Конспект уроку на тему «Групи прикметників за значенням. 6 клас»
Мета уроку: узагальнити і систематизувати вивчене про групи прикметників за значенням; відпрацьовувати навички у визначенні розряду прикметників;
формувати навички грамотного письма; на мовному матеріалі виховувати любов до рідної мови, до своєї малої Батьківщини
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань.
1.В українській мові є прекрасні слова, які роблять нашу мову красивою, образною та багатою. Як ви думаєте: слова якої частини мови я маю на увазі? Вірно, сьогодні ми продовжимо роботу з вивчення цієї загадкової частини мови. Але спочатку згадаємо, що ми знаємо про прикметник. (Слайд 2)
2.Прикметник - одна з найуживаніших частин мови. Прикметники широко використовуються в усній народній творчості: в прислів'ях і приказках. Перед вами прислів'я та приказки. (Слайд3) Але в кожній з них пропущені прикметники. Запишіть їх, вставляючи відповідні прикметники. Як ви розумієте зміст даних виразів?
Все (...) з часом стає явним.
У (...) болоті чорти водяться.
(...) приклад заразливий.
У (...) будинку і стіни допомагають.
Перевірка (Слайд 4)
- Виконайте синтаксичний розбір 2 і 3 прислів'я. Яким членом речення найчастіше є прикметник?
3.Учені виділяють, як ми вже з'ясували на попередніх уроках, наступні групи прикметників: якісні, відносні та присвійні. Дайте визначення кожному з цих розрядів. (Слайд 5.)
4. Щоб правильно визначити групи прикметника за значенням, давайте познайомимося з алгоритмом. (Слайд 6).
5. Розподільний диктант. Визначте групу прикметників за значенням і впишіть в одну з трьох колонок (Я, В, П). (Підказка: для пояснення своєї точки зору використовуйте алгоритм.) (Слайд 7).
Зимовий вечір, малинове варення, теплий хліб, олов'яний солдатик, приємний співрозмовник, сталеве колечко, веселий настрій, солов'їні трелі, добра людина, кришталева ваза, батьківське благословення, солом'яний капелюшок, вороняче гніздо, лисячий комір, глибоке почуття, лисяча нора, сестрине рукоділля , волохатий джміль.
Перевірка. (Слайд8)
6. (Слайд 9). Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Знайдіть словосполучення: прикметник + іменник. Визначте групу прикметників за значенням. У якому значенні (прямому чи переносному) вжиті прикметники в останньому реченні?
Біля самого лісу стоїть хатинка, в якій живе старий мисливець. Будинок його схожий не то на житло рибака, не те на мисливський намет. На полиці поруч з важкою мисливською рушницею лежать гумові чоботи, рибальські приладдя. На підлозі лежить спальний мішок з оленячих шкур. Старий мисливець - чудовий оповідач. Він добре розбирається у вовчих і ведмежих звичках, лисячих хитрощах.
7. Буквений диктант. (Слайд 10). Перевірка (Слайд 11).
8. Розподіл за групами (по 3 особи). Виконати тест (на листочках).
9. Підведення підсумків уроку. (Слайд 12)
10. Домашнє завдання: зверніться до твору В. Винниченка «Федько-халамидник» і випишіть 5 якісних і 5 відносних прикметників разом з іменниками. (Слайд 13).
ДОДАТОК 1
Тест
1 варіант
1. У якому словосполученні є якісний прикметник?
2. Який прикметник не утворює ступені порівняння?
3. Який прикметник може мати нульове закінчення?
4.У якому слові на місці пропуску пишеться ь?
2 варіант
1. У якому словосполученні є якісний прикметник?
2. Який прикметник не утворює ступені порівняння?
3. Який прикметник може мати нульове закінчення?
4. У якому слові на місці пропуску пишеться ь?