Урок "Добування і застосування вуглеводнів", 10 клас

Про матеріал
План-конспект уроку на заявлену тему, мета якого – ознайомити учнів з основними методами добування вуглеводнів; розвивати вміння добувати речовини, формувати навички самостійної роботи; ознайомити із застосуванням вуглеводнів, розширити знання про них. Урок у відповідності до програми 2017 року (рівень стандарту). Підручник: Попель П.П, Крикля Л.С. «Хімія, 10 клас», 2018.
Перегляд файлу

Тема: Вуглеводні.

Тема уроку: Добування і застосування вуглеводнів.

Мета уроку:

навчальна: розширити знання учнів про властивості вуглеводнів, ознайомити з основними способами добування вуглеводнів; сформувати в учнів вміння складати рівняння реакцій; сприяти формуванню судження про роль теорії в системі наукових знань;
розвиваюча: усвідомлювати необхідність збереження довкілля під час одержання вуглеводнів; оцінювати екологічні наслідки порушення технологій добування вуглеводнів та їхніх похідних;
виховна: виховувати усвідомлене ставлення про вплив на здоров’я людей та довкілля та значущість правильного добування вуглеводнів;

корекційна: розвивати вміння робити логічні висновки; активізувати пізнавальну діяльність, розвивати інтерес до вивчення предмету, формувати уміння працювати самостійно; вести діалог.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання: словесні (бесіда, пояснення, розмірковування), наочні (демонстрація), практичні (виконання вправ).

Ключові компетентності: спілкування державною мовою (популяризація хімічних знань);  математична (використання логічного мислення, зокрема, для знаходження способів одержання вуглеводнів);  уміння вчитися впродовж життя (осмислення результатів самостійного вивчення хімії).
Обладнання: зразки вуглеводнів, зразки продуктів, отриманих з них.

ХІД УРОКУ

Усне опитування:

  • Порівняйте арени з алканами та алкенами, алкени з алкінами: що подібного і які відмінності?
  • Охарактеризуйте просторову будову молекули бензену.
  • Чому арени виділили в окремий клас вуглеводнів?
  • Які основні відмінності у властивостях аренів та алкенів, аренів та алканів?
  • Як відрізнити бензен від алканів? Бензен від алкенів?

 

Проблемне питання

Яким чином пов’язані між собою вивчені нами класи вуглеводнів? Чи можливо здійснювати перетворення речовини одного класу в інший? Як отримати вуглеводні? Чи потрібно це?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

фото: СП ПГНК

 

Добування алканів
 

В основному алкани добувають з природної сировини: нафти, природного
газу, вугілля. Проте є і промислові та лабораторні методи.

Зображення, що містить природа, полум’я, вогонь, тепло

Автоматично згенерований опис
 

Добування:
1. Метану :


А. Дія водню на вугілля (t = 5000 С, тиск, каталізатор – Nі, Fе): С + 2Н2 → СН4

 

Кам’яне вугілля гідрують в автоклавах при 300 атм. та наявності каталізаторів: сульфідів та оксидів Fe, Mo, Ni, W (Бергіус, 1913 р.) та отримують інші алкани:

 

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/2.1.2.7.gif

 

Для України, яка має значні запаси бурого вугілля, цей метод є важливим та економічно привабливим.

Оксосинтез за методом Фішера-Тропша (1922 р.) проводять у дві стадії:


 

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/2.1.2.8.gif

Б.Взаємодія алюміній карбіду з водою: Аl4С3 +12НОН → 3СН4  +4Аl(ОН)3

Статистика видобутку газу в Україні (включаючи газовий конденсат)

За період 2015–2019 рр. не враховані обсяги видобутку на тимчасово окупованих територіях.

Лабораторні методи

  1. Реа́кція Вю́рца, або си́нтез Вю́рца (Wurtz reaction) (1855 р.)— реакція, в ході якої дві молекули алкілгалогеніду реагують з лужними металами із утворенням нового алкану з довшим карбоновим ланцюгом:

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/2.1.2.9.gif{\displaystyle {\ce {R- -Na+ + R+ -Hal- ->R-R + Na+Hal-}}}

2. Термічне декарбоксилювання солей карбонових кислот (реакція Дюма):

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/2.1.2.12.gif

Реакція відбувається з відщепленням СО2, або карбонату лужного чи лужно-земельного металу та з утворенням алкану, який має на один атом Карбону менше, ніж у вихідній солі карбонової кислоти.

https://www.youtube.com/watch?v=E1rdbvA2XfU

2. Добування інших представників алканів:
1. гідрування ненасичених вуглеводнів в присутності каталізаторів платинової групи (Pt, Pd, Ni):
алкенів С4Н8 + Н2 → С4Н10
алкінів С4Н6 + 2Н2 → С4Н10

2. Суха перегонка. У відносно невеликих кількостях алкани одержують шляхом сухої перегонки (нагрівання без доступу повітря) вугілля, сланців, торфу.

Добування алкенів

Алкени добувають кількома способами, причому з різних класів органічних
сполук: алканів, алкінів, спиртів. Значну частину алкенів отримують переробляючи нафтопродукти.

В природі алкени зустрічаються значно менше, ніж насичені вуглеводні, мабуть, внаслідок своєї високої реакційної здатності. Тому їх одержують з використанням різних реакцій.

I. Крекінг алканів при високих температурах (> 700 °C) без доступу кисню повітря:

(1467 байт)

Наприклад:                            (1355 байт)

ІІ. Дегідрування алканів при 500С:

 (1638 байт)

 

 

Лабораторні методи

 

А.Дегідрогалогенування галогеноалканів при дії спиртових розчинів лугів:


https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/2.3.2.3.gif 

 

Відщеплення галогеноводню відбувається за правилом Зайцева (1875 р.): Гідроген відщеплюється від менш гідрогенізованого атома Карбону.

 

Б. Дегідратація (dehydration) насичених одноатомних спиртів у присутності дегідратуючих засобів.

а) в промисловості:


 

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/2.3.2.4.gif


 

Дегідратація також відбувається за правилом Зайцева.

б) в лабораторних умовах:


https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/2.3.2.5.gif 


 

В. Дія активних металів (Zn0 або Mg0) на дигалогенопохідні вуглеводнів:


 

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/2.3.2.6.gif


Добування алкінів

Ацетилен одержують в промисловості двома способами.

  1. Термічний крекінг метану (метод більш економічний, ніж карбідний). Ацетилен добувають піролізом метану при високій температурі в 1200- 1500°С з наступним швидким охолодженням продуктів реакції. Продукти, отримані в результаті реакції піролізу метану, швидко охолоджуються до температури 90-200°С. Робиться це для того, щоб зберегти ацетилен, оскільки при такій температурі реакція його розкладу припиняється:

 (1286 байт)

  1. У промисловості також використовують термоокиснювальний піроліз метану. Цей процес полягає в неповному згорянні суміші метану з киснем при температурі 1450–1500°С і атмосферному тиску. Метан, який не прореагував при цій температурі, розкладається з утворенням ацетилену і ряду інших продуктів

6CH4 + 4O2 → HC≡CH + CO2 + 3CO + 8H2 + 3H2O

Також ацетилен добувають піролізом вуглеводневої сировини (бензину, гасу) при 1200–1500°С, який проходить легше ніж піроліз метану:

C6H14 → 3HC≡CH + 4H2

3.Гідроліз кальцій карбіду:

 (1338 байт)

https://www.youtube.com/watch?v=HiM4bOFVrcM

Лабораторні методи

А. Дегідрогалогенування дигалогеналканів або галогеналкенів. Реакція дегідрогалогенування відбувається при підвищених температурах сильними основами (спиртовий розчин лугу, алкоголят, натрій амід тощо)

CH3-CH2–CHBr2 + 2KOH → CH3–C≡CH + 2KBr + 2H2O

CH2=CHBr +NaNH2 → HC≡CH + NaBr + NH3

 

Б. З ацетиленідів в два етапи:

1) утворення ацетиленідів

HC≡CH + NaNH2 → HC≡CNa + NH3

2) дія алкілгалогеніду на ацетиленід

HC≡CNa + Br–CH3 → HC≡C–CH3 + NaBr

Добування бензену

1.У промисловості – з нафти і кам’яновугільної смоли.

 При сухій перегонці кам’яного вугілля (при 1273-1473 К) утворюється декілька продуктів: коксовий газ, кокс, аміачна вода і кам’яновугільна смола (дьоготь). Коксовий газ - суміш газоподібних продуктів, при пропусканні яких через систему поглиначів можна виділити смолу, амоніак і пари легкого масла. Це масло містить близько 60% бензену, толуен та інші вуглеводні.
 

2. Дегідрування н-гексану - каталізатор Pt, Pd
С6Н14 = С6Н6 + 4Н2

Зображення, що містить текст, схема, білий, квитанція

Автоматично згенерований опис

 

3.Тримеризація ацетилену (t=600º, нагріте вугілля)

 

 

4. Дегідрування циклопарафінів

https://elib.lntu.edu.ua/sites/default/files/elib_upload/%D0%95%D0%9D%D0%9F%20%D0%9A%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D1%8C/page11.files/image002.jpg

Застосування алканів

Насичені вуглеводні широко використовуються в найрізноманітніших сферах життя й діяльності людини.

Вазелінова олія для шкіри, 100 мл - Червона Зірка: інструкція, ціна,  відгуки, аналоги. Купити Вазелінова олія для шкіри, 100 мл - Червона Зірка  від Червона Зірка Харків в Україні: Київ, Харків, Одеса | ПодорожникВазелін в косметології для губ, обличчя, волосся, вій, шкіри. Користь і шкода, рецепти застосуванняГазоподібні алкани (метан і пропан-бутанова суміш) використовуються як цінне паливо. Рідкі вуглеводні становлять значну частку в моторних і ракетних паливах і використовуються як розчинники. Вазелінова олія (суміш рідких вуглеводнів із числом атомів Карбону до 15) – прозора рідина без запаху й смаку, використовується в медицині, парфумерії та косметиці. Вазелін (суміш рідких і твердих насичених вуглеводнів із числом атомів Карбону до 25) використовується для виготовлення мазей, які застосовуються в медицині.

Парафин технический для окопных свечей 5 кг гидроочищенный в упаковке белый оптомПарафін (суміш твердих вуглеводнів C19 – C35) – біла тверда маса без запаху й смаку (tпл = 50-70°С) – застосовується для виготовлення свічок, голівок сірників і пакувального паперу, для теплових процедур у медицині та ін. У сучасній нафтохімічній промисловості насичені вуглеводні є базою для одержання різноманітних органічних сполук, важливою сировиною в процесах одержання напівфабрикатів для виробництва пластмас, каучуків, синтетичних волокон, мийних засобів і багатьох інших речовин. Нормальні насичені вуглеводні середньої молекулярної маси використовуються як поживний субстрат у мікробіологічному синтезі білка з нафти. Велике значення мають галогенопохідні алканів, що використовуються як розчинники, холодоагенти й сировина для подальших синтезів.

Застосування алкенів

Алкени застосовуються як вихідні продукти у виробництві полімерних матеріалів (пластмас, каучуків, плівок) та інших органічних речовин.

Етилен (етен) Н2С = СН2 використовується для одержання поліетилену, політетрафлуоретилену (тефлону), етилового спирту, оцтового альдегіду, галогенопохідних і багатьох інших органічних сполук. Застосовується як засіб для прискореного дозрівання фруктів.

 

Використання вуглеводнів

 

Пропілен (пропен) Н2С = СН2 – СН3 і бутилени (бут-1-ен і бут-2-ен) використовуються для одержання спиртів і полімерів.

Ізобутилен (2-метилпропен) Н2С = С(СН3)2 застосовується у виробництві синтетичного каучуку.

Застосування алкінів

Найбільше практичне значення мають ацетилен Н – С Використання вуглеводнів С – Н і вінілацетилен СН2 = СН – С Використання вуглеводнів СН.

Ацетилен використовується для одержання найрізноманітніших речовин.

 

 

Використання вуглеводнів

Застосування бензену та його гомологів

 

Бензен і його гомологи застосовуються як хімічна сировина для виробництва ліків, пластмас, барвників, отрутохімікатів та багатьох інших органічних речовин. Широко використовують їх як розчинники. Бензен як добавка поліпшує якості моторного палива.
Однією з важливих галузей застосування похідних бензену є сільське господарство. Тут використовуються речовини, що захищають рослини від комах-шкідників, паразитичних грибів, бур’янів. Такі речовини називають пестицидами.
До пестицидів належать гексахлорциклогексан (або промислова назва гексахлоран), гексахлорбензен тощо. Гексахлоран C6H6Cl6 дуже токсичний. Протягом тривалого часу його використовували проти бавовникового довгоносика.
Гексахлоробензол C6Cl6 використовується для протруювання (знезараження) насіння зернових культур перед висіванням у ґрунт.

До хімічних засобів захисту рослин ставлять жорсткі вимоги щодо їх безпечності для людини і тварин, загалом для довкілля. Ці сполуки повинні легко розкладатися на нешкідливі речовини, щоб після закінчення терміну їхньої дії вони не забруднювали ґрунт і водойми, не потрапляли в їжу.

  1. Встановіть відповідність між речовиною та способом її добування:
    1. бензен
    2. етин
    3. етанол
    4. пропен
    a) взаємодія кальцій карбіду з водою
    b) тримеризація ацетилену (етину)
    c) дегідрування пропану
    d) гідратація етену
  2. Дайте відповіді на питання:
  • Який вуглеводень використовують для прискорення дозрівання плодів?
  • Чому не можна заводити автомобіль у закритому гаражі?
  • Який вуглеводень є незамінним помічником зварювальників?
  • Яке автомобільне паливо не отруює повітря? Чому?
  • Чи можна з пластикових пляшок можна отримати бензин?

3.  Правда – неправда

1. Винайдено пляшки та інший посуд, який можна їсти разом із харчовими продуктами, які в них містяться.

2. З нафти і кухонної солі вчені навчилися виготовляти дощові плащі скатертини, різну тару.

 

 

Домашнє завдання:

  1. Здійснити перетворення:


 

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/iebmd/ranskij_organ_himiya_ekolog/images/q.2.1.5.gif

 

  1. Запропонувати схеми синтезу алканів: а) 2-метилгексану; б) н-декану на основі відповідних галогенопохідних та металічного натрію.
  2. Працюємо з медійними джерелами

Виконайте навчальні проекти (кожна група свій), що стосуються застосування вуглеводнів різних класів. Підготуйте цікаві презентаційні матеріали, зробіть колекції, фотографії тощо.

Поцікавтеся професіями людей, які працюють на заводах з переробки вуглеводневої сировини та виробництва з неї інших речовин.

  1. Застосування вуглеводнів https://learningapps.org/3108429

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
18 листопада
Переглядів
3
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку