Тема: Суперечливий образ Анни Кареніної
Мета: працювати над текстом роману Л.Толстого «Анна Кареніна»,
зрозуміти діалектику душі головної геро'їні, розвивати навики аналізу художнього образу, виявити ознаки психологічного роману; виховувати прагнення бути щасливим, розуміння сімейних цінностей, вміння співчувати і прощати.
Епіграф: "Щастя чи нещастя людини єв основному є справою власних рук»
Джон Локк
Обладнання: комп'ютер, портрет Толстого, тексти твору, свічка, олівці.
Записи на дошці:
Проблемні питання
- Чи варто прагнути власного щастя ціною нещастя інших?
- Чи може самогубство вирішити проблеми?
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності
Одвічна загадка жіночої душі... Сьогодні ми спробуємо зрозуміти, чого прагнула душа головної героїні роману, чому так, а не інакше закінчилось життя Анни Кареніної. Ми повинні не просто проаналізувати етапи життєвого шляху Анни, а звернути увагу на розвиток її почуттів.
Анна Кареніна понад усе прагнула стати щасливою. Хотіла бути поруч із чоловіком, якого покохала, але її життя закінчилося трагічно. Ми спробуємо зрозуміти, хто винен в трагедії героїні.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Які ознаки соціально-психологічного роману?
-Що означає термін «діалектика душі?»
ІІІ. .Ознайомлення з темою і метою уроку.
Нас чекає «діалектика душі» Анни Кареніної.
ІУ.Робота над темою уроку
1.Робота з епіграфом.
- Чи справді наше щастя в наших руках?
2 .Вирішення проблемного питання. "Мікрофон".
- Чи варто прагнути власного щастя ціною нещастя інших?
- Чи може самогубство вирішити проблеми?
3. Аналіз образу головної героїні роману.
Подружня зрада не була в 19 ст. рідкістю, але порушенням норми став вчинок Анни Кареніної, яка не хотіла обманювати чоловіка і розповіла йому про своє кохання до іншого.
Щоб бути разом з Олексієм Вронським Анна пожертвувала найдорожчим для неї – сином, який залишився з батьком. Такою була її перша ціна за право стати щасливою.
4.Евристична бесіда « Сходинки долі Анни Кареніної»
- Якими були стосунки в сім’ї Анни і Олексія Олександровича Кареніних?
-Чи приваблює вас така модель сім’ї?
-Якою була Анна до зустрічі з Олексієм Вронським?
- Як ставились до Анни оточуючі?
-Як змінилась Анна після поїздки в Москву?
-Де відбулася перша зустріч Анни і Вронського?
-Що символізує заметіль?
-Чи могла Анна відмовитися від зустрічі з Вронським в Петербурзі?
-Чому вона призналась чоловікові у зраді?
-Що вимагає Каренін від Анни? Чому вона не може відмовитись від Вронського? --Чи легко було їй прийняти рішення залишити сім'ю?
-Чи стала вона щасливою з Вронським?
- Як розвивались їхні стосунки?
Коментар: Анні і Вронському прийшлось багато чим пожертвувати заради кохання. Вронський - блискучий офіцер, відмовляється від кар'єри, подає у відставку. Але він поринає в господарські справи, займається своїм маєтком, бере участь в губернаторських виборах. Він продовжує спілкуватись з друзями, сім'єю.
А для Анни - розлука з сином і двері світських салонів закриті, і не тому, що вона стала гіршою, ні, а тому, що вона кинула виклик, поступила не по правилах, не так, як було прийнято. З нею спілкуються лише брат і його дружина, її тітка - стара княжна. В неї нема*є заняття, лише книги її розважають , тому в неї в душі зріє невдоволення; злість на Вронского, ревність. І вершина - поїздка на станцію, спонтанне рішення зробити боляче тому, кого так любила, заради кого відмовилась від сина.
5. Робота з текстом твору Зачитування уривків з тексту про розмуми Анни перед самогубством. Яким був психологічний стан героїні, коли вона наважилась на самогубство?
6. Бесіда.
- Чому автор вводить образ свічки? (Свічка - символ життя і символ віри. Анна втратила віру.)
- Чи мала право Анна так розпоряджатися своїм життям?
- Ви засуджуєте чи схвалюєте її вчинок?
- В чому ж суперечливість образу героїні? Як би ви зобразили її душу з допомогою кольорів? (білий, червоний, а потім чорний)
7.Складання схеми - "Діалектика душі Анни Кареніної."
1.Сімейне життя з Олексієм Кареніним - обов’язок, спокій, впевненість
2.Зустріч з Вронським - спалах почуттів, радість
3.Кохання - щастя, радість
4.З’ясування стосунків з чоловіком - полегшення
5.Народження дитини - примирення
6.Життя з Вронським в маєтку - щастя, неспокій, незадоволеність,
злість, образа
7.Приїзд в Петербург - самотнісь
8.На станції самогубство - злість, роздратованість,бажання
вчинити зло
7. Кола Вена.. Образи Анни , Кареніна і Вронського, їхні стосунки.
У.Рефлексія. Повернення до проблемних питань, повторне опитування учнів.
УІ. Підведення підсумку уроку .
-Чому нас вчить образ Анни Кареніної ? Чи актуальні проблеми роману в наш час?
УІІ.Д.З.
Написати домашній твір «Думка сімейна» в романі Толстого" Анна Кареніна".
1.Тести
Роман Л.Толстого «Анна Кареніна»
1 варіант 1 рівень
1 .Маєток, в якому проживав Л.Толстой під час роботи над романом «Анна Кареніна» :
а)Болдіно;
б)Ясна Поляна;
в) Грєшньово;
В.У романі «Анна Кареніна» Л.Толстой утверджував:
а)думку народну;
б)думку сімейну;
в)думку суспільну;
3.Перша зустріч Анни Кареніної з О.Вронським відбулася:
а)на станціїї в Москві;
б)на станції в Петербурзі; ї
в) на балу в Москві;
4.Кому з героїв роману належать слова « Простить я не могу, не хочу, считаю несправедливим . Я для зтой женщины сделал все, а она затоптала все в грязь, которая ей свойственна»
а) О.Кареніну;
б)О.Вронському;
в)С.Облонському;
5.Розвиток сюжету в романі «Анна Кареніна» складався під впливом
а)О.Пушкіна;
б)Ф.Достоєвського;
в)М. Лермонтова;
Творче завдання
Написати твір- мініатюру «Чим приваблює сучасного читача роман «Анна Кареніна»