Урок 4. Сміливість – половина перемоги
Матеріал до уроку. Всеволод Нестайко «Жевжик».
Мета:учити учнів аналізувати зміст твору та вдосконалювати вміння характеризувати його героїв, робити узагальнення та висновки; формувати вміння робити оцінні судження; розвивати читацькі навички, уміння висловлювати власні думки, усне зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бажання робити добро, повагу до сміливих людей.
Обладнання: диск з аудіозаписом казки, картки для парної та групової роботи, малюнок Сонечка і промінців.
Тип року: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати,
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
І знову вона завітає до нас.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2. Мовна розминка
Артикуляційні вправи:
- цокання;
- дмухання на свічку;
- як чайник пару випускає;
- як дзижчить комарик;
- вправа «Годинник» (торкаємося язичком щік)
Чистомовки:
Ра-ра-ра: дуже рада дітвора.
Ар-ар-ар: ми поїдем в зоопарк.
Ро-ро-ро: доберемось на метро.
Ру-ру-ру: в зоопарку кенгуру.
Ру-ру-ру: риє кріт собі нору.
Ру-ру-ру: заєць обдира кору.
Ра-ра-ра: закінчилася в нас гра.
Учні проказують ланцюжком скоромовки, вивчені раніше.
Діти ходили, діти гукали,
Діти у парку казку… (шукали).
Може, під кущиком чи під місточком?
Може, накрилась кленовим … (листочком)?
Хлопці гасали, бешкетували.
Що ви! Це казку вони … (доганяли).
Ти не жартуй з нас, тихо не смійся!
Казка із сонечком з неба злетіла.
Ні, нашу казку кізонька … (з’їла).
Та осьде знову казка знайшлася,
Будемо слухать, чи гарна … (вдалась).
(Подаруй іншому радість).
(Добро довго пам’ятається).
ІІІ. Повідомлення теми й завдань уроку
(«Чарівні окуляри»)
(«Дивовижні пригоди в лісовій школі»)
(«Тореадори з Васюківки»)
– Мій четвертий «Б» — найкращий! — так само часто каже Ліна Митрофанівна.
– Мій четвертий «Б» тільки й тримає мене на світі! — каже та ж сама Ліна Митрофанівна. То коли ж вона каже правду? Хто ж вони такі — оті чотирнадцять хлопчиків і десять дівчаток, що мовчки схилилися зараз над зошитами? Гарні вони чи погані? Давайте-но ближче познайомимося з ними! З кого почнемо?
(«Одиниця з обманом»)
(«Незнайомка з країни сонячних зайчиків»)
2. Виступ групи «Біографів» про Всеволода Нестайка
- А що знаємо про автора?
(Розповідають, використовуючи «Асоціативний кущ»)
Щоранку на вулиці Шовковичній у самому центрі Києва можна зустріти високого сивого чоловіка з песиком на повідку. Час від часу він жартівливо посварюється на свого Дюка й усміхнено замріяно крокує далі… На нього не полює зграя фотографів і телекамер, проте його книжками зачитуються мільйони дітей "від 2 до 102..", і якби зібрати воєдино всю їхню до нього любов - вона осяяла б всю Україну… Цей чоловік - Всеволод Нестайко.
Народився 30 січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині. Мама Всеволода Нестайка викладала російську мову та літературу. Коли Всеволоду було три роки, загинув його батько. Він разом з мамою переїжджає до Києва. Тож все своє свідоме життя він проживає там.
Нестайко закінчує середню школу з одною четвіркою в табелі, зі срібною медаллю. Через повоєнні роки він не вчився у п'ятому та дев'ятому класах. Курс дев'ятого класу пройшов самостійно за два місяці. Після школи вступає на відділення філологічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Всеволод Нестайко закінчує навчання на філологічному факультеті в 1952 році.
Перші оповідання для дітей Всеволод Нестайко почав друкувати в журналах «Барвінок» та «Піонерія». Перша книжка «Шурка і Шурко» побачила світ у 1956 році. Видано близько тридцяти книжок оповідань, казок, повістей і п’єс.
Книги В. Нестайка перекладено двадцятьма мовами світу, в тому числі англійською, німецькою, французькою, іспанською, російською та іншими.
За творами Всеволода Нестайка знімалися фільми, що завоювали міжнародні нагороди. Телефільм «Тореадори з Васюківки», «Одиниця з обманом».
На сьогоднішній день є одним з найпопулярніших письменником. Нещодавно видали дві аудіокнижки письменника "В країні сонячних зайчиків" і "Чудеса в Гарбузянах". А "Тореадори" увійшли в інший звуковий збірник - "Золота скарбниця України. Бібліотека української літератури для школярів".
Основна тематика творів – життя школярів, формування духовного світу дітей. Слід визнати, що вдається це письменнику настільки добре, що жоден читач не може залишитися байдужим до його історій.
ІV. Робота над темою
- Поміркуйте, про що може йти мова в цій казці?
(Жевжик - вертлявий, меткий хлопчик; бешкетник).
Пшик
Кривоший
Закаблук
Здоровило
Робота в парах. Поєднати слово із його значенням
Аніскілечки швидко заговорив
недуга зовсім
заторохтів хвороба
шануйся бережи себе
тероризують здійснюють протиправні вчинки, порушують спокій людей
зигзаг людина, яка ні на що не здатна, непотрібна
нікчема ламана лінія
дивак людина з незвичайними уподобаннями, особливими звичками
відкоша людина, що лікує, застосовуючи засоби народної медицини
знахарка відбиття нападу, відсіч нападникам.
Учні складають запитання і відповіді на них за змістом твору.
– Знайди абзаци зі словами: козі Мекенемі; твоя мама – Казка; Жевжик оселився.
– Знайдіть і дочитайте речення (записані на дошці).
«Він народився сонячного …»
«Волосся у Жевжика було …»
«Але шануватися …»
«Недарма село …»
«Аж раптом …»
Фізкультхвилинка
Ця хвилинка дуже дорога
І легенька, і гарненька, як пір’їнка,
Наша вправа цього вимага,
Починайся для дітей, фізкультхвилинко!
Щира пісенька у нас
Про веселий дружній клас,
А звучить вона так виразно і дзвінко.
Щоб бадьорість була в нас,
Посміхаймося в цей час,
Посміхнись і ти до нас, фізкультхвилинко.
(На мелодію пісні В.Шаїнського «Посмішка»)
9.Технологія «Ситуативне моделювання»
Позиція героїв твору |
Наш висновок |
Висновок автора |
Жевжик |
Сміливий, хоробрий |
? |
Жителі села |
Мирні, боягузливі, спокійні |
? |
Для того щоб зробити висновок, внесемо свої аргументи в таблицю:
Докази «за» |
Докази «проти» |
|
|
|
|
11. Визначення основної думки казки
- Які якості хлопчика допомогли йому справитися з бандитами?
- Як його вчинок змінив диваківців?
- Яка мета казки? У яких словах виражена її головна думка? Прочитайте.
(Сміливість - дуже важлива риса характеру. Саме сміливість дозволяє приймати правильні рішення).
12. Гра «Наповни скарбницю»
V. Підсумок уроку
(На дошці прикріплено сонечко).
VІ. Домашнє завдання
Прочитайте казку, складіть план.
На вибір:
написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?»
підготувати переказ казки від першої особи.
Я вірю в силу доброти.
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
Я вірю в силу доброти,
Що має долю роботящу.
Ще хоче, щоб і я, і ти,
І все у світі було кращим.
В.Крищенко