Урок для учнів 6 класу

Про матеріал
Мета: дидактична - розкрити перед учнями значення творчості В.А.Моцарта у світовому музичному мистецтві. На прикладі творчості композитора показати можливості музики у втіленні різноманітних станів душі людини. Дати учням визначення понять рондо, серенада, реквієм, Лакримоза. Розвиваюча - розвивати уміння вдумливо сприймати та інтерпретувати контрастні за змістом і звучанням твори. Виховна - виховувати естетичний смак учнів, інтерес до творчості В.А.Моцарта, виховувати повагу до українського фольклору, естетичний смак учнів.
Перегляд файлу

Урок музичного мистецтва

Тема: Доля генія. Моцарт

Для учнів 6 класу

Мета: дидактична - розкрити перед учнями значення творчості В.А.Моцарта у світовому музичному мистецтві. На прикладі творчості композитора показати можливості музики у втіленні різноманітних станів душі людини. Дати учням визначення понять рондо, серенада, реквієм, Лакримоза.

Розвиваюча - розвивати уміння вдумливо сприймати та інтерпретувати контрастні за змістом і звучанням твори.

Виховна - виховувати естетичний смак учнів, інтерес до творчості В.А.Моцарта, виховувати повагу до українського фольклору, естетичний смак учнів.

Музичний матеріал: В.А. Моцарт Рондо з «Маленької нічної музики»; «Lacrimoza» з «Реквієму» В.А. Моцарта. 

Художньо-творча діяльність: розучування пісні В.Філіпенко «Веснянка».

Обладнання: роздатковий матеріал (картки, характеристики музики, таблиця «Елементи муз. виразності» тощо),   портрети  композиторів П.Чайковського, В.А.Моцарта, ілюстрації, презентація Microsoft PowerPoint.

Технічні засоби:комп’ютер,  телевізор, магнітофон, музичний інструмент.

Тип уроку: Комбінований

Методи: Мозковий штурм, метод емоційного впливу, мікрофон, груповий метод, робота в малих групах.

Поняття (словник): рондо, серенада, реквієм, Лакримоза.

Хід уроку

І. Організація класу (1хв.)

Музичне привітання «Добрий день…»

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мозковий штурм (5хв.)

- А зараз я хочу, щоб ви пригадали матеріал попередніх уроків . Для цього пограємо в гру. Я буду починати речення, а ви - закінчувати:

1. Веснянки це…( обрядові пісні пов’язані з початком весни і наближенням весняних польових робіт)

2. Пісню «Од Києва до Лубен» склав…. (народ)

3. Слово «Скерцо» означає… (Жарт. Музична п’єса з жартівливим характером у стрімкому темпі та виразним характером)

4. Веснянки, колядки, щедрівки це… (календарно-обрядові пісні)

5. Які ще обрядові пісні я не назвала? (гаївки)

6. Коли співають гаївки? (перед початком весни)

7. Що таке жниварські пісні? (календарно-обрядові пісні, що оспівують поча­ток, хід та завершення жнив. Зажинкові, жниварські, обжинкові )

8. Що означає слово «Фольклор»? (створені народом та існуючі в народних масах перекази, пісні, казки, музика, театр, танець.)

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку (5хв.)

-    Так, молодці і сьогодні ми з вами також будемо вивчати пісню-веснянку, яка так і називається «Веснянка», а написав її В.Філіпенко.

-    Крім того ми продовжимо з вами знайомитися з творчістю видатного композитора  В.А. Моцарта, та послухаємо фрагменти із двох його творів, які називаються Рондо з «Маленької нічної музики» та Реквієм «Lacrimoza»

-    Але насамперед розспіваємося

Розспівка


Виконуємо пісню-розпівку «Музичні пальчики»

Розспів: за мажорним тризвуком з використанням мелодичного ходу I-II-III-V з повторенням октави і низхідного мелодичного ходу від V до I ступеня на склад "ля”

ІV. Виконання пісні (3хв.)

Виконую пісню В.Філіпенка «Веснянка», або ставлю ії у запису.

Роздати таблицю «Елементи муз. виразності»

V. Розучування пісні (12хв.)

Мікрофон (учні беруть уявний мікрофон, та передаючи його по класу дають відповіді, відповідати може лише той у кого мікрофон)

-    Які почуття у вас викликала ця пісня?

-    Якими засобами музичної виразності вона передається?

-    Який темп, ритм, динаміка, лад, тембр?

-    Який образ відчувається у цій пісні? Чому?

 1.Розучування пісні по фразах.

 2.Звертаю увагу на динаміку, темп, тембр.

 3.Працюю над важкими місцями у пісні.

 4.Слідкую за співацькою поставою, дикцією, артикуляцією.

 5.Виконання групами, хорове виконання.

Робота в групах (об’єдную учнів у групи по 2-3 для виконання пісні, решта учнів оцінюють своїх товаришів)

VІ. Розкриття теми, слухання музики (15хв.)

Доля генія

                   За моїм глибоким переконанням,

                    Моцарт - це найвища

                    кульмінаційна точка, якої краса

                    досягла у сфері музики.

                                   П. Чайковський

Пригадаймо австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта. Ми вже не раз слухали його музику.

Життєвий шлях геніального австрійського композитора XVIII століття дивовижний і незвичайний. Моцарт не дожив до 36 років. Яскраве і щедре обдарування, постійні творчі пошуки та звершення дали підставу називати його справжнім генієм.

Виступ учнів з демонстрацією презентації

Учень1: Вольфганг Амадей Моцарт народився 27 січня у старовинному містечку Зальцбург в родині талановитого музиканта, композитора і педагога Леопольда Моцарта. Вольфганг був сьомою дитиною у сім’ї.

Учень 2: Якось до Моцартів завітав у гості друг. Чотирирічний Вольфганг у цей час сидів за столом, тримаючи в руках перо, вмочене разом із пальцями в чорнило. Гість поцікавився, чим займається малий, а той відповів: «Я пишу концерт для клавесина». Коли батько уважніше придивився до записів, ледь не заплакав. Це був не просто набір нот, а справжній повноцінний твір, який так потім і назвали - Концерт для клавесина.

Учень 3: Отже, в чотири роки Моцарт створив концерт для клавесина. А вже в 6 років Моцарт дав свій перший концерт. А пізніше, він разом із батьком і сестрою виступав із концертами в різних містах Європи. У 8 років маленький Амадей написав свою першу симфонію.

Учень 4: Талант Моцарта не залишив байдужим навіть австрійського імператора. Він замовив у 12 річного Моцарта оперу. А у 14 років став академіком Болонської академії, це при тому, що звання академіка присвоювалось лише  з 26 років.

Учень 5: Подорожуючи, у Франції Моцарт знайомиться з Алозією Вебер. Вона стала першим коханням талановитого композитора. Він навіть мріяв одружитися з нею, але батько Моцарта, дізнавшись про почуття сина, заборонив закоханим зустрічатися, тому що Алозія була з бідної сім'ї .  

Учень 6: Після подорожі Моцарт повернувся у Зальцбург та поступив на службу до архієпископа. В його обов’язки входило не тільки грати, а й прибирання дому. А обідати приходилось з прислугою. Грати за межами дому заборонялося.

Засмучений лихою долею, Моцарт тікає до Відня.

Учень 7: Для Моцарта почався складний період у житті, адже йому доводилось багато працювати, щоб заробити грошей.

«Я дуже стомлююсь, - писав він у листах до батька, - лягаю о 12 ночі, а прокидаюсь о 5-й ранку».

Учень 8: Протягом життя він написав багато творів на замовлення, з метою заробітку. Чимало композиторів в усі часи писали на замовлення, та ніхто й ніколи не робив це так легко, невимушене й талановито, як Моцарт.

D:\Оксана1\урок на семінар\оркестр.bmp***

Одним із найпопулярніших творів геніального австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта стала сюїта для струнного оркестру, відома під назвою «Маленька нічна серенада».

Вона написана в 1787 році, у Відні, де молодий композитор заробляв гроші на життя для своєї родини, створюючи музику на замовлення. Але цей світлий, витончений, граціозний і безмежно мелодійний твір Моцарт написав за покликом душі і вклав у нього найщиріші почуття.

Серенада – це музичний твір, який виконують перед чиїмось помешканням на знак поклоніння чи любові.

Сюїта схожа на прекрасну мініатюрну симфонію. Чотири частини твору – «Алегро», «Романс», «Менует» і «Рондо» – сповнені світлом, ніжністю і м'яким гумором.

D:\Оксана1\урок на семінар\выночок.bmpРондо – це музична форма, яка складається з кількаразового (неменше 3) чередування головної теми (рефрену) з епізодами, де початком і кінцем завжди є саме головна тема. Термін походить від італійського слова „коло”.

Порівняти рондо можна з віночком.

Слухання музики: послухаймо Рондо з «Маленької нічної серенади».

Аналіз музичного твору.

Тривожні обставини охоплюють історію створення останнього твору Вольфганга Амадея Моцарта -«Реквієму». Поява на порозі домівки Моцарта таємничого незнайомця в сірому плащі, який відмовився назватися, і замовлення ним траурного твору-реквієму важко і болісно вразили композитора. Проте щедра винагорода у скрутний для нього час змусила композитора прийняти замовлення.

Моцарт не написав Реквієм в строк. Від замовника він отримав на доопрацювання ще місяць. Не покидав працю незважаючи навіть на погане самопочуття.

Якось прийшли друзі, вони заграли йому частину твору, а сам Моцарт доспівав замість хору. Після цього у нього сильно піднялась температура, втратив свідомість.

Коли ж на ранок до нього прийшов учень, Моцарт показав що, де у творі треба дописати. А вже о 1 ночі 36-річний світовий геній віддав Богу душу. Помер Моцарт 5 грудня 1791р.

Тіло Моцарта поклали у гроб з не пофарбованих соснових дощок. Для нього не знайшлось навіть окремої могили – його поховали в одній ямі з бідняками, бездомними та злочинцями. На більше грошей не вистачило. Дехто звинувачує у смерті його головного конкурента -  Сальєрі, та його причепність не була доведена. Основною версією вважається – виснаження організму.  Лише через багато років тіло Моцарта намагались знайти – та все дарма.

Сьогодні на початку кладовища, де спочиває композитор, стоїть гарний пам’ятник Моцарту, та тіла під ним немає.

Вслухаймося у звучання трагічної та невимовне прекрасної мелодії сьомої частини «Реквієму» — «Lacrimosа» — у супроводі коротких, лише з двох звуків, інтонацій оркестру, що схожі на плач чи стогін. «Цей день буде днем сліз» - такі у перекладі з латини перші слова цієї частини. Величне і зворушливе звучання Реквієму несе в собі глибоке почуття любові композитора до людей. Цей геніальний твір давно став одним із всесвітньо відомих концертних творів.

Слухання музики: Моцарт «Реквієм». «Lacrimosа»

Завдання після прослуховування. Робота в малих групах. (об’єдную дітей в малі групи, вони отримують невеличке творче завдання, за короткий час(3-5хв.), група повинна виконати завдання,та оголосити результат роботи)

-    Скажіть, яке враження справило на вас «Рондо» з «Маленької нічної музики»?

-    Як музична форма рондо впливає на почуття, втілені у творі?

-    Що вас найбільше вразило у звучанні «Lacrimosа» з «Реквієму»?

-   Які почуття викликало слухання «Lacrimosа» з «Реквієму»?

VІІ. Музичний словник (2хв.)

Серенада - песня о любви, над которой не властно время-    Давайте запишемо у наш зошит терміни з якими ми сьогодні познайомилися

Серенада (від італ. serа  - вечір) — музичний твір, що виконувався перед чиїмось помешканням в знак поклоніння чи любові.

Реквієм (від латин, reguiem  - спокій) хоровий твір траурного змісту, що виконувався в церкві в пам'ять про померлого.

Лакримоза (від латин. Lacrimosа  - слізна, скорботна) - частина реквієму, що починається цим словом.

VІІІ. Підсумок уроку(1хв.)

- Чим ми займалися сьогодні на уроці?

- Яку пісню вивчили, яку музику слухали?

- Що вам відомо про життя і творчість композитора?

ІX. Оцінювання учнів.(1 хв.)

Х. Домашнє завдання(1хв.)

- Послухайте музику на свій вибір.

- Наскільки глибоке враження вона в вас залишає?

Музика та її вплив: чому нам подобається різна, як виникають «мурашки» та  зміна настрою | БУГ - bug.org.ua

 

docx
Додано
30 березня 2021
Переглядів
2048
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку