1
Тема 1.Початкові хімічні поняття – 7 клас
Урок 5.
Тема: Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Фізичні властивості речовин.
Мета:
Формувати групи компетентностей: компетентності у галузі природничих наук, здатність спілкуватися рідною та іноземною мовою, інформаційно-комунікаційну, навчання впродовж життя, соціальну, культурну.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: скляний лабораторний посуд: колби (конічні, плоскодонні, кругло донні), склянка, скляна паличка; мірні циліндри – скляні і пластмасові; кульки з пластмаси та пінопласту; мідний купорос, вода, спирт, соль, мідь, кислота оцтова, цукор, залізо.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Аналіз практичної роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
З курсу природознавства ви знаєте , що всі предмети, що оточують нас називають фізичними тілами.
Фізичні тіла – це предмети, які нас оточують та мають масу,об'єм, форму.
1.Наведіть приклади фізичних тіл.
2. Чим відрізняються глобус та планета Земля?
3. Наведіть приклади природних фізичних тіл.
4. Фізичні тіла з чого виготовлені? (речовини)
3.Що таке речовина? (Речовина – те з чого складаються фізичні тіла.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Тіло. Матеріал. Речовина Бесіда Протягом усього життя людина стикається з речовинами. До складу атмосфери входять, крім кисню, азот, водяна пара і деякі інші гази. З повітрям ми вдихаємо кисень, видихаємо вуглекислий газ. У побуті використовуємо воду. З їжею вживаємо крохмаль, який міститься у крупах, картоплі, для поліпшення смакових якостей харчових продуктів додаємо до них сіль,оцет або цукор. Щоб приготувати їжу користуємося природним газом.
? А які ви знаєте речовини?
Назвіть їх (лимонна кислота, залізо, мідь, ртуть, скло).
Людина використовує не тільки ті речовини, які знаходяться в природі, а й створює багато штучних речовин.
? Як ви думаєте, для чого це роблять?
(Очевидно потрібні речовини з особливими властивостями , а таких в природі немає). Наприклад, для побудови літаків потрібен легкий і міцний матеріал, цим вимогам відповідає штучно створений метал – дюралюміній.
? Які ви знаєте штучно створені речовини? (Скло, гума, пластмаса, капрон, каучук, поліетилен).
Як ви вважаєте, чи з усіх речовин можна виготовити предмети?Чи можна щось зробити з води, крохмалю, оцту?
Речовини |
|
Природні |
Штучні |
?Наведіть приклади |
?Наведіть приклади |
Матеріал – те, з чого зроблені фізичні тіла.
Матеріал – це речовина або суміш речовин, які використовує людина для виготовлення предметів.
Вправа «Перекладач»
?Перекладіть українською (російською) мовою:
physical body → material → substance
тіло → матеріал → речовина
Тело→ материал → вещество
Приклади : Цвях – залізо- залізо
Зошит – папір - целюлоза
Фундамент будинка – бетон – цемент, пісок, вода
Вправа «Сортування»
?Розподіліть по стовпчиках назви тіл, речовин, матеріалів.
Тіло |
Речовина |
Матеріал |
|
|
|
Олівець( фізичне тіло), залізо (матеріал),спирт (речовина), пробірка (фізичне тіло), вода (речовина), крейда (речовина), скло (матеріал), азот (речовина), питна сода( речовина ), стілець (фізичне тіло), цвях (фізичне тіло), шматок крейди( фізичне тіло ) свічка фізичне тіло, алюміній (матеріал),магніт (фізичне тіло), керамічний посуд (фізичне тіло), мідь (матеріал), ртуть (речовина), кухонна сіль (речовина), вуглекислий газ (речовина).
2. Різноманітність тіл та речовин
Учитель демонструє скляний лабораторний посуд: пробірку, колбу, паличку, лійку, хімічний стакан, мірний циліндр.
?1. Назвіть запропонований лабораторний посуд.
2. Чим схожі ці предмети? (матеріалом, речовинами)
3. У чому відмінності запропонованого посуду. (розмір, форма, призначення)
Учитель демонструє 3 кульки: металеву, пластмасову та з пінопласту.
?1. Чим вони схожі? (формою)
2. Чим відрізняються? (матеріалом, речовинами, розміром, масою, об’ємом)
Учитель демонструє 2 мірних циліндри.
?1. Чим вони схожі? (формою, призначенням)
2. Чим відрізняються? (матеріалом, речовинами, розміром, масою, об’ємом)
Зробіть висновок:
З однієї речовини виробляють різні предмети.
Предмети одного і того ж призначення можна виготовляти з різних матеріалів.
Фізичні тіла можуть бути схожими або відрізнятися формою, розміром, матеріалом.
3. Агрегатний стан речовини Всі предмети які ви бачили виготовлені з твердих речовин. Але речовини можуть перебувати у трьох агрегатних станах – твердому, рідкому й газоподібному.
Наприклад , речовини які входять в склад повітря (кисень, азот, вуглекислий газ) перебувають у газоподібному стані, вода,олія, оцет – у рідкому. За різних умов одна і та сама речовина може бути у різних агрегатних станах. Можливо, ви знаєте таку речовину ? (Вода).
Робота з підручником ст.38, мал.. 34 «Будова речовини в різних агрегатних станах»; ст.. 39, мал.. 35 «Назви переходів між агрегатними станами речовин»
Бесіда
?1. 1 ряд - характеристика речовин в твердому стані; 2 ряд - характеристика речовин в рідкому стані; 3 ряд – характеристика речовин в газоподібному стані.
2. Яку назву має процес переходу з рідкого до твердого стану; з газоподібного до рідкого?
3. Який процес називають плавлення; випаровування?
Проте не кожній речовині притаманні всі три агрегатні стани. Йод і нафталін внаслідок довгого зберігання на повітрі переходять в газоподібний стан, минувши рідинну фазу. Цукор буває лише у твердому і рідкому станах,газоподібного стану для нього не існує.
4. Властивості речовин
Речовин є дуже багато , в даний час відомо понад 50 млн. речовин, з яких 70% природного походження. Кожного року їх кількість постійно зростає , вчені відкривають близько 200 тис. нових речовин. Для того щоб безпечно користуватися ними , використовувати їх з максимальною користю, не шкодити довкіллю, треба знати властивості речовин.
Властивості речовини — це ознаки, за якими речовина відрізняється від іншої або подібна до неї.
?Назвіть признаки, які відносяться до фізичних властивостей.
Частину цих властивостей можна визначити спостереженням. А деякі - за допомого вимірювальних приладів. (Додаток 1, стор. 170-171)
IV. Закріплення матеріалу
Виконання лабораторного досліду. (інструкція на ст.. 39-40)
Інструктаж з БЖД
Лабораторний дослід 1.
Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.
№ |
Основні ознаки |
Приклад (усно) |
1 вариант |
2 варіант |
|
|
вода |
Мідний купорос |
спирт, сіль, кисень |
Кислота оцтова, залізо, азот |
|
1. |
Агрегатний стан |
|
|
|
|
2. |
Блиск |
|
|
|
|
3. |
Колір |
|
|
|
|
4. |
Запах |
|
|
|
|
5. |
Електропроводність |
|
|
|
|
6. |
Теплопровідність |
|
|
|
|
7. |
Твердість* |
|
|
|
|
8. |
Розчинність у воді |
|
|
|
|
9. |
Густина г/см3 |
|
|
|
|
10. |
Температура кипіння |
|
|
|
|
11. |
Температура плавлення |
|
|
|
|
ІV. Рефлексія
Вправа «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці для мене вже було знайомим…
Сьогодні на уроці я узнав нове…..
Про тіла та речовини я хочу ще дізнатися…..
V. Домашнє завдання - §4, № 8 (стор. 42), виконати онлайн-тест