Урок розраховано на учнів 9 класу з теми "Повторення". В розробці повторюється розвязання лінійних, квадратних та дробово-раціональних рівнянь та їх застосування в інших науках (хімія, фізика.) та розвязуванні задач практичного змісту. Урок демонструє міжпредметні звязки та прикладне значення знань з математики.
Алгебра 9 клас
Тема: Рівняння
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про рівняння, продовжити формування навичок розв’язування лінійних, квадратних. дробово-раціональних рівнянь, уміння застосовувати математичні знання до розв’язування задач практичного змісту, показувати застосування вивченого матеріалу в інших науках;
розвивати пам’ять, логічне мислення, математичне мовлення, уміння аналізувати, робити висновки; формувати ставлення до математики як невід’ємної складової загальної культури людини, необхідної умови її повноцінного життя в сучасному суспільстві на основі ознайомлення з ідеями і методами математики як універсальної мови науки і техніки;
виховувати активність, увагу, наполегливість, формувати цікавість до математики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Основні принципи: науковості, послідовності, досяжності
Методи: частково-пошуковий, практичні вправи
Хід уроку
4.Розв’язання вправ
- Давайте згадаємо, які рівняння називаються лінійними?
(рівняння виду ax=b , де а і b – деякі числа, х- змінна).
-Скільки коренів може мати лінійне рівняння?
- Розв’язуючи разом рівняння 2(х+2) + 5(х- 1) = 6,
давайте згадаємо алгоритм розв’язування лінійних рівнянь
-Розв’язати рівняння 84 + 3(х-3) = 24х – (4х + 5).
-Які рівняння називаються квадратними?
- Скільки коренів може мати квадратне рівняння?
- Яке рівняння називається зведеним?
- Як можна розв’язати зведене квадратне рівняння?
- Розв’язати рівняння (усно)
-7х + 12 = 0,
2 - 7х = 0,
+2х – 8 = 0.
-Розв’язати рівняння (письмово)
4 +6х + 9 = 0.
Першим, хто описав розв’язування лінійних рівнянь був Мухаммед-аль-Хорезмі, написавши трактат «Аль-Джебра і Аль-Мукабала». У перекладі на українську мову аль-джебр означає перенесення доданків з однієї частини рівняння до іншої, а аль-мукабала- зведення подібних доданків.
Способи розв язування квадратних рівнянь є у вавілонян, Евкліда та Діофанта.
-Згадаємо алгоритм розв’язування дробно-раціональних рівнянь
+ =
Розкладаючи + х – 2 на множники, маємо + х – 2 = (х – 1)(х +2). Значить + х – 2 спільний знаменник дробів. Тоді додатковими множниками відповідно будуть х + 2 і х – 1
+ = ,
2(х +2) + 5(х – 1) = 13,
2х+ 4 + 5х – 5 = 13,
7х = 14, ОДЗ:(х – 1)(х + 2) = 0
х =2. х = 1, х = 2.
Відповідь: х = 2.
Для чого необхідно уміти розв’язувати різні рівняння? Правильно, щоб за допомогою них розв’язувати задачі практичного змісту.
Хімія: До 2,4 кг магнію додаємо сульфатну кислоту. Що виділяється? (водень). Складіть рівняння реакції та порахуйте, який об'єм водню виділиться?
m (Mg) = 24 г
V (H ) – ?
Mg + = +
24 22,4
2,4 х
х=
х=2,24
Відповідь: 2,24 л.
Фізика: Тіло підкинули вертикально вгору з початковою швидкістю 40 м/с. Через скільки секунд воно досягне висоти 60 м?
Якщо не враховувати спротив повітря, то висоту можна знайти за формулою:
H = v t –
60 = 40t – 5
-5 + 40t – 60 = 0
- 8t + 12 = 0
= 2; = 6
З точки зору фізики тіло опинилось на заданій висоті двічі: через 2с та через 6с після підкидання.
В цій задачі нам довелось розв’язувати квадратне рівняння.
Два учні розв’язують рівняння на карточках.
Задача із життя: Бригада лісорубів повинна за планом заготувати за декілька днів 216 м3 лісу. Перші три дні бригада виконувала норму, а потім кожного дня заготовляла на 8м 3 вище норми. Тому за день до терміну було заготовано 232м 3. Скільки лісу кожного дня повинна була заготовляти бригада за планом?
Нехай за планом бригада повинна була заготовляти х м3 лісу. За перші три дні бригада заготувала 3х (м3). За планом повинні були працювати днів; а працювала (днів). Згідно з умовою задачі маємо рівняння
+ 3+1=,
+4 =
+ 48х – 1728 =0,
= 24; = - 72
Відповідь:24 м 3
Але це далеко не всі види й способи розв’язування рівнянь. Наприклад, кубічні. Першим, хто створив геометричний спосіб розв’язування кубічних рівнянь був таджикський вчений та поет Омар Хайам. Народився у 1948 році у м. Нишапуре. На південь від Ашхабаду. У молодості захоплювався астрономією, математикою, пізніше зацікавився географією, філософією, поезією. У сучасному світі Омар ві домий як поет, що створив оригінальні філософсько-ліричні вірші «Рубайат».
Підсумки уроку
Узагальнили знання про рівняння, розглянули застосування рівнянь у інших науках та впевнились. Що математика, як і інша люба наука, не розвивається сама по собі, всі відкриття в ній створюють люди. Так, наприклад, свій вклад у розвиток вчення про рівняння внесли Евклід і Діофант, Аль Хорезмі і Омар Хайам, Вієт та інші. І ці люди не були замкнені лише на математиці, були всебічно розвинені, до чого повинні прагнути всі люди.
Карточка № 1
- 5(х + 6х) = 24
- 9х + 18 = 0
Карточка № 2
- 5(х + 6х) = 24
- 9х + 18 = 0