Урок "Сміливість – половина перемоги "

Про матеріал
Матеріал до уроку. Всеволод Нестайко «Жевжик». Мета:учити учнів аналізувати зміст твору та вдосконалювати вміння характеризувати його героїв, робити узагальнення та висновки; формувати вміння робити оцінні судження; розвивати читацькі навички, уміння висловлювати власні думки, усне зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бажання робити добро, повагу до сміливих людей. Обладнання: диск з аудіозаписом казки, картки для парної та групової роботи, малюнок Сонечка і промінців. Тип року: комбінований.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Урок 4. Сміливість – половина перемоги

 

Матеріал до уроку. Всеволод Нестайко «Жевжик».

 

Мета:учити учнів аналізувати зміст твору та вдосконалювати вміння характеризувати його героїв, робити узагальнення та висновки; формувати вміння робити оцінні судження; розвивати читацькі навички, уміння висловлювати власні думки, усне зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бажання робити добро, повагу до сміливих людей.

 

Обладнання: диск з аудіозаписом казки, картки для парної та групової роботи, малюнок Сонечка і промінців.

 

Тип року: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організація класу

Знову день почався, діти!

Всі зібрались  на урок.

Тож пора нам поспішати,

Кличе в подорож дзвінок.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

У казку сьогодні ми зробимо крок.

Із казкою ми зустрічались не раз,

І знову вона завітає до нас.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1. Перевірка домашнього  завдання

 

2. Мовна розминка

Артикуляційні вправи:

- цокання;

- дмухання на свічку;

- як чайник пару випускає;

- як дзижчить комарик;

- вправа «Годинник» (торкаємося язичком щік)

 

Чистомовки:

Ра-ра-ра: дуже рада дітвора.

Ар-ар-ар: ми поїдем в зоопарк.

Ро-ро-ро: доберемось на метро.

Ру-ру-ру: в зоопарку кенгуру.

Ру-ру-ру: риє кріт собі нору.

Ру-ру-ру: заєць обдира кору.

Ра-ра-ра: закінчилася в нас гра.

 

Учні проказують ланцюжком скоромовки, вивчені раніше.

 

  1. Гра «Поримуймо разом»

Діти ходили, діти гукали,

Діти у парку казку… (шукали).

Може, під кущиком чи під місточком?

Може, накрилась кленовим … (листочком)?

Хлопці гасали, бешкетували.

Що ви! Це казку вони … (доганяли).

  • Казко, постій, гей, озовися!

Ти не жартуй з нас, тихо не смійся!

Казка із сонечком з неба злетіла.

Ні, нашу казку кізонька … (з’їла).

Та осьде знову казка знайшлася,

Будемо слухать, чи гарна … (вдалась).

 

  1. Гра «Шифрувальники»

 

 

 

 

 (Подаруй іншому радість).

 

 

 

 

  (Добро довго пам’ятається).

 

  • Оберіть епіграф до уроку, обґрунтуйте свій вибір.

 

ІІІ. Повідомлення теми й завдань уроку

 

  1. Вікторина «Впізнай твір»
  •         Мене звуть Вася. Вася Богданець. Але в класі всі називають мене Рудий Африканський Їжачок. Або Африканець. Або Рудий Їжачок. Або просто Їжачок. Рудим Африканським Їжачком мене Ромка Черняк назвав, лідер нашого класу. Ми тоді Африку з географії проходили. А волосся в мене справді руде, як жар. І настовбурчене, як голки в їжачка. Та я не ображаюсь на те прізвисько. Рудим мене змалку завжди називали, з дитячого садка. І я звик. Та й не в усіх це слово звучить образливо. Мама, наприклад, називає мене «Сонечко моє руденьке!». А бабуся каже: «Ти в нас особливий сонячний хлопчик!»

 («Чарівні окуляри»)

 

  •         У якій книжці можна зустріти імена цих героїв: Вася Кицин, Енелолик, Жахоб'як ?

(«Дивовижні пригоди в лісовій школі»)

 

  •   А герої якого твору проживали в Гарбузяках? 

(«Тореадори з Васюківки»)

 

  • Мій четвертий «Б» — неможливий! — часто каже Ліна Митрофанівна.

– Мій четвертий «Б» — найкращий! — так само часто каже Ліна Митрофанівна.

  • Мій четвертий «Б» доведе мене до інфаркту! — каже Ліна Митрофанівна.

– Мій четвертий «Б» тільки й тримає мене на світі! — каже та ж сама Ліна Митрофанівна. То коли ж вона каже правду? Хто ж вони такі — оті чотирнадцять хлопчиків і десять дівчаток, що мовчки схилилися зараз над зошитами? Гарні вони чи погані? Давайте-но ближче познайомимося з ними! З кого почнемо?

(«Одиниця з обманом»)

 

  •         Вася Глечик мріяв стати героєм. Але про це не знала жодна жива душа. Не те що в їхньому четвертому «Б», а взагалі у світі.

(«Незнайомка з країни сонячних зайчиків»)

 

2. Виступ групи «Біографів» про Всеволода Нестайка

- А що знаємо про автора?

 (Розповідають, використовуючи «Асоціативний кущ»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Щоранку на вулиці Шовковичній у самому центрі Києва можна зустріти високого сивого чоловіка з песиком на повідку. Час від часу він жартівливо посварюється на свого Дюка й усміхнено замріяно крокує далі… На нього не полює зграя фотографів і телекамер, проте його книжками зачитуються мільйони дітей "від 2 до 102..", і якби зібрати воєдино всю їхню до нього любов - вона осяяла б всю Україну… Цей чоловік - Всеволод Нестайко.

Народився 30 січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині. Мама Всеволода Нестайка викладала російську мову та літературу. Коли Всеволоду було три роки, загинув його батько. Він разом з мамою переїжджає до Києва. Тож все своє свідоме життя він проживає там.

Нестайко закінчує середню школу з одною четвіркою в табелі, зі срібною медаллю. Через повоєнні роки він не вчився у п'ятому та дев'ятому класах. Курс дев'ятого класу пройшов самостійно за два місяці. Після школи вступає на відділення філологічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Всеволод Нестайко закінчує навчання на філологічному факультеті в 1952 році.

Перші оповідання для дітей Всеволод Нестайко почав друкувати в журналах «Барвінок» та «Піонерія». Перша книжка «Шурка і Шурко» побачила світ у 1956 році. Видано близько тридцяти книжок оповідань, казок, повістей і п’єс.

Книги В. Нестайка перекладено двадцятьма мовами світу, в тому числі англійською, німецькою, французькою, іспанською, російською та іншими.

За творами Всеволода Нестайка знімалися фільми, що завоювали міжнародні нагороди. Телефільм «Тореадори з Васюківки», «Одиниця з обманом».

На сьогоднішній день є одним з найпопулярніших письменником. Нещодавно видали дві аудіокнижки письменника "В країні сонячних зайчиків" і "Чудеса в Гарбузянах". А "Тореадори" увійшли в інший звуковий збірник - "Золота скарбниця України. Бібліотека української літератури для школярів".

Основна тематика творів – життя школярів, формування духовного світу дітей. Слід визнати, що вдається це письменнику настільки добре, що жоден читач не може залишитися байдужим до його історій.

 

  •     Ми не просто так сьогодні почали розмову про добро, про те, як добре дарувати комусь радість. Кожного дня ми наче відкриваємо нові, чисті сторінки нашого життя. Що ми на них залишимо, залежить тільки від нас. Це можуть бути плями байдужості, зла один до одного, до рідної землі. Але в наших силах залишити на чистих аркушах цілий список добрих і красивих вчинків та справ.

 

  •    Давайте познайомимось з казкою про маленького хлопчика – Жевжика. Послухайте казку і подумайте, які вчинки і справи залишить на собі цей хлопчик.

 

ІV. Робота над темою

 

  1. Робота над заголовком

- Поміркуйте, про що може йти мова в цій казці?

 

  1. Словникова робота
  • Чи доводилось вам чути слово «жевжик»?

(Жевжик - вертлявий, меткий хлопчик; бешкетник).

 

  •    Поміркуйте, чому всі слова написані з великої букви? За що люди отримали такі імена?

 Пшик

 Кривоший

 Закаблук

 Здоровило

 

Робота в парах. Поєднати слово із його значенням

Аніскілечки   швидко заговорив

недуга   зовсім

заторохтів   хвороба

шануйся   бережи себе

тероризують  здійснюють протиправні вчинки, порушують спокій людей

зигзаг   людина, яка ні на що не здатна, непотрібна

нікчема   ламана лінія

дивак   людина з незвичайними уподобаннями, особливими звичками

відкоша   людина, що лікує, застосовуючи засоби народної медицини

знахарка   відбиття нападу, відсіч нападникам.

 

  • Знайдіть серед цих слів синоніми.
  • Доберіть синоніми до слів аніскілечки, недуга.

 

  1. Слухання аудіозапису казки до слів (Всі вони йому страшенно подобалися).

 

  1.  Продовження роботи над текстом. Читання «Естафетою».

 

  1. Технологія «Коло питань»

Учні складають запитання і відповіді на них за змістом твору.

 

  1.  Гра «Хто читає швидше»

  Знайди абзаци зі словами: козі Мекенемі; твоя мама – Казка; Жевжик оселився.

 

  1.  Гра «Дочитай речення».

– Знайдіть і дочитайте речення (записані на дошці).

 «Він народився сонячного …»

«Волосся у Жевжика було …»

«Але шануватися …»

«Недарма село …»

«Аж раптом …»

 

 Фізкультхвилинка

Ця хвилинка дуже дорога

І легенька, і гарненька, як пір’їнка,

Наша вправа цього вимага,

Починайся для дітей, фізкультхвилинко!

Щира пісенька у нас

Про веселий дружній клас,

А звучить вона так виразно і дзвінко.

Щоб бадьорість була в нас,

Посміхаймося в цей час,

Посміхнись і ти до нас, фізкультхвилинко.

 (На мелодію пісні В.Шаїнського «Посмішка»)

 

  1. Переказ казки: стислий, творчий

 

9.Технологія «Ситуативне моделювання»

 

Позиція героїв твору

Наш висновок

Висновок автора

Жевжик

Сміливий, хоробрий

?

Жителі села

Мирні, боягузливі, спокійні

?

 

  1. Робота в групах
  • Чи потрібні нам добрі вчинки?

Для того щоб зробити висновок, внесемо свої аргументи в таблицю:

 

Докази «за»

Докази «проти»

 

 

 

 

 

11. Визначення основної думки казки

 - Які якості хлопчика допомогли йому справитися з бандитами?

 - Як його вчинок змінив диваківців?

 - Яка мета казки? У яких словах виражена її головна думка? Прочитайте.

 (Сміливість - дуже важлива риса характеру. Саме сміливість дозволяє приймати правильні рішення).

 

12. Гра «Наповни скарбницю»

  • Назвіть якомога більше прислів’їв, у яких згадується про добро.
  • Про добро пишуть на піску, а про зло – на камені.
  • Про добре діло говори сміло.
  • Добре далеко розходиться, а лихе ще далі.
  • Якщо добро вмієш робити, то повчися, як жити.
  • Усе добре хай збирається, а зле хай минається.

 

  1.  Гра «Чарівні окуляри»
  • Скажіть своєму сусідові по парті компліменти.

 

V. Підсумок уроку

  1. Творче завдання «Сонце доброти»

(На дошці прикріплено сонечко).

  •    Запишіть, будь ласка, на промінчиках свої добрі справи й прикріпіть їх до Сонечка, щоб воно засяяло своєю добротою навкруги.

 

  1. Технологія «Мікрофон».
  • Чого вас навчив сьогоднішній урок?

 

VІ. Домашнє завдання

Прочитайте казку, складіть план.

На вибір:

написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?»

підготувати переказ казки від першої особи.

 

  •  Даруйте людям добро, радість, не чекайте віддачі.

Я вірю  в силу доброти.

Добро завжди сильніше злого,

Дає наснагу, щоб цвісти

І світлу обирать дорогу.

Я вірю в силу доброти,

Що має долю роботящу.

Ще хоче, щоб і я, і ти,

І все у світі було кращим.    

В.Крищенко

 

 

zip
Додано
27 січня 2019
Переглядів
1655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку