Урок до Дня Українського козацтва.

Про матеріал
Урок до Дня Українського козацтва, Дня захисника України з метою формування в учнів почуття патріотизму, любові до свого народу; виховання громадянських почуттів, свідомої соціальної активності та відповідальності.
Перегляд файлу

Урок до Дня українського козацтва, Дня захисників та захисниць України.

Мета: формувати інтерес до історичного минулого українського народу, виховувати моральні якості, почуття патріотизму, створити атмосферу свята у грі-змаганні.

ОЧІКУВАННІ РЕЗУЛЬТАТИ

Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати хронологічну послідовність подій Козаччини;
  • складати характеристику історичним діячам;
  • називати та тлумачити поняття.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Вид уроку: з елементами інтеграції (української література).

Форма уроку: урок-вікторина.

Обладнання: музичний супровід, портрети гетьманів, репродукції малюнків козацької тематики, мультимедійна презентація, таблиці, схеми, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ-ВІКТОРИНИ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТИ

Повідомлення теми та мети уроку.

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учні заздалегідь створили дві команди: Джура і Осавул.

(Звучить козацький марш, що створює відповідний настрій і бажання активно працювати на уроці).

III. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.

 

Вчитель: Добрий день, шановне панство!!! 14 жовтня наша держава відзначає 20-ту річницю до Дня Українського козацтва (згідно указу Президента України від 7 серпня 1999 року). Важко уявити минуле нашої держави без славної козацької доби. Саме у 8 класі ви розпочинаєте знайомитися з історією козацтва. І сьогодні ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте наше козацьке минуле.

 

І. «Давно се діялось колись…»

Вчитель: Кожна команда відповідатиме по черзі. Якщо у команди немає відповіді, або вона невірна, то у суперників є шанс заробити додатковий бал. За вигуки поза чергою з команди будуть зніматися бали.

1

Як називається довгий козацький чуб? (оселедець)

1

Як називався чоловік, що керував козацьким куренем? (курінний отаман)

2

Як називався козацький човен? («Чайка»)

2

Хто був першим отаманом Запорозької Січі? (Дмитро Вишневецький-Байда)

3

Як називається символ гетьманської влади? (Булава)

3

На якому дніпровому острові знаходилася перша з відомих козацьких січей? (Мала Хортиця)

4

Як називалися широкі козацькі штани? (Шаровари)

4

Кому вхід на Січ був суворо заборонений? (Жінкам)

5

Яких козаків називали «сиднями» та «гніздюками»? (Сімейних)

5

Козацькі хутори, які використовувалися для праці. (Зимівники)

6

Які злочини вважалися серед козаків найтяжчими і за них карали смертю? (Зрада, порушення військової дисципліни, крадіжка січового майна)

6

Як називалися символи влади старшини у козаків? (Клейноди)

7

Скільки куренів існувало на Січі в період її розквіту? (38)

7

Якої довжини була козацька «чайка»? (20 м.)

8

Скільки великих порогів існувало на Дніпрі? (9)

8

Скільки існувало всього Запорозьких Січей? (8)

9

Якої висоти був козацький бунчук? (2,5 м.)

9

Скільки осіб максимально могла вмістити козацька «чайка»? (70)

10

Найвідоміший козацький танок. (Гопак)

10

Найвідоміша козацька страва. (Куліш)

 

ІІІ. Конкурс відгадай картину (портрети гетьманів)

Вчитель: Запрошуємо на сцену отаманів. Перед вами - столи з предметами та ілюстраціями. Ваше завдання - показати правильну ілюстрацію-відповідь або продемонструвати, як певну дію виконували козаки. Роздивіться все уважно… Готові? Починаємо!

  1. Як козаки голосували?   /підкинути шапку/
  2. Як козаки ховалися у плавнях від ворога?   /під водою дихали через очеретинку/
  3. Яку зброю козаки вважали чесною, справедливою?   /шабля/
  4. Цей предмет називали «душею козака», а ще - «носогрійкою». Для кожного запорожця це був своєрідний талісман, з яким не розлучалися за жодних умов!   /люлька/
  5. Ця річ була така ж важлива і цінна для козака, як і шабля - носили її у спеціальному чохлі на поясі, або ж … за халявою чобота   /ложка/
  6. Без цієї речі уявити козака неможливо. Синього чи зеленого кольору у будні, червоного чи малинового - на свята. А на виготовлення цієї речі йшло не менше 10 метрів матеріалу!   /шаровари/

 

ІV. Гра «Що тут зайве?» (підкреслити зайві слова)

Джура: XVI ст. Минуло літо. Настала зима. У лісах і болотах було безліч різної дичини. Козаки зібралися на полювання. Вони взяли рушниці, кулі, порох, запас харчів. Один із козаків взяв бінокль і фотоапарат. Полювання було вдалим.

Осавул: XVI ст. Турки і татари завзято штурмували фортецю. Гетьман Петро Сагайдачний палив свою знамениту люльку, аж раптом задзвонив телефон. Гетьман зняв слухавку і почув схвильований голос польського короля. Він просив допомоги у гетьмана. Сагайдачний дав згоду. Вдарили гармати, забабахкали рушниці. Турків було розгромлено.

 

V. «Козацькі страви»

Вчитель: Час плине швидко і, мабуть, інтелектуальні зусилля потребують поповнення запасів енергії. Саме цим ви зараз і займетеся - будете куховарити!!! Відомо, що запорожці завжди любили попоїсти! Іван Котляревський у своїй поемі «Енеїда» навів незчисленні козацькі смаколики!

Ваше завдання - із запропонованих інгредієнтів «зварити» страву (покласти у казан потрібні назви), а зайві продукти відкинути!

(Кожній команді надається «казан» (велика аплікація на мольберті)

і аркуші з назвами страв і продуктів, з яких їх готують.)

 

Соломаха: житнє борошно, ґринджоли, окріп, сіль, цибуля, смалець, часник, гречане борошно, аґрус, сир.

Тетеря: квас, житнє борошно, сіль, сметана, селера, горілка, часник, сало, пшоно, цибуля.

 

VIІ. «Народ скаже, як зав’яже»

Вчитель: Про козаків наш народ склав багато пісень, казок, легенд і приказок.

Ось прислів’я - вам потрібно їх скласти.

«Джура»:

  1. Де козак, там, і слава.
  2. Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води.
  3. Степ та воля - козацька доля.
  4. Хліб та вода - то козацька їда.
  5. Хоч і спина гола, козаку аби воля.

«Осавул»:

  1. Кінь для козака, як крила для пташки.
  2. Не журися, козаче, нехай ворог плаче!
  3. У козака життя коротке, а слава – вічна!
  4. Береженого бог береже, а козака - шабля.
  5. Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.

 

VIII. «Чорна скринька».

Вчитель:

1) Те, що лежить тут, є дорогим кожному з нас.

2) Те, що лежить тут, козак завжди носив з собою.

3) Те, що лежить тут, козак ховав під устілки чобіт.

То що ж це?

Відповідь: жменя рідної землі.

 

IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

Виступ журі, нагородження команди-переможця. Оголошення оцінок.

 

 

Джура: XVI ст. Минуло літо. Настала зима. У лісах і болотах було безліч різної дичини. Козаки зібралися на полювання. Вони взяли рушниці, кулі, порох, запас харчів. Один із козаків взяв бінокль і фотоапарат. Полювання було вдалим.

 

 

Осавул: XVI ст. Турки і татари завзято штурмували фортецю. Гетьман Петро Сагайдачний палив свою знамениту люльку, аж раптом задзвонив телефон. Гетьман зняв слухавку і почув схвильований голос польського короля. Він просив допомоги у гетьмана. Сагайдачний дав згоду. Вдарили гармати, забабахкали рушниці. Турків було розгромлено.

 

Соломаха:

Житнє борошно, ґринджоли, окріп, сіль, цибуля, смалець, часник, гречане борошно, аґрус, сир.

Тетеря: квас, житнє борошно, сіль, сметана, селера, горілка, часник, сало, пшоно, цибуля.

 

 

 

 

«Джура»:

1.Де козак, там, і слава.

2.Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води.

3.Степ та воля - козацька доля.

4.Хліб та вода - то козацька їда.

5.Хоч і спина гола, козаку аби воля.

«Осавул»:

1.Кінь для козака, як крила для пташки.

2.Не журися, козаче, нехай ворог плаче!

3.У козака життя коротке, а слава – вічна!

4.Береженого бог береже, а козака - шабля.

5.Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.

 

 

 

 

docx
Додано
15 червня 2022
Переглядів
1448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку