Працювати разом – це успіх. Тож я бажаю нам успіху у вивченні географії та на сьогоднішньому уроці.
Я очікую плідної роботи, правильних відповідей, активності та взаєморозуміння.
Тема: Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земно кулі. Рухи земної кори. Землетруси.
Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі.
Мета уроку:
Знаннєвий компонент. Дати визначення основних понять, поглибити та систематизувати знання про рухи літосферних плит та їх наслідки, про внутрішні процеси Землі, знання про вулкани та райони їхнього поширення.
Діяльнісний компонент. Розвивати логічне мислення, просторове уявлення,вдосконалювати практичні навички роботи з тематичними картами атласу, навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, формувати навички розпізнавання землетрусів та дій під час землетрусів.
Ціннісний компонент. Виховувати культуру праці, спілкування, ціннісне ставлення до природи, повагу до професії вулканолога.
Основні поняття: літосферні плити, природні катастрофи, сейсмічні пояси, внутрішні процеси, тектоніка, тектонічні рухи, землетруси, вулканізм.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник географії, атлас, фізична карта материків і океанів, зошити для практичних робіт, додатковий матеріал.
Хід уроку.
Працювати разом – це успіх. Тож я бажаю нам успіху у вивченні географії та на сьогоднішньому уроці.
Я очікую плідної роботи, правильних відповідей, активності та взаєморозуміння.
Прийом «Бліцопитування».
• Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк... (Пангея)
• Земна кора материків складається з трьох шарів: ... (Осадового, гранітного, базальтового)
• З глибиною температура гірських порід... (Підвищується)
• Ера сучасного життя називається... (Кайнозойська)
• Астеносфера є частиною... (Мантії)
• Джерелом енергії, що рухає літосферні плити, є... (Внутрішнє тепло Землі)
Прийом «Так — ні».
Учитель (учень) загадує поняття, пов’язане з темою (наприклад, ядро, літосфера, Пангея.), а учні намагаються знайти відповідь, ставлячи навідні запитання, відповідати на які слід лише «так» або «ні».
Прийом «Географічний практикум».
Побудуйте логічний ланцюжок, що зв’яже земну кору, літосферні плити й зміни вигляду земної поверхні, викликані землетрусами (земна кора – літосферні плити – рух літосферних плит – напруження в літосфері - землетрус – зміни вигляду земної поверхні).
Прийом «Хвилинка - цікавинка».
На попередньому уроці ви дізналися про рухи літосферних плит та причини цих рухів. Давайте проведемо простий експеримент. Візьмемо два зошити з м’якими обкладинками та уявимо собі, що це — літосферні плити з материковою корою, а аркуші паперу в зошитах — це шари гірських порід. Зіткнемо зошити краями. Що відбувається? Аркуші в зошитах починають зминатися, деформуватися. Найбільші ушкодження аркушів можна спостерігати по краях зошита, найменші — там, де ви притримували зошит руками. Які висновки дає змогу зробити цей експеримент? Які ділянки літосферних плит зазнають найбільших деформацій? Які наслідки мають рухи літосферних плит?
Повідомлення теми і мети уроку.
1.Внутрішні процеси Землі. Землетруси (складання пам’ятки «Правила безпеки під час землетрусу»).
Прийом «Проблемне питання».
Чи можливі землетруси на території України? Доведіть свою думку.
2. Вулканізм і вулкани.
Прийом «Дивуй!».
На рубежі І і ІІ ст. до н.е. поет, ім’я якого залишилося невідомим, написав поему «Етна». Послухайте уривок з неї:
«Одного разу розверзлися етнейські печери; запалилася велика гора, виплескувались її палаючі безодні, і потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, вихорі темних хмар закрили світле небо. Усе горіло – і луки, і ліс, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть, люди. Вогонь поглинав усе на своєму шляху. Селища загорялися одне за другим.» Це описано виверження вулкана Етна. Сьогодні ви довідаєтесь багато нового і цікавого про ці вогнедишні гори, «казани, з вогненним, розпеченим варивом»
Історія про загибель Помпеї.
...Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.
Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба підкинулося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Ошарілі люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.
Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.
Прийом «Словничок».
Магматизм - це процес утворення та руху магми до поверхні Землі.
Вулканізм — процес переміщення магми з надр Землі на поверхню.
В надрах Землі на великій глибині накопичується величезна кількість тепла. Температура підвищується настільки, що тверда речовина починає плавитися і стає рідкою. Магма насичується газами і водяною парою Починає сильно збільшуватися в об’ємі, під великим тиском розплавляє навколишні породи і прокладає собі шлях до поверхні землі.
Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше — в океанах. Однак діючих вулканів значно менше — близько тисячі. Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу глибинних розломів земної кори.
Робота з картою ( карта «Літосферні плити»).
Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме тут відбувається утворення магми. Високий тиск приводить до того, що магма тріщинами піднімається у напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або виливатися на поверхню. Отже, вулканізм – це …. ( зовнішній магматизм ).
Свою назву вулкани дістали за іменем бога вогню Вулкана у древніх римлян.
Робота з підручником, атласом «Будова вулкана».
Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між моїм визначенням і назвами на малюнку.
Місце, де знаходиться і формується магма -…підошва вулкана
Канал, по якому магма піднімається на поверхню -… жерло
Магма, що виливається на поверхню - …лава
Отвір, через який виливається лава - …кратер
Гора, що утворюється з вивержених речовин - …вулканічна гора
Як позначені вулкани на карті? Чому різними кольорами?
Згаслими вважають вулкани, про виверження яких нічого не згадується в історії людства. В Україні районів з активною вулканічною діяльністю немає, але у Кримських горах є вулкан, що заснув – гора Карадаг, висота 577м. Вулкани розміщені в сейсмічних поясах.
Фізкультхвилинка.
Відгадай вулкан за координатами ( робота в парах .)
Назви вулканів зашифровані. Якщо ви їх відгадаєте, то дізнаєтесь про них цікаві факти. ( 1 ряд -№ 1,2. 2 ряд – № 3,4. 3 ряд - № 5, 6).
1. 25º пд.ш., 68º зх.д. 4. 3º пд.ш., 38º сх.д.
2. 55º пн.ш., 160º сх.д. 5. 36º пн.ш., 140º сх.д.
3. 38º пн.ш., 13º сх.д. 6. 41º пн.ш., 15 º сх.д.
Назви вулканів
Прийом «Це цікаво» (інформація учнів).
Гарячі джерела та гейзери – це виходи на земну поверхню підземних вод , пов’язані з вулканізмом.
Гейзери - це своєрідні джерела, приурочені до областей недавнього або сучасного вулканізму, вони нагріваються від розжареної магми,яка знаходиться близько до поверхні. Температура води сягає 50-90 С.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
Прийом «Експрес-тест».
1. Блоки, з яких складається літосфера, називають:
а) підземними блоками;
б) літосферними плитами;
в) материками.
2. Швидкі розривні рухи літосферних плит — це:
а) цунамі; б) землетруси; в) дрейф континентів.
3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:
а) моря; б) западини; в) гори.
4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:
а) в епіцентрі;
б) у вогнищі землетрусу;
в) у мантії.
5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:
а) на півночі; б) на сході; в) у Карпатах.
Прийом «Продовжи речення».
Зовнішній магматизм – це …
Канал, по якому рухається магма до поверхні - …
Вулкани поділяються на …
Найвищий вулкан Євразії - …
Вулкан в Кримських горах - …
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Читати параграф підручника, робота з картою, вивчити основні поняття.
VIII. ПІДСУМОК УРОКУ.
Прийом «Роблю висновок».
• До внутрішніх процесів Землі відносять рухи літосферних плит, землетруси, вулканізм.
• Найбільш активно внутрішні процеси виявляються в сейсмічних поясах, які утворюються на межах літосферних плит.
• Розрізняють підземні горизонтальні та вертикальні рухи ділянок земної кори та швидкі розривні — землетруси.
• Вивчення рухів літосферних плит дає ученим можливість складати прогнози щодо того, на яких територіях та якого масштабу землетруси можливі.
• Вулкани отримали свою назву від імені давньогрецького бога Вулкана, який був покровителем вогню та ковальських справ. Слово «кратер» з грецької мови означає «чаша».
• На Землі існує близько 950 діючих вулканів (за іншими джерелами — 600), із них близько чверті — підводні.
Закінчіть речення відповідно свого емоційного стану: « Якби я був явищем природи, тоді це було б…».
Обговорення результатів роботи.