6 клас
ТЕМА: Складні слова.Сполучення о, е у складних словах. Правопис складних слів разом і через дефіс, написання слів з пів-.
МЕТА: поглибити знання про словотвір, розвивати вміння і навички розпізнавання і написання складних слів, грамотно застосовувати їх на письмі та мовленні, виділяти їх за допомогою ряду диференційних ( граматичних) ознак, вміння визначати орфограми, формувати уміння узагальнювати набуті знання, розвивати пам*ять, спостережливість, аналітичне мислення, емоційне осмислення навчального матеріалу, розвивати любов до рідної мови.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, роздатковий матеріал, проектор, ілюстрації, навчальні таблиці, опорний плакат.
ТИП УРОКУ: формування нових знань,умінь і навичок
"Щоб мова тобі повністю відкрилася, маєш бути залюбленим в неї.
Українська мова – божиста, богодана, богообрана."
Мойсей Фішбейн
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Бесіда
-Пригадаймо разом, що вивчає розділ мовознавчої науки – словотвір?
-Які ви знаєте способи словотвору?
-Чим словотвір відрізняється від словозміни?
2.Словниковий диктант
Хлібопекарня, жовтогарячий, світло-оранжевий, семизначний, триярусний, чотирикутник, дівич-вечір, унтер-офіцер, вищезазначений.
ІІІ. Підготовка до сприймання (проблемне питання):
-Яка особливість цих слів? Яка особливість їх написання?
ІV. Повідомлення теми й мети уроку
Сьогодні в нас дуже цікава тема - «Особливості написання складних слів». Ця тема, в першу чергу, надзвичайно актуальна своєю орфографічною домінантою, яка не раз заводила в глухий кут як сильних мовознавців, так і людей різного роду професій. Складна система граматичної диференціації написання складних слів – дуже часто стає яблуком розбрату писемної граматності, чистоти літературної норми, бо, навіть судячи зі свого досвіду і не раз чувши від колег-філологів,- ці слова складні не лише в написанні, а й в пам᾽ятному відтворенні: як би ідеально ти знав орфографічну аксіому, бувають випадки звичайної плутанини в застосуванні правила до потрібного слова!А як же нам хочеться всім грамотно та правильно, багато та впевнено, стилістично і колоритно писати, виражати свою думку переконливо та змістовно, але це неможливо без детального опрацювання сьогоднішньої теми! Ми повинні сьогодні якнайкраще розвинути вміння і навички розпізнавати та писати складні слова, грамотно застосовувати їх на письмі та мовленні!
V. Сприймання та засвоєння нових знань, умінь та навичок
1. Слово вчителя
- Як приємно, що наш Дрогобицький край славився у всі часи великими геніями крилатого слова! Саме вони - І. Франко, В. Стефаник, Л. Мартович, К. Селецький, Б.Шульц радо вітають нас своєю літературною спадщиною, яка насичена пишною та розмаїтою лексикою! І зараз устами нашого учня заговорить Прометей українського народу, любитель мудрого слова-Іван Франко, який розкриє нам частково багатство та важливість сьогоднішньої теми!
Декламація поезії учнем класу
За руку Прометея радо взявши,
До шестикласників я вирішив ступити крок,
Щоб потім на екзаменах, все знавши,
Згадали про Франка експрес-урок!
Сьогодні в нас важлива тема-
Складного слова мовна теорема…
Я впевнений, що аудиторія- ви чемна
Малюйте правил граматичну схему!
Життя у мудрості стрімкій дорозі
Навчило, де дефіс, апостроф чи разом!
Я намагався і в поезії, і в прозі
Дотриматись усіх літературних норм!
Так-от, запам᾽ятайте , любі діти,
Бувають шибеники і у алфавіті:
«двоповерховий» - правильно писати!
І букву ХА не слід туди пускати!
Слова із пів-, напів- такі примхливі-
Червоним кольором у зошиті завжди!
Пів᾽яблука апострофом якесь червиве-
В садок із другом ти колись зайди!
А я вже тихо буду вирушати
Туди, де пращурів всесильний дух!
А ви уважно все запам᾽ятайте,
Вслухайтеся уважно в слова звук!
2. Коротка характеристика про складні і прості слова. Теоретичний матеріал для вчителя
В усному мовленні слова не завжди вичленовуються. Паузами виділяються речення або їхні складові частини. В давнину писали всі слова в один ряд, навіть не завжди розчленовуючи речення. Традиція роздільно писати слова усталилися у 18 столітті.
У сучасній українській мові діє загальне правило: окремо пишуться всі самостійні та службові слова.Але незначна частина слів має свої правила.
Слід розрізняти слова і схожі з ними словосполучення: напам᾽ять і на пам᾽ять, назустріч і назустріч, проте і про те,зате і за те, якби і як би, звечора і з вечора.
Словосполучення, що злилися в одне слово, стали прислівниками, пишуться разом: завтра, опівночі, нанівець, нашвидкуруч, напередодні, щовечора, щорічно, досхочу,всмак, щиросердно.
Разом пишуться :
Складні іменники, що утворилися з допомогою сполучних голосних: лісостеп, чорнозем, водогін, верболіз, легкоатлет, медозбір, снігопад, листопад, людинолюб.
Складні слова без сполучних голосних:
Перекотиполе, Трипілля, Перебийніс, Вернигора, сторіччя, сорокаріччя, шістдесятиріччя.
Складні слова з частками пів-,напів-, полу-, спів-: піввідра, півпаляниці, полумисок,співтовариство.
Складні слова, що утворилися з підрядних словосполучень:народнопісенний, сільськогосподарський, багатоводний, зернозбиральний, швидкодіючий, довговічний.
Через дефіс пишуться слова, що є незалежними одне від одного і,наблизившись фонетично, складаючи одне поняття, не злились остаточно в одне слово:
Слова, що не мають сполучного голосного:
Хата-читальня, ракета-носій, дизель-мотор, блок-система;
Географічні назви: Франкфурт-на-Майні, Івано-Франківськ, Рава-Руська; повторення синонімічних слів: плаче-ридає, біжить-поспішає,зайчик-побігайчик;
Повторення того самого слова:
Ледве-ледве, далеко-далеко;
Приблизне значення:
День-другий, сотня-дві, туди-сюди.
Слова з частиною пів у власних назвах.
Прикметники, що означають поєданання двох окремих кольорів або їх відтінків: жовто-блакитний, блідо-рожевий, темно-вишневий.
Слова з першою іншомовною частиною міні-, максі-, екс-, віце-, лейб-, обер-,міні-диктант, екс-чемпіон, лейб-медик.
3.Опрацювання навчальної таблиці «Складні слова»
VI. Закріплення здобутих знань
1. Робота в групах(опрацювання теоретичного матеріалу, учні в групах визначають зайві слова ,записують їх на дошці так , щоб вийшло зашифроване речення )
Визначити зайве слово
1 група
Темно/червоний, темно/синій, жовто/гарячий, темно/ фіолетовий , біло/сніжний, кремово/вонільний, у /п᾽ятнадцятій, південно/західний, ракета/носій, місто/супутник.
2група
Школі, Лисичка/Сестричка, пів/Києва, з діда/прадіда, будь/хто, матч/турнір, більш/менш, блідо/голубий, де/юре, де/факто, євшан/зілля, все/таки, туди/сюди.
2 група
Пів/яблука, пан/європейський, пів/ящика, м/ятний, в/ялий, слов/янський, м/ясо, м/явкати,най/розумніші , м/язи, в/яз, кон/юнктивіт, мін/юст, дит/ясла, п/ять, комп/ютер.
4 група
Авто/стоп, авіа/полк, сім/сот, спільно/слов᾽янський, агро/техніка, пів/дня, пів/острів, вело/спорт, учні, англо/сакси, загально/вживаний, сільсько/господарський, семисот/річний.
2. Конкурс мовної краси «Найскладніше слово».(Чотирьом ученицям-представницям чотирьох правил написання складних слів(разом, через дефіс, апостроф, префікси) потрібно правильно виправити десять прикладів з «профілю» конкурента! На дошці висять чотири плакати, і за відведений час дівчати повинні якнайшвидше справитись із завданням! В якому правилі буде допущено найбільше помилок -те і переможе.
3.Диференційоване завдання.Від поданих слів утворити складні слова
17 років, північний і східний, багато води, зерно збирати, довгий вік, швидко діяти, народна пісня , рідна історія, правий берег, велика дружба.
5.Диференційоване завдання. Утворити складні слова із запропонованих части , скласти зв'язний текст- мініатюру на тему „Зима –казкове свято»
Сьогодні, сніг, падає, білий, падати, північний, вітер,кружляє,свято, Новий рік , казка,час, Різдво!
5.Заримувати строфи, використавши слова-неологізми із довідки!
Зимова ……….соната,
Кульгавий вітер заховався за вікно,
І ……….повітря зазирає в хату-
Мороз сміється з нас усіх давно.
………….земля тим часом-
Спочити захотілось раз у рік.
Птахи голодні дивним вальсом
Гортають………. часу лік!
Слова для довідки:
а) завірюшилась, б) льодожерливе, в) кожуховкрилася, г) вредномухий, сніжнобілий, сонцекрилий, морозноокий.
6.Виправити помилки і знайти найскладніше слово
Дитясла, держ-бюджет, міжяря, фото-студія, відео-фільм, темно-оранжевий.
VI.Підсумок
-Що ви дізналися на уроці?
-Який ми можемо зробити висновок?
-Що ви отримали від сьогоднішнього уроку?
VII. Домашнє завдання: вивчити правила, написати твір- мініатюру на тему «В очікуванні дива…», використовуючи складні слова.