Математика. 1 клас. Учитель Мітюхіна Ольга Миколаївна.
Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 250 з поглибленим вивченням
математики Деснянського району міста Києва
Тема уроку. Додаємо і віднімаємо число 4.
Мета: формувати обчислювальні навички, здійснювати підготовчу робо - ту до вивчення задач.
Дидактична задача: ознайомити учнів зі способом додавання і віднімання числа 4 частинами; закріпити знання вивчених табличних випадків додавання і віднімання; формувати вміння обчислювати значення виразів на дві дії; закріпити знання правила знаходження невідомого доданка, формувати вміння знаходити невідомий доданок, ставити запитання до тексту, добирати схему та вираз, виконувати схему до описаної ситуації.
Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів шляхом виконання завдань із логічним навантаженням.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Сьогодні на уроці ми познайомимося зі способами додавання і віднімання
числа 4.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЙ
1.Усна лічба.
1.1.Завдання № 1( підручник ). Самостійна робота учнів.
( Перевіряємо завдання за допомогою двох цеглинок. Відповідь дорівнює 4-
зелена цеглинка, інша відповідь-червона. )
1.2. Дидактична гра «Загубилось число». Знайдіть помилку:
1 2 3 5 6 7 8 9 10
- Що ви можете сказати про число 4?
2.Актуалізація знання складу числа 4.
- Об’єднайте квадрати у групи за кольором:
1 + 3 = 4 - 1 =
+ = - =
-Вставте у “ віконечка ” пропущені цифри. Поясніть своє рішення.
-За якою ще ознакою можна об’єднати у групи ці квадрати? ( За розміром -великі і маленькі. )
-На які частини тоді розкладаємо число 4? ( 2 і 2. )
Тобто, 4складається з 1і 3, 3 і 1,2 і 2.
ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ
1.Ознайомлення зі способами додавання і віднімання числа 4.
Завдання № 2 ( підручник ).Виконується колективно.
- Розглянемо перший стовпчик. 5+2+2. До 5 спочатку додамо 2, буде 7;
до 7 додамо ще 2,одержимо 9.
- Скільки всього ми додали до 5? ( Ми додали спочатку 2, а потім ще раз 2, усього ми додали дві двійки – 4. )
- Чи може цей вираз допомогти обчислити значення виразу 5+4, записаного
нижче? ( Так, тому що ми до 5 так само додали 4, але не відразу, а спочатку 2,
а потім ще раз 2. )
- Як ще можна додати до числа 4? ( Щоб додати 4, можна спочатку додати 3 а
потім ще 1; спочатку додати 1, а потім ще 3. )
Аналогічно пояснюється алгоритм віднімання 4 від числа.
2. Первинне закріплення прийому додавання і віднімання числа 4.
Завдання № 3 ( підручник ).Учні коментують розв'язання за опорними схемами.
Зразок.
Вираз 6+4. 4 – це 3 і 1. До 6 спочатку додамо 3, а потім додамо ще 1. До 6 до-
дамо 3, буде 9; до 9 додамо 1, одержимо 10.
Фізкультхвилинка. Музична пальчикова гра “ Дощик ” .
IV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
Завдання № 1 ( робочий зошит ). Виконується з коментарем. Коментарі
аналогічні до попередніх.
2. Закріплення вмінь знаходити невідомий доданок.
Завдання № 4( підручник ). Самостійна робота учнів.
- Не слід підбирати невідомий доданок. Треба застосувати правило знахо-
дження невідомого доданка.
3. Формування вмінь ставити запитання до тексту, добирати схему та вираз.
Завдання № 5 ( підручник .Виконується колективно.
3.1. - Перекажіть описану ситуацію. Що нам відомо? Що невідомо? Про що мо-
жна запитати? (Скільки всього тварин грілося на сонечку? На скільки біль-
ше жабок , ніж вужів? На скільки вужів було менше, ніж жабок ? )
До першого питання підходить третя схема, на якій показано об’єднання
вужів і жабок. Для інших варіантів має бути схема, на якій знаком питання
позначено різницеве відношення, - це перша схема.
3.2. – Чи відомо, скільки всього жабок грілося на сонечку? Про що можна
запитати? ( Скільки жабок залишилося? ) З цілого відрізка , 7, вилучили
одну з його частин, 3, і знаком питання позначили іншу частину цілого
відрізка. Це – друга схема.
4. Формування вміння знаходити значення виразів на дві дії
Завдання для роботи біля дошки :
4 + 2 – 3 7 – 7 +4 8 – 3 – 2
Робота в парах :
9 – 4 – 1 5 + 2 – 4 3 + 2 +0
5. Графічна вправа.
Завдання № 4. Діти виконують у робочому зошиті.
6. Розвиток логічного мислення учнів
- Складіть два трикутники з 6 паличок ( або з 6 цеглинок lego ).
- А тепер складіть два трикутники з 5 паличок.
- Приберіть 1паличку так,щоб отримати чотирикутник.
V. Підсумок уроку та рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
- Що ми повторили сьогодні на уроці?
- Якими способами можна додати і відняти число 4?
- У кого виникли ускладнення? Хто подалав труднощі?
- Над чим ще треба попрацювати?
- За допомогою смайликів оцініть свою роботу на уроці.
Використана література
1.Математика: підручник для 1 класу закладів загальної середньої освіти/
С. О. Скворцова, О. В. Оноприєнко. – Харків: Видавництво “ Ранок” , 2018.
2.Математика. 1клас. Розробки уроків до видання: Скворцова С. О. , Оно-
прієнко О. В. Навчальний зошит: 4ч. С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко –
Харків: Видавництво “ Ранок ”, 2017.