Урок №
Тема: узагальнюючий урок з теми «Будова електронних оболонок атомів»
Мета: узагальнити знання учнів про Періодичний закон, Періодичну систему хімічних елементів Д.І. Менделєєва, будову атома, проаналізувати вивчений матеріал, повторити хімічні властивості природних родин лужних металів, підгрупи Нітрогену, галогенів, закріпити вміння записувати рівняння хімічних реакцій та проводити хімічний експеримент, показати взаємозв’язок природничих дисциплін, стимулювати пізнавальну діяльність учнів, розвивати інтерес до предмета, формувати вміння швидко і чітко формулювати свої думки, логічно викладати їх і обстоювати свою точку зору.
Матеріали й обладнання: таблиця хімічних елементів Д.І. Менделєєва, портрет вченого, реферати з пропонованої теми, кросворди, плакати з висловами, що стосуються періодичного закону, дидактичні картки.
Тип уроку: узагальнення й систематизація ЗУН.
Епіграф: запитуйте та відповідайте – це девіз пізнання і навчання.
Хід уроку:
1.Організаційний етап
Хімічний кабінет підготовлений до уроку: на дошці й стінах розміщені плакати з епіграфами й висловами, які стосуються періодичного закону:
«Періодичний закон є істинним компасом для дослідників» (В. Рамзай)
«Періодичному закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки надбудову і розвиток обіцяє» (Д.І. Менделєєв)
2.Мотивація навчальної діяльності
Учитель: сьогодні урок з теми «Будова електронних оболонок атомів» ми проведемо у вигляді мандрівки країною Елементарією. Мешканці цієї країни дуже різні, навіть з протилежними характерами, але всі вони поважають закони свого засновника.
Мандрівка буде проходити за таким маршрутом:
Похід вимагатиме певних знань, умінь та навичок.
Щоб дістатися кінцевої зупинки, потрібно набрати певний багаж трофеїв-фішок.
Для подорожі клас було заздалегідь розподілено на творчі групи, які обрали назву своїй групі – назву елемента та капітана. За першим столом працює творча група «Натрій», за другим столом – група «Фосфор», за третім – група «Хлор».
Капітану групи видається картка з таблицею для оцінювання участі учня в роботі групи. За правильну відповідь на запитання учень отримує фішку, яку зберігає до кінця подорожі.
№ з/п |
ПІП. учня |
Кількість отриманих трофеїв-фішок |
Загальна кількість отриманих балів |
|||||||
Активна участь у роботі команди |
Додаткові питання та завдання |
Розв’я зування задач |
Сасамос тійна робота |
Експе римент |
Повідомлення |
Митний контроль |
Розминка |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Надаю слово для привітання першій групі, другій, третій.
Зачитування епіграфу уроку.
6.Домашнє завдання
Параграф 35, №3,4,5* С.165-166.
Командам випустити стінгазету з теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва». Звернути увагу на прикладах в класі.
А команди беруть участь у розминці.
3.Узагальнення й систематизації
Станція «Розминка – перетягування хімічного канату»: кожна група отримує питання, ціна відповіді – 2 бал, якщо відповідає інша група – 1 бал.
Підсумок по-першому конкурсу капітани, хто більше отримав фішок.
На нашому шляху з’явилася перешкода – Символьний контроль (метод «Мікрофон»). Щоб здолати її, треба захистити назву своєї команди. Для цього потрібно дати характеристику елемента (назви своєї групи) за місцем розташування у періодичній системі. Ціна відповіді – 3 бали.
Представник якої родини
Порядковий номер
Відносна атомна маса
Заряд ядра атома
Кількість електронів
Кількість протонів
Na Кількість нейтронів
Валентність
Формула вищого оксиду
Формула водневої сполуки
Електронна формула
Графічне зображення
Кількість електронів на зовнішньому рівні, кількість спарених та неспарених електронів
Представник якої родини
Порядковий номер
Відносна атомна маса
Заряд ядра атома
Кількість електронів
Кількість протонів
P Кількість нейтронів
Валентність
Формула вищого оксиду
Формула водневої сполуки
Електронна формула
Графічне зображення
Кількість електронів на зовнішньому рівні, кількість спарених та неспарених електронів
Представник якої родини
Порядковий номер
Відносна атомна маса
Заряд ядра атома
Кількість електронів
Кількість протонів
Cl Кількість нейтронів
Валентність
Формула вищого оксиду
Формула водневої сполуки
Електронна формула
Графічне зображення
Кількість електронів на зовнішньому рівні, кількість спарених та неспарених електронів
Капітани груп поставте бали, хто відповідав.
Станція «Хіміко-географічно-біологічна». Щоб подолати цю станцію, потрібно відповісти на певні запитання, ціна відповіді – 1 бал.
1.Які хімічні елементи названі на честь учених? (Менделевій, Резерфордій, Борій, Кюрій, Ейштейній, Нобелій, Фермій, Лоуренсій, Рентгеній)
2.Які хімічні елементи названі на честь міфічних героїв? (Титан, Тантал, Прометій, Ніобій, Ванадій)
3.Які хімічні елементи названі на честь частин світу? (Європій і Америцій)
4.Перерахуйте елементи, названі на честь країн? (Германій – Німеччина, Францій – Франція, Полоній – Польша, Рутеній – Росія)
5.Який хімічний елемент названий на честь штату в США? (Каліфорній)
6.Назва якого елемента походить від назви півострова? (Скандій – Скандинавський півострів)
7.Який елемент названий за найменуванням острова? (Купрум – від о. Кіпр)
8.На який хімічний елемент багата ламінарія? (Іод)
9.Який метал має бактерицидні властивості? (Срібло)
10.Назвіть хімічний елемент, назва якого збігається з російською назвою соснового лісу? (Бор)
11.Нестача якого елемента в організмі людини призводить до карієсу? (Флуор)
На нашому шляху ще одна перешкода – Митний контроль. Щоб здолати її, потрібно охарактеризувати хімічні властивості елементів – назв ваших груп.
До дошки виходять з кожної групи по одному представнику. Ціна відповіді – 3 балів.
Станція «Історична» характерна тим, що тут кожна група розповідає все, що вона знає про свій елемент. Кожне повідомлення оцінюється у 3 бали.
Капітани зарахуйте бали доповідачам.
Діти, зараз самостійно оцініть свої знання з хімії і підніміть руку ті, хто знає хімію на 10-12 балів, на 7-9 балів, на 4-6 бали.
Станція «Практична»: розв’язати задачу відповідно до свого рівня ЗУН. Ціна відповіді – 3, 4, 5 балів.
Картка 1
1.Відносна молекулярна маса оксиду елемента І групи дорівнює 144. Назвіть цей елемент.
2.Елемент головної підгрупи IV групи утворює летку сполуку з Гідрогеном, масова частка цього елемента в якій – 5,2%. Визначте цей елемент, укажіть формулу його вищого оксиду й леткої сполуки з Гідрогеном.
3.Двовалентний метал масою 2,5г повністю прореагував з водою. При цьому виділився газ об’ємом 1,4л. Визначте метал.
Картка 2
1.Відносна молекулярна маса водневої сполуки елемента головної підгрупи V групи дорівнює 34. Назвіть цей елемент.
2.Елемент головної підгрупи V групи утворює вищий оксид, масова частка Оксигену в якому – 74,07%. Визначте цей елемент, укажіть формулу його вищого оксиду та леткої сполуки з Гідрогеном.
3.Метал другої групи масою 6г повністю прореагував з розчином хлоридної кислоти. При цьому виділився газ об’ємом 5,6л. визначте метал.
Картка 3
1.Відносна молекулярна маса вищого оксиду елемента ІІІ групи побічної підгрупи дорівнює 138. Назвіть цей елемент.
2.Елемент головної підгрупи V групи утворює кислоту складу Н3ЕО4, відносна молекулярна маса якої дорівнює 142, масова частка елемента в ній становить 52,82%. Визначте цей елемент.
3.Лужний метал масою 5,75г повністю прореагував з водою. При цьому виділився газ об’ємом 2,8л. визначте метал.
Капітани поставте відповідні бали за розв’язки задач.
4.Закріплення знань
Станція «Здобутих навичок»
Самостійна робота
1.Заряд ядра атома визначається: (а) числом електронів на зовнішньому енергетичному рівні; (б) числом нейтронів; (в) числом протонів.
2.Укажіть максимальну кількість електронів, що може перебувати на одній орбіталі: (а) три; (б) два; (в) один.
3.Максимальне число електронів, які можуть займати s-підрівень, дорівнює: (а) 1; (б) 2; (в) 6; (г) 8.
4.Укажіть, чим відрізняються між собою s- і p-орбіталі: (а) тільки розміром; (б) формою та просторовою орієнтацією.
5.Число протонів у ядрі атома Феруму дорівнює: (а) 2; (б) 8; (в) 26; (г) 56.
6.Загальне число електронів у атомі елемента з протонним числом 13 і відносною атомною масою 27 — (а) 13; (б) 14; (в) 27; (г) 40.
7.Число електронів на зовнішньому електронному р-підрівні атома Хлору дорівнює: (а) 7; (б) 3; (в) 5; (г) 6.
8.На зовнішньому енергетичному рівні атома Сульфуру міститься електронів: (а) 2; (б) 4; (в) 6; (г) 8.
9.Елемент, атом якого має конфігурацію 1s22s22p63s23p1 — це (а) Аl; (б) Са; (в) СІ; (г) Na.
10.Скорочена електронна конфігурація ...3d54s24p0 відповідає атому із зарядом ядра: (а) 20; (б) 25; (в) 30; (г) 35.
11.Серед наведених позначень електронних конфігурацій неможливими є: (а) 1р1; (б) 1s2; (в) 2d4; (г) 3f2.
12. Формула вищого оксиду елемента із величиною заряду ядра +24 — це: (а) ЕО; (б) Е2О7; (в) ЕО3; (г) Е2О3.
Взаємоперевірка сам. робіт
5.Підсумки уроку
Станція «Кінцева»
Ось ми й дісталися станції «Кінцева», давайте підрахуємо свої трофеї-фішки.
Підбивається підсумок задач уроку, аналіз висловів про ПЗ та ПС
Капітани груп зачитують загальну кількість балів, які отримали члени його групи, визначаються найкращі учні. Учитель оголошує оцінки, дякує за плідну працю на уроці.
Сьогоднішній урок хочеться закінчити віршем Н. Глазкова (учень читає вірш):
Пусть зимний день с метелями
Не навевает грусть, -
Таблицу Менделеева
Я знаю наизусть.
Зачем ее я выучил?
Могу сказать зачем.
В ней строгость и величие
Любимейших поэм.
Без многословья книжного
В ней смысла торжество.
И элемента лишнего
В ней нет ни одного.
В ней пробужденье дерева
И вешних льдинок хруст.
Таблицу Менделеева
Я знаю наизусть.
Конкурс «Чи знаєш ти назви хімічних елементів?»
За одну хвилину командам необхідно написати всі хімічні елементи, які починаються:
1)на «н» - ;
2)на «с» - ;
3)на «т» - .