учитель: Ось вам перші сторінки цікавої хімії. Чотири таємниці ви щойно спостерігали. Щоб розгадати та пояснити їх, давайте разом, з уроку в урок, вивчатимемо цю науку А для найбільш цікавих і тих, хто бажає знати, скажу: у першій склянці- чиста вода, у другій склянці-розчин соди ,у третій-слабкий розчин метилоранжу, четверта ж розчин- барій хлориду.
Цікаві досліди:
Учень: Рожевіє, та не від сорому- синіє, та не від заздрощів.
( Лакмусовий папірець)
„ Хімічні хамелеони”
До розчину натрій гідроксиду додати кілька краплин фенолфталеїну до появи малинового забарвлення, а потім розчин сульфатної кислоти до зникнення забарвлення.
2-й учень: Налити у склянку прозорого розчину перманганату калію і невеликими порціями, щоб реакційна суміш не нагрілася, доливати досить концентрований розчин гідроксиду натрію. Розчин стає більш фіолетовим, потім синім і зеленим.
Дослід « Хімічна клумба»:
Силікатний клей змішуємо з водою у відношенні 1:1. Розчин наливаємо у чашку Петрі, а потім піпеткою вносимо розчини солей: хлориду магнію, сульфату феруму (ІІ) , хлориду феруму (ІІІ), сульфату купруму (ІІ). Солі мають ріне забарвлення і в чашці Петрі утворюється різнокольорова клумба.
Дослід: « Чарівний вулкан».
У хімічну посудину вливаємо стакан олії, 2 стакани води змішуємо з синьою акварельною фарбою до одержання насиченого синього кольору. Воду поступово доливаємо через лійку до олії, спостерігаємо вулкан.
Учитель: А зараз трішечки відпочинемо і повідгадуємо загадки.
Учень: На мене багаті молоко та сир, я будую кістки й зуби, я потрібен вам щодня, навіть у зубній пасті також я. ( Кальцій).
2-й учень: А Я- основа живої природи. Я і вугілля, і алмаз, і графіт. Я в олівці і в печі.(Карбон).
3-й учень: Вода не матиме мікробів, якщо я буду в посуду.( Срібло).
4-й учень: Я входжу до складу піску, глини, гірського кришталю та скла, а назва моя схожа на назву острова у Середземному морі. ( Силіцій).
5-й учень: Зате я метал- трудівник. (Залізо - Ферум).
6-й учень: У тілі людини на мою частку припадає 2/3 маси, а медуза на 99% складається із мене. (Вода).
7-й учень: Оксид я кислотний та не бійся мене, бо моя кислота слабка і нестійка, а замерзаючи, я утворюю „ сухий лід”. ( Вуглекислий газ).
8-й учень: Мене вважали милістю Божою, символом миру в східних країнах. Я дорожча за золото, бо без золота можна обійтися, а без мене-ні.(Сіль).
Учитель: Вивчаючи хімію, ви маєте зрозуміти, що знання, які здобудете зараз, незалежно від обраної в майбутньому професії, будуть корисними і допоможуть зорієнтуватися у складному сучасному світі. Треба усвідомлювати, які блага наука несе людству і які лиха може спричинити безвідповідальне використання наукових результатів.
Смертоносна зброя, отруєні водойми, повітря, загибель людей унаслідок техногенних аварій- це зворотний бік цивілізації. Не слід ані переоцінювати могутність науки, ані боятися її. Де є знання, там немає місця безвідповідальному захопленню чи містичному страху. Наукові знання, безумовно, важливі і потрібні людству.