18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок "Добро і зло в оповіданні В.Винниченка "Федько-халамидник"

Про матеріал
Урок з української літератури на тему "Добро і зло в оповіданні В.Винниченка "Федько-халамидник"
Перегляд файлу

Урок-дослідження

 «Добро і зло в оповіданні В. Винниченка «Федько-халамидник».

МЕТА: допомогти дітям розібратися в складнощах вчинків героїв оповідання, навчити розпізнавати справжнє та вдаване добро і зло;  розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне мислення, творчий потенціал дітей; формувати комунікативну та життєтворчу компетентності учнів; виховувати доброту, милосердя, порядність; викликати відразу до боягузтва, підлості; плекати в душах шестикласників ідеали людяності та добра.

Тип уроку: комбінований

Епіграф: Добро на світі творять,

А зло на світі – роблять.

                                                                                             П. Скупець

Ключові слова: добро, милосердя, співчуття, благородство, порядність, справедливість.

Міжпредметні зв'язки: право, зарубіжна література, українська мова,.

Хід уроку

1.Організація учнів до роботи.

1. Забезпечення емоційної готовості до уроку

Учитель. Доброго дня усім! Розпочнімо наш сьогоднішній урок з приємних слів: побажань один одному. Я в свою чергу зичу вам плідно попрацювати, засвоїти нову тему та  здобути гарні результати  в кінці уроку. 

Давайте подаруємо один одному усмішку.  Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.

2. Вступне слово вчителя

- Ваша усмішка не схожа на інші, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен з вас – окрема людина, неповторна. Ви неповторні? Що відрізняє вас від інших? Чим ви неповторні?

Дитинство – щаслива пора. Мабуть, у більшості з вас з цим словом асоціюються картини безтурботного веселого життя. Коли мама і тато завжди поряд, допоможуть, підтримають, розв’яжуть усі ваші проблеми. Для переконливості ви створили фотовиставку під назвою «Щасливе дитинство»

Вкотре ви дивитеся на світлини і згадуєте свої пустотливі витівки.

  •                             Що для вас щасливе дитинство?

Але чи всі діти мають щасливе дитинство?

- А чи мають діти право на захист та піклування?

            -  В якому документі записані ці права?

Вчитель: Правильно! А чи знаєте ви, які права мають діти?

- Всі діти рівні в правах.

- Всі діти мають право на любов та піклування з боку батьків та держави.

- Діти мають право вчитися.

- Право на життя та медичне обслуговування.

- Право на гру, розваги, відпочинок.

- Дитина не повинна бути скривджена та зневажена.

- Дитина не повинна бути жертвою насильства та війни.

Слово вчителя. А тепер подумаймо, чи захищений суспільством був герой оповідання «Федько-халамидник»,  які його права були порушені? І ким? Це буде вам проблемним завданням, над яким ви будете розмірковувати протягом уроку.

А зараз ми попрацюємо над вивченим матералом і розпочнемо з Літературна вікторина «Хрестики-Нулики»

Зніміть папірець, зачитайте питання, дайте коротку відповідь і поставте свій значок у клітинці.

  1. Область України, яка стала місцем народження В. Винниченка? (Кіровоградська)
  2. У якій родині народився майбутній письменник? (Міщанській)
  3. Про що був перший літературний твір, написаний у 14-річному віці? (Про Запорозьку Січ)
  4. Назва першого оповідання В. Винниченка. («Сила і краса»)
  5. Що означає слово «халамидник»? (Розбишака, пустун)
  6. За що батько давав Федькові гроші? (Він ніколи не брехав)
  7. Чим закінчується твір В. Винниченка? (Смертю Федька)
  8. Чому твір «Федько-халамидник» В. Винниченка вважається автобіографічним? (Своєму героєві віддав чимало власних рис)
  9.  Визначте жанр твору «Федько-халамидник» (Оповідання)

Молодці

- 2.2.Гра «Упізнай персонажа» (слайд 3)

- А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька». Я буду діставати з неї цитату, зачитайте її,а ви визначте, кого з персонажів вона характеризує.

«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)

«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя)

«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)

 «…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)

 «Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)

 «Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)

 «…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)

- Отже, ви уважно читали оповідання й гарно його запам’ятали.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, а чи замислювались ви над тим, які ви? Які люди вас оточують? Чи у вашому характері є такі риси, як чесність, порядність, людяність? Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядною, чесною.

Тема нашого уроку «Добро і зло в оповіданні В. Винниченка «Федько-халамидник».

Мета нашого уроку – розібратися в складнощах вчинків героїв, почути інтонацію, думки, зрозуміти переживання героїв; навчитися розпізнавати справжнє та вдаване добро і зло; відкрити сторінки книги серцем, а не очима. Упевнена, що наш урок допоможе кожному з вас зрозуміти значення й важливість слів «доброта», «порядність», «благородство». Сподіваюсь, що сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі кожного з  вас.

Епіграфом нашого уроку стануть слова Петра Скупця «Добро на світі творять, а зло на світі – роблять». Використовуючи слова епіграфу, я вам пропоную в кінці уроку дати відповідь на проблемне питання «Над чим спонукає замислитися твір В. Винниченка «Федько-халамидник»

 

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя. Щодня, щохвилини нас оточує світ. Світ, що наповнює нас враженнями, емоціями, вірою. Це — світ людини. Світ, у якому кожен має почуватись комфортно, затишно. 

А зараз спробуймо створити світ, що оточує нашого головного героя.

Я підготувала вам проект свого бачення світу, у якому живе  Федько . Ми будемо всі разом заповнювати його, працюючи над змістом твору.

Спочатку ми заповнимо анкету головного героя, тобто Федька.

План-характеристика образу

  1.            «Анкетна» характеристика героя (Хто? Звідки? Якого роду? Чим займається?)
  2.            Персонаж епізодичний, другорядний чи головний?
  3.            Чи є в нього прототип?
  4.            Портрет героя (відповідність чи невідповідність його внутрішньому світу).
  5.            Соціальний статус.
  6.            Характер персонажа (духовне багатство, моральна краса чи потворність у вчинках і поведінці).
  7.            Мова персонажа.
  8.            Які стосунки з другорядними персонажами?
  9.            Ставлення головного героя до інших дійових осіб.
  10.        Ставлення автора до свого героя.
  11.        Актуальність твору.
  12.        Моє сприймання героя.

Робота над змістом твору

 Які вчинки Федька видають у ньому розбишаку?

 Як на його витівки реагують батьки?

 Як реагує Федько на покарання?

 Чи завжди Федька тільки сварять? За що хвалять?

 Хто виступає другорядними персонажами твору?

 Як ставляться другорядні персонажі до Федька?

 

7. Складання  таблиці «Ставлення інших героїв до Федька»

 

Батько

Матір

Товариші

Суворо карає

за провину, але й дає

гроші як винагороду

за правду й терплячість

Незадоволена сином,

батьковим покаранням;

втомлюється від прикрощів,

які завдає син;

принижує хлопця

Бояться його і поважають,

бо «не любить також Федько

товаришів видавати»; полюбляє

пригоди, вміє їх вигадувати

 

  •         Отож, розкажіть про взаємовідносини Федька і батьків.
  •         За які витівки батько постійно карав сина?

( Хатки з піску, повітряний змій  с. 59-60). Оточує, жорстокість

  •         А найбільше за кого діставалося Федькові? (за Толю, 61) Несправедливість
  •         Пригадайте епізод, коли Федько зняв Толю з крижини і як повівся Толя у цій ситуації?(Не подав палицю Федькові, не допоміг вибратися на крижину). Чому він не подав палицю Федькові? (Бо він думав лише про себе) Оточує егоїзм
  •         Поверніться подумки до того епізоду у творі, де Федько вперше збрехав. Як  реагував на це Толя? Про що це свідчить? Оточує підлість, невдячність, обмовляння іншого.

 Пам'ятаєте, діти, у Біблії є 10 Божих заповідей і одна з них говорить «Не свідчи неправдиво на ближнього свого».

  •         Останнім штрихом в оповіданні є важлива деталь: похорон Федька. Хлопчики плачуть, проводжаючи товариша в останню дорогу, а Толя спостерігає з вікна, адже «цікаво подивитися, як будуть ховати Федька-халамидника. І вже коли процесія зникає з виду, Толя «перекрутився» на одній нозі і побіг гратися з чижиком. А далі: «Цього чижика  він сказав Федьковій матері, віддати йому, бо він його виграв у Федька». Оточує байдужість, брехня.
  •         Через що, на вашу думку, помер Федько: через застуду, чи недбайливе ставлення батьків? Чи можна було зарадити смерті хлопчика?                                                 
  •                            А тепер повернімося до проблемного завдання, яке я запропонувала вам на початку уроку: чи захищений суспільством був герой оповідання «Федько-халамидник»,  які його права були порушені? І ким?
  •                            А як ви вважаєте, чому я обрала таку кольорову гаму? (Сірий колір уособлює в собі ту безодню несправедливості, байдужості, підлості, в якій опинився наш головний герой, а зелений, який символізує колір життя, справедливості, спокою – це маленька зірочка, яка є особистістю, що загубилася у цьому великому жорстокому світі)
  •                            Що здатне змінити світ людини?

Міні-висновок. Добрий і порядний Федько помирає. Така світла душа гине у темному нещадному світі, де панують ті, хто має гроші, та не має совісті  і серця. Помираючи, Федько у маренні «все чогось допитувався у Толі». Можливо, він питав у панича, чи бува не прокинулася в нього совість, чи не розповів він батькам, як усе було насправді.

Ні, трагічна смерть Федька не змусила Толю замислитися про свій підлий і жорстокий учинок, не пробудила в ньому нічого людяного і доброго.

Тому і  зосереджує В.Винниченко  свій останній погляд у творі на Толі.

У світі, в якому панує підлість і жорстокість (риси з дошки), немає місця для доброго і порядного Федька. У ньому залишаються панувати бездушні і підлі паничі, такі, як Толя. Саме про це розповів В.Винниченко в оповіданні «Федько-халамидник».

Психоемоційна релаксація

(На тлі ліричної музики).

А зараз ми перенесемося з вами до літнього лісу. Заплющіть очі. Уявіть, що ви стоїте на галявині зеленого лісу. Ви самі, тільки дерева, кущі, квіти й птахи. Над вами – блакитне небо та яскраве сонце, яке дарує тепло. Вам приємно, спокійно. Піймайте своєю ручкою сонячне тепло, зіжміть у кулачок і прикладіть до серця, подумайте про своїх рідних людей, згадайте лагідне обличчя матусі, теплі бабусині руки,посмішку тата, щось добре й хороше з вашого життя. Посміхніться, відкрийте очі.

Зараз у нашому класі тепло, як улітку, хоча за вікном холодна осіння пора. По класу пробіг ласкавий вітерець від ваших посмішок і добрий, зігріваючий душу настрій. І на душі стало тепліше. А тепер знову до роботи!

ІѴ. Рефлексійно-оцінювальний етап

Ну, як, діти? Світло вам, затишно? А тепер пригадайте, у якому світі живе Федько. Як ви думаєте, чи хотів би він такого тепла? То чи схвилював вас цей твір?

Тож  повернімося до проблемного питання уроку: «Над чим нас змушує задуматися оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»?»

На основі вашого висновку, користуючись підказкою (метод «Незакінчене речення»),  напишіть: 
Метод «Незакінчене речення» 
     Я ніколи не буду….

     Я буду старатися….

     Мені хочеться вірити, що…..

    Музика

Діти! У кожної людини свій шлях до доброти. Навчитися бути по-справжньому добрим – важко. Людина повинна частіше зупинятися й задумуватися про вчинки, які здійснила.

Пам’ятайте добро. Можна забути того, з ким сміявся, але не забувайте того, з ким плакали. Навчіться прощати. Не втрачайте самоповагу, умійте володіти собою. Найкоротша відстань між людьми – посмішка. Частіше посміхайтесь, дивлячись на оцю квітку, яка тягнеться до нас своїми пелюстками.

На мультимедійній дошці – розпускається чудова квітка, лунає лірична музика.

Пам’ятайте, 
     Добрі слова – коріння,

Добрі думки – квіти,

Добрі справи – плоди,

Добрі серця – сади.

 

Діти! На сьогоднішній урок я  приготувала для вас «Квіти доброти». Напишіть на них асоціації до слова «доброта». А тепер озвучте і прикріпіть на дошку. 

Яка чудова вийшла галявина! На ній розцвіли необхідні людські якості. (Милосердя, співчуття, працелюбність, безкорисливість, вдячність, повага, ніжність, любов, духовність, турбота, благородство, мудрість, прощення, великодушність, щирість, доброзичливість, щирість, доброзичливість, доброчесність, добродушність, добропорядність…)

Діти, піклуйтеся про свій сад, свої добрі серця, не дозволяйте йому заростати будяками, наповнюйте його сонячним світлом, добрими словами й добрими справами! Поспішайте творити добро! Творіть його щодня, щогодини, щохвилини, щомиті.

І останнє запитання до вас. Чи можемо ми сказати, що сьогодні у нашому 21 ст. проблеми, які порушив В. Винниченко є актуальними? І чи співпадають вони зі словами ЕПІГРАФУ?

Учитель: Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.  Я бажаю, щоб ви, діти, були справжніми друзями, і вказуючи один одному на помилки, і рятуючи один одного.

Помилялись не тільки люди,

помилялись навіть святі.

Згадайте: Ісус від Іуди

мав останній цілунок в житті.

Ми не святі, не боги, а значить,

Не варто втішати себе дарма.

Але, як твій промах лиш ворог бачить, -

Друзів у тебе нема.

В.Симоненко "Помилка".

Оцінювання учнів. 
Домашнє завдання (на вибір учнів): 

- Уявіть себе в ролі письменника й змініть кінцівку оповідання «Федько-халамидник»;

- Намалюйте ілюстрацію до улюбленого епізоду;

- Доберіть цитати до обрів Федька і Толі.

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку