Тема уроку: “Геометрія навколо нас”
Мета уроку: систематизувати знання учнів про геометричні фігури та їх властивості. Розвивати просторову уяву, творчу самостійність та кмітливість; культуру математичного мовлення. Формувати навички і вміння висловлюватись логічно і лаконічно. Переконати учнів, що знання геометрії потрібне їм у навчанні та у житті. Виховувати інтерес до предмету.
Тип уроку: урок перевірки та корекції знань, умінь і навиків.
Форма проведення: робота в групах, створення ментальної карти.
Обладнання уроку: картки для опрацювання, набір креслярських інструментів, учнівський допоміжний матеріал.
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
Марія Гаєтана Аньєзі сказала : «Алгебра і геометрія – єдині країни, де панують тиша й мир». Наше сьогодення – невиправдане вторгнення росії в Україну, щоденні повітряні тривоги, загибель громадян України.
Оголошується хвилина мовчання.
ІІ. Організаційний момент.
Перевірка готовності класу до уроку й повідомлення, у якій формі проводитиметься урок. Поділ класу на чотири групи. Проведення жеребкування з визначенням номера групи. Кожна група обирає свого капітана. Нагадування правил техніки безпеки з креслярським інструментом; правил роботи в группах, дотримання взаємоповаги, взаємодопомоги, тактовністі, толерантності.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІV. Мотивація учіння школярів.
Завдання для класу:
Серед запропонованих фігур вибрати фігуру, яка відповідає місяцю вашого народження, а саме фігура без кутів – місяць першої половини року, фігура з кутами – місяць другої половина року.
Очікувана відповідь: коло(еліпс) або трикутник(чотирикутник).
Запитання до класу:
Які асоціації у вас викликає слово «геометрія»?
Очікувана відповідь: точка, пряма, теорема, задачі, рисунок до задач….
V.Перевірка знань учнями фактичного матеріалу й основних понять.
Клоуз – тест «Продовж мою думку»
Питання для 1групи:
Питання для 2 групи:
Питання для 3групи:
Питання для 4групи:
Підсумок етапу. Завдання для груп:
VI. Закріплення учнями знань та вмінь на практиці.
« Практикум з геометрії»:
- для 1 групи: скільки разів на добу стрілки годинника утворюють розгорнутий кут?
- для 2 групи: скільки разів на добу стрілки годинника утворюють прямий кут?
- для 3 групи: Який кут утворюють годинна і хвилинна стрілки годинника, коли вони показують 6 год?
- для 4 групи: Який кут утворюють годинна і хвилинна стрілки годинника, коли вони показують 3 год?
Порівняй довжину зображених відрізків. Назвати більший відрізок.
На рис.1 та рис.2 знайдіть помилку.
Очікувана відповідь: учні в приміщені навчального кабінету шукають паралельні та перпендикулярні прямі, кути, фігури з кутами та без кутів, порівнюють вазонок із квітами з променем.
Підсумок етапу: заповнення ментальної карти згідно з груповими відповідями.
VII. Збирання виконаних робіт.
Презентація учнями ментальних карт.
Очікувана відповідь: капітани презентують ментальну карту групи.
VIII. Рефлексія. Знайди слово.
ЦИРК – К+КУЛЯ –Я+Ь
ПРЯМИЙ – ИЙ +О + КУТ + НИК
ГЕОДЕЗІЯ – ДЕЗІЯ + МЕТРИ - И – ІЯ
ПРОМІНЕЦЬ – НЕЦЬ + НЬ
ТРАНС – С + СПОРТ + ИР
МАСКА – КА + ШТАБ
ЧИСЕЛЬНИК – ЕЛЬНИК + ЛО
ВІДРІЖ – Ж + ЖИТО +ЗОК
Очікувана відповідь: циркуль, прямокутник, геометрія, промінь, транспортир, масштаб, число.
IХ. Підсумок уроку.
Питання до учнів класу:
- Що було найцікавішим на уроці?
- З чим виникли труднощі?
- Над чим ще треба попрацювати?
- Оцініть свою роботу.
В нас сьогодні була геометрична гра, під час якої ми переконались, що геометрія присутня всюди. Вчений, математик Д. Гільберт висловив таку думку «У величезному саду геометрії кожний може підібрати собі букет за смаком». Тож вивчайте її, оскільки вона буде у пригоді кожному, ким би ви в майбутньому не стали.
Х. Домашнє завдання:
Чуєм як дзвенить дзвінок, всім спасибі за урок‼