«Полліанна»
Елеонор Портер
Ідея уроку:Ідея радості життя у творі.
Щирість,мужність і оптимізм героїні.
Мета:Допомогти учням усвідомити
зміст розділів роману «Маленька кімната героїні «, «Гра»;дати оцінку моральним якостям і вчинкам головної героїні. Розвивати навички зв’язного мовлення , спілкування , уміння висловлювати свою думку . Виховувати всебічну розвиненну особистість.
Тип уроку:комбінований
Обладнання:підручники,дидактичний матеріал,мультимедійна презентація,бук трейлер.
Епіграф:У наше життя приходить радість , коли у нас є чим зайнятися.
(В.Франка)
Хід уроку
1.Організаційний момент
Тихо-тихо всі сидять
Розмовляти не спішать.
Ручки й ніжки не працюють,
Діти слухають й міркують.
Побажаємо один одному успіхів і цікавих відкриттів на уроці . Зробимо коло і виконуємо тренінгову вправу «Привітай сусіда»(обмін побажаннями)
2.Мотивація навчального матеріалу , оголошення теми, епіграфи уроку.
Талановита американська письменниця Елеонор Портер подарувала нам книжку «Полліанна».Це чудовий приклад того, що на життя можна дивитися інакше.
Не те щоб не помічати поганого,а вміти побачити в цьому інакший бік . Мало хто міг очікувати , що невеличка повість схвилює всю країну. Такий приголомшливий успіх «Полліанна» літературознавець Колброн пояснює так : «Читач сприйняв цю книгу всім серцем . Книга підкуповує щирістю.
Читачі готові взяти з цієї книги урок для свого життя.»
А який урок дала вам ця книга ?
/приносити людям радість,радіти життю, оберігати друзів , брати і дарувати добро , сприймати труднощі радісно і бадьоро , з будь-якої ситуації знаходити вихід/.
Я зрозуміла , уроки, які ви назвали , візьмете для свого життя . Це дуже важливо вчитися жити з радістю в душі.
Запишемо тему і епіграф у зошит (слайд 1.2)
3.Актуалізація опорних знань
У сучасній англійській мові слово «Полліанна» вживається дуже широко , воно означає щиру і веселу людину , невиправного оптиміста.
Пригадайте , яким було у вас перше враження про Полліанну ?(щира і весела змінила світ навколо , дівчинка-веселка , дівчинка-світильничок , що освітлює все довкола , шукає в житті лише позитив )Скласти сенкан (творчий)
Таким чином , ця щира дівчинка своїм оптимізмом повертає радість оточуючим . Жоден твір Портер не повторив успіху, який випав на долю «Полліанни». Перед вами різні видання книги , які об’єднані образом головної героїні (слайд 3).Творче завдання:щоб привернути увагу читачів,оформіть свою власну обкладинку і презентуйте (додаток до уроку)
На ваш погляд , визначальним у героїні є доброта , щирість , радість.
Героїня гарна,чудова,оптимістична .
Про це свідчить і мова , і поведінка. Давайте , доведемо це.
4.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1)Пригадайте життєві ситуації з тексту , коли героїня радіє навіть тоді, коли радіти нема чого.
Наприклад , про тітку Поллі ( текст- «Я така щаслива, що ви в мене є».) або ситуація – краєвид (цитати з тексту – «Погляньте який чудовий краєвид?;хіба не чудовий . Яка гарна вулиця ! Я знала , що тут так гарно»)(слайд 4 )
2)Погляньте , будь ласка , на малюнки, які ви презентували як обкладинку до видання і охарактеризуйте поведінку дівчинки. Як змінила Полліанна вас, сучасних читачів (думка)
Ми будемо жити за твоїм девізом «Навколо так багато радості !Живи і радій !»
Ти змінила нас . Ми зрозуміли, як приносити людям радість , оберігати і довіряти їм , радіти життю.
Ти щира , весела, оптимістична людина , допомогла нам шукати в житті лише позитив (слайд5)
Отже ця дівчинка дала нам відчуття оптимізму , духовну опору сучасному поколінню , як потрібно боротися з труднощами . Шедевр Портер піднімає дух і надихає жити далі – і жити дуже щасливо !А ви це підтвердили.
Роман перекладено багатьма мовами світу , знято фільми , кадри яких ви зараз і пригадаєте.(слайд 6)
3)Розділ, який ви читали , « Маленька кімната на горищі» розкриває поведінку і почуття міста Полліанни під час їхнього знайомства / робимо порівняльний аналіз , опираючись на текст/.
Холодний прийом родички хоч і засмутив Полліанну , утім вона не полишає надії на ту крихту радості , яку знаходила в тих дрібницях , з яких складається наше повсякденне життя (слайд7)
4)Книга, розділи якої ми продовжуємо читати , розповідає про незвичайну «гру в радість» . Ми знаємо , Полліанна зростала у великій нужді , не було навіть іграшок . Натомість вона мала безцінний скарб – « гру в радість» , якої навчив її батько , пастор Джон Віттієр (розповідь учня про те , як батько вигадав « гру в радість»). Відкривайте підручник на ст.182 і прочитайте правила гри. А тепер висновок запишіть у зошит ( Отже, «гра в радість»- і справді скарб , найдорожчий за всі коштовності світу , бо ж дарує найголовнішу цінність – щастя ).
Життя випробовує Полліанну , на відданість улюбленій грі , на здатність, за будь яких обставин бути щирою і вдячною .
Саме «гра в радість» допомагає їй не лише пережити всі негаразди , а й змінити на краще своїх близьких , друзів, та й усе містечко. Запишіть власні висновки : Полліанна – дівчинка…
5)Робота з текстом . « Яка «гра в радість» робить світ кращим ?»
Знайдіть в тексті розділу «Гра», як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій (втрата батька , дівчинку лишили без вечері , заборона говорити про покійного батька , хотіла ляльку , прислали милиці, кімната на горищі ). Підтвердіть цитатами . Складіть правила «гри в радість», використовуючи ключові фрази (слайд 8 ), а також статтю підручника « Літературна кухня. Як побудована повість»
Отже , американська письменниця Елеонор Портер подарувала нам «гру в радість», яка зігріває душу і захоплює . Це ліки від усіх хвороб, бо причина її завжди криється в нас самих . Доведемо ,що,переймаючи цю гру ми стаємо добрішими,людянішими, усвідомлюємо мету свого існування .
Бесіда
Чи дійсно радість має надзвичайну силу?
Чи з’явилось у вас бажання щось змінити у житті ?
Думки учнів:
Полліанно!Твоя «гра в радість» веде нас правильним шляхом , навіть у найскладніших ситуаціях , у найважчі хвилини не дає зневіритись.
Кожним твоїм вчинком ця дівчинка доводить мудрість простих істин :життя – прекрасне , а бути щасливим просто .
Не було у тебе іграшок , але був мудрий тато, який налаштовував тебе на радість. Ти навчила нас бачити радість , радіти життю . Ми вдячні тобі. Ти змінила нас./Діти презентують іграшки , зроблені для героїні /
Я зрозуміла , моя улюблена героїня , вказала, що в будь якій ситуації можна і потрібно знайти щось таке , з чого можна порадіти . А ще я переконалась що назустріч труднощам треба йти радісно і бадьоро!І тоді перемога !
Твоя «гра в радість» навчила мене не сумувати , вбачати в людях – тільки світле і щире . Добра і щира Полліанна, ти відкрила своє серце , дала зрозуміти , добро треба дарувати друзям , людям , а в житті шукати лише позитив . Дякую тобі.(слайд 9 )
Підсумок:
Який він , світ Полліанни?
(сонячний, щасливий, радісний , теплий, вдячний,дружній , безмежний , людяний , дивний)
Інтерактивна вправа
Які риси притаманні цій дівчинці? (оптимізм, відкритість, милосердя, доброта, чуйність,співчуття,любов,щирість, віра в радість)Записати в зошит
Я завершу свій урок Ф.Шиллера
До радості
Радість - всесвіту пружина,
Радість – творчості душа ,
Радість квіти розвиває
У розгін дає сонцям,
Їх в простори пориває
Душу людям відкриває .
Чи згідні ви з думкою автора?
Доведіть , що наша героїня сонячна дівчинка, малюючи кольорограму
« Полліанна».
Учні малюють у зошитах довільну гео метричну фігуру і зафарбовують кольором , з яким асоціюють образ героїні. Учні демонструють свій вибір(Учитель робить узагальнення)
Бажаю вам всім багато радості , поскільки «гра в радість» змінила вас ,
доведіть , що ви навчилися гратися в цю гру . Завдання в парах : придумати нерадісну ситуацію, озвучити її , а ваш друг знайде чому можна радіти (слайд9,10)
Домашнє завдання:
Завдання групам:
1 варіант: готує порівняльний аналіз Тома Сойєра і Полліанни у вигляді таблиці
2 варіант: сладає «Кола- Вена»для порівняння героїв.
3.Відповідь на запитання:
Чи може « гра в радість» щось змінити у нашому сучасному житті ?