ТЕМА Дніпрова Чайка. Поезія в прозі. «Дівчина Чайка». «Морське серце»
Мета. Ознайомити учнів з постаттю письменниці, зробити ідейно-художній аналіз її поезії в прозі. Розвивати вміння характеризувати художній твір, образ-персонаж, акторські здібності. Виховувати гуманістичні почуття, любов до малої Батьківщини, її кращих представників
Обладнання. Портрет Дніпрової Чайки, картина І. Айвазовського "9-й вал", учнівські малюнки на морську тематику, географічна карта Миколаївської області, відео моря з чайками, мультимедійний проектор, комп’ютер, індивідуальні картки, схеми.
Хід уроку. І.Мотивація до навчальної діяльності 1.Учитель на фоні відеоролика шуму моря з чайками. Дніпрова Чайка... Хто вона? Звідки прилинула в українську літературу? Що принесла на крилах своєї фантазії? ІІ.Інтерв’ю з письменницею. 1. Рольова гра. Учениця - Чайка. Доброго дня усім! Так, сучасному читачеві, особливо молодому, мало відоме моє романтичне ім'я, моя доля - доля сільської дівчини з Миколаївщини, якій судилося стати "дівчиною-чайкою" і помітним явищем в українській культурі кінця XIX початку XX століття. ІІІ. Оголошення теми, колективне визначення мети уроку. ІV.Вивчення нового матеріалу 1.Ознайомлення з постаттю письменниці(продовження інтерв’ю) Вчитель. Наша гостя вам, діти, зараз розповість про себе і ви дізнаєтесь багато цікавого про її життя. Інтерв’ю з Дніпровою Чайкою - Яке ваше справжнє прізвище і де ви народилися? - Моє дівоче прізвище - Людмила Олексіївна Березіна. Я народилася 20 жовтня 1861 року в с. Карлівці (тепер село Зелений Яр на Миколаївщині) (звертається до карти Миколаївської області) у сім'ї священика. - Розкажіть про своїх батьків. - Батько мій був веселий, гостинний і до всього прихильний. Через таку вдачу він - за походженням росіянин - був ходячим збірником фольклору. Од нього в мене напровесні життя з'явилася охота до пісень, казок, усяких словесних узорів нашої мови. Кохалася в народних піснях і моя мати - Наталка, яка походила з українського козацького роду. Вразлива, відкрита до всього прекрасного моя душа вбирала народні мелодії та образи. Казок та пісень я ще з дитинства знала безліч. Казали про мене тоді, що я і як балакаю, то співаю. - Де Ви навчалися, працювали? - Коли мені виповнилося 8 років, мене відвезли до монастирської школи. Та душа прагнула свободи, і я вблагала батьків продовжити освіту у приватній жіночій гімназії, яку закінчила у 1879 році, здобувши право викладати російську мову та історію. Рік працювала приватним вчителем у багатій родині, а згодом здобула посаду старшої вчительки у гімназії, яку сама закінчила. - Коли почали писати твори, хто мав на Вас особливий вплив? - Ще навчаючись у гімназії почала писати вірші російською та українською мовами. Захоплювалася поезією Пушкіна, Лермонтова, Байрона, перекладала їхні твори. Могутній вплив на мене мав "Кобзар" Т. Шевченка. У значній мірі під його впливом я у своїй записній книжці записала: "Знаю тепер, що я українка, а не росіянка: ніякі біди, слова і події... не хвилюють моє серце так, як історія України, ніякий наспів не знаходить такого резонансу у мене в грудях, як український, ні за кого не болить так серце, як за її промахи, помилки... - віддаються стогіном у мене в душі". - Людмило Олексіївно, поясніть, будь-ласка, свій псевдонім. - Вперше він з'явився у 1885 році, коли я надрукувала в журналі "Нива" вірші "Вісточка" і "Пісня", оповідання "Знахарка". Образ чайки прилинув до мене з берегів Славути (Дніпра), неподалік від якого минуло дитинство, з тої народної пісні, про яку співав батько: Ой горе тій чайці, Чаєчці-небозі, Що вивела чаєняток При битій дорозі. Ця пісня про Україну, про горе її дітей, яких гнали в неволю турки і татари, розпинала польська шляхта, мордували російські царі. Ось у таких умовах я назвалась Д. Чайкою, щоб піднести свій голос на захист українського народу, української культури. -Дякуємо Вам за цікаву співбесіду. 2.Повідомлення учнів. - Д. Чайка створила чимало віршів, оповідань, казок, лібрето, дитячих опер, поезій в прозі. Найбільшу славу письменниці принесли поезії в прозі. В кінці XIX на початку XX століття цей жанр набув значного поширення. Учень-літературознавець.Термін "поезія в прозі" був уведений Ш. Бодлером у 1869 році. Потім вірші прозою привертали увагу А. Рембо, І. Тургенєва, М. Коцюбинського, В. Стефаника, М. Черемшини, О.Кобилянської, Б. Грінченка, Л.Українки. Поезія в прозі - короткий ліричний твір настроєвого характеру, наближеного за формою тексту до прози і водночас за мелодикою, підвищеною емоційністю та ліричним сюжетом - до поезії. Цей жанр ніби перебуває на межі прози і поезії. ( Учні роблять запис до літературознавчого словника) - Найбільшу групу поезій в прозі становлять мініатюри на "морську" тематику - в них обов'язково присутній образ моря у тій чи іншій варіації. Писалися вони в кінці 80-х років. 3. Ідейно-художній аналіз поезій в прозі. - Під час читання виділіть складові сюжету: вступ, зав'язку, розвиток подій, кульмінацію, розв'язку. 4. Виразне читання мініатюри "Дівчина-чайка". Повідомлення учня про чайок. (Чайка – А. Символ свободи і незалежності, Б. Символ печалі і смутку…) Експозиція - опис морського острова і скелі на ньому. Зав'язка - прибуття на острів чоловіка. Розвиток подій - розповідь про чоловіка і його дочку. Кульмінація - порятунок козаків дівчиною. Розв'язка - дівчина стає чайкою, батько - вогником. 5. Евристична бесіда 1.Яка легенда лягла в основу поезії в прозі «Дівчина-чайка»? 2.Чим займався старий на острові й чому? 3.Якою була донька старого? 4.Чому сердилося й лютувало море? 5.Чи були ви на морі? Опишіть його, яким воно буває? 6.Що ви знаєте про походи запорізьких козаків? Чому море віддавна приваблювало сміливих людей? 7.Чим цей твір нагадує казку, що спільного у нього з віршем? 6. Характеристика дівчини-чайки, складання схеми 7. Звернення до картини І. Айвазовського "9 вал" (з метою порівняння її та описами моря у мініатюрі) 8. Визначення особливостей поезії в прозі "Дівчина-Чайка" Легендарність – Фантастичність – Символічність – Емоційність – Символом чого у мініатюрі стає героїня? 9. Виразне читання напам'ять учнем (вчителем) мініатюри "Морське серце" 10.Словникова робота Хутко – швидко Страхополох – боягуз Перли – коштовні камені Ущент – повністю Гидує – нехтує Зиркнути – глянути 11.Літературний діалог
V Узагальнення вивченого матеріалу. 1. Гра «Хто швидше?» За 2 хвилини записати слова-іменники на морську тематику (море, хвилі, перли, акула, риба, чайка, водорості……) 2. Сенкан І група «Чайка» Чайка Сірокрила, гарна Літає, квилить, сповіщає Граційна морська птаха Свобода ІІ група «Медуза» Медуза Холодна, слизька Плаває, жалить, відштовхує Вільноплаваючий морський організм Желеподібна VІ.Підсумок уроку 1.Закінчи речення: Я знаю… Я пам’ятатиму… Мене вразило… Мені сподобалося… Хочу дізнатися… 2.Висновок . -Легендарні сюжети мініатюр використовуються для того, щоб розв'язати одвічні і моральні проблеми вірності і зради, любові і жорстокості. Твори письменниці, пройняті ідеями гуманізму, сповнені вірою в торжество добра над злом. VІІ.. Домашнє завдання. Підготувати повідомлення на тему: 1. "Морська тематика в творчості українських і зарубіжних письменників".. 2. Намалювати ілюстрації до творів
|