Урок до Міжнародного дня рідної мови на тему"Яке прекрасне рідне слово! Воно – не світ, а всі світи…( Прислівник як самостійна частина мови. Розряди прислівників)"

Про матеріал
Урок до Міжнародного дня рідної мови на тему"Яке прекрасне рідне слово! Воно – не світ, а всі світи…( Прислівник як самостійна частина мови. Розряди прислівників)", на якому учні матимуть змогу поглибити знання про прислівник як частину мови, навчаться розпізнавати в текстах прислівники, їх розряди за значенням, визначати граматичні ознаки і синтаксичну роль.
Перегляд файлу

Тема. Яке прекрасне рідне слово! Воно – не світ, а всі світи…( Прислівник як  самостійна частина мови. Розряди прислівників.)

Мета : на основі здобутих у початковій школі знань про частини мови поглибити знання учнів про прислівник як частину мови, навчити розпізнавати в текстах прислівники, їх розряди за значенням, визначати граматичні ознаки і синтаксичну роль; з’ясувати, яку роль відіграють прислівники у тексті і взагалі у нашому житті;  розвивати пам'ять, увагу, творче мислення, пізнавальні здібності, пошукові якості, організаторські навички, культуру мовлення, стилістичну вправність;

 виховувати любов до української мови, художнього слова, повагу до традицій і звичаїв українського народу, поглибити знання учнів про рослини-символи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-віночок.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація,картки, відеовірш О.Забужко «Рідна мова», роздатковий матеріал, проекти учнів.

 

  Епіграф уроку: «Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова…»

                                                                                                       Панас Мирний

Хід уроку

І.Організаційний етап

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Повідомлення теми і мети уроку

1.Створення мовленнєвого середовища

Вчитель. Сьогодні ми почнемо вивчати  ще одну частину мови.  Назвіть її за підказкою. Я дуже оригінальна частина мови, адже маю одну надзвичайну рису вдачі – незмінність. І це, звичайно, прислівник.

                                                                                                  (Слайд №1) 

Урок буде проходити під гаслом: «Пишу грамотно!

                                                           Говорю правильно!»  (Слайд № 2)

Сьогодні ми з вами на уроці повинні:      

- поглибити знання про прислівник як самостійну частину мови;

- закріпити вміння визначати граматичні ознаки і синтаксичну роль;

- розрізняти розряди прислівника, нам необхідно з’ясувати, яку ж роль відіграють                                                                                                      прислівники у тексті і взагалі у нашому житті;

- будемо розвивати своє логічне мислення.

     І мені дуже хочеться, щоб на цьому році ви навчилися бачити прекрасне у звичайному, а з  уроку винесли любов до художнього слова, повагу до традицій і звичаїв українського народу.

       Сьогодні також кожен з вас зможе побудувати своє сонце знань з теми «Прислівник»                                              (Слайд №3)

 

         В рамках тижня української мови, який присвячений пам’ятній даті (21 лютого – Міжнародний день рідної мови) ми проведемо урок, епіграфом якого стали слова Панаса Мирного

 «Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова…»      

                                                                      ( Слайд №4)                                                                                                                                                                  

  • Діти, як ви розумієте ці слова?(Випереджувальне завдання)

Так, мова - це коштовний скарб народу(говорив І.Франко), це доля народу і вона залежить від того, як ревно ми всі її плекатимемо

Проблемне запитання уроку:

Чи залежить успіх людини від знання мови?

Відповідь на це запитання ви дасте в кінці уроку.

 

2. Слово вчителя                                       (Слайд № 5)

    Сьогодні наш урок буде незвичайним. Це – урок-віночок. Вінок не просто  елемент українського костюма, а й оберіг нашої української культури. А ще в ньому прихована чарівна сила рідної землі, сила, що болі знімає, душу зцілює, сили береже. Наші бабусі знали секрети: як плести, де і коли зберігати квіти у вінках. Всього в українському віночку 12 квіточок і кожна з них є оберегом. Дівчаткам плели віночки із семи квіточок. І ми будемо вплітати по одній квіточці але тільки тоді, коли виконаємо певне завдання.

 

ІІІ. Сприйняття й засвоювання навчального матеріалу

    Щоб вплести першу квітку – мак, проведемо мовленнєву розминку.

1. Мовленнєва розминка                               (Слайд №6)

-  Скільки частин в українській мові?

-  Як називається розділ науки про мову, в якому слова вивчаються як частини мови?

-  На   які  групи поділяються всі частини мови?

-   До якої групи відносимо прислівник?

 - Які форми дієслова ви знаєте?

 

2. Робота з підручником

1) Опрацювання теоретичного матеріалу ст.170-172

2) Вправа 359, 360 усно

3.Гра «Чиста дошка»

       Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки і відповідає на питання як? де? куди? коли? чому? скільки?  навіщо?

У реченні виконує найчастіше синтаксичну роль обставини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Коментоване письмо                                  (Слайд №7)

21 лютого наша країна разом з усім світом відзначає День рідної мови. Це день повернення українців до їхньої історичної пам’яті. 21 лютого 1952 року в

м. Бангладеш влада жорстоко придушила демонстрацію протесту, спричинену урядовою забороною на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у країні став Днем полеглих за рідну мову.

 

Вплітаємо мак 

(Учнівський проект «Мак»)

Мак у віночку – символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій боротьбі і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському вінку. Щоб вплести наступну квіточку, потрібно розшифрувати її символьне значення.

Вам необхідно вибрати з поданих слів прислівники і за першими буквами відновити слово, в кінці додайте ь.                    (Слайд № 8)

5.Вибірковий диктант

Мимоволі, малий, троє, утричі, близький, далеко, ранком, інший, танути, інколи, сонний, вільний, сонно, четверо, тихий, тендітно.

 

 

Мимоволі

утричі

далеко

ранком

інколи

сонно

тендітно

ь

 

Вплітаємо волошку

(Повідомлення учнів про волошку).Символом мудрості, людського прозріння, краси і величі неба є- волошка. Це лікарська рослина. Відвари з неї пють при сильному кашлі.

 

 

6.Гра «Поремонтуй слова»                            (Слайд № 9)

Розшифруй перекручені слова (прислівники), визначте розряди за значенням

 

НІЖ СО БО, КУ ЗИМ В,  ЗУС Ч НА ТРІ,СОН С ПРО НЯ,  Ч РУ ПО, КО ЛО В НА, ПА ЗО ЛУ,ТРА В ЗА, ДА ЛЕ З КУ, ХИ Р ВЕ.

 

Босоніж, взимку, назустріч(мети), спросоння(пр.) поруч(м), навколо(м.), зопалу(пр.), завтра(ч), о, здалеку(м.), верхи(способу).

 

Вплітаємо безсмертник

(Повідомлення учнів про квітку)

 Дарує здоровя роду людському. Гоїть ранки чи виразки. Квітка смерть перемагає тож ніколи не вмирає. От безсмертником зветься. На здоровя нам дається.

 

7.Фразеологічний тренінг                                (Слайд № 10)

Вчитель. Пояснити значення фразеологізмів

Як курка лапою – погано.

Як сніг на голову – несподівано

Як кіт наплакав – мало.

Жити на широку ногу – розкішно.

 Душа в душу – дружно.

Як мокре горить – повільно.

 

Вплітаємо ромашку – символ доброти, ніжності, дівочої чистоти.

(Повідомлення учнів про ромашку)

 

8.Творче завдання « Одним словом»

                                                                      (Слайд № 11)

                                     Одним словом

Кожного дня – щодня

По праву руку – праворуч

У призначену годину – вчасно

Перший раз – вперше

Босими ногами – босоніж

При всіх людях – привселюдно

 

Вплітаємо яблуневий цвіт – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівки і промовляв: «Мати – яблуня моя. Дай моїй донечці здоров’я і долі щасливої».(Повідомлення про яблуневий цвіт)

 

Робота з підручником Вправа 362 письмово

 

 

Вплетемо наступну квітку – барвінок 

(Повідомлення учнів про барвінок)

    Барвінок – символ життя людської душі. До людської оселі тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий стіл, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Цілий рік його шанують, вважаючи символом життя.

 

Слуховий  диктант                                                        (Слайд № 12)

А зараз цікаве відеозавдання. Відеовірш  О.Забужко «Рідна мова»

 Прослухати запис, відшукати прислівники

По-кленовому, навіки, всюди, повсякчас  )

  • Від яких частин мови утворені прислівники?
  • Які прислів’я про мову ви знаєте?

Звучить пісня «Мова єднання». Діти виконують вправу «Гронування»

 

                                  Гронування                 ( Слайд № 13)

Мова

Ніжно              дзвінко         щиросердно             мило                співучо

Колисково      велично        вічно                        всюди               милозвучно

Солов’їно        шовково      по-материнськи        щоденно         навіки

Повсякчас       цікаво          по –новому               благодатно      стоголосо

 

Для чого служать прислівники? Яку роль вони виконують у мовленні?

Вплітаємо калину – символ України, вроди і чистоти. (Повідомлення учнів про калину).

 

На кінець прикрасимо віночок сенканом про прислівник. (Слайд № 14)

Сенкан – східний стиль віршування.

              

Прислівник

Казковий, незмінний

Навчає, захоплює, спонукає

Це самостійна частина мови

Морфологія

 

ІV.Підсумковий етап.Оцінювання.

 

         Рефлексія.                                                     (Слайд № 15)

Продовжте незакінчені речення.

Я знаю….

Я вмію…

Я вважаю…

 

V. Домашнє завдання.

1. Опрацювати параграф 31 с.170-173, вправа 363 письмово

Скласти лінгвістичну казку про прислівник.

  •   Отак, вплітаючи квіточки у віночок, ми підійшли до кінця уроку.
  •  Дякую всім за роботу на уроці, за те, що були старанними і щирими, бажаю успіхів. Урок закінчено.

 

docx
Додано
22 травня 2020
Переглядів
484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку