Урок для шостого класу "Складні слова"

Про матеріал
Цікава розробка уроку, багатогранний аналіз теми "Складні слова", авторська поезія.
Перегляд файлу

6 клас

ТЕМА: Складні слова.Сполучення о, е  у складних словах. Правопис складних слів разом і через дефіс, написання слів з пів-.

МЕТА: поглибити знання про словотвір, розвивати вміння і навички розпізнавання і  написання складних слів, грамотно застосовувати їх на письмі та мовленні, виділяти їх за допомогою ряду диференційних ( граматичних) ознак, вміння визначати орфограми, формувати уміння узагальнювати набуті знання, розвивати пам*ять, спостережливість, аналітичне мислення, емоційне осмислення навчального матеріалу, розвивати любов до рідної мови.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, роздатковий матеріал, проектор, ілюстрації, навчальні таблиці, опорний плакат.

ТИП УРОКУ: формування нових знань,умінь і навичок

 

"Щоб мова тобі повністю відкрилася, маєш бути залюбленим в неї.
Українська мова – божиста, богодана, богообрана."

Мойсей Фішбейн

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Бесіда

-Пригадаймо разом, що вивчає розділ мовознавчої науки – словотвір?

-Які ви знаєте способи словотвору?

-Чим словотвір відрізняється від словозміни?

2.Словниковий диктант

Хлібопекарня, жовтогарячий, світло-оранжевий, семизначний, триярусний, чотирикутник, дівич-вечір, унтер-офіцер, вищезазначений.

ІІІ. Підготовка до сприймання (проблемне питання):

 -Яка особливість цих слів? Яка особливість їх написання?

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

    Сьогодні в нас дуже цікава тема - «Особливості написання складних слів».  Ця тема, в першу чергу, надзвичайно актуальна своєю орфографічною домінантою, яка не раз заводила в глухий кут як сильних мовознавців, так і людей різного роду професій. Складна система граматичної диференціації написання складних слів – дуже часто стає яблуком розбрату писемної граматності, чистоти літературної норми, бо, навіть судячи зі свого досвіду і не раз чувши від колег-філологів,- ці слова складні не лише в написанні, а й в пам᾽ятному відтворенні: як би ідеально ти знав орфографічну аксіому, бувають випадки звичайної плутанини в застосуванні правила до потрібного слова!А  як же нам хочеться всім грамотно та правильно, багато та впевнено, стилістично і колоритно писати, виражати свою думку переконливо та змістовно, але це неможливо без детального опрацювання сьогоднішньої теми! Ми повинні сьогодні якнайкраще розвинути вміння і навички розпізнавати та писати складні слова, грамотно застосовувати їх на письмі та мовленні!

V. Сприймання та засвоєння нових знань, умінь та навичок

1. Слово вчителя

    - Як приємно, що наш Дрогобицький край славився у всі часи великими геніями крилатого слова! Саме  вони - І. Франко, В. Стефаник, Л. Мартович,   К. Селецький, Б.Шульц радо вітають нас своєю літературною спадщиною, яка насичена пишною та розмаїтою лексикою! І зараз устами нашого учня заговорить Прометей українського народу, любитель мудрого слова-Іван Франко,  який розкриє нам частково багатство та важливість сьогоднішньої теми!

Декламація поезії учнем класу

За руку Прометея радо взявши,

До шестикласників я вирішив ступити крок,

Щоб потім на екзаменах, все знавши,

Згадали про Франка експрес-урок!

 

 

Сьогодні в нас важлива тема-

Складного слова мовна теорема…

Я впевнений, що аудиторія- ви чемна

 Малюйте правил граматичну схему!

 

 

Життя у мудрості стрімкій дорозі

Навчило,  де дефіс, апостроф чи разом!

 Я  намагався і в поезії, і в прозі

Дотриматись усіх літературних норм!

 

Так-от, запамятайте ,  любі діти,

Бувають шибеники і у алфавіті:

«двоповерховий» - правильно писати!

І букву ХА не слід туди пускати! 

 

Слова із пів-, напів- такі примхливі-

Червоним кольором у зошиті завжди!

Півяблука апострофом якесь  червиве-

В садок із другом ти колись зайди!

 

А я вже тихо буду вирушати

Туди, де пращурів всесильний дух!

А ви уважно все запамятайте,

Вслухайтеся уважно в слова звук!

 

 

2. Коротка характеристика про складні і прості слова. Теоретичний матеріал для вчителя

    В усному мовленні слова не завжди вичленовуються. Паузами виділяються речення або їхні складові частини. В давнину писали всі слова в один ряд, навіть не завжди розчленовуючи речення. Традиція роздільно писати слова усталилися у 18 столітті.

    У сучасній українській мові діє загальне правило: окремо пишуться всі самостійні та службові слова.Але незначна частина слів має свої правила.

    Слід розрізняти слова і схожі з ними словосполучення: напамять і на память, назустріч і назустріч, проте і про те,зате і за те, якби і як би, звечора і з вечора.

    Словосполучення, що злилися в одне слово, стали прислівниками, пишуться разом: завтра, опівночі, нанівець, нашвидкуруч, напередодні, щовечора, щорічно, досхочу,всмак, щиросердно.

Разом пишуться :

    Складні іменники, що утворилися з допомогою сполучних голосних: лісостеп, чорнозем, водогін, верболіз,  легкоатлет, медозбір, снігопад, листопад, людинолюб.

    Складні слова без сполучних голосних:

Перекотиполе, Трипілля, Перебийніс, Вернигора, сторіччя, сорокаріччя, шістдесятиріччя.

    Складні слова з частками пів-,напів-, полу-, спів-: піввідра, півпаляниці, полумисок,співтовариство.

    Складні слова, що утворилися з підрядних словосполучень:народнопісенний, сільськогосподарський, багатоводний, зернозбиральний, швидкодіючий, довговічний.

     Через дефіс пишуться слова, що є незалежними одне від одного і,наблизившись фонетично, складаючи одне поняття, не злились остаточно в одне слово:

     Слова, що не мають сполучного голосного:

  Хата-читальня, ракета-носій, дизель-мотор, блок-система;

    Географічні назви: Франкфурт-на-Майні, Івано-Франківськ, Рава-Руська; повторення синонімічних слів: плаче-ридає, біжить-поспішає,зайчик-побігайчик;

    Повторення того самого слова:

Ледве-ледве, далеко-далеко;

Приблизне значення:

День-другий, сотня-дві, туди-сюди.

    Слова з частиною пів у власних назвах.

    Прикметники, що означають  поєданання двох окремих кольорів або їх відтінків: жовто-блакитний, блідо-рожевий, темно-вишневий.

   Слова з першою іншомовною частиною міні-,  максі-, екс-, віце-, лейб-, обер-,міні-диктант, екс-чемпіон, лейб-медик.

3.Опрацювання  навчальної таблиці «Складні слова»

VI. Закріплення здобутих знань

1. Робота в групах(опрацювання теоретичного матеріалу, учні в групах визначають зайві слова ,записують їх на дошці так , щоб вийшло зашифроване речення )

Визначити зайве слово

1 група

Темно/червоний, темно/синій, жовто/гарячий, темно/ фіолетовий , біло/сніжний, кремово/вонільний, у /п᾽ятнадцятій, південно/західний, ракета/носій, місто/супутник.

2група

Школі, Лисичка/Сестричка, пів/Києва, з діда/прадіда, будь/хто, матч/турнір, більш/менш, блідо/голубий, де/юре, де/факто, євшан/зілля, все/таки, туди/сюди.

 

 

 

2 група

Пів/яблука, пан/європейський, пів/ящика, м/ятний, в/ялий, слов/янський, м/ясо, м/явкати,най/розумніші , м/язи, в/яз, кон/юнктивіт, мін/юст, дит/ясла, п/ять, комп/ютер.

4 група

Авто/стоп, авіа/полк, сім/сот, спільно/слов᾽янський, агро/техніка, пів/дня, пів/острів, вело/спорт, учні, англо/сакси, загально/вживаний, сільсько/господарський, семисот/річний.

2. Конкурс мовної краси «Найскладніше слово».(Чотирьом ученицям-представницям чотирьох правил написання складних слів(разом, через дефіс, апостроф, префікси) потрібно правильно виправити десять прикладів з «профілю» конкурента! На дошці висять чотири плакати, і за відведений час дівчати повинні якнайшвидше справитись із завданням! В якому правилі буде допущено найбільше помилок  -те і переможе.

3.Диференційоване завдання.Від поданих слів утворити складні слова

17 років, північний і східний, багато води, зерно збирати,  довгий вік, швидко діяти, народна пісня ,  рідна історія, правий берег, велика дружба.

5.Диференційоване завдання. Утворити складні слова із запропонованих части , скласти зв'язний текст- мініатюру на тему „Зима –казкове свято»

Сьогодні, сніг, падає, білий,  падати, північний, вітер,кружляє,свято, Новий рік , казка,час, Різдво!

5.Заримувати  строфи, використавши  слова-неологізми із довідки!

Зимова ……….соната,

Кульгавий вітер  заховався за вікно,

І ……….повітря зазирає в хату-

Мороз сміється з нас усіх давно.

………….земля  тим часом-

Спочити захотілось раз у рік.

Птахи голодні  дивним вальсом

Гортають………. часу  лік!

 

Слова для довідки:

а) завірюшилась, б) льодожерливе, в) кожуховкрилася, г) вредномухий,  сніжнобілий, сонцекрилий, морозноокий.

6.Виправити помилки і знайти найскладніше слово

Дитясла, держ-бюджет, міжяря, фото-студія, відео-фільм, темно-оранжевий.             

VI.Підсумок

-Що ви дізналися на уроці?

-Який ми  можемо зробити висновок?

-Що ви отримали від сьогоднішнього уроку?

VII. Домашнє завдання: вивчити правила, написати твір- мініатюру на тему «В очікуванні дива…»,  використовуючи складні слова.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Розлуцька Анна
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
12007
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку