Урок до Дня українського козацтва, Дня захисників та захисниць України.
Мета: формувати інтерес до історичного минулого українського народу, виховувати моральні якості, почуття патріотизму, створити атмосферу свята у грі-змаганні.
ОЧІКУВАННІ РЕЗУЛЬТАТИ
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Вид уроку: з елементами інтеграції (української література).
Форма уроку: урок-вікторина.
Обладнання: музичний супровід, портрети гетьманів, репродукції малюнків козацької тематики, мультимедійна презентація, таблиці, схеми, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ-ВІКТОРИНИ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТИ
Повідомлення теми та мети уроку.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учні заздалегідь створили дві команди: Джура і Осавул.
(Звучить козацький марш, що створює відповідний настрій і бажання активно працювати на уроці).
III. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.
Вчитель: Добрий день, шановне панство!!! 14 жовтня наша держава відзначає 20-ту річницю до Дня Українського козацтва (згідно указу Президента України від 7 серпня 1999 року). Важко уявити минуле нашої держави без славної козацької доби. Саме у 8 класі ви розпочинаєте знайомитися з історією козацтва. І сьогодні ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте наше козацьке минуле.
І. «Давно се діялось колись…»
Вчитель: Кожна команда відповідатиме по черзі. Якщо у команди немає відповіді, або вона невірна, то у суперників є шанс заробити додатковий бал. За вигуки поза чергою з команди будуть зніматися бали.
1 |
Як називається довгий козацький чуб? (оселедець) |
1 |
Як називався чоловік, що керував козацьким куренем? (курінний отаман) |
2 |
Як називався козацький човен? («Чайка») |
2 |
Хто був першим отаманом Запорозької Січі? (Дмитро Вишневецький-Байда) |
3 |
Як називається символ гетьманської влади? (Булава) |
3 |
На якому дніпровому острові знаходилася перша з відомих козацьких січей? (Мала Хортиця) |
4 |
Як називалися широкі козацькі штани? (Шаровари) |
4 |
Кому вхід на Січ був суворо заборонений? (Жінкам) |
5 |
Яких козаків називали «сиднями» та «гніздюками»? (Сімейних) |
5 |
Козацькі хутори, які використовувалися для праці. (Зимівники) |
6 |
Які злочини вважалися серед козаків найтяжчими і за них карали смертю? (Зрада, порушення військової дисципліни, крадіжка січового майна) |
6 |
Як називалися символи влади старшини у козаків? (Клейноди) |
7 |
Скільки куренів існувало на Січі в період її розквіту? (38) |
7 |
Якої довжини була козацька «чайка»? (20 м.) |
8 |
Скільки великих порогів існувало на Дніпрі? (9) |
8 |
Скільки існувало всього Запорозьких Січей? (8) |
9 |
Якої висоти був козацький бунчук? (2,5 м.) |
9 |
Скільки осіб максимально могла вмістити козацька «чайка»? (70) |
10 |
Найвідоміший козацький танок. (Гопак) |
10 |
Найвідоміша козацька страва. (Куліш) |
ІІІ. Конкурс відгадай картину (портрети гетьманів)
Вчитель: Запрошуємо на сцену отаманів. Перед вами - столи з предметами та ілюстраціями. Ваше завдання - показати правильну ілюстрацію-відповідь або продемонструвати, як певну дію виконували козаки. Роздивіться все уважно… Готові? Починаємо!
ІV. Гра «Що тут зайве?» (підкреслити зайві слова)
Осавул: XVI ст. Турки і татари завзято штурмували фортецю. Гетьман Петро Сагайдачний палив свою знамениту люльку, аж раптом задзвонив телефон. Гетьман зняв слухавку і почув схвильований голос польського короля. Він просив допомоги у гетьмана. Сагайдачний дав згоду. Вдарили гармати, забабахкали рушниці. Турків було розгромлено.
V. «Козацькі страви»
Вчитель: Час плине швидко і, мабуть, інтелектуальні зусилля потребують поповнення запасів енергії. Саме цим ви зараз і займетеся - будете куховарити!!! Відомо, що запорожці завжди любили попоїсти! Іван Котляревський у своїй поемі «Енеїда» навів незчисленні козацькі смаколики!
Ваше завдання - із запропонованих інгредієнтів «зварити» страву (покласти у казан потрібні назви), а зайві продукти відкинути!
(Кожній команді надається «казан» (велика аплікація на мольберті)
і аркуші з назвами страв і продуктів, з яких їх готують.)
Тетеря: квас, житнє борошно, сіль, сметана, селера, горілка, часник, сало, пшоно, цибуля.
VIІ. «Народ скаже, як зав’яже»
Вчитель: Про козаків наш народ склав багато пісень, казок, легенд і приказок.
Ось прислів’я - вам потрібно їх скласти.
«Осавул»:
VIII. «Чорна скринька».
Вчитель:
1) Те, що лежить тут, є дорогим кожному з нас.
2) Те, що лежить тут, козак завжди носив з собою.
3) Те, що лежить тут, козак ховав під устілки чобіт.
То що ж це?
Відповідь: жменя рідної землі.
IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
Виступ журі, нагородження команди-переможця. Оголошення оцінок.
Джура: XVI ст. Минуло літо. Настала зима. У лісах і болотах було безліч різної дичини. Козаки зібралися на полювання. Вони взяли рушниці, кулі, порох, запас харчів. Один із козаків взяв бінокль і фотоапарат. Полювання було вдалим.
Осавул: XVI ст. Турки і татари завзято штурмували фортецю. Гетьман Петро Сагайдачний палив свою знамениту люльку, аж раптом задзвонив телефон. Гетьман зняв слухавку і почув схвильований голос польського короля. Він просив допомоги у гетьмана. Сагайдачний дав згоду. Вдарили гармати, забабахкали рушниці. Турків було розгромлено.
Соломаха:
Житнє борошно, ґринджоли, окріп, сіль, цибуля, смалець, часник, гречане борошно, аґрус, сир.
Тетеря: квас, житнє борошно, сіль, сметана, селера, горілка, часник, сало, пшоно, цибуля.
«Джура»:
1.Де козак, там, і слава.
2.Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води.
3.Степ та воля - козацька доля.
4.Хліб та вода - то козацька їда.
5.Хоч і спина гола, козаку аби воля.
«Осавул»:
1.Кінь для козака, як крила для пташки.
2.Не журися, козаче, нехай ворог плаче!
3.У козака життя коротке, а слава – вічна!
4.Береженого бог береже, а козака - шабля.
5.Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.