Цей матеріал буде корисним класним керівникам старших класів для проведення годин спілкування, учителям предметів духовно-морального спрямування, адже в ньому порушено важливі проблеми відповідальності.
Тема. Відповідальність як складова ментального здоров’я
Мета: дати знання про зв’язок відповідальності з ментальним здоров'ям особистості, розвивати вміння визначати складові відповідального способу життя та його переваги над безвідповідальністю (як руйнівним станом життя)
Відповідальність –
одна з кращих переваг людини
Перебіг уроку
У вашому житті настав час, який вимагає бути відповідальними за свої вчинки, чесними по відношенню до себе, в першу чергу. Головним для вас у близькому майбутньому є важливість отримати гарну освіту, бути активним громадянином. Тому сьогоднішні ваші вчинки матимуть величезний вплив на ваше майбутнє. А що таке «відповідальність»?
(відповідальність – стан свідомості, що виявляється в мотивації вчинків та їхній оцінці з точку зору суспільства – обов’язок, мораль, гарна поведінка, позитивні приклади тощо)
Обговорення вправи.
Отже, відповідальність має кілька значень: це те, за що людина відповідає, це її життя, життя оточуючих її людей, її дії та вчинки, навколишній світ, а також людина має бути відповідальною перед суспільством та соціумом, яким вона оточена.
Бути відповідальним означає думати про близьких їй людей та про наслідки своїх вчинків, чи не принесуть вони шкоди.
Відповідальність безпосередньо пов’язана з нашим ментальним здоров’ям.
2.Словник понять та термінів
Згадаймо
Менталітет – це сукупність культурних, емоційних, духовних, розумових особливостей, системи цінностей і моральних засад, притаманних тієї чи іншої етнічної групи, народу чи індивіду. Це поняття найчастіше вживається для опису національних рис поведінки, культури і моральних орієнтирів якої-небудь соціальної групи.
Мента́льність, менталітетт (від лат. mens — пов'язаний з духом, духовністю) — сприйняття та тлумачення світу, що поширене в певній спільноті та виражається в її соціокультурних феноменах.
Ментальне здоров’я — це стан щастя та добробуту, у якому людина реалізує свої творчі здібності, може протистояти життєвим стресам, продуктивно працювати та робити внесок у суспільне життя відповідно до своїх ментальних уявлень.
Проблемне питання «Чи пов’язана відповідальність з ментальним здоров’ям?»
3.ТОП-ІНФОРМАЦІЯ «А ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО…»
Влітку 2021 року Верховна Рада України ухвалила Постанову «Про встановлення Всеукраїнського Дня відповідальності людини», який буде відзначатись щорічно 19 жовтня.
Всеукраїнський День відповідальності людини – державне свято України, яке, починаючи з 2021 року, відзначатиметься щороку 19 жовтня у день народження Богдана Гаврилишина, автора «Декларації відповідальності людини». Метою відзначення є якісне перетворення українського суспільства в контексті розуміння та підвищення рівня відповідальності, а також вшанування пам’яті великого українця. Ініціатива встановлення Всеукраїнського дня відповідальності людини належить Фонду родини Богдана Гаврилишина.
Яка історія виникнення Дня відповідальності людини?
Богдан Гаврилишин, працюючи на світовому рівні як член Наглядової ради Міжнародної академії мистецтва та науки, ще на початку 2010-х дійшов висновку, що однією з передумов виконання Загальної декларації прав людини, прийнятої Генеральною Асамблеєю ООН у 1948 році, є усвідомлення та прийняття кожним членом суспільства також й індивідуальної відповідальності на всіх рівнях. У 2014 році професор створив змістовний та лаконічний документ – «Декларацію відповідальності людини», у 15 пунктах якої відобразив різні рівні відповідальності, від особистої до відповідальності на рівні країни та світу. Вони можуть стати дороговказами до більш демократичного, інклюзивного та ефективного суспільства.
Україна стала першою країною у світі, що прийняла День відповідальності людини, як загальнодержавне свято. З 2022 року команда Фонду родини Богдана Гаврилишина спільно з партнерами ініціюватиме запровадження Міжнародного дня відповідальності людини.
4.РОБОТА З ДОВІДКОВИМ МАТЕРІАЛОМ
Пропоную вашій увазі текст «Декларації відповідальності людини». Ваше завдання, ознайомившись з цим текстом, вибрати три пункти, які прийнятні саме для вас.
Декларація Відповідальності Людини
Працюючи на світовому рівні як член Наглядової ради Міжнародної академії мистецтва та науки ще на початку 2010-х Богдан Гаврилишин дійшов висновку, що світ не є здоровий і що для того, щоб змінити ситуацію, потрібно брати на себе відповідальність на всіх рівнях. У 2014 році пан Богдан створив Декларацію відповідальності людини, яка складається з 15 пунктів.
1. Говори правду, будь чесним, дій згідно з моральними та етичними принципами.
2. Підтримуй своє здоров’я у якнайкращому стані, щоб не обтяжувати суспільство витратами на твоє лікування.
3. Вчися, розвивай свої таланти, здібності, навички протягом усього життя, щоб бути корисною частиною суспільства.
4. Стався до інших так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе.
5. Будь вільною людиною, тобто будь сам суддею того, що є правда, а що ні, що є добре, а що зле. Водночас продовжуй випробовувати свій розсудок, щоб впевнитись, що він відповідає моральним та етичним принципам.
6. Прагни до гармонії між особистим, професійним та соціальним життям, будучи частиною громади.
7. У прагненні реалізації своїх прав, не обмежуй прав інших членів суспільства.
8. Вирішуй якнайбільше проблем та питань на індивідуальному, сімейному, громадському рівнях, щоб полегшити тягар та зменшити витрати на управління.
9. Обов’язки людини до сім’ї:
– бережи культурну спадщину своїх предків;
– стався до батьків з любов’ю та повагою, за потреби допомагай їм;
– стався до братів та сестер як до кращих друзів.
10. Батьків до дітей:
– люби своїх дітей, виховуй в них етичні та моральні цінності;
– сприяй їхній освіті та розвитку їхніх талантів та особистостей, виховуй їх як вільних людей.
11. До суспільства:
– допомагай суспільству бути ефективним у наданні таких послуг, як початкова освіта, охорона здоров’я, соціальні послуги;
– сприяй добробуту усіх членів суспільства;
– зберігаючи свою ідентичність, будь свідомою частиною усієї світової спільноти.
12. До довкілля:
– економно та розумно використовуй всі ресурси, уникай забруднення біосфери. Допомагай зберегти біологічне та зоологічне різноманіття.
13. До країни:
– будь законослухняним;
– допомагай своїй країні в рамках власних можливостей підтримувати пріоритет загального блага: повної політичної свободи, адекватного рівня економічного добробуту для усього населення, соціальної справедливості, здорового довкілля.
14. До майбутніх поколінь:
– залиш навколишнє середовище у кращому стані, ніж отримав: із збільшеним культурним спадком, цінностями, щоб уможливити майбутні покоління бути більш ефективним у політичній, економічній, соціальній, культурній сферах суспільства.
15. До світу:
– будь толерантними та стався з повагою до всіх рас, етнічних груп, релігій, мов, звичаїв;
– вивчай різні мови та хоча б базові речі про інші цивілізації;
– сприяй розумінню різних культур, їхніх цінностей для мирної співпраці і чесної торгівлі.
5.Дискусія «Моя власна відповідальність»
6.МУДРІСТЬ, СТВОРЕНА ЧАСОМ
Подискутуймо на тему цих висловів
7.Вправа на активізацію «Спільний рахунок».
Мета: розвиток групової згуртованості.
Учасникам пропонується порахувати до 10, але робити це потрібно колективно: хтось говорить «1», інший «2», але домовлятися ж про порядок рахунку не можна. Якщо наступне число називають два учасника, все починається з початку. Розмови під час виконання вправи забороняються. Обговорення.
8. Вправа «Літературна світлиця».
Згадайте добре відомих вам героїв з творів української літератури, розподілімо їх на «відповідальних» та «безвідповідальних». Свою думку обґрунтуйте.
Федько Халамидник з однойменного твору В. Винниченка,
Чіпка Варениченко з твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні»,
Катерина з однойменної поеми Т. Шевченка,
Климко з однойменного твору Григора Тютюнника,
Захар Беркут з однойменної повісті І. Франка,
Тугар Вовк з цієї ж повісті,
Тарас Бульба з однойменного твору М. Гоголя.
Обговорення.
Висновок: кожна людина має брати на себе відповідальність за свої вчинки.
9.Вправа «Відповідальність як основа самовдосконалення»
Мета. Розвиток позитивного ставлення до себе.
Процедура. Складіть список слабких сторін. Додайте його на лівій половині аркуша паперу. На правій навпроти кожного пункту вкажіть те позитивне, що цьому можна протиставити. Розгорніть і обґрунтуйте контраргументи. Знайдіть відповідні приклади. Почніть думати про себе в термінах правої колонки, а не лівою.
Обговорення. Виявлення нових можливостей підвищення самооцінки.
Таким чином, бути відповідальним - означає просто визнати дії своїми власними. «Я зробив це, мене не примушували ні обставини, ні доля, ні соціальний тиск».
Дискусійне питання
«Чи може безвідповідальна людина бути ментально здоровою?»
Пам’ятка-висновок
Основні складові ментального здоров’я й благополуччя:
Усе це, помножене на відповідальність, – запорука щасливого життя
Домашнє завдання:
1.ПЕРЕВІРТЕ СВОЇ СУПЕРСИЛИ. ТЕСТ НА ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТУТ https://gwaramedia.com/test/naskilki-vy-vidpovidalna-lyudina/
2.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ДОДАТКОВІ ВІДЕОМАТЕРІАЛИ